MONZA - 3. TRÉNINK; Poslední zkouška před kvalifikací se tentokrát obešla bez červených vlajek, ale jenom znásobila otazníky, jichž se před bojem o pozice na startovním roštu a závodem samotným rojí čím dál víc. V každém případě byl asi největším překvapením nováček Colapinto.
Traťové podmínky byly podobné těm včerejším, jen na stupnicích teploměrů nějaký ten dílek přibyl - vzduch 31°C, trať 44°C, vlhkost vzduchu 45 % a větřík vanul od severovýchodu rychlostí 5,0 km/h.
Začátek tréninku se odehrál v duchu několika výjezdu na tvrdé směsi, jako první tak učinily Saubery, Aston Martiny a Ricciardo, ale šlo jenom o epizodu. Poté kromě Red Bullu, Mercedesu a Cunody přišly na řadu nejměkčí pneumatiky a daly se očekávat rychlé časy. První změřený výkon patřil Magnussenovi (1:21,774), poté ho odsunuly do pozadí Red Bully - Verstappen 1:21,560 a Pérez 1:21,662.
Tifosi byli pochopitelně natěšení na své hochy, ale ti nejdřív museli probourat val jménem McLaren - Piastri a po něm Norris zajeli téměř identické časy (1:20,887 a 1:20,787). Oproti tomu Sainz jr. začal spíše rozvážně (1:22,107) a teprve pak začal stahovat desetiny stejně jako Leclerc. Přesto jim šlapaly na paty oba Mercedesy, jejichž piloti i na středně tvrdé pneumatice prokázaly evidentní rychlost (Hamilton 1:20,766, Russell 1:20,706).
Red Bully a rovněž Saubery představily inovované zadní spoilery - zejména prvně jmenovaní použili zajímavé vykrojení horní část křídla, ale že by jim nějak extra pomohlo, to se říci nedá. Verstappen sice při druhém pokusu ubral přes půl vteřiny (1:20,950), ale pořád byl dost daleko od Mercedesů. Pak přišel šok jménem Albon - Alex půl hodiny neměl měřený výkon a pak se náhle katapultoval na třetí pozici!
Pro tifosi nastal blažený okamžik čtvrt hodiny před koncem, kdy se na prvních dvou pozicích usadily rudé oře maranellské. Vzápětí mohlo dojít za zatáčkou Lesmo 2 ke karambolu - zezadu se v rychlém kole řítil Ricciardo, Piastri mu uhýbal k pravému kraji a nevšiml si vedle jedoucího Leclerca, jehož málem vytlačil mimo trať. Incident byl zaznamenán a vedení se rozhodlo jej vyšetřit až po skončení tréninku.
Deset minut před koncem i Mercedesy nasadily nejměkčí směs a ačkoliv si Russell stěžoval opět na horké sedadlo a že vyvážení vozu je špatné, překonal Leclerca a hned po něm oba zdolal Hamilton. Do hry zkusily zasáhnout ještě Red Bully, ale Verstappen vyslal do boxů zprávu, že vůz v pomalých a středně rychlých zatáčkách špatně reaguje. McLareny tentokrát na pomyslné stupně vítězů nepronikly - Piastri si zkazil rychlé kolo špatným výjezdem ze šikany Variante della Roggia. Ostatně problémy tu měli i Stroll a Pérez - ti si naopak druhou část šikany zkrátili. Zejména Mexičan už se nedokázal zkoncentrovat a de facto na nejměkčí směsi nezajel žádný čas. O to větším překvapením byl nováček Franco Colapinto, jenž trénink ukončil v TOP 10. Že by Williams opravdu sáhl po tom pravém?
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.