Šestý díl letošního šampionátu je za námi. Jak si během závodního víkendu v Monaku proti sobě vedli týmoví kolegové?
Kvalifikace
Nico Rosberg se potřetí v řadě radoval z vítězství v kvalifikaci a srovnal tak krok s Lewisem Hamiltonem na 3:3. Souboj za náročných proměnlivých podmínek to byl těsný, oba piloty Mercedesu dělilo pouze 91 tisícin sekundy. Brit si na monopost Mercedesu stále zvyká, Nico však po celý víkend dokazoval své umění na trati, po níž jako dítě jezdil každý den do školy.
Druhou řadu si pro sebe získaly Red Bully: Sebastian Vettel o 2 desetiny předčil Marka Webbera, který na něj letos v kvalifikacích zatím stále nedokázal najít recept - 0:6. Podobným stylem dominuje u Lotusu Räikkönen, který v Monte Carlu jasně předčil často chybujícího a havarujícího Romaina Grosjeana. Francouz v Q2 na Kimiho ztratil přes 2,5 s a vypadl.
Kvalifikační neporazitelnost si kromě výše zmíněné dvojice drží také Nico Hülkenberg u Sauberu, jenž byl o 1,37 s rychlejší než mexický nováček Esteban Gutiérrez. Stav je naopak vyrovnaný u Caterhamu, které měly navrch nad Marusií.
Tu trápily technické problémy, Jules Bianchi odstoupil kvůli poruše motoru už za první zatáčkou a nezajel žádný měřený čas, proto jsme Maxovi Chiltonovi vítězný bod za Monako nepřičítali. Podobně tomu bylo u Ferrari. S jejich vozem Felipe Massa tvrdě havaroval ve třetím tréninku, mechanici mu ho nestihli opravit, proto se do kvalifikace nezapojil.
McLaren v Monaku prokázal zlepšen. Sergio Pérez byl v Q3 o půl sekundy rychlejší než Jenson Button, toho však zlobilo palivové čerpadlo a nemohl těžit z maximálního výkonu - jinak si věřil dokonce na páté místo. Tým od počátku nasadil nové přední křídlo, jestli už je opravdu před Force Indií, to ale ukáže až další závod v Kanadě.
Adrian Sutil na rozdíl od Paula di Resty postoupil až do závěrečné části, Skot se poroučel kvůli chybné pneumatikové strategii už v Q1. Mohl si však odpustit ostrou kritiku svého týmu před kamerami po skončení kvalifikace.
Za povšimnutí stojí i výkon Jeana-Erica Vergneho, který si u Toro Rosso připsal letošní druhý skalp Daniela Ricciarda a poprvé ve své kariéře v F1 postoupil do Q3, a nováčka Williamsu Valtteriho Bottase, který v Monaku sice jako jediný z pilotů nikdy nejezdil, přesto dokázal porazit Pastora Maldonada, jenž je označován jako specialista na tuto městskou trať. Fin zvýšil skóre na 4:2.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Nedělní Velká cena Monaka sice přinesla spoustu dramatických okamžiků, několik předjížděcích manévrů, dva výjezdy safety caru a jedno přerušení, tempo závodu však bylo velmi pomalé, na což si postěžoval Sebastian Vettel na tiskové konferenci slovy, že se "na čele místo Stříbrných šípů plazily autobusy."
Srovnání s čistou průměrnou rychlostí loňského závodu mu dává za pravdu, Rosbergovo tempo bylo letos o 0,951 sekundy na kolo pomalejší než loňské Webberovo.
To mělo dva důsledky: pole se neroztrhalo, což přidělávalo starosti stratégům, kteří nemohli nalézt žádné okno pro zastávky svých pilotů, a proto se nikdo nepokoušel o podseknutí; a navíc to vedlo k riskantním pokusům o předjetí, k četným kolizím a přerušením závodu: ať už zpomalovacím vozem či červenými vlajkami. Degradace ani opotřebení nebylo v Monte Carlu příliš velkým problémem.
