Jak si vedli piloti ve vzájemných duelech v rámci svých týmů během čtvrtého závodního víkendu v Barhajnu?
Kvalifikace
Mercedes získal zásluhou Rosberga druhé pole-position za sebou. Nico letos poprvé v kvalifikaci předčil Hamiltona, jehož zdolal o 0,432 sekundy. Německý tým má tradičně silné soboty, žel kvůli dlouhotrvajícím problémům s opotřebením zadních pneumatik (v Bahrajnu kritický faktor) se v závodech propadá, jak si ukážeme dále.
Vettel nadělil Webberovi půl sekundy, podivoval se však svou ztrátou na Stříbrné šípy. 100% úspěšnost si v kvalifikacích udržují také Räikkönen, Button, Hülkenberg a Bianchi.
Vyrovnaný stav je naopak u Ferrari, kde se Alonso po dvou porážkách z úvodu sezóny dotáhl na Massu, a u Williamsu, kde nastala kuriózní situace, když Bottas zajel na tisícinu sekundy stejný čas jako Maldonado - protože však byl dříve (nevýhodnější podmínky, méně pogumovaná dráha), odnáší si bod z Bahrajnu mladý Fin.
Největší rozdíl jsme zaznamenali u Caterhamu: Pic s novinkami na voze, které měly poskytovat výhodu půl sekundy na kolo, byl o sekundu rychlejší než Van der Garde. Další velké úpravy hodlá tým nasadit (podobně jako většina soupeřů) během příštího závodu v Barceloně.
Druhý nejmenší rozdíl po Williamsu byl u pilotů Force Indie, kde měl Di Resta o 11 tisícin sekundy navrch. Indické stáji pouštní okruh seděl, vůz VJM06 je rychlý a šetrný k pneumatikám, proto si mohli dovolit odjet druhý den závod podobně jako Lotus s Räikkönen na dvě zastávky (Sutil byl sice v boxech třikrát, poprvé však hned v prvním kole kvůli defektu, který mu způsobil Massa).
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Pro vítězství si v pohodě dojel Vettel, jenž trávil čas v čistém vzduchu, což pomáhá zvýšit výdrž pneumatik až o 20 % ve srovnání s jízdou za vozem soupeře. V Bahrajnu nebylo problémem fyzické opotřebení gumy, ale degradace - pokles jejich výkonnosti kvůli přehřívání. Při strategii tří zastávek (viz přehled zastávek a strategií) dokázal kroužit průměrně o 0,675 s na kolo rychleji než jeho týmový kolega Webber, jenž na něj ztrácí už 45 bodů.
Mistrovi světa situaci velmi ulehčil Alonso, který kvůli zaseknutému DRS, které se nemohlo vrátit do své původní polohy, musel v úvodu dvakrát do boxů. Přesto dokázal dojet na výborném osmém místě, působivý byl zejména jeho třetí stint. V závodě, v němž musel předjíždět bez DRS, měl čtvrtou nejvyšší čistou průměrnou rychlost, což dokládá, že nebýt nespolehlivosti techniky, mohl by směle pomýšlet na boj o vítězství.
Smolaře Massu v průběhu Velké ceny Bahrajnu potkaly dva defekty, do boxů tedy musel čtyřikrát stejně jako jeho týmový kolega a cílem projel až jako patnáctý.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Zajímavostí bylo, že na pódiu stáli na stejných místech stejní piloti jako minulý rok, kdy se Lotus domníval, že mohl vyhrát závod. Těžko říci, jestli by se to Räikkönenovi podařilo, pokud by startoval z lepší než osmé pozice na roštu (viz grafika). Žel v Q3 se nedokázal přiblížit času z Q2 a Lotus přiznal, že se trápí s pochopením fungování středně-tvrdé směsi: pokud by se mu podařilo ho alespoň vyrovnat (byť trať byla pogumovaná a většina se dokázala zlepšit), startoval by z pátého místa (viz analýza sektorů).
Inženýři Lotusu uvedli, že v tom případě by jel také na tři zastávky, což byla v Bahrajnu rychlejší strategie, kvůli špatné výchozí pozici však museli vsadit na dvě, aby mu umožnili jezdit na čerstvém vzduchu. Vzhledem k šetrnosti vozu E21 k pneumatikám si to mohli dovolit. Fin si dokázal během dlouhých stintů udržovat dobrou rychlost a dojel si pro druhé místo.
Po své druhé a poslední zastávce ve 34. kole z celkových 57 se rádiem dotazoval, proč jej povolali tak brzo. Dostalo se mu ujištění, že z hlediska strategie je vše v pořádku - možná by v závěru byl Vettelovi blíže, ale ten stejně techniku už šetřil a tým se totiž obával, že by Kimiho mohl podseknout Di Resta, kterého předtím zrovna předjel.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Jeho týmovému kolegovi Grosjeanovi v úvodu část předního křídla McLarenu zakryla vstupní otvor pravé bočnice (viz foto), motor a zadní brzdy se začínaly přehřívat, proto musel Francouz do boxů dříve a závod odjet na tři místo původně plánovaných dvou zastávek. Na Kimiho ztrácel v čisté rychlosti průměrně 0,284 s na kolo, přesto velkou cenu dokončil na pódiu.
Výbornou rychlost předváděla Force India. Sutil jezdil stejně rychle jako Räikkönen, musel však v prvním kole, jak jsem zmínil výše. Velmi dobrý závod odjel Di Resta, jenž startoval o šest míst před Grosjeanem, s nímž bojoval o pódiové umístění.
Force India patří sice k šetrnějším vozům k pneumatikám, jakmile se však začne projevovat teplotní degradace (cca od 10 kola stintu), na Lotusy rychlostně ztrácela. Di Resta neměl šanci třetí místo udržet ani tehdy, pokud by zvolil strategii tří zastávek, což souvisí s další výhodou, kterou měl Grosjean: odjel všechny stinty na čerstvých sadách pneumatik, Skot měl naproti tomu měl k dispozici čerstvé pouze dvě, jelikož v kvalifikaci využil všechny tři středně-tvrdé směsi.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Krásné souboje spolu na zadních pozicích sváděli piloti McLarenu. Občas byli k sobě až moc tvrdí a došlo nejméně ke třem kontaktům, což se nesmí stávat. Zlaté pravidlo totiž zní: Nikdy nesmíš narazit do svého týmového kolegy!
O těchto manévrech jsme napsali již několik článků a reakce fanoušků na oba jezdce se přirozeně liší, od McLarenu je však velmi sympatické to, že své piloty nechal závodit a nepřikázal jim držet své pozice. Mexickému mladíkovi v týmu dal šanci, mohl ukázat svou rychlost a přivézt svého zkušenějšího kolegu k přemýšlení. Ve Wokingu si vše vyříkali, piloti se v dobrém rozešli a už se těší na Barcelonu, kde očekávají další výkonnostní pokrok a vzájemné souboje o lepší pozice.
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.