Jak pokračují duely jezdců v rámci jednotlivých týmů? Podíváme se na to, jak si vedli v kvalifikaci i v závodě 16. podniku letošní sezóny v Indii.
Kvalifikace
Podle očekávání byl v sobotu nejrychlejší Sebastian Vettel, který si již posedmé letos vyjel pole-position a svou průměrnou kvalifikační pozici zlepšil na hodnotu 2,2. Svého týmového kolegu z Red Bullu Marka Webbera předčil již popatnácté, tentokrát však Australan zvolil jinou strategii a do Q3 nastoupil na tvrdších, o téměř sekundu pomalejších pneumatikách.
Velmi těsné to bylo u Mercedesu mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem - Němec byl o 7 setin sekundy rychlejší a snížil negativní skóre na 6:10. Po celý víkend dokázal šetrněji zacházet s pneumatikami a britského kolegu pak v neděli převyšoval výrazněji.
Ferrari bylo v Indii po dvou předchozích propadácích konkurenceschopnější, v lepším světle se představil Felipe Massa, který byl o 0,625 sekundy rychlejší a snížil letošní kvalifikační stav na 7:8. Opět musím jen připomenout, že Fernando Alonso zvolil z pohledu kvalifikace horší strategii, která mu však dávala větší šanci pro závod: na rozdíl od Brazilce do Q3 vyrazil na středně-tvrdých pneumatikách.
Lotus se v kvalifikaci dopustil ostudné chyby, když u Romaina Grosjeana v Q1 zkoušel to, co Red Bull s Vettelem: použít pouze tvrdší sadu pneumatik - na rozdíl od rakouského týmu ovšem neúspěšně. Francouz vypadl už v první části, zatímco Kimi Räikkönen obul pro druhý pokus měkké pneumatiky a bez problémů postoupil až do Q3, kde skončil šestý.
Velký rozdíl byl mezi týmovými kolegy Sauberu: Nico Hülkenberg v prostřední části předvedl o sekundu rychlejší kolo než Esteban Gutiérrez, kterého za mizerný výkon tentokrát moc pochválit nemůžeme - auto měl totiž zcela v pořádku. S Němcem po Indii prohrává už 1:15.
U McLarenu si v Q3 na tvrdších pneumatikách vedl lépe Sergio Pérez, na měkčí sadě byl mezi ním a Jensonem Buttonem v Q2 rozdíl poloviční. Mexičan s lepšícím se vozem MP4-28 snížil na 7:9.
Vůbec nejtěsnější duel jsme v Indii pozorovali u Force Indie, kde byl v Q2 Paul di Resta o 29 tisícin sekundy rychlejší než Adrian Sutil a ujal se vedení 8:7. Daniel Ricciardo u Toro Rosso porazil Jeana-Erica Vergneho popáté za sebou, tentokrát o 0,279 s. Vede již 12:4 a dokládá, že je pro mateřský Red Bull lepší volbou než Francouz.
Větší rozdíl už byl patrný pouze u Marussie, kde Jules Bianchi předčil kromě svého týmového kolegy Maxe Chiltona i oba Caterhamy, přičemž na Pastora Maldonada z Williamsu mu chybělo jen něco přes desetinu. Venezuelan prohrál s Valtterim Bottasem letos už podesáté.
Více jsme se kvalifikačním výkonům věnovali v analýze sektorů zde.
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
Velká cena Indie byla díky alokaci měkké a středně-tvrdé směsi zajímavou strategickou podívanou poté, co čtyři z prvních deseti vozů startovali na tvrdší - o sekundu pomalejší, ale mnohem trvanlivější směsi - a šest na té měkčí ze dvou nabízených. Přehled strategií a zastávek v boxech najdete zde.
Škoda jen, že ti nejrychlejší dva jezdci s tvrdšími gumami kvůli incidentům předčasně vypadli - Alonso musel do boxů po kolizi v prvním kole, Webber svůj vůz musel odstavit ve 40. ze 60 kol kvůli technickým problémům.
Pirelli před závodem týmům doporučilo, aby se nepokoušely ujet více než 15 kol na měkkých a více než 35 kol na středně-tvrdých pneumatikách. FIA však odmítla italskému dodavateli vyhovět a toto jejich ustanovení vynutit. Ignorování Pirelli bylo základem dobrých výsledků Grosjeana a Sutila.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Webber viděl svou šanci na vítězství díky volbě tvrdší směsí pro Q3 padesát na padesát. Podle papírových předpokladů mohl teoreticky o 3 sekundy vyhrát. Vycházely z toho, že se piloti s měkkými pneumatikami budou muset brzdy do boxů, vyjedou do provozu a bude se jim těžko předjíždět.
