ZANDVOORT - 1. TRÉNINK; Letní přestávka skončila, fanoušci F1 se dočkali. V závětří písečných dun v Zandvoortu začala druhá, kratší část šampionátu, ovšem podmínky prvního tréninku se ukázaly být hodně komplikované - ostatně v Holandsku nelze očekávat setrvalé počasí.
Celé páteční dopoledne skrápěl okruh déšť a sotva na chvíli přestal, už se hnaly nad trať další šedivé mraky, vytvářející téměř neprůhledný příkrov. Teplota kolísala od 19°C do 22°C, trať měla identickou teplotu, vzhledem k tomu, že těsně před začátkem tréninku opět začalo pršet, byla vlhkost vzduchu nad hranicí 90 %. Největší nepříjemností byl v každém případě silný vítr, vanoucí severozápadním směrem o rychlosti 27,3 km/h.
V první čtvrthodině se na trati postupně objevili Gasly, Magnussen, Hülkenberg, Shwartzman (alternoval za Bottase), Zhou, Sainz jr, Leclerc, Albon a Sargeant, ale skončilo to vždy objetím jednoho kola na pneumatikách do deště a poté všichni zamířili zpět do boxů. Hülkennberg při svém výjezdu v zatáčce 10 musel zvolit nouzové řešení a projet štěrkem, ale naštěstí se nepotkal s bariérou. První měřený čas tak až po 18 minutách zaznamenal Leclerc - 1:269,530. Většina ostatních pilotů zatím diskutovala s mechaniky. Hülkenberg neměl nejlepší rozpoložení, protože i při svém druhém výjezdu, tentokrát v zatáčce 9, znovu nezvládl svůj vůz a opět za sebou zanechal stopu ve štěrku. A sotva ukončil své měřené kolo, musel využít únikové stezky za první zatáčkou.
Postupně se do hry dostávali i další piloti, po dvaceti minutách to byli Norris a Russell. Déšť přetrvával a bylo evidentní, že ukočírovat vůz není žádná legrace. K výše zmíněné dvojici se poté připojil Piastri, jenž si podle aktuálních zpráv měl během letní přestávky při pobytu v Austrálii poranit žebro. Po necelé půlhodině se začala obloha směrem od moře trhat, takže nakonec mohlo dojít k zásadní změně podmínek na trati. McLareny své pokusy vzdaly, na trati je vystřídaly Aston Martiny s Pérezem. Když se Pérez vrátil do boxů, vyrazil Verstappen už na intermediates. V nájezdu do rychlého kola měl potíže, ale na druhém mezičasu byl o dvě vteřiny rychlejší než Leclerc, ale v šikaně udělal hodiny, naštěstí bez jakékoli újmy. Druhé rychlé kolo už mu vyšlo na jedničku - 1:21,300.
Bylo zjevné, že trať zrychluje, ostatně se objevilo slunce a dalo bylo jenom otázkou, jak rychle trať vyschne. Zesílil vítr a zejména první zatáčka se stala velmi obtížnou, o čemž se po necelých 40 minutách přesvědčil Pierre Gasly, jenž musel stejně jako před ním Hülkenberg volit únikovou komunikaci, jen si k ní musel prokousat cestu přes štěrk, zatímco Pérez a Sainz jr. krátce po něm zamířili na tuto cestičku rovnou. Slunce zářilo a na trati se začala objevovat suchá stopa, ale třeba v šikaně bylo ještě komplet mokro. Nešlo tedy vyloučit, že v samotném závěru nějaký odvážlivec zkusí slicks. Mezitím šokoval Robert Shwartzman, jenž kromě prvního fialového sektoru zajel průběžně třetí nejlepší čas. Do konce tréninku ovšem zbývala ještě čtvrthodina. Bez častu byli v té chvíli ještě Piastri a Pérez.
Krátce před poslední desetiminutovkou nasadili oba piloti McLarenu nejměkčí směs a vydali se zkusit štěstí. K nim se ještě přidal Russell a Alonso. Postupně na slicks - s výjimkou Ferrari, italská stáj se rozhlodla pro žluté pneumatiky - přešli všichni a časy začaly rapidně klesat. Vztek mohl mít při svém druhém pokusu na slicks Verstappen, protože mu v poslední zatáčce zůstal ve stopě Gasly.
V poslední minutě se na trati naskládalo celé startovní pole a polovina se snažila na poslední chvíli najet do posledního rychlého kola, ale povedlo se to jenom Verstappenovi a Norrisovi, kteří se také poprali o nejlepší čas. Bohužel na tento "traffic" doplatil Hamilton, jenž se při posledním pokusu musel probíjet přes šest pomalých soupeřů.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.