Mercedes se nám pochlubil, že na stolici v Brixworthu konečně překonal se svou F1 pohonnou jednotkou metu 50 % termodynamické účinnosti. To by znamenalo, že v kvalifikaci by s pomocí MGU-K mohl přesáhnout hranici výkonu 1000 koní.
Pokud jde o základní principy, tak je motor krásně jednoduchou věcí. Jde o stroj určený k přeměně potenciální energie paliva v užitečnou práci - nebo v to, co rádi označujeme jako výkon. A čím je motor lepší, tím větší výkon (ze stejného množství paliva) dosahuje.
V roce 2014 došlo ve Formuli 1 ke změně, kdy se přešlo z atmosférických 2,4litrových osmiválců s 60kW systémem pro rekuperaci kinetické energie (tzv. KERS) na 1,6litrové V6 hybridní pohonné jednotky s vyspělým systémem pro rekuperaci energie (ERS) kinetické (při brzdění) i tepelné (z turba) - energie, která by jinak přišla nazmar.
Pokroky v efektivitěVýsledkem u Mercedesu, jenž v F1 od té doby dominuje, jsou ty nejvýkonnější motory, které ve své historii postavil - překonaly i V10 z předchozí dekády. Přitom to není tak dlouho, kdy desetiválce byly považovány za špičku. Ve výkon dokázaly proměnit méně než 30 % energie paliva. Na začátku hybridní éry dosahovali u Stříbrných šípů 44 %, což byl samo o sobě významný pokrok. Ale nezůstávají stát na místě, svůj náskok si nadále udržují.
Video: Představení nejvýkonnějšího motoru, který kdy Mercedes postavil
V Brixworthu pracují na základních věcech, aby dosahovali pokroku. Spalování je prvním procesem přeměny energie, proto spousta úsilí společně s jejich palivovým partnerem Petronasem míří právě do této oblasti. Kromě vývoje nových směsí benzínu se zaměřují na minimalizování ztrát při tření, vývoj speciálních maziv pro to, aby minimalizovali výkonnostní ztráty v motoru.
MGU-H a e-turboPak přichází