Jak se vyvíjely interní duely mezi piloty v rámci jednotlivých týmů během uplynulého víkendu v Japonsku?
Kvalifikace
Závěr minulého týdne se nesl ve znamení dominance Red Bullu v čele s úřadujícím mistrem světa Sebastianem Vettelem, jenž v Suzuce vyhrál čtvrtou kvalifikaci v řadě. Svého týmového kolegu Marka Webbera předčil o čtvrt sekundy. Australan letos podeváté prohrál, přesto se po delší době radoval z vydařené soboty. Oba Red Bully díky tomu startovaly z první řady.
Jenson Button v McLarenu teprve potřetí v sezóně 2012 porazil Lewise Hamiltona, který si špatně nastavil monopost, a s více než vteřinovou ztrátou na svého týmového kolegu obsadil mizerné deváté místo.
Suzuka seděla Sauberům, které předčily nejen Mercedes, ale i Ferrari a Lotusy: domácí hrdina Kamuj Kobajaši byl v sobotu o 3 desetiny rychlejší než Sergio Pérez a po penalizaci Buttona za výměnu převodovky mu připadlo třetí místo na startovním roštu.
U Lotusu pokračuje ve spanilé jízdě v kvalifikacích Romain Grosjean, Kimimu Räikkönen na něj scházely tři desetiny sekundy. Fin se po chybě v závěru Q3 musel letos již podeváté sklonit před uměním svého mladšího francouzského kolegy.
Ferrari má dobrou závodní rychlost, stále více se ale trápí v kvalifikacích. Fernando Alonso si opět poradil s Felipem Massou, který do závěrečné části nepostoupil, a vede již 14:1.
Velký rozdíl v kvalifikační výkonnosti je patrný i u Caterhamu, HRT, Toro Rosso či u Williamsu, kde dominují Heikki Kovalainen (12:3), Pedro de la Rosa (13:2), Daniel Ricciardo (12:3) a Pastor Maldonado (13:2).
Situace je naopak vyrovnaná u Force Indie: Nico Hülkenberg byl tentokrát sice v Q2 (Di Resta do Q3 nepostoupil a Hülkenberg v závěrečné fázi nezajel měřené kolo) o 55 tisícin sekundy rychlejší, skóre však po víkendu v Japonsku činí 7:7.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Japonska byla jednoznačnou záležitostí Vettela, obzvlášť po hromadné havárii v první zatáčce, která postihla řadu pilotů včetně lídra šampionátu Alonsa, který mu mohl řádně "zatopit" - soudě alespoň dle Massova výkonu.
Téměř všichni měli původně v plánu strategii o dvou zastávkách - ta dle simulací vycházela o 10 s rychleji než třízastávková. Měkká směs pneumatik byla v kvalifikaci o sekundu na kolo rychlejší než tvrdá, v závodě rozdíl ale činil pouhých 0,4 s.
Webber s Red Bullem patřil k těm, kteří byli postiženi v prvních dvou zatáčkách, a musel po prvním kole do boxů. Závod pak odjel de facto s jedinou zastávkou (přezouval pak už jen ve 26. kole). Na konečné deváté místo se musel prodírat polem a šetřit pneumatiky, což vysvětluje, proč byl průměrně o sekundu na kolo pomalejší než jeho neposlušný týmový kolega, který si k nelibosti týmu v závěru vystřihl nejrychlejší kolo.
Australan projel cílem devátý, jen o 8,2 sekundy později než pátý Hamilton. Potvrdil tím nejen velkou rychlost vylepšeného Red Bullu (přední křídlo, nos, zadní zavěšení, DDRS), ale i jeho šetrnost k pneumatikám.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Skvělý výkon podal Felipe Massa, jemuž pomohl dobrý start, během kterého se vyhnul kolizi a posunul se z desáté na čtvrtou pozici, a správná strategie. Protože o den dříve nepostoupil do poslední části kvalifikace, jak jsem zmínil výše, měl pro závod k dispozici řadu čerstvých pneumatik: jednu sadu měkkých a dvě sady tvrdých.
To mu poskytovalo velkou strategickou výhodu, zejména v úvodním stintu. Mohl jej totiž prodloužit a do boxů zajel až několik kol po Buttonovi (stavěl v 13. kole) a Kobajašim (v boxech ve 14. kole), kteří spolu soupeřili o druhou příčku.
McLaren zastavil Button možná až příliš brzy: po návratu na dráhu se zařadil až za Ricciarda, za nímž jezdil o sekundu pomaleji než dříve. Za vozem Toro Rosso se po výměně pneumatik zasekl i Kobajaši a Massa si během tří kol vesele vyjel dostatečný náskok, aby se po své zastávce dostal na druhé místo. To udržel a dojel si pro svůj nejlepší výsledek za poslední dva roky.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)
O podobnou taktiku (dlouhý první stint) jako Massa se pokoušel i Pérez ve snaze dostat se po předjetí Hamiltona, kterého příští rok u McLarenu nahradí, před Räikkönena. Tentokrát se však dostal až za hranici výkonnosti pneumatik, proto z boxů vyjel nejen za Finem, jenž se netají svou nelibostí vůči tréninku na simulátorech, ale znovu i za Hamiltonem.
Při druhém pokusu o předjetí Brita ve vlásence dostal smyk a skončil ve štěrku. Šéf McLarenu Martin Whitmarsh, který počínání obou sledoval, poté označil mladého Mexičana za "diamant, který je třeba ještě vyleštit."
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Pořadí a body v šampionátu 2012
Vývoj relativních bodových odstupů mezi nejlepšími šesti piloty letošní sezóny(pro zvětšení klikněte)
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.