ŠANGHAJ - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Jak si vedli piloti v rámci vnitropodnikových duelů během závodního víkendu v Číně?
Kvalifikace
Letošní vítěznou šňůru Sebastiana Vettela přerušil svým prvním pole-position po přestupu k Mercedesu Lewis Hamilton. Parádním kolem překonal svého týmového kolegu Nica Rosberga potřetí za sebou, tentokrát o 0,377 sekundy.
Nejblíže mu byl Kimi Räikkönen, jenž na Brita ztratil 0,277 s. Fin však u Lotusu také válcuje svého týmového kolegu, který se s novým vozem stále podivně trápí - Grosjean ztratil dokonce přes šest desetin.
U Ferrari v kvalifikaci v sezóně 2013 poprvé Fernando Alonso porazil (o 0,145 s) Felipeho Massu a nakročil tím k velmi povedenému víkendu.
Velmi dobře se v sobotu s Toro Rosso předvedli i Daniel Ricciardo: nejenže Jeanovi-Ericovi Vergnemu naložil téměř sekundu, ale navíc vybojoval 7. příčku na startovním roštu. Nutno ovšem dodat, že Q3 vypustili kvůli šetření pneumatik Button, Hülkenberg i Vettel.
Uvnitř Red Bullu to vře a po kontroverzních událostech v Malajsii a Vettelově omluvě-neomluvě neprožil v Číně víkend svých snů. Trampoty Marka Webbera začaly již v sobotu, kdy kvůli závadě na tankovacím zařízení dostal o 3 kg paliva méně, než tým zamýšlel, a proto byl z kvalifikace vyloučen. Aby mohl zvolit lepší nastavení pro závod, tak se nakonec rozhodl pro start z boxové uličky.
3:0 vede po třetím podniku také Nico Hülkenberg u Sauberu, Jules Bianchi pokračující ve spanilé jízdě s Marussií a Jenson Button nad zatím nemastným - neslaným Pérezem. Tomu v těžkých začátcích ale nijak nepomáhá nekonkurenceschopný monopost McLarenu. U Williamsu má nad Bottasem mírně navrch Maldonado a Pic nad Van der Gardem u Caterhamu.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Fernando Alonso výborně odstartoval, před prvními zastávkami se dostal před Hamiltona, odjel skvělý druhý a třetí stint, kdy byl nejrychlejším vozem na dráze, a v pohodě zvítězil. Po své druhé zastávce rychle předjel Vettela i Hülkenberga, kteří měl v tu chvíli pneumatiky v horším stavu, a ke konci dostal pokyn, aby šetřil vůz. Reagoval na to s tím, že nejede naplno, což lépe ilustruje jeho dominanci než 10 vteřinový náskok na druhého Räikkönen.
Španěl těžil i z čistého vzduchu - jízda na první pozici je z pohledu energie poškozující letošní směsi Pirelli až o 20 % méně náročná. Pro stratégy je tedy důležité nalézt správná okna pro zastávky.
Massa byl při podobné strategii průměrně o 7 desetin sekundy na kolo, což přičítal na vrub pneumatikám. Po přezutí na středně-tvrdou směs se mu začaly drolit, rozčarovaný Felipe se snažil zvolnit a přitom ztratil kontakt se špičkou.
U Lotusu byla situace podobná. Kimi měl nad Grosjeanem navrch o 6 desetin na kolo i přes poškození vozu, které ho dle šéfinženýra Alana Permana brzdilo o čtvrt sekundy na kolo, - výměna by však zabrala 10 sekund, při tak dlouhé době na místě hrozilo vozu bez proudícího vzduchu riziko přehřátí a navíc by se propadl do provozu. Nebýt mizerného startu, možná s Alonsem mohl o vítězství bojovat.
Zpět před Hamiltona se Räikkönen dostal podseknutím nezvykle brzy - už ve 34. kole, což znamenalo, že do cíle musí vydržet 22. kol. Mercedes měl čas zareagovat, dobře však věděl, že by takovou vzdálenost jako k pneumatikám šetrnější Lotus bez zastávky a v rozumném tempu nedokázali absolvovat. I Permane připustil, že to u nich bylo na limitu. Minulý rok se pokusili o totéž a skončilo to však fiaskem, letos to vyšlo.
Romain se letos stále hledá, nepomohl mu návrat ke starší specifikaci ani okopírování nastavení od svého zkušenějšího týmového kolegy.
Mercedes v závodě neměl takovou rychlost jako v kvalifikaci a Hamilton po dojetí do cíle neskrýval radost z toho, že to zvládl o dvě desetiny rychleji než jeho pronásledovatel Vettel. Rosberg na něj v úvodu před tím, než se objevil problém se zavěšením, ztrácel půl sekundy na kolo.
Spolehlivost německého týmu byla opět horší, strategii však zvolili správnou. Odvážné bylo jejich rozhodnutí k dvouzastávce obou jezdců v pátém kole - pokud by v takové situaci něco selhalo, zaplatili by vysokou daň.
Ferrari se k tomu neodhodlalo - Massu na počátku nechalo na dráze o kolo déle (bylo o 1,1 s pomalejší), z boxů pak vyjel do provozu - až za Räikkönenem a Webberem. Ve druhém stintu jeho ztráta na Alonsa vzrostla o 17 sekund.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Red Bull po pátku tušil, že nemá potřebnou rychlost na to, aby s Lotusem a s Ferrari mohl bojovat o vítězství, proto se rozhodl k riskantní strategii. Vettel v Q3 nezajel žádné kolo, aby si ponechal možnost zvolit středně-tvrdou směs pro start závodu.
Možná by udělal lépe, kdyby se kvalifikoval výše - ušetřil tím sice dvě sady středně-tvrdých gum a jednu měkkou, ale nevyhnul se startu až z 9. místa hluboko mezi ostatními vozy a spoustě práce před sebou.
Na pódium to nakonec nedotáhl, protože strávil nejméně polovinu závodu zaseknutý v provozu (v prvním stintu za Hülkenbergem, ve druhém za Pérezem). To se odráželo v jeho časech na kolo i na stavu pneumatik.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
McLaren ví, že stále nemá potřebnou rychlost na boj se svými obvyklými soupeři, proto se rozhodl zariskovat ve strategii a závod odjet jen na dvě zastávky. Nasazení měkké směsi mezi piloty ale rozdělil - Pérez ji použil v prostředním stintu, Button v posledním, oba na 7 kol.
U mladého Mexičana to nevyšlo, dojel těsně za body, naproti tomu zkušenější Jenson skončil pátý. Z níže přiloženého grafu si můžete všimnout, že ve svém prvním stintu na ojetých středně-tvrdých gumách udržoval rychlost se špičkou, vydržel déle, než jeho stratégové očekávali (místo do 18. až do 23. kola) a zdálo se, že má zaděláno na skvělý výsledek.
Ve druhém, absolutně nejdelším stintu, si však musel hlídat opotřebení pneumatik. Patrné to je mezi 27. - 38. kolem, kdy s časy na kolo překračoval hranici 1:43 min. Pneumatiky v jistých fázích instinktivně šetřil více, než si přáli jeho inženýři, proto se nakonec musel spokojit s deseti body.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.