Čtrnáctý podnik sezóny byl příležitostí pro další vzájemné srovnání výkonů týmových kolegů. Jak si vedli v kvalifikaci i během nedělního závodu v Singapuru?
Kvalifikace
Fernando Alonso potvrdil 13. porážkou svého týmového kolegy svou suverenitu u Ferrari. Felipe Massa vypadl opět již v prostřední části, kde za Španělem zaostal o 8 desetin sekundy, dojem však napravil druhý den, kdy mu po smůle v úvodu výrazně pomohl safety car.
Dvanácté vítězství si připsali Lewis Hamilton u McLarenu, jenž byl v sobotu nedostižný a zaslouženě získal pole position, a překvapivě i Pastor Maldonado, který výbornými výkony dále válcuje Bruna Sennu u Williamsu.
Nejvyrovnanější je situace u Sauberu, kde Sergio Pérez snížil na 6:7. Mexičan byl o 9 desetin rychlejší, Kamuj Kobajaši po výborné kvalifikaci před třemi týdny ve Spa (vybojoval první řadu) k všeobecnému údivu vypadl již v první částí společně s vozy nováčků.
Velmi těsný souboj byl v sobotu k vidění mezi piloty Mercedesu, kteří v Q3 sice záměrně nezajeli ani jedno kolo, ale v Q2 měl o 0,12 s navrch Michael Schumacher. Piloty Toro Rosso ve stejné části dělilo dokonce pouze 75 tisícin sekundy.
U Force Indie, kde Paul di Resta na rozdíl od Nica Hülkenberga postoupil mezi nejlepších deset a zvýšil skóre na 7:6. Druhým vítězství v řadě odmazal s téměř sekundovým rozdílem u HRT Narain Karthikeyan velkou ztrátu na veterána Pedra de la Rosu.
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci
Závod
Ve Velké ceně Singapuru jsme zaznamenali pět odstoupení: nejprve se poroučel vedoucí Hamilton ve 23. kole, v 31. kole skončil Karthikeyan ve zdi, čímž způsobil první výjezd safety-caru, pak ve 36. kole) kvůli závadě hydrauliky, o níž se Williams zatím nechce bavit, musel předčasně zaparkovat své auto v garáži Maldonado a krátce nato (39. kolo) Schumacher nedobrzdil a sestřelil Vergneho.
Pro vítězství si pak dojel Vettel s Red Bullem celkem pohodlně, Button ke konci jeho stíhání vzdal. Úřadující mistr světa byl průměrně o téměř 1,3 s rychlejší než jeho týmový kolega Webber, který se většinu času trápil v provozu. Ale to nebyla jediná příčina této velké ztráty.
Rakouský tým jej neobvykle brzy povolal do boxů, zřejmě proto, aby si na něm vyzkoušel chování a výdrž čerstvé sady měkkých pneumatik, které na druhý stint plánoval nasadit Vettelovi. Díky tomu mohl pečlivě sledovat jejich degradaci a lépe tak vystihnout bod, kdy prudce poklesne jejich výkonnost.
Australan doplatil i na výjezd safety-caru, jsem si jistý, že by se v závěru většina pilotů jedoucích na dvě zastávky hodně trápila - někteří by museli stavět potřetí (případ Alonsa) - a Mark by dojel zřejmě za Lotusy. Kvůli pozávodní penalizaci přišel i o jediný bod za desáté místo.
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu
Většina pilotů šla do závodu s tím, že se pokusí o dvě zastávky. Nicméně těsně před startem Adrian Newey prozradil, že si nikdo není jistý tím, zda to zvládne, a že své strategie přizpůsobí až v průběhu závodu. V Singapuru byl obzvlášť velký tlak na snížení počtu zastávek, protože každé přezutí stojí 29 vteřin navíc kvůli dlouhé boxové uličky s nižší povolenou rychlostí.
Pirelli přivezlo super-měkkou a měkkou směs, mezi nimiž byl v kvalifikaci rozdíl až 1,5 s na kolo. V závodě ale měly mnohé týmy problémy s fungováním měkké směsi na kluzkém povrchu - Buttonovi například velmi dlouho trvalo, než je dostal do patřičného provozního rámce a začal jezdit podobné časy jako vedoucí duo Hamilton - Vettel.
McLaren by byl zřejmě jedním z mála, kdo by závod dokázal odjet na dvě zastávky: Hamilton těžil z čistého vzduchu na čele, Button odváděl výbornou práci v jejich šetření během jízdy - úvodní opotřebované super-měkké směsi se zbavil až ve 14. kole jako jeden z posledních společně s Grosjeanovým Lotusem. Připravoval si postupně útok na Vettela na pneumatikách o čtyři kola čerstvějších - Sebastian stavěl v 10. kole, 2 kola před Hamiltonem.
Tuto výhodu však zneškodnily dva výjezdy safety caru za sebou. Způsobily mírný chaos a změnu strategií, což vedlo k nepřirozenému závěru závodu: některým velmi pomohl, jiné jezdce, jak už to bývá, poškodil. Vydatně prospěl pneumatikám: v pomalejším tempu za zaváděcím vozem se odjelo 9 kol, velká cena byla navíc o 2 kola zkrácen, týmy tím šetřily až 11 kol (18 % závodu) kol v rychlém tempu.
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu(bez započtení prvního kola, kol za safety carem či jednotlivých nájezdů/výjezdů z boxů)
Překvapení bylo pro některé druhé zastavení Maldonada při druhém výjezdu safety-caru a tudíž ztráta pozice ve prospěch Alonsa. Třetí zastávka se zdála být neodvratná. Williams chtěl pro Pastora připravit půdu pro její pozice v případném čtvrtém stintu na měkkých pneumatikách, proto mu pro třetí nasadily super-měkké.
Ferrari se rozhodlo lépe a Alonsovi nasadilo měkkou směs již na třetí stint s možností dojet až do cíle, což usnadnil druhý safety car. Zdá se mi, že strategie v posledních závodech patří žel mezi slabiny týmu z Grove. Maldonado jinak odjel bezchybný závod bez incidentů a potvrdil svůj talent a pověst specialisty na městské okruhy.
Pro svůj životní závod si v Singapuru dojel Di Resta, jenž v závodě jezdil průměrně o devět desetin rychleji navzdory tomu, že absolvoval pouze dvě zastávky, zatímco jeho týmový kolega Hülkenberg tři a byl jedním z těch, kteří na safety caru prodělali.
Skot, který u Force Indie není příliš oblíbený, těžil ze zastávky "zdarma" během výjezdu safety caru, kdy se propadl pouze o jedno místo za Alonsa, za nímž se držel jako klíště až do cíle, kterým projel o necelé čtyři sekundy za Španělem.
Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejší šestice závodníků v průběhu závodu(pro zvětšení klikněte)
V pořadí šampionátu si tím Di Resta polepšil o dvě pozice, podobně jako Vettel. O dvě místa se naopak propadl kvůli odstoupení Hamilton, o jedno Schumacher s Kobajašim.
Pořadí a body v šampionátu 2012
Vývoj relativních bodových odstupů mezi nejlepšími šesti piloty letošní sezóny(pro zvětšení klikněte)
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.