Australan brzy o naději přišel - hned v prvním kole se dostal do kontaktu s Alonsem a propadl se na sedmé místo za Hülkenberga a Räikkönena. Ve své strategii totiž spoléhal, že bude zajíždět rychlá kola v čistém vzduchu, zatímco se jeho týmový kolega bude prodírat provozem.
Vettel byl sice po brzké zastávce v boxech ve druhém kole až 17., během následujících 26 kol si však dokázal poradit se soupeři a dostat se znovu do vedení. Webber pak věděl, že bojuje už jen o druhé místo s Rosbergem, kvůli poruše alternátoru však do cíle nedojel.
Pérez startující z 9. místa hezky předvedl, co mohli Webber s Alonsem - a ostatně i jeho týmový kolega Button - dokázat, nebýt úvodních kolizí, když až do 28. okruhu zajížděl na tvrdší sadě konkurenceschopné časy. Po krátkém stintu o pěti kolech se zbavil měkké směsi a do cíle dojel na páté pozici, když ke konci předjel Hamiltona, který dopadl podobně jako Räikkönen, jemuž odešly gumy.
V kvalifikaci bylo zvláštní, že Ferrari, které bylo konkurenceschopnější než v Suzuce či v Koreji, poslalo Alonsa do Q3 na tvrdších pneumatikách. Fernando totiž v Q2 zajel druhý nejrychlejší čas - pokud by jej zopakoval (což by ne lepšící se dráze nebyl problém, spíše naopak), pak by startoval z třetího místa na roštu. Po čistém startu by mohl směle bojovat o pódium.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a nájezdů do/výjezdů z boxů)
Po závodě se krom oslav mistrovských titulů hodně hovořilo o Lotusu a ignorování týmové režie ze strany Räikkönena, kterému v jednu chvíli vůz na o šest kol starších pneumatikách ujel, dotkl se Grosjeana a vyhnal jej mimo trať v zatáčce č. 4.
Původně měl tým z Enstone v plánu u Francouze startujícího ze zadních pozic pouze jednu zastávku, u Fina dvě. Grosjean však měl k dispozici kvůli svému vypadnutí v Q1 čerstvou sadu měkkých pneumatik, na které vydržel do 13. kola a na tvrdších mu zbylo zvládnutelných 47 kol. Nebýt ztraceného času za Gutiérrezem v 21. - 25. kole, mohl pomýšlet i na stříbro.
Räikkönen se v závodě opět trápil s přehříváním vozu, resp. zadních brzd. Protože se mu s nimi těžko předjíždělo, rozhodl se s týmem na alternativní strategii - jediné zastávce. Lotus se rozhodl zariskovat, což mu mohlo vynést pódium - v opačném případě by skončil sedmý, tj. stejně jako v případě dvouzastávkové strategie. Gumy mu odešly v 55. kole, před Di Restou měl ale dostatečný náskok, aby si zajel v 58. kole pro čerstvou sadu středně-tvrdých, zajel nejrychlejší kolo a vybojoval 6 bodů.
Force India doma zabrala a po 7 závodech konečně získala více než 2 body. Dosáhla toho díky rozdělení strategií mezi své jezdce, přičemž obě byly úspěšné: Di Resta dojel po startu z 12. místa na osmém, Sutil po startu z 13. na devátém. Němec stavěl jako poslední ze všech - až ve 41. kole.
V závěru ujel nejvíce okruhů na jedné sadě super-měkkých a svými cennými body přispěl k udržení šesté pozice týmu v šampionátu před Sauberem. Jeho náskok narostl o pět bodů na celkových 68, tj. o 23 bodů více, než má jeho švýcarský soupeř.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V celkovém pořadí se před Massu při rovnosti bodů dostal díky vyššímu počtu třetích míst Grosjean, který se v Indii těšil letos popáté z pódiového umístění. Pozici na úkor Hülkenberga a Sutila získali Di Resta a Pérez. Náskok nyní již jistého čtyřnásobného mistra světa Vettela před druhým Alonsem narostl tři závody před koncem na hrozivých 115 bodů.
Fotogalerii z Indie najdete zde.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.