Jak pokračují duely jezdců v rámci jednotlivých týmů? Podíváme se na to, jak si vedli v kvalifikaci i v závodě 16. podniku letošní sezóny v Indii.
Kvalifikace
Podle očekávání byl v sobotu nejrychlejší Sebastian Vettel, který si již posedmé letos vyjel pole-position a svou průměrnou kvalifikační pozici zlepšil na hodnotu 2,2. Svého týmového kolegu z Red Bullu Marka Webbera předčil již popatnácté, tentokrát však Australan zvolil jinou strategii a do Q3 nastoupil na tvrdších, o téměř sekundu pomalejších pneumatikách.
Velmi těsné to bylo u Mercedesu mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem - Němec byl o 7 setin sekundy rychlejší a snížil negativní skóre na 6:10. Po celý víkend dokázal šetrněji zacházet s pneumatikami a britského kolegu pak v neděli převyšoval výrazněji.
Ferrari bylo v Indii po dvou předchozích propadácích konkurenceschopnější, v lepším světle se představil Felipe Massa, který byl o 0,625 sekundy rychlejší a snížil letošní kvalifikační stav na 7:8. Opět musím jen připomenout, že Fernando Alonso zvolil z pohledu kvalifikace horší strategii, která mu však dávala větší šanci pro závod: na rozdíl od Brazilce do Q3 vyrazil na středně-tvrdých pneumatikách.
Lotus se v kvalifikaci dopustil ostudné chyby, když u Romaina Grosjeana v Q1 zkoušel to, co Red Bull s Vettelem: použít pouze tvrdší sadu pneumatik - na rozdíl od rakouského týmu ovšem neúspěšně. Francouz vypadl už v první části, zatímco Kimi Räikkönen obul pro druhý pokus měkké pneumatiky a bez problémů postoupil až do Q3, kde skončil šestý.
Velký rozdíl byl mezi týmovými kolegy Sauberu: Nico Hülkenberg v prostřední části předvedl o sekundu rychlejší kolo než Esteban Gutiérrez, kterého za mizerný výkon tentokrát moc pochválit nemůžeme - auto měl totiž zcela v pořádku. S Němcem po Indii prohrává už 1:15.
U McLarenu si v Q3 na tvrdších pneumatikách vedl lépe Sergio Pérez, na měkčí sadě byl mezi ním a Jensonem Buttonem v Q2 rozdíl poloviční. Mexičan s lepšícím se vozem MP4-28 snížil na 7:9.
Vůbec nejtěsnější duel jsme v Indii pozorovali u Force Indie, kde byl v Q2 Paul di Resta o 29 tisícin sekundy rychlejší než Adrian Sutil a ujal se vedení 8:7. Daniel Ricciardo u Toro Rosso porazil Jeana-Erica Vergneho popáté za sebou, tentokrát o 0,279 s. Vede již 12:4 a dokládá, že je pro mateřský Red Bull lepší volbou než Francouz.
Větší rozdíl už byl patrný pouze u Marussie, kde Jules Bianchi předčil kromě svého týmového kolegy Maxe Chiltona i oba Caterhamy, přičemž na Pastora Maldonada z Williamsu mu chybělo jen něco přes desetinu. Venezuelan prohrál s Valtterim Bottasem letos už podesáté.
Více jsme se kvalifikačním výkonům věnovali v analýze sektorů zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Velká cena Indie byla díky alokaci měkké a středně-tvrdé směsi zajímavou strategickou podívanou poté, co čtyři z prvních deseti vozů startovali na tvrdší - o sekundu pomalejší, ale mnohem trvanlivější směsi - a šest na té měkčí ze dvou nabízených. Přehled strategií a zastávek v boxech najdete zde.
Škoda jen, že ti nejrychlejší dva jezdci s tvrdšími gumami kvůli incidentům předčasně vypadli - Alonso musel do boxů po kolizi v prvním kole, Webber svůj vůz musel odstavit ve 40. ze 60 kol kvůli technickým problémům.
Pirelli před závodem týmům doporučilo, aby se nepokoušely ujet více než 15 kol na měkkých a více než 35 kol na středně-tvrdých pneumatikách. FIA však odmítla italskému dodavateli vyhovět a toto jejich ustanovení vynutit. Ignorování Pirelli bylo základem dobrých výsledků Grosjeana a Sutila.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Webber viděl svou šanci na vítězství díky volbě tvrdší směsí pro Q3 padesát na padesát. Podle papírových předpokladů mohl teoreticky o 3 sekundy vyhrát. Vycházely z toho, že se piloti s měkkými pneumatikami budou muset brzdy do boxů, vyjedou do provozu a bude se jim těžko předjíždět.