Rosberg sice špatně odstartoval a na chvíli se špičkou nosu před něj dostal jeho týmový kolega, v první zatáčce však svou pozici udržel a v závodě bylo o 3 desetiny na kolo rychlejší než Hamilton, který při prvním výjezdu safety caru vyrobil hrubku, když příliš zvolnil při nájezdu do boxů, ztratil přitom osm sekund a propadl se na čtvrtou pozici za oba Red Bully. Jinak by si Mercedes nejspíše dojel pro double.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
S problémy se potýkalo Ferrari, které nebylo rychlé a Felipe Massa navíc v neděli doplatil na prasklé zavěšení. Kdo ví, jestli sobotní havárie byla opravdu jezdeckou chybou, jak tým zpočátku tvrdil.
Fernando Alonso v závodě nebyl dostatečně rychlý, což šlo vidět zejména v závěru, kde nebyl s to zareagovat na zrychlení po odstoupení Péreze. I zpočátku si spíše držel odstup a snažil se vyvarovat jakéhokoliv rizika. Na jeho obranu je na druhou stranu třeba zmínit to, že schytal nějaké úlomky, ale i tak byla jeho výkonnost pod očekáváním.
Navíc je hezky nachytal na švestkách Adrian Sutil ve vlásence, stejně jako Buttona, o kterém Němec řekl, že tam nechával otevřené dveře a nejspíše spal. Vzhledem k pomalému tempu to pilot Force Indie risknul a pokaždé mu to vyšlo, což bylo také částečně zásluhou předjížděných pilotů, kteří mu zatáčku nezavřeli.
Sutil to nakonec i přes poškozené přední křídlo, s nímž odjel prvních 45 kol, dotáhl na velmi slušné páté místo, velmi dobrý výkon předvedl i Di Resta, který startoval až ze 17. pozice po sobotní katastrofě a jako jediný od počátku plánoval dvě zastávky - poprvé se u mechaniků objevil již v 9. kole. Hodně mu pomohla safety fáze i přerušení. Rychlost Force Indie byla oproti Ferrari příjemným překvapením.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Lotus na Monako také nebude vzpomínat v dobrém: Grosjean trápící se ve středu pole sestřelil zezadu Ricciarda, kterého poté obvinil, že brzdil příliš brzy. Komisaři však v tomto incidentu měli jasno a Francouz do Kanady odlétá s dodatečnou penalizací, která se tam na startovním roštu projeví posunem o 10 míst dozadu.
Räikkönen v závodě s sebou chtěl stáhnout pod vodu někoho se slabší výdrží pneumatik: přestože jel pouze na jednu zastávku jako většina ostatních, objevil se v boxech již ve 26. kole doufaje, že některý soupeřů na to zareaguje a bude se jej snažit pokrýt. Musel by ale odjet dlouhý stint - do cíle zbývalo 50 kol, což by někdo krom Lotusu těžko zvládl. Nikdo na to však nezareagoval, místo toho všichni vytěžili ze zastávky zdarma při prvním výjezdu safety-caru.
Kimi se držel dlouho na pátém místě. Po restartu mu tým na rozdíl od všech soupeřů vpředu nasadil měkkou směs, přestože si vedl lépe na super-měkkých pneumatikách. Díky tomu na něj zle dotíral Pérez, až došlo ke kolizi, za kterou komisaři sice netrestali, Fin však může být rád: ať byl pokus mladého Mexičana jakkoliv optimistický, byl přimáčknut na svodidla ještě v brzdné zóně. Kimi zajel po pomalém defektu do boxů na, poté předvedl famózní stíhací jízdu a mimo pozornost kamer se probil na desáté místo a udržel si tak neuvěřitelnou šňůru 23. závodů za sebou, v nichž bodoval.
Nešťastný Pérez krátce po kolizi přehřál přední brzdy, v jejichž brzdových kanálcích uvízly nějaké karbonové úlomky po kontaktu s Lotusem. Ještě chtěl zajet do boxů, to jej ale právě míjel týmový kolega, který mu cestu do nich zablokoval, a tak musel auto odstavit na opačné straně dráhy před poslední zatáčkou.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Velkou smůlu i štěstí zároveň měl Pastor Maldonado, kterého ve vysoké rychlosti vystřelil do povětří Max Chilton. Venezuelan zdemoloval ochrannou Tec-Pro bariéru, naštěstí z velké havárie odešel po svých. Jeho šasi je však na odpis: prasklinu nepůjde opravit, proto v Kanadě dostane nové.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
620 fotografií ze závodního víkendu Ferrari včetně možnosti filtrování najdete zde.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.