Jako dopadly souboje týmových kolegů v Brazílii? A jak si jednotliví piloti stojí v souhrnném účtování za sezónu 2012?
Kvalifikace
V sobotu v Brazílii jsme se v rámci soubojů týmových kolegů dočkali vyrovnaných bitev. Lewis Hamilton ve 20. kvalifikaci sezóny po sedmnácté zdolal Jensona Buttona, tentokrát v Q3 o 55 tisícin sekundy. Týmu z Wokingu bude příští rok chybět pilot, který v kvalifikacích vyniká.
Mark Webber u Red Bullu po deváté porazil Sebastiana Vettela, letos mu byl v kvalifikacích vyrovnaným soupeřem. Vozy rakouského týmu obsadily druhou řadu za McLareny, dělilo je 179 tisícin.
Teprve potřetí zdolal domácí Felipe Massa uchazeče o titul Fernanda Alonsa, který v závěru sezóny již neměl tolik navrch. Brazilec zajel pátý nejrychlejší čas, Španěl byl o více než čtvrt sekundy pomalejší a po penalizaci Maldonada zdědil sedmou pozici na čistější straně roštu.
Největší výprask v kvalifikacích letos dostal Bruno Senna, který s Pastorem Maldonadem prohrál 18:2. Nutno ovšem podotknout, že v 15 pátečních trénincích musel svůj vůz přenechat novému závodnímu pilotovi Williamsu - Valtterimu Bottasovi, což Brazilec vnímal jako velké znevýhodnění.
Nejvyrovnanější výsledek byl pro změnu patrný u Mercedesu, kde si oba jezdci připsali deset kvalifikačních úspěchů. V Sao Paulu byl o téměř půl sekundy rychlejší Rosberg. Oba vozy nastoupily se staršími výfuky, protože Coanda systém zvýrazňoval jejich slabiny: přehříval pneumatiky, vedl k jejich nadměrnému opotřebení a zvyšoval spotřebu paliva.
O půl sekundy byl v sobotu pomalejší také Kimi Räikkönen u Lotusu, kde skóre po sezóně 2012 vyznívá ve prospěch Romaina Grosjeana 11:7. Francouz však v Q1 kolidoval a nestihl před dalším ostrým pokusem dostatečně zahřát pneumatiky, a tak překvapivě s nováčky vypadl.
U nováčků nejvíce svého týmového kolegu válcoval zkušený Pedro de la Rosa z HRT, Narain Karthikeyan v roce 2012 uspěl pouze třikrát. Po třináct kvalifikačních vítězství si připsali Heikki Kovalainen (tentokrát velmi těsným rozdílem 13 tisícin) z Caterhamu a Timo Glock (pro změnu největším rozdílem v Brazílii: 0,596 s) z Marussie.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Brazílie 2012 byla kvůli proměnlivým podmínkám na dráze velmi chaotická a spíše než o stahování desetinek byla o udržení vozu na trati a správné reakci na to, co se děje (přeháňky, safety car).
Meteorologové celý týden předpovídali déšť (chvílemi i 100% pravděpodobnost), nakonec se však začínalo za lehké přeháňky, která v úvodu zesílila. Někteří se rozhodli přezout, pouze pár jezdců včetně vedoucího Buttona s Hülkenbergem vydrželi kroužit na hladkých pneumatikách.
Soupeři se pokusili o totéž, když rozdělily mezi své jezdce strategie: jeden z nich zajel hned pro přechodné, druhý měl vydržet. To se však špičce nedařilo. Hülkenberg, který zde za podobných podmínek vyhrál před 2 roky s nekonkurenceschopným Williamsem kvalifikaci, se Buttona se svou Force Indií držel jako klíště.
Oběma závodníkům se podařilo udržovat dostatečnou teplotu pneumatik, aby zajížděly konkurenceschopné časy ve srovnání se soupeři na přechodných gumách. Vytvořila se suchá stopa, mimo níž bylo předjíždění velmi obtížné.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Rozhodující okamžik přišel ve 23. kole, kdy se ředitelství závodu rozhodlo na trať po defektu Rosberga povolat zpomalovací vozidlo. Tou dobou měli Hülkenberg s Buttonem před třetím Hamiltonem náskok již 53 vteřin, ostatní ztráceli přes 1:22 min.
Pole se opět sjelo dohromady, na čemž všichni kromě vedoucí dvojice hodně vydělali. Hamilton, Alonso, Vettel či Webber se znovu dostali do hry o pódium. Hamilton v 31. kole předjel Buttona a o 17. kol později si poradil i s vedoucí Force Indií.
Z vedení se však těšil jen 7 kol - než Hülkenberg na McLaren uvězněný za o kolo zpět jedoucím Caterhamem nešikovně zaútočil a Lewise sestřelil. Nešťastný konec pro muže, který se po mnoha letech a výborných výkonech v Brazílii loučil s týmem z Wokingu. Němec tímto manévrem s následnou penalizací zbytečně vrhl stín na svůj jinak vynikající výkon.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)
Fernando Alonso potřeboval skončit na pódiu, což se mu podařilo, a Sebastian Vettel potřeboval získat alespoň 12 bodů v případě vítězství Španěla. V úvodu zažil šok, když po chybě vrazil do Sennova Williamsu a zůstal stát otočený v protisměru.
Zajímavé bylo, že Ferrari společně s Lotusem v prostřední fázi, kdy trať osychala, nasadili k dlouhému stintu na rozdíl od soupeřů měkčí ze dvou nabízených směsí (viz přehled pneumatikových strategií zde). Räikkönen by na ní s šetrnějším Lotusem případně dojel do cíle, u Scuderie to však kvůli problémům s drolením gumy nehrozilo - zbývalo 40 kol, jenže ke konci se znovu rozpršelo.
Alonso předvedl svou standardní dobrou jízdu, skvěle mu sekundoval chvílemi rychlejší Massa, jenž vzorně s jedničkou Ferrari spolupracoval. Vettel i s polorozpadlým vozem však jezdil výborně, obzvlášť když začalo opět pršet, a dojel na šestém místě, což mu k oslavám třetího titulu v řadě stačilo.
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších pěti závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Zajímavé bylo, že z pohledu rozhodování se dle stratégů jednalo o jasný závod, Buttona s Hülkenbergem však nekopírovali proto, že si nevěřili, zda dokážou dostatečně zahřát hladké pneumatiky Pirelli.
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu
Z pohledu celkového hodnocení šampionátu se v posledním závodu měnilo hodně pozic. O dvě příčky si polepšil s aktivní kariérou se loučící Schumacher, o jednu Button a Hülkenberg. Naopak jedno místo ztratili Di Resta, Kobajaši, Maldonado a Webber.
Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012(pro zvětšení klikněte)
Poslední závod sezóny 2012 si můžete připomenout prostřednictvím fotografií, které najdete zde (505 snímků z Brazílie).
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.