Jediný trénink v Austinu je kořistí Ferrari, McLareny působily poněkud mdle

Carlos Sainz jr. ovládl jediný americký trénink
Carlos Sainz jr. ovládl jediný americký trénink, foto: Scuderia Ferrari
Robert RoBertino Pavelka 18. října 2024 21:00
Sdílej:

Po třech víkendech bez „šíleně rychlých kol“ se smečka opět srotila na americkém kontinentu a pustila se do poslední čtvrtiny šampionátu, v němž ještě není nic rozhodnuto. Zvláště když tento víkend nabídne hned dvojí bodovanou porci.

Podmínky byly téměř ideální, teplota 24°C, trať byla o dvanáct stupňů teplejší, vlhkost vzduchu 55 % a jižní vítr vanul rychlostí 19,2 km/h. Místy probleskovalo slunce, nad jinou částí trati se kupily mraky, ale přeháňky hlášené nebyly. Piloti měli k dispozici škálu Pirelli C4-C2, ale prim hrála především tvrdá směs. 

Norris byl na trati první a jeho čas byl spíš výsledkem průjezdu tratí (1:39,704). Bíle označené pneumatiky byly na všech ostatních vozech s výjimkou Sauberu, kde se rozhodli Bottase vyslat na trať na středně tvrdé, Zhoua pak na měkké. Výsledek - stejně byly jejich časy nejslabší. Ostatní piloti postupně tlačili časy k 1:35,0, a stále jezdili na nejtvrdší směsi. A tak se diváci mohli „bavit“ poměrně velkým množstvím chyb. Nejčastěji se tak dělo v zatáčkách 1 a 12, v předposlední 19 zase dost mužů za volanty nedrželo linii. Největší drama v závěru první čtvrthodiny předvedli zástupci Mercedesu: Hamiltonovi ustřelil vůz v zatáčce 3 a v hodinách proletěl až do „pětky“, však také hned instruoval garáž, aby mu prověřila „příšerné pneumatiky a také se koukli na podlahu“. Vzápětí se v zatáčce 1 otočil Russell a pozadu odjel mimo závodní stopu, kde musel čekat, než projedou soupeři.

Zhruba v polovině tréninku vyjeli na trať Verstappen a Pérez na měkké směsi - zatímco Max vytáhl prozatím nejrychlejší kolo (1:33,855), Mexičan se zmohl jenom na čas shodný na setinu s tím, který zvládl vzápětí Sainz jr. na tvrdých pneumatikách (1:34,717). Zdálo se, jako by se ostatním pilotům nechtělo nejtvrdší pneumatiky zout, kroužili na nich už v závodní simulaci a na kvalifikační si ponechali závěrečnou desetiminutovku, což neslo značná úskalí - třeba Albon při svém prvním výjezdu na měkké směsi říznul zatáčku 7, ve dvanácté se ocitl mimo trať a mohl začít znovu. To ovšem nebylo lehké, protože na okruhu byli prakticky všichni kromě pilotů Sauberu a snažili se urvat, co se dá. Takhle se šest minut před koncem málem dostali do vzájemného křížku Russell a Colapinto...

McLareny se sice v samotném závěru dotáhly do špice, ale byly zjevně mimo pohodové rozpoložení. Piastri dokonce nezvládl zpomalit při nájezdu do boxů a musel se těsně před bariérou vrátit zpět na trať, čímž jednak způsobil chvilkové spuštění virtuálního Safety caru, a navíc dostal varování černobílou vlajkou za nebezpečnou jízdu. Norris absolvoval poslední pokus s vozem označeným reflexní barvou, ale ani on nepředvedl jistý výkon. Mírné rozladění mohl cítit i Leclerc, jenž s přechodem na červenou sadu váhal tak dlouho, až mu zbyl jen jeden pokus - naštěstí pro něj už se obhájce titulu ani McLareny nezmohly na důraznou odpověď.

Stalo se