Lewis Hamilton nezažívá u Ferrari ideální začátek. Jeho trápení se prohloubilo po Velké ceně Číny, kde byl diskvalifikován a přišel o důležité body.
Ferrari zažilo v Číně tvrdou ránu osudu. Lewis Hamilton a Charles Leclerc byli diskvalifikováni z Velké ceny Číny kvůli technickým nesrovnalostem na svých vozech.
„Pravidla jsou pravidla,“ komentoval situaci bývalý šampion Damon Hill. Hamiltonova podlaha byla mimo předepsaný limit o 0,5 mm, zatímco Leclercův vůz vážil o 1 kg méně, než dovolují předpisy.
Pro Ferrari je to historicky první dvojitá diskvalifikace, která znamená propad v Poháru konstruktérů – tým má nyní jen 17 bodů, stejně jako Williams, a ztrácí 61 bodů na vedoucí McLaren. Hamilton navíc zaznamenal už třetí diskvalifikaci ve své kariéře. Přestože Ferrari v Číně ukázalo potenciál výhrou ve sprintu, závodní víkend skončil krutým vystřízlivěním.
Ferrari se snažilo vysvětlit diskvalifikaci Charlese Leclerca tím, že jeho vůz měl po závodě nižší hmotnost kvůli nadměrnému opotřebení pneumatik. Podle týmového prohlášení souvisel problém se strategií jedné zastávky, kterou Leclerc zvolil.
Bývalý manažer F1 Peter Windsor však toto vysvětlení odmítl a označil ho za naprosto nepřijatelné. „Podváha je podle mě naprosto neomluvitelná a neexistuje žádná omluva,“ prohlásil na svém YouTube kanálu.
Video: Peter se ohlíží za víkendem vzestupů a pádů Sira Lewise Hamiltona v Číně, kde pole position ve sprintu a vítězství byly vyváženy tvrdou nedělní jízdou na šesté místo... a poté diskvalifikace z důvodu technického přestupku. | YouTube
Podle něj nemůže Ferrari svalovat vinu na strategii a opotřebení pneumatik. „Nemůžu uvěřit, že vydali prohlášení, ve kterém stálo: 'No, je to proto, že jel se strategií jedné zastávky a tvrdá pneumatika se opotřebovala víc, než jsme si mysleli.' Chci říct, dejte mi pokoj!“
Windsor kritizoval i přístup vedení Ferrari, včetně šéfa týmu Frederica Vasseura. „No, je mi líto, Freddie, v tomhle to končí úplně na tobě, protože nejen, že jsi šéf týmu, ale máš i technický vliv,“ vzkázal.
Zároveň zdůraznil, že Ferrari mělo situaci pod kontrolou a mělo zajistit, aby k podobné chybě vůbec nedošlo. „Existují určité parametry, které jsou ve vaší úplné kontrole. Udělejte je správně, neexistuje žádná omluva, proč to neudělat.“
Ferrari zatím v sezoně 2025 zaostává za očekáváním a fanoušci nejsou spokojeni. Po dvou závodech má tým pouhých 17 bodů, což je méně než Sauber, a výsledky v Melbourne i Šanghaji přinesly více zklamání než radosti.
Lewis Hamilton sice ve sprintu v Číně zazářil vítězstvím, ale diskvalifikace ze samotného závodu ho opět srazila dolů. Čtyřicetiletý pilot je v šampionátu devátý s devíti body, jen těsně před týmovým kolegou Charlesem Leclercem. „Fanoušci Ferrari očekávali od Hamiltona titul – a už teď to vypadá nepravděpodobně,“ konstatují kritici.
Ferrari přiznalo, že změna odpružení je donutila snížit nastavení vozu, což je dostalo do konfliktu s pravidly. To vedlo k diskvalifikaci v Číně, což tifosi přijali s velkým hněvem.
Hamilton ale ukazuje progres – zlepšil se od Melbourne a s aktuální trajektorií může svého týmového kolegu překonat. Jenže 17 bodů po dvou závodech? To rozhodně není start, jaký si Ferrari a jeho fanoušci představovali.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.