Za námi je šestý díl šampionátu 2014 - Velká cena Monaka. Jak si tam během závodního víkendu vedli piloti ve vzájemných vnitrotýmových duelech?
KvalifikaceV sobotu se v Monte Carlu při souboji Mercedesů pořádně zajiskřilo. V Q3 po prvních pokusech vedlo o 59 tisícin sekundy Rosberg, jenž pak ale chyboval při brzdění do Mirabeau chyboval a traťoví komisaři vyvěsili žluté vlajky, čímž znemožnili zlepšení časů všem ostatním pilotům.
Podle viditelně rozladěného Hamiltona se jednalo ze strany jeho týmového kolegy o úmysl, s čímž ale komisaři po rozboru videozáznamů a telemetrie nesouhlasili. Lewis musel hořce strávit druhou letošní porážku.
Napínavá bitva probíhala u Red Bullu, pátý cenný skalp mistra světa si připsal mladý Ricciardo, který byl o 0,163 s rychlejší. Vettel se během kvalifikace potýkal s výpadky ERS, v jeho ostrém pokusu v Q3 ho už ale měl v pořádku.
Nezaváhal ani Alonso u Ferrari, Räikkönena překonal velkým rozdílem - 7 desetin sekundy. Fin přes tvrdou práci a změny v nastavení se svým vozem F14 T stále nebyl spokojený, navíc nedokázal pneumatiky zahřát tak, jako agresivněji jezdící Španěl.
Příjemným překvapením byl postup obou vozů Toro Rosso do závěrečné části kvalifikace. Zkušenější Vergne si tam snadno poradil s Kvjatem, který jezdil na městské trati poprvé ve své kariéře. Na Francouze ztratil přes půl sekundy.
McLaren si pochvaloval další drobné zlepšení, do Q3 ale dokázal postoupit pouze Magnussen, jenž byl v Q2 o 0,379 s rychlejší. S bývalým mistrem světa a vítězem Velké ceny Monaka Buttonem srovnal krok na 3:3.
U Force Indie měl tentokrát navrch Pérez, jeho týmový kolega Hülkenberg překvapivě vypadl už v prostřední část. Na Mexičana, jenž snížil na 2:4, mu chybělo 0,091 s.
V prostřední části kvalifikace najel do Massova Williamsu Ericsson s Caterhamem, proto v ní Brazilec nemohl zajet žádný měřený čas. V Q1 byl ale rychlejší proto zvyšuje skóre ve svůj prospěch na 4:2.
U Lotusu se potvrdila klíčová slabina - nedostatek mechanické přilnavosti v pomalých zatáčkách. Grosjean s Maldonadem nedokázali pneumatiky dostat na provozní teplotu, Francouz byl v jejich zápolení o 0,16 s rychlejší a zůstává tak jediným v kvalifikaci dosud neporaženým jezdcem.
Sauber je stále velmi slabý a potácí se na chvostu roštu před "novými" týmy. Gutiérrez počtvrté porazil Sutila, byť velmi těsným rozdílem 4 tisícin sekundy. S Marussií podával excelentní výkony Bianchi, jeho týmový kolega zaostal o téměř 6 desetin, u Caterhamu si moc neškrtl Ericsson, který v kvalifikaci udělal více škody než užitku a na Kobajašiho ztratil propastných 1,6 s.
Výkony jezdců v jednotlivých sektorech jsme porovnávali zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
ZávodMonako žádné možnosti k předjíždění nenabízí, pokud vůz není minimálně o tři sekundy rychlejší, nebo se soupeř nedopustí chyby. Jedinou šanci představuje start a zastávky v boxech - o tuto možnost nás ale obraly výjezd safety caru v době ideální pro přezutí. Vzhledem k tvrdosti letošních pneumatik všichni původně plánovali pouze jedinou zastávku.
To vzalo jakoukoliv naději Hamiltonovi, který po celý závod visel za převodovkou Rosberga. Oba stavěli ve 25. kole, Nico těsně před Lewisem, který navíc musel počkat, až kolem projede Ferrari. Zpochybnil přitom strategii Mercedesu s tím, že u McLarenu by se to nestalo. A Button byl opravdu prvním v boxech po chybě Sutila, dle tradice wokingské stáje.
