Jak pokračovaly souboje týmových kolegů ve 12. podniku letošní sezóny - během závodního víkendu v Itálii?
Kvalifikace
Sebastian Vettel si vyjel svou letošní čtvrtou pole-position a potvrdil, že Red Bull letos nemá slabiny ani na okruzích vyžadujících nižší přítlak. Marka Webbera drtí poměrem 12:0 a z trůnu nejlepší průměrné kvalifikační pozice sesadil Lewise Hamiltona, který vypadl již v Q2, čímž si průměr zkazil na 2,83, zatímco u Vettela činí 2,5. U Mercedesu byl Nico Rosberg o 4 desetiny rychlejší a snížil stav na 4:8.
Podobně jako Vettel si u Sauberu počíná Nico Hülkenberg, který v Monze skutečně zazářil, podobně jako v Brazílii v roce 2010, kdy kvalifikaci s Williamsem vyhrál - tentokrát si za suchých podmínek vyjel druhou řadu. Gutiérrez v Q1 tratil 0,45 s, v kvalifikacích ale na Nica ztrácí průměrně 0,996 s.
Překonal obě Ferrari, která nacvičovala jízdu v závěsu, ale k velké zlosti Fernanda Alonsa byl Felipe Massa tentokrát příliš rychlý na to, aby za ním mohl získat aerodynamickou výhodu. Scuderia tuto taktiku zpackala a Brazilec si připsal 4 vítězství nad svým týmovým kolegou, byť bylo velmi hubené - oba dělila pouze jedna setina sekundy.
V Itálii dobrou formou překvapilo Toro Rosso, které na rovinkách dosahovalo nejvyšších maximálních rychlostí. Daniel Ricciardo, nyní už s jistotou místa u Red Bullu pro příští rok, Jeanovi-Ericovi Vergnemu v Q3 naložil téměř 4 sekundy - Francouzovi však nevyšel ostrý pokus a v Parabolice vyjel mimo trať. Australan má na kontě letos zatím dvakrát více skalpů svého týmového kolegy než Vergne.
Naopak se krom Mercedesu moc nedařilo ani Lotusu, jehož oba vozy vypadly už v Q2. Tým po pátku zahodil šasi s delším rozvorem a Kimi Räikkönen o téměř čtvrt sekundy předčil Romaina Grosjeana, skóre vyznívá v jeho prospěch 9:3.
Za očekáváními zaostala i Force India, 14. a 16. místo na roštu není dobrou vizitkou týmu bojujícího o pátou příčku v poháru konstruktérů. Adrian Sutil zajel o 0,145 rychlejší kolo než Paul di Resta, jenž kvůli selhání brzd havaroval na konci třetího tréninku, a snížil stav na 5:6.
Stáhnout svého týmového kolegu se podařilo také Sergiovi Pérezovi u McLarenu (5:7), Pastorovi Maldonadovi u Williamsu (6:6) a Giedovi van der Gardemu u Caterhamu (5:7). U Maurssie dále vládne nepřekonaný Jules Bianchi (11:0).
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů
Závod
V průběhu Velké ceny Itálie, pro kterou Pirelli přivezlo středně-tvrdou a tvrdou směs, se díky charakteristice okruhu neprojevovala žádná degradace pneumatik, jak si ostatně můžete všimnou z níže přiloženého grafu (křivka času na kolo před zastávkami nestoupá). Jediným omezením bylo jejich fyzické opotřebení a pomalé zahřívání.
Rozdíl mezi oběma směsmi byl také zanedbatelný, proto jela většina pouze na jednu zastávku - což byla strategie, jež byla papírově o 10 sekund rychlejší než zastávky dvě.
Proto Ferrari odkládáním Alonsovy zastávky v závodě nemohlo nic získat, spíše tím naopak ztratilo. Inženýři to vysvětlovali tím, že se museli pokusit udělat něco jinak než Red Bull, který měl v Itálii jako jediný rychlejší auto než stáj z Maranella.
