Jako dopadly souboje týmových kolegů v Brazílii? A jak si jednotliví piloti stojí v souhrnném účtování za sezónu 2012?
Kvalifikace
V sobotu v Brazílii jsme se v rámci soubojů týmových kolegů dočkali vyrovnaných bitev. Lewis Hamilton ve 20. kvalifikaci sezóny po sedmnácté zdolal Jensona Buttona, tentokrát v Q3 o 55 tisícin sekundy. Týmu z Wokingu bude příští rok chybět pilot, který v kvalifikacích vyniká.
Mark Webber u Red Bullu po deváté porazil Sebastiana Vettela, letos mu byl v kvalifikacích vyrovnaným soupeřem. Vozy rakouského týmu obsadily druhou řadu za McLareny, dělilo je 179 tisícin.
Teprve potřetí zdolal domácí Felipe Massa uchazeče o titul Fernanda Alonsa, který v závěru sezóny již neměl tolik navrch. Brazilec zajel pátý nejrychlejší čas, Španěl byl o více než čtvrt sekundy pomalejší a po penalizaci Maldonada zdědil sedmou pozici na čistější straně roštu.
Největší výprask v kvalifikacích letos dostal Bruno Senna, který s Pastorem Maldonadem prohrál 18:2. Nutno ovšem podotknout, že v 15 pátečních trénincích musel svůj vůz přenechat novému závodnímu pilotovi Williamsu - Valtterimu Bottasovi, což Brazilec vnímal jako velké znevýhodnění.
Nejvyrovnanější výsledek byl pro změnu patrný u Mercedesu, kde si oba jezdci připsali deset kvalifikačních úspěchů. V Sao Paulu byl o téměř půl sekundy rychlejší Rosberg. Oba vozy nastoupily se staršími výfuky, protože Coanda systém zvýrazňoval jejich slabiny: přehříval pneumatiky, vedl k jejich nadměrnému opotřebení a zvyšoval spotřebu paliva.
O půl sekundy byl v sobotu pomalejší také Kimi Räikkönen u Lotusu, kde skóre po sezóně 2012 vyznívá ve prospěch Romaina Grosjeana 11:7. Francouz však v Q1 kolidoval a nestihl před dalším ostrým pokusem dostatečně zahřát pneumatiky, a tak překvapivě s nováčky vypadl.
U nováčků nejvíce svého týmového kolegu válcoval zkušený Pedro de la Rosa z HRT, Narain Karthikeyan v roce 2012 uspěl pouze třikrát. Po třináct kvalifikačních vítězství si připsali Heikki Kovalainen (tentokrát velmi těsným rozdílem 13 tisícin) z Caterhamu a Timo Glock (pro změnu největším rozdílem v Brazílii: 0,596 s) z Marussie.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Brazílie 2012 byla kvůli proměnlivým podmínkám na dráze velmi chaotická a spíše než o stahování desetinek byla o udržení vozu na trati a správné reakci na to, co se děje (přeháňky, safety car).
Meteorologové celý týden předpovídali déšť (chvílemi i 100% pravděpodobnost), nakonec se však začínalo za lehké přeháňky, která v úvodu zesílila. Někteří se rozhodli přezout, pouze pár jezdců včetně vedoucího Buttona s Hülkenbergem vydrželi kroužit na hladkých pneumatikách.
Soupeři se pokusili o totéž, když rozdělily mezi své jezdce strategie: jeden z nich zajel hned pro přechodné, druhý měl vydržet. To se však špičce nedařilo. Hülkenberg, který zde za podobných podmínek vyhrál před 2 roky s nekonkurenceschopným Williamsem kvalifikaci, se Buttona se svou Force Indií držel jako klíště.
Oběma závodníkům se podařilo udržovat dostatečnou teplotu pneumatik, aby zajížděly konkurenceschopné časy ve srovnání se soupeři na přechodných gumách. Vytvořila se suchá stopa, mimo níž bylo předjíždění velmi obtížné.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Rozhodující okamžik přišel ve 23. kole, kdy se ředitelství závodu rozhodlo na trať po defektu Rosberga povolat zpomalovací vozidlo. Tou dobou měli Hülkenberg s Buttonem před třetím Hamiltonem náskok již 53 vteřin, ostatní ztráceli přes 1:22 min.
Pole se opět sjelo dohromady, na čemž všichni kromě vedoucí dvojice hodně vydělali. Hamilton, Alonso, Vettel či Webber se znovu dostali do hry o pódium. Hamilton v 31. kole předjel Buttona a o 17. kol později si poradil i s vedoucí Force Indií.
Z vedení se však těšil jen 7 kol - než Hülkenberg na McLaren uvězněný za o kolo zpět jedoucím Caterhamem nešikovně zaútočil a Lewise sestřelil. Nešťastný konec pro muže, který se po mnoha letech a výborných výkonech v Brazílii loučil s týmem z Wokingu. Němec tímto manévrem s následnou penalizací zbytečně vrhl stín na svůj jinak vynikající výkon.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Fernando Alonso potřeboval skončit na pódiu, což se mu podařilo, a Sebastian Vettel potřeboval získat alespoň 12 bodů v případě vítězství Španěla. V úvodu zažil šok, když po chybě vrazil do Sennova Williamsu a zůstal stát otočený v protisměru.
Zajímavé bylo, že Ferrari společně s Lotusem v prostřední fázi, kdy trať osychala, nasadili k dlouhému stintu na rozdíl od soupeřů měkčí ze dvou nabízených směsí (viz přehled pneumatikových strategií zde). Räikkönen by na ní s šetrnějším Lotusem případně dojel do cíle, u Scuderie to však kvůli problémům s drolením gumy nehrozilo - zbývalo 40 kol, jenže ke konci se znovu rozpršelo.
Alonso předvedl svou standardní dobrou jízdu, skvěle mu sekundoval chvílemi rychlejší Massa, jenž vzorně s jedničkou Ferrari spolupracoval. Vettel i s polorozpadlým vozem však jezdil výborně, obzvlášť když začalo opět pršet, a dojel na šestém místě, což mu k oslavám třetího titulu v řadě stačilo.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších pěti závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Zajímavé bylo, že z pohledu rozhodování se dle stratégů jednalo o jasný závod, Buttona s Hülkenbergem však nekopírovali proto, že si nevěřili, zda dokážou dostatečně zahřát hladké pneumatiky Pirelli.
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu
Z pohledu celkového hodnocení šampionátu se v posledním závodu měnilo hodně pozic. O dvě příčky si polepšil s aktivní kariérou se loučící Schumacher, o jednu Button a Hülkenberg. Naopak jedno místo ztratili Di Resta, Kobajaši, Maldonado a Webber.
Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012(pro zvětšení klikněte)
Poslední závod sezóny 2012 si můžete připomenout prostřednictvím fotografií, které najdete zde (505 snímků z Brazílie).
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.