Neváhají povolat do boxů ani pilota, který už je na konci kola. Mercedes je v tom nenapodobuje, což se britskému jezdci nelíbilo. Německý tým má politiku, že pilot na lepší pozici má v závodě přednost volby. To do té doby znamenalo, že jedinou šancí Hamiltona by bylo zajet super rychlá kola v době zastávky Rosberga, který by se navíc vracel na tvrdší směsi, jež se pomalu zahřívala (3 kola). Pokud by byl na opotřebované směsi o 0,6 s na kolo rychlejší, mohlo by mu to vyjít.
Lewis byl v době havárie Sutila před bazénem na začátku třetího sektoru. Sauber však skončil mimo trať, kde nikoho neohrožoval, a u Mercedesu si nemuseli být 100 % jisti, že safety-car vyjede (havárie Gutiérreze v Rascasse se bez safety-caru obešla).
Ale vzhledem k 13sekundovému náskoku na třetího Räikkönen kolem navíc rozhodně nic neriskovali. Během safety-car fáze se na volantech pilotům objevují mezičasy, pod které nesmí klesnout. Ty jsou stanoveny 40 % nad normálním časem na kolo.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Pokud by Hamilton zajel hned do boxů, dostal by se za obě Ferrari. Nevyužila by toho Scuderia a nenechala jeden z rudých vozů na dráze, aby jej blokovala? Start se náramně povedl Räikkönenovi, který se dostal až na 4. místo za Vettela, přičemž po vnějšku hezky objel svého týmového kolegu Alonsa, těžko tedy říct, koho by stáj z Maranella využila k pozdržení Mercedesu - teoreticky toho druhého, jenže tím byl Španěl...
Zanechme ale spekulací a vraťme se ke skutečnému vývoji na dráze. Button navíc včasnou zastávkou nic nezískal, protože během safety-car fáze musel kroužit pomaleji. Pohled Mercedesu byl tedy pochopitelný: nedalo se tím nic velkého získat, spíše s tím byla spojena rizika. Jenže Hamilton tím přišel o jedinou možnost pokusit se dostat během zastávek do vedení.
Ke konci začal ztrácet kvůli nějaké nečistotě, která se mu dle jeho slov dostala do oka, své místo před dotírajícím Ricciardem nicméně obhájil a cílem projel o 9 sekund později než jeho týmový kolega.
Rosberg stejně jako loni vedl ve všech kolech po začátku na super-měkké směsi a přezutí na měkkou. Mercedes přitom prodlužuje svůj rekord - letos byl zatím ve vedení všech kol dosavadních šesti velkých cen.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)
V Monaku vynikl Bianchi, který zlomil historicky nelichotivou bilanci "nováčka" Marussie a získal pro ni první dva body. Na jeho rychlost jsem upozorňoval již při rozboru sektoru po trénincích. Mladý Francouz převáděl výborné tempo, krásný předjížděcí manévr na Kobajašiho v Rascasse a deváté místo (po penalizaci, byť dojel před Grosjeanem) si plně zasloužil. V závodě se probil z 21. místa na místo 8., samozřejmě i díky četným odstoupením soupeřů, na to se ale historie už moc ptát nebude.
Lotus se sice na něj dotáhl, ale Bianchi jej dokázal držet za sebou. Marussia si ale výtku zaslouží - opomenout, že letošní nové pětisekundové tresty si tým nesmí odpykávat během safety caru, je školáckou chybou, která by se týmu stávat neměla.
Pochvalu za svůj výkon si zaslouží i Hülkenberg, jenž startoval na tvrdší směsi podobně jako již zmíněný Bianchi (viz pneumatikové strategie). Po restartu nasadil Nico k nevídanému manévru na Magnussena v zatáčce Portier před tunelem, a i když se už viděl ve zdi, vyšlo mu to. Kevin mu naštěstí prostor nezavřel.
Hülkenberg pak musel vydržet na 51. kol na super-měkké směsi. Force India si to mohla dovolit vzhledem k šetrnosti jejich vozu k pneumatikám, v závěru ale měl co dělat, aby Buttonovi odolal. Naproti tomu Bianchi s Marussií udržoval solidní tempo až do samotného konce - posledních šest kol jezdil jen o čtyři desetiny sekundy pomaleji než Hülkenberg.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu se dostal opět do vedení Rosberg před Hamiltona, vzhůru šli také Ricciardo, Massa, Grosjean a Bianchi. Příčku krom britského pilota Mercedesu ztratili Räikkönen a Vettel.
Přes 700 fotografií ze závodního víkendu v Monaku s unikátní možností filtrování naleznete zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.