Spa-Francorchamps je považováno za jeden z posledních přírodních okruhů, rozhodně je se svými sedmi kilometry tím nejdelším a také nejvyzpytatelnějším ohledně proměnlivosti počasí. Smečka F1 se tu sešla ke 14. Grand Prix letošní sezóny.
Boky Ferrari zdobila podpora italskému olympijskému týmu, Alpine zase nasadily speciální červenočerný design svých vozů. Počasí prozatím bylo bezproblémové: teplota 21°C, trať se ohřívala na 36°C, vlhkost vzduchu dosáhla 64 % a vanul lehký jihozápadní vítr o síle 3,9 km/h. Pirelli pro Spa připravilo střed své škály - C4-C2.
Po zahájení tréninku vyrazil na trať Russell a také se snažil o první měřené kolo. Mezitím byl Ocon vyzván, aby zajel do boxů, ovšem bez jakéhokoli vysvětlení, inženýr neodpověděl na jeho dotaz, jen ho hnal do depa. Podle záběrů z instalačního kola mohl mít Esteban nějaké problémy s převodovkou. Další drama vytvořil Ricciardo, jenž se roztočil hned za La Source při nájezdu do rychlého kola a postavil se čelem proti výjezdu z boxů. V úvodní fázi byl nejrychlejší Verstappen (1:44,706), na nějž Piastri v té chvíli ztrácel přes vteřinu, ovšem týmy zkoušely různě varianty středně tvrdé a tvrdé směsi (Max jel na nejtvrdší, Oscar měl o stupeň měkčí).
Na trati panoval značný provoz, v závěru první desetiminutovky posílil svou pozici Verstappen (1:44,550) a když se po čtvrthodině přiblížil Russell, jenž jako druhý prolomil hranici 14:45,0 (1:44,998), Max okamžitě vytáhl z rukávu odpověď - 1:44,524; opět pro pořádek, Max pořád měl tvrdou sadu, George středně tvrdou.
Ocon stále trčel v boxech - vůz byl na zvedáku a zdálo se, že byl zaznamenán průsak vody, pilot seděl v kokpitu a mechanici usilovně pracovali. Inženýr poskytl Leclercovi nějakou informaci ohledně zatáčky 8 a hned mu Charles důrazně vysvětlil, ať na něj nemluví během rychlých kol. Chybičky se dopustil i Albon drobným výjezdem mimo trať a proto nedokončil rychlé kolo.
Po dvaceti minutách se všechny vozy stáhly do boxů a týmy analyzovaly první výsledky dosažené na trati. Nadále vedl Verstappen před oběma Mercedesy a Piastrim; Norris byl až šestý mezi oběma Ferrari - Pérez na 10. místě ztrácel na kolegu 1,383 vteřiny. Ve skončené fázi jely na tvrdé směsi Red Bully, Williamsy , Aston Martiny a VISA Cash App RB; Haasy svouz strategii rozdělily a zbytek použil žlutě označené pneumatiky.
První, kdo nasadil měkké pneu byl 35 minut před koncem tréninku Russell, následován oběma McLareny. Pilot Mercedesu také stanovil čas na nejměkčích pneumatikách - 1:44,225, ovšem vzápětí ho doslova vymazal Verstappen (1:43,372!), a to ještě v mírně přetáhl zatáčku Malmedy. Také Pérez tu měl problémy, proto jeho čas nebyl nijak výjimečný (1:44,329). Stěžoval si do komunikace, že neví, proč je vůz tak pomalý - z boxové zídky přišel nakvašený dotaz, zda jen v rychlých nebo i středně rychlých, Pérez jen odevzdaně odpověděl, že všude. Norris si zkazil rychlý pokus silným probrzděním v poslední šikaně před cílovou rovinkou.
Necelých pětadvacet minut před koncem tréninku byl nejblíž Verstappenovi Piasti s půlvteřinovou ztrátou, posledními, kdo si chystal pokusy na měkké směsi byli Alonso, Gasly a Albon, jenž vytáhl skvělý čas 1:44,099. Ocon stále dlel u svých mechaniků. Analýzy ze studia naznačovaly, že silnou dominancí obhájce titulu je prostřední sektor - třeba Albon ho v prvním i třetím porazil, ale v v druhém ztratil značných 1,361 vteřiny. Verstappen byl zjevně v dobré pohodě, protože si dokonce dovolil nějaký ten žertík s boxovou zídkou - oproti Maďarsku zjevný rozdíl. Alonso se dotazoval, zda je v pořádku motor, protože byl příliš pomalý v prvním sektoru.
Čtvrt hodiny před závěrem už piloti většinou začali zkoušet závodní simulace, Piastri třeba nasadil středně tvrdou směs - podobně jednaly Mercedesy a další týmy; VISA Cash App RB šli dokonce na tvrdou - ovšem Oscar byl o hodně pomalejší, než při prvních pokusech v úvodu tréninku (1:48,440). Také ostatní ztráceli na nejlepší čas kolem pěti až šesti vteřin. Hamilton v této pasáži nezvládl zatáčku Les Combes a projel ji přímo; potíže měli i Albon a Leclerc v Malmedy.
Verstappen se nedočkal žádného tlaku, značně překvapil Norris, jenž byl o půl vteřiny pomalejší než týmový kolega, ovšem to v praxi znamenalo odstup šesti pozic. Pérezovi k Maxovi chyběla téměř vteřina. Ocon se nakonec na trať nedostal a připsal si jediný, velmi pomalý okruh z depa zpět do depa...
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.