Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.
Stáj Ferrari je v motorsportu symbolem prestiže a historie. Jistě, chyby se stávají, ale prohrát závod tak zbytečně, jako se to stalo italské stáji, je bizardní a amatérské. Úvod letošní sezóny Formule 1 v podání Ferrari připomíná spíše zmatený začátek nováčka než tým s takto dlouhou tradicí. Hned v úvodním závodě v Austrálii přišla fatální chyba, kdy inženýři posadili oba jezdce na hladké pneumatiky na mokré trati. Ačkoliv déšť zasáhl pouze část okruhu, výsledná ztráta byla natolik výrazná, že původní 5. a 8. místa se změnila na 8. a 10. příčku. Slibný závod se tak pro Ferrari proměnil v noční můru.
Tento trend pokračoval i o víkendu ve Velké ceně Číny. Po slibném startu, kdy Lewis Hamilton zvítězil ve sprintu a obě Ferrari odstartovala z čtvrté řady, se závodníci dostali do cíle na 5. a 6. místě. To sice nebylo špatné, ale vzhledem k ambicím stáje Ferrari je jasné, že taková umístění neodpovídají jejich vysokým cílům. I když se zdálo, že vše jde v pořádku, skutečný zvrat přišel až po závodě.
V nečekaném rozhodnutí byli totiž tři piloti, včetně dvou jezdců Ferrari, diskvalifikováni. Pierre Gasly z Alpine, který dokončil závod na jedenácté příčce, se vyloučení nemusel tolik obávat, ale pro Ferrari to byla další rána. Oba vozy červené stáje totiž nesplnily povolené technické specifikace, a to konkrétně kvůli problémům s váhou a výškou vozů.
Charles Leclerc a Lewis Hamilton se oba potýkali s porušením pravidel. Leclercův vůz byl o kilogram lehčí, než je povoleno, což bylo důsledkem změny strategie, která vedla k vyššímu opotřebení pneumatik. U Hamiltona pak šlo o opotřebení kluzné desky, což znamenalo, že jeho vůz měl o něco nižší světlou výšku, než přikazují pravidla. Tyto drobné, ale důležité technické chyby vedly k vyloučení obou vozů.
Ferrari, které investuje obrovské částky do platů špičkových jezdců, se nyní nachází v situaci, kdy tato investice ztrácí na efektivitě kvůli školáckým chybám v technické stránce věci. S celkovým nákladem na platy Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca, který převyšuje rozpočty mnoha dalších týmů, by se dalo očekávat, že tým bude schopen zajistit, aby technické parametry vozu byly v souladu s pravidly. Tyto chyby ukazují na problémy, které se nevyřeší pouze investováním do jezdců.
Pro Ferrari to je nejen zklamání, ale i výzva. Je těžké si představit, jak i s těmi nejlepšími jezdci na světě může tým selhat kvůli takto elementárním chybám. Vyloučení obou vozů v jednom závodě je něco, co si žádný tým s takovou historií nemůže dovolit. Šéf stáje Frédéric Vasseur přiznal chybu a slíbil nápravu, ale otázkou zůstává, zda to bude stačit k tomu, aby se tým vyhnul podobným problémům v budoucnosti.
Tým Ferrari musí nyní vyřešit technické problémy a zajistit, aby podobné chyby již neohrožovaly jejich výkony. Pokud budou i nadále přicházet s takovými nedostatky v základních parametrech vozu, mohou se ocitnout ve velkých problémech. I s těmi nejlepšími jezdci na světě bude těžké dosáhnout konkurenceschopných výsledků, pokud technika selhává.
Ferrari je stále jedním z největších jmen v motorsportu, ale pokud chce nadále konkurovat těm nejlepším týmům, musí své chyby co nejdříve napravit. S vysokými náklady na vývoj, platy a technologii by neměl být problém zajistit, aby se podobné problémy už neopakovaly. Důvěra fanoušků a závodníků je křehká, a další podobné selhání by stálo Ferrari drahocenné body a prestiž.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.