Jak se vyvíjely interní duely mezi piloty v rámci jednotlivých týmů během uplynulého víkendu v Japonsku?
Kvalifikace
Závěr minulého týdne se nesl ve znamení dominance Red Bullu v čele s úřadujícím mistrem světa Sebastianem Vettelem, jenž v Suzuce vyhrál čtvrtou kvalifikaci v řadě. Svého týmového kolegu Marka Webbera předčil o čtvrt sekundy. Australan letos podeváté prohrál, přesto se po delší době radoval z vydařené soboty. Oba Red Bully díky tomu startovaly z první řady.
Jenson Button v McLarenu teprve potřetí v sezóně 2012 porazil Lewise Hamiltona, který si špatně nastavil monopost, a s více než vteřinovou ztrátou na svého týmového kolegu obsadil mizerné deváté místo.
Suzuka seděla Sauberům, které předčily nejen Mercedes, ale i Ferrari a Lotusy: domácí hrdina Kamuj Kobajaši byl v sobotu o 3 desetiny rychlejší než Sergio Pérez a po penalizaci Buttona za výměnu převodovky mu připadlo třetí místo na startovním roštu.
U Lotusu pokračuje ve spanilé jízdě v kvalifikacích Romain Grosjean, Kimimu Räikkönen na něj scházely tři desetiny sekundy. Fin se po chybě v závěru Q3 musel letos již podeváté sklonit před uměním svého mladšího francouzského kolegy.
Ferrari má dobrou závodní rychlost, stále více se ale trápí v kvalifikacích. Fernando Alonso si opět poradil s Felipem Massou, který do závěrečné části nepostoupil, a vede již 14:1.
Velký rozdíl v kvalifikační výkonnosti je patrný i u Caterhamu, HRT, Toro Rosso či u Williamsu, kde dominují Heikki Kovalainen (12:3), Pedro de la Rosa (13:2), Daniel Ricciardo (12:3) a Pastor Maldonado (13:2).
Situace je naopak vyrovnaná u Force Indie: Nico Hülkenberg byl tentokrát sice v Q2 (Di Resta do Q3 nepostoupil a Hülkenberg v závěrečné fázi nezajel měřené kolo) o 55 tisícin sekundy rychlejší, skóre však po víkendu v Japonsku činí 7:7.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Velká cena Japonska byla jednoznačnou záležitostí Vettela, obzvlášť po hromadné havárii v první zatáčce, která postihla řadu pilotů včetně lídra šampionátu Alonsa, který mu mohl řádně "zatopit" - soudě alespoň dle Massova výkonu.
Téměř všichni měli původně v plánu strategii o dvou zastávkách - ta dle simulací vycházela o 10 s rychleji než třízastávková. Měkká směs pneumatik byla v kvalifikaci o sekundu na kolo rychlejší než tvrdá, v závodě rozdíl ale činil pouhých 0,4 s.
Webber s Red Bullem patřil k těm, kteří byli postiženi v prvních dvou zatáčkách, a musel po prvním kole do boxů. Závod pak odjel de facto s jedinou zastávkou (přezouval pak už jen ve 26. kole). Na konečné deváté místo se musel prodírat polem a šetřit pneumatiky, což vysvětluje, proč byl průměrně o sekundu na kolo pomalejší než jeho neposlušný týmový kolega, který si k nelibosti týmu v závěru vystřihl nejrychlejší kolo.
Australan projel cílem devátý, jen o 8,2 sekundy později než pátý Hamilton. Potvrdil tím nejen velkou rychlost vylepšeného Red Bullu (přední křídlo, nos, zadní zavěšení, DDRS), ale i jeho šetrnost k pneumatikám.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Skvělý výkon podal Felipe Massa, jemuž pomohl dobrý start, během kterého se vyhnul kolizi a posunul se z desáté na čtvrtou pozici, a správná strategie. Protože o den dříve nepostoupil do poslední části kvalifikace, jak jsem zmínil výše, měl pro závod k dispozici řadu čerstvých pneumatik: jednu sadu měkkých a dvě sady tvrdých.
To mu poskytovalo velkou strategickou výhodu, zejména v úvodním stintu. Mohl jej totiž prodloužit a do boxů zajel až několik kol po Buttonovi (stavěl v 13. kole) a Kobajašim (v boxech ve 14. kole), kteří spolu soupeřili o druhou příčku.
McLaren zastavil Button možná až příliš brzy: po návratu na dráhu se zařadil až za Ricciarda, za nímž jezdil o sekundu pomaleji než dříve. Za vozem Toro Rosso se po výměně pneumatik zasekl i Kobajaši a Massa si během tří kol vesele vyjel dostatečný náskok, aby se po své zastávce dostal na druhé místo. To udržel a dojel si pro svůj nejlepší výsledek za poslední dva roky.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)
O podobnou taktiku (dlouhý první stint) jako Massa se pokoušel i Pérez ve snaze dostat se po předjetí Hamiltona, kterého příští rok u McLarenu nahradí, před Räikkönena. Tentokrát se však dostal až za hranici výkonnosti pneumatik, proto z boxů vyjel nejen za Finem, jenž se netají svou nelibostí vůči tréninku na simulátorech, ale znovu i za Hamiltonem.
Při druhém pokusu o předjetí Brita ve vlásence dostal smyk a skončil ve štěrku. Šéf McLarenu Martin Whitmarsh, který počínání obou sledoval, poté označil mladého Mexičana za "diamant, který je třeba ještě vyleštit."
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
Pořadí a body v šampionátu 2012
Vývoj relativních bodových odstupů mezi nejlepšími šesti piloty letošní sezóny(pro zvětšení klikněte)
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.