Jak se vyvíjely interní duely týmových kolegů v předposledním podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Brazílii? Projděte si přehledně jejich sobotní i nedělní výkony a celkové skóre.
KvalifikaceRosberg si vyjel 10. pole position sezóny 2014 a získal tak novou trofej FIA pro nejlepšího kvalifikanta. Jeho průměrný náskok na Hamiltona činí 0,175 s, startovní pozice 1,7 (u Lewise 4,1). Mercedesy i díky délce kola nebyly v kvalifikaci tak suverénní, jako dříve.
Williamsy na ně ztrácely něco přes 2 desetiny. Massa na okruhu Interlagos hnán davy domácích příznivců předčil Bottase o 0,058 sekundy, průměrně s ním ale o 0,417 s prohrává a skóre má s mladým Finem také negativní - 7:11
Po výpadku v Austinu a hledání formy v pátek se zadařilo McLarenu, Button srovnal stav s Magnussenem na 9:9 a dostal se na pátou pozici. Britovi se čas v F1 krátí, přesto v závěru sezóny předvádí čím dál lepší výkony i v kvalifikacích.
Vettel na něj s Red Bullem ztratil jen 8 tisícin sekundy, přesto byl v sobotu o 0,137 s lepší než Ricciardo a na startu tak stál vedle Buttona. S Australanem jinak prohrává průměrně o 0,127 s a na skóre 7:11.
Ferrari se moc zlepšit nedaří a opět se potácelo na hraně první desítky: Alonso skončil osmý, Räikkönen desátý. Španěl je letos jasně lepší, což dokládá skóre 16:2 - největší propast mezi týmovými kolegy.
Sauber v kvalifikaci znovu příjemně překvapil, když skončil před Force Indií, Toro Rosso i před Lotusem. Gutiérrez o půl sekundy předčil Sutila a snížil na 8:8, příští rok ale nebude závodit ani jeden z nich - švýcarský tým již oznámil angažování Ericssona z Caterhamu a Nasra z Williamsu.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Hülkenberg byl na Interlagu s Force Indií o 0,228 s rychlejší než Pérez a zvýšil na 12:6, Kvjat se u Toro Rosso opět prosadil na úkor Vergneho, jehož si italský tým možná nakonec k nelibosti Helmuta Marka ponechá.
Nálepku nejpomalejšího týmu zdědil po krachu všech "nováčků" Lotus. Grosjean měl o 2 desetiny navrch před Maldonadem a vede 10:4, ani jeden z nich ale nepostoupil do prostřední části zúžené na 14 vozů.
Více se o kvalifikačních výkonech můžete dočíst v sobotní analýze sektorů.
ZávodOčekávaného deště jsme se v neděli nedočkali, týmy dle předpokladů volily třízastávkové strategie. Teploty byly opět vysoké - trať měla přes 50 °C, nejvíce za poslední roky. Měkká směs byla v závodě o sekundu rychlejší než středně-tvrdá, jenže vydržela jen zhruba osm kol, proto se ji týmy spíše vyhýbaly. Výhodnost třízastávkové strategie vzala pilotům šanci na předjetí svého týmového kolegy pomocí strategie.
Rosberg vyhrál s využitím třízastávkové strategie po startu z první pozice. Mercedes se snažil Hamiltonovi dát možnost na konci druhého stintu, když jej chtěl na trati nechat o dvě kola déle poté, co lídr zamířil ve 25. kole k mechanikům.
První kolo zajel velmi dobře, jenže z opotřebovaných pneumatik dostal téměř vše. Stále by mu to nestačilo na vyjetí před Nicem, proto měl zvládnout ještě jedno kolo. V prvním sektoru byl o 2 desetiny rychlejší, ale ve čtvrté zatáčce přišel smyk a bylo po nadějích.
Rosberg pak měl sedmisekundový náskok a velmi efektivně pečoval o pneumatiky - netlačil na ně v prvním kole po výjezdu, kdy jsou na přehřátí velmi citlivé a dost to snižuje jejich životnost. Hamilton se sice snažil, seč mohl, ale ve druhém sektoru ztrácel kvůli horkému turbulentnímu vzduchu a na rovince se nikdy nedokázal dostatečně přiblížit pro útok - Nico si na dlouhou rovinku vždy šetřil ERS.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Zajímavý byl duel mezi piloty Ferrari. Räikkönen byl jediným, který odjel závod na dvě zastávky, navíc ho problém s předním zvedákem stál při druhé výměně pneumatik 4,5 sekundy. To, že Ferrari přesedlalo na tuto strategii bylo vzhledem k vysokým teplotám překvapivé.
Poprvé zamířil k mechanikům navíc už v 8. kole, podobné jako ostatní "třízastávkáři," pak ale na jedné sadě středně-tvrdých pneumatik zvládl 27 kol a v posledním stintu dokonce 36 kol. Ferrari mohlo podseknout Ricciarda při druhých výměnách, na kterého Fin ztrácel jen sekundu, ponechalo ho však na pomalejší strategii.
Z výkonnostních křivek Räikkönenových pneumatik vyplývá, že by stejně by skončil za Buttonem, Vettelem i Alonsem - nebýt oné chyby v boxech. Jízdou na dvě zastávky ale vůbec nic nezískal. Spíše s sebou nesla velké riziko odpadnutí ke konci. Scuderia měla štěstí, protože jej málem dostal Hülkenberg - cílem projel jen o 0,204 sekundy za Finem.
Ferrari ve strategiích opět nikterak nevyniklo: Alonso chvíli kroužil za svým týmovým kolegou, takže nemohl jezdit svým skutečným závodním tempem. Rozhodnutí přejít s Kimim na dvě zastávky mělo tedy dopad i na závod Španěla. Těžko za tím hledat nějaký rozumný důvod - snad vyjme snahy o rozdělení strategií kvůli případnému výjezdu safety caru.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Ze souboje mezi Red Bully sešlo po selhání předního zavěšení Ricciardova vozu - letos odstoupil teprve podruhé (a poprvé od Velké ceny Malajsie, druhého závodu kalendáře). Jeho týmový kolega Vettel dojel pátý za Buttonem, na kterého si v rakouském týmu před nedělí hodně věřili.
V závěru bych chtěl vyzdvihnout velmi dobrý výkon Hülkenberga startujícího na středně-tvrdé směsi. Ke konci přezul na měkké pneumatiky a během posledních 10 kol ztratil na vedoucího Rosberga jen 4,5 sekundy, zatímco např. Räikkönen ztratil 12,5 s.
Neuvěřitelně s McLarenem jezdil také Button - s Massou držet krok nedokázal, moc však neztrácel, ale hlavně se pohodlně držel před oběma Red Bully i Ferrari. Zklamáním byl výkon Magnussena, který se za horka trápil s pneumatikami a na Jensona ztrácel v každém kole průměrně 0,28 s.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu snížil Rosberg díky vítězství ztrátu na vedoucího Hamiltona na 17 bodů. O jednu příčku si v celkovém hodnocení polepšili Vettel, Alonso i Räikkönen, o dvě příčky se propadl Bottas, o jednu Pérez.
Ferrari ztratilo na třetí Williams před sebou mezi konstruktéry dva body, McLaren na Scuderii nezískal nic, pouze utekl šesté Force Indii o dalších 10 bodů.
Přes 640 fotografií z Velké ceny Brazílie 2014 včetně možnosti filtrování najdete zde, aktuální stav součástí pohonných jednotek po 16. podniku zde.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.