Jak se vyvíjely interní duely týmových kolegů v předposledním podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Brazílii? Projděte si přehledně jejich sobotní i nedělní výkony a celkové skóre.
KvalifikaceRosberg si vyjel 10. pole position sezóny 2014 a získal tak novou trofej FIA pro nejlepšího kvalifikanta. Jeho průměrný náskok na Hamiltona činí 0,175 s, startovní pozice 1,7 (u Lewise 4,1). Mercedesy i díky délce kola nebyly v kvalifikaci tak suverénní, jako dříve.
Williamsy na ně ztrácely něco přes 2 desetiny. Massa na okruhu Interlagos hnán davy domácích příznivců předčil Bottase o 0,058 sekundy, průměrně s ním ale o 0,417 s prohrává a skóre má s mladým Finem také negativní - 7:11
Po výpadku v Austinu a hledání formy v pátek se zadařilo McLarenu, Button srovnal stav s Magnussenem na 9:9 a dostal se na pátou pozici. Britovi se čas v F1 krátí, přesto v závěru sezóny předvádí čím dál lepší výkony i v kvalifikacích.
Vettel na něj s Red Bullem ztratil jen 8 tisícin sekundy, přesto byl v sobotu o 0,137 s lepší než Ricciardo a na startu tak stál vedle Buttona. S Australanem jinak prohrává průměrně o 0,127 s a na skóre 7:11.
Ferrari se moc zlepšit nedaří a opět se potácelo na hraně první desítky: Alonso skončil osmý, Räikkönen desátý. Španěl je letos jasně lepší, což dokládá skóre 16:2 - největší propast mezi týmovými kolegy.
Sauber v kvalifikaci znovu příjemně překvapil, když skončil před Force Indií, Toro Rosso i před Lotusem. Gutiérrez o půl sekundy předčil Sutila a snížil na 8:8, příští rok ale nebude závodit ani jeden z nich - švýcarský tým již oznámil angažování Ericssona z Caterhamu a Nasra z Williamsu.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Hülkenberg byl na Interlagu s Force Indií o 0,228 s rychlejší než Pérez a zvýšil na 12:6, Kvjat se u Toro Rosso opět prosadil na úkor Vergneho, jehož si italský tým možná nakonec k nelibosti Helmuta Marka ponechá.
Nálepku nejpomalejšího týmu zdědil po krachu všech "nováčků" Lotus. Grosjean měl o 2 desetiny navrch před Maldonadem a vede 10:4, ani jeden z nich ale nepostoupil do prostřední části zúžené na 14 vozů.
Více se o kvalifikačních výkonech můžete dočíst v sobotní analýze sektorů.
ZávodOčekávaného deště jsme se v neděli nedočkali, týmy dle předpokladů volily třízastávkové strategie. Teploty byly opět vysoké - trať měla přes 50 °C, nejvíce za poslední roky. Měkká směs byla v závodě o sekundu rychlejší než středně-tvrdá, jenže vydržela jen zhruba osm kol, proto se ji týmy spíše vyhýbaly. Výhodnost třízastávkové strategie vzala pilotům šanci na předjetí svého týmového kolegy pomocí strategie.
Rosberg vyhrál s využitím třízastávkové strategie po startu z první pozice. Mercedes se snažil Hamiltonovi dát možnost na konci druhého stintu, když jej chtěl na trati nechat o dvě kola déle poté, co lídr zamířil ve 25. kole k mechanikům.
První kolo zajel velmi dobře, jenže z opotřebovaných pneumatik dostal téměř vše. Stále by mu to nestačilo na vyjetí před Nicem, proto měl zvládnout ještě jedno kolo. V prvním sektoru byl o 2 desetiny rychlejší, ale ve čtvrté zatáčce přišel smyk a bylo po nadějích.
Rosberg pak měl sedmisekundový náskok a velmi efektivně pečoval o pneumatiky - netlačil na ně v prvním kole po výjezdu, kdy jsou na přehřátí velmi citlivé a dost to snižuje jejich životnost. Hamilton se sice snažil, seč mohl, ale ve druhém sektoru ztrácel kvůli horkému turbulentnímu vzduchu a na rovince se nikdy nedokázal dostatečně přiblížit pro útok - Nico si na dlouhou rovinku vždy šetřil ERS.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Zajímavý byl duel mezi piloty Ferrari. Räikkönen byl jediným, který odjel závod na dvě zastávky, navíc ho problém s předním zvedákem stál při druhé výměně pneumatik 4,5 sekundy. To, že Ferrari přesedlalo na tuto strategii bylo vzhledem k vysokým teplotám překvapivé.
Poprvé zamířil k mechanikům navíc už v 8. kole, podobné jako ostatní "třízastávkáři," pak ale na jedné sadě středně-tvrdých pneumatik zvládl 27 kol a v posledním stintu dokonce 36 kol. Ferrari mohlo podseknout Ricciarda při druhých výměnách, na kterého Fin ztrácel jen sekundu, ponechalo ho však na pomalejší strategii.
Z výkonnostních křivek Räikkönenových pneumatik vyplývá, že by stejně by skončil za Buttonem, Vettelem i Alonsem - nebýt oné chyby v boxech. Jízdou na dvě zastávky ale vůbec nic nezískal. Spíše s sebou nesla velké riziko odpadnutí ke konci. Scuderia měla štěstí, protože jej málem dostal Hülkenberg - cílem projel jen o 0,204 sekundy za Finem.
Ferrari ve strategiích opět nikterak nevyniklo: Alonso chvíli kroužil za svým týmovým kolegou, takže nemohl jezdit svým skutečným závodním tempem. Rozhodnutí přejít s Kimim na dvě zastávky mělo tedy dopad i na závod Španěla. Těžko za tím hledat nějaký rozumný důvod - snad vyjme snahy o rozdělení strategií kvůli případnému výjezdu safety caru.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez úvodního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Ze souboje mezi Red Bully sešlo po selhání předního zavěšení Ricciardova vozu - letos odstoupil teprve podruhé (a poprvé od Velké ceny Malajsie, druhého závodu kalendáře). Jeho týmový kolega Vettel dojel pátý za Buttonem, na kterého si v rakouském týmu před nedělí hodně věřili.
V závěru bych chtěl vyzdvihnout velmi dobrý výkon Hülkenberga startujícího na středně-tvrdé směsi. Ke konci přezul na měkké pneumatiky a během posledních 10 kol ztratil na vedoucího Rosberga jen 4,5 sekundy, zatímco např. Räikkönen ztratil 12,5 s.
Neuvěřitelně s McLarenem jezdil také Button - s Massou držet krok nedokázal, moc však neztrácel, ale hlavně se pohodlně držel před oběma Red Bully i Ferrari. Zklamáním byl výkon Magnussena, který se za horka trápil s pneumatikami a na Jensona ztrácel v každém kole průměrně 0,28 s.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu snížil Rosberg díky vítězství ztrátu na vedoucího Hamiltona na 17 bodů. O jednu příčku si v celkovém hodnocení polepšili Vettel, Alonso i Räikkönen, o dvě příčky se propadl Bottas, o jednu Pérez.
Ferrari ztratilo na třetí Williams před sebou mezi konstruktéry dva body, McLaren na Scuderii nezískal nic, pouze utekl šesté Force Indii o dalších 10 bodů.
Přes 640 fotografií z Velké ceny Brazílie 2014 včetně možnosti filtrování najdete zde, aktuální stav součástí pohonných jednotek po 16. podniku zde.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.