Australan brzy o naději přišel - hned v prvním kole se dostal do kontaktu s Alonsem a propadl se na sedmé místo za Hülkenberga a Räikkönena. Ve své strategii totiž spoléhal, že bude zajíždět rychlá kola v čistém vzduchu, zatímco se jeho týmový kolega bude prodírat provozem.
Vettel byl sice po brzké zastávce v boxech ve druhém kole až 17., během následujících 26 kol si však dokázal poradit se soupeři a dostat se znovu do vedení. Webber pak věděl, že bojuje už jen o druhé místo s Rosbergem, kvůli poruše alternátoru však do cíle nedojel.
Pérez startující z 9. místa hezky předvedl, co mohli Webber s Alonsem - a ostatně i jeho týmový kolega Button - dokázat, nebýt úvodních kolizí, když až do 28. okruhu zajížděl na tvrdší sadě konkurenceschopné časy. Po krátkém stintu o pěti kolech se zbavil měkké směsi a do cíle dojel na páté pozici, když ke konci předjel Hamiltona, který dopadl podobně jako Räikkönen, jemuž odešly gumy.
V kvalifikaci bylo zvláštní, že Ferrari, které bylo konkurenceschopnější než v Suzuce či v Koreji, poslalo Alonsa do Q3 na tvrdších pneumatikách. Fernando totiž v Q2 zajel druhý nejrychlejší čas - pokud by jej zopakoval (což by ne lepšící se dráze nebyl problém, spíše naopak), pak by startoval z třetího místa na roštu. Po čistém startu by mohl směle bojovat o pódium.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Po závodě se krom oslav mistrovských titulů hodně hovořilo o Lotusu a ignorování týmové režie ze strany Räikkönena, kterému v jednu chvíli vůz na o šest kol starších pneumatikách ujel, dotkl se Grosjeana a vyhnal jej mimo trať v zatáčce č. 4.
Původně měl tým z Enstone v plánu u Francouze startujícího ze zadních pozic pouze jednu zastávku, u Fina dvě. Grosjean však měl k dispozici kvůli svému vypadnutí v Q1 čerstvou sadu měkkých pneumatik, na které vydržel do 13. kola a na tvrdších mu zbylo zvládnutelných 47 kol. Nebýt ztraceného času za Gutiérrezem v 21. - 25. kole, mohl pomýšlet i na stříbro.
Räikkönen se v závodě opět trápil s přehříváním vozu, resp. zadních brzd. Protože se mu s nimi těžko předjíždělo, rozhodl se s týmem na alternativní strategii - jediné zastávce. Lotus se rozhodl zariskovat, což mu mohlo vynést pódium - v opačném případě by skončil sedmý, tj. stejně jako v případě dvouzastávkové strategie. Gumy mu odešly v 55. kole, před Di Restou měl ale dostatečný náskok, aby si zajel v 58. kole pro čerstvou sadu středně-tvrdých, zajel nejrychlejší kolo a vybojoval 6 bodů.
Force India doma zabrala a po 7 závodech konečně získala více než 2 body. Dosáhla toho díky rozdělení strategií mezi své jezdce, přičemž obě byly úspěšné: Di Resta dojel po startu z 12. místa na osmém, Sutil po startu z 13. na devátém. Němec stavěl jako poslední ze všech - až ve 41. kole.
V závěru ujel nejvíce okruhů na jedné sadě super-měkkých a svými cennými body přispěl k udržení šesté pozice týmu v šampionátu před Sauberem. Jeho náskok narostl o pět bodů na celkových 68, tj. o 23 bodů více, než má jeho švýcarský soupeř.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém pořadí se před Massu při rovnosti bodů dostal díky vyššímu počtu třetích míst Grosjean, který se v Indii těšil letos popáté z pódiového umístění. Pozici na úkor Hülkenberga a Sutila získali Di Resta a Pérez. Náskok nyní již jistého čtyřnásobného mistra světa Vettela před druhým Alonsem narostl tři závody před koncem na hrozivých 115 bodů.
Fotogalerii z Indie najdete zde.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.