Z taktického pohledu by možná bylo lepší povolat dříve do boxů Španěla a na trati nechat Massu, který by Vettela mohl trochu zdržet. Jenže Red Bull i přes různé problémy s pneumatikami (Sebastian probrzdil do první zatáčky v úvodním stintu) kontroloval závod.
Sebastian měl už před svou první zastávkou 11sekundový náskok a Webber jezdil na čtvrtém místě. Rakouský tým zvládl ve 23. kole perfektní dvouzastávku (viz přehled zastávek a strategií), když oba své piloty odbavil do tří sekund: Němce za 2,8 sekundy, Australana za 2,7 s. Mark měl i výborné výjezdové kolo, což mu pomohlo dostat se před Massu na třetí místo.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Alonso by na souboj s Vettelem možná mohl pomýšlet, kdyby se lépe kvalifikoval. Totéž se dá říci o Hamiltonovi a o Räikkönenovi, kteří oba překvapivě v sobotu předčasně vypadli. Oba do závodu startovali na tvrdé směsi, jak správně předpovídal Dominic Harlow v naší analýze sektorů (najdete zde), s čímž slavil loni úspěch Sergio Pérez, jenž se z 12. místa propracoval až na konečné druhé.
Oba ale měli v závodě smůlu: Fin před první zatáčkou kolidoval s Mexičanovým McLarenem a Lewis v prvním stintu přišel k pomalému defektu - proto byli krom Caterhamů jediní, kteří se v boxech objevili dvakrát, tj. dvakrát museli pomalým tempem projet uličkou, což vychází na zhruba 25 sekund.
Räikkönen však v čisté průměrné rychlosti (nebere v úvahu první kolo, které má každý jinak dlouhé, a zastávku v boxech - práce mechaniků je mimo kontrolu pilota) Vettela překonal. Po své nucené zastávce v prvním kole ztrácel 37,557 s, cílem projel se ztrátou 38,695 s.
Je však třeba vzít v úvahu to, že většinu závodu odjel na středně-tvrdé směsi a mohl na to díky dvěma zastávkám pořádně tlačit, zatímco Vettel jen kontroloval svůj náskok nad Alonsem a potýkal se s drobnými technickými problémy. Oba Lotusy ale nejdelšími stinty potvrdily svou šetrnost k pneumatikám.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Hamilton sice prohlásil, že kvalifikaci odjel "jako idiot," v závodě ale dokázal zabrat. Byť byl po své první zastávce o 6,259 sekund za Räikkönenem, dokázal jej předjet a být v cíli o 5,168 sekund dříve. I když startoval mimo první desítku, nebýt smůly měl tempo na to, aby v závodě skončil čtvrtý, popř. pátý.
Hülkenberga jsem již výše pochválil, svůj talent prokázal i v závodě. Sauberu a jeho balíku pro nízký příklad Monza seděla, Nico se nicméně chopil nabízené šance pořádně za pačesy a dojel pátý - před oběma Mercedesy, Lotusy i McLareny! Sauber také hodně těží z návratu loňských konstrukcí pneumatik Pirelli, Němec však na Monze umí, což dokázal i v sezóně 2010, kdy zde porazil v kvalifikaci i v závodě zkušeného Rubense Barrichella ve stejném voze - a to už tehdy měl Brazilec na svém kontě tři italské triumfy.
Velmi dobrou velkou cenu odjel i Daniel Ricciardo s Toro Rosso, které vsadilo na menší přítlak a vyšší maximální rychlosti. Australanovi na rovince komisaři naměřili 339,9 km/hod. Pérez si marně stěžoval, že je o půl sekundy na kolo rychlejší - na rovince s DRS dosáhl "jen" 332,4 km/hod, Button 331,8 km/hod, marně si na něj McLareny úvodních 44 kol, než je předjely další vozy, brousily zuby.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších sedmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Poslední tabulka ukazuje, jak si týmový kolegové v letošní sezóně stojí dle počtu mistrovských bodů. Po Velké ceně Itálie si o jedno místo v šampionátu polepšili Ricciardo a Hülkenberg, o dvě místa naopak klesl Vergne, který odstoupil kvůli poruše motoru.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Obsáhlou fotogalerii z Monzy čítající přes 450 snímků najdete zde.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.