Formule 1 nebude dle svých představitelů nikdy plně elektrická, jak je v současné době v módě v automobilovém průmyslu. Spalovací motory v ní mají velkou budoucnost, dokonce se v ní uvažuje o zajímavém přechodu na ty dvoudobé.
Zatímco automobilky přesouvají svou pozornost k elektrickému pohonu, podle šéfa motorového oddělení Renaultu Rémiho Taffina se ty spalovací o svůj osud ve Formuli 1 nemusí obávat.
"Mnoho lidí spalovací motory pohřbívá, já si však myslím, že mají dlouhou budoucnost. Podívejte se na současný motor: odvádíme velmi dobrou práci v co nejefektivnějším spalování paliva!" poukazuje Taffin na současné pohonné jednotky, jež překračují 50% účinnost.
Během závodu si vystačí se 110 kg paliva, přičemž s 1,6litrovým spalovacím motoru dokáži poskytovat výkony kolem 1000 koní, přičemž motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K) se stará o 161 koní. Během jednoho kola může při brzdění zrekuperovat 2 MJ energie, díky napojení na klikovou hřídel však může uvolnit až 4 MJ. Efektivitu pohonné jednotky pomáhá dále zvýšit motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), jehož výkony nejsou v pravidlech limitovány.
"Problémem je, že hodně mizerně propagujeme to, čeho jsme dosáhli. Motory však nejsou tak efektivní pouze díky hybridní části. Spalovací motor v tom hraje velkou roli, to bychom měli lépe vysvětlovat," pokračuje Taffin.
"Otázkou pro budoucnost bude, jestli bychom měli klást větší důraz na hybridní složku nebo upřednostnit ekologičtější paliva," přemýšlí šéf motorového oddělení Renaultu.
Návrat dvoudobých motorů?Technický ředitel Formule 1 Pat Symonds před 2 týdny překvapil na automobilové konferenci myšlenkou možného přechodu na dvoudobé motory ze současných čtyřdobých: "Moc rád bych viděl, jak přejdeme na dvoutakty. Jsou mnohem efektivnější a navíc vytvářejí skvělý zvuk z výfuku."
Už by se ale pochopitelně nejednalo o ty smradlavé motory, které s benzínem spalovaly také olej. Technologie pokročily, během závodu by se tedy nevytvářely oblaky modrého štiplavého kouře, jež zkušenější generace pamatuje z wartburgů, trabantů či starších motocyklů.
"Náš závazek pokračovat se současnými motory do roku 2025 nám poskytuje hodně času, abychom se ujistili, že další krok bude opravdu dobrý. Příští pohonná jednotka F1 by mohla být tou poslední, která by měla co do činění s uhlovodíky, nicméně existuje poměrně velká šance, že bychom i potom měli spalovací motor, které by jezdily na vodík," popisuje Symonds.
"Spalovací motory mají mnohem delší budoucnost, než si politici představují, protože ti ve všem spoléhají na elektrická vozidla - existuje ale spousta důvodů, proč nejsou dobrým řešením pro všechny," upozorňuje na negativní současný trend rádobyekologů.
O překvapivém opuštění čtyřtaktů dále říká: "Velký výzkum se věnuje dvoutaktním motorům, které jsou známe pro svůj kouř a hluk v sekačkách, spíše než pro svůj potenciál ve vrcholné disciplíně motorsportu. Je však celkem zřejmé, že když pumpujete pohybujete válcem nahoru a dolů, tak z něj můžete dostat práci při každém pohybu dolů než jen při každém druhém," podotýka. Jde sice o starý nápad, ale jeho realizace ale není jednoduchá.
"Válec naproti němu se vrací, a už přitom dochází k výrazně nadřazené 50% efektivitě u silničních aut. Přidejte si k tomu moderní přímé vstřikování, přeplňování a nový systém zapalování, a nové podoby dvoutaktních motorů budou velmi efektivní a s nízkými emisemi. Myslím, že mají světlou budoucnost," vyzdvihuje Symonds jejich výhody včetně plnění těch nejpřísnějších emisních norem, výkonnost či jednoduchost spojenou s absencí ventilových rozvodů. Spotřeba oleje by přitom nepřevyšovala jejich současné čtyřdobé souputníky.
Video: Jak funguje moderní dvoudobý motor (zdroj: Achates Power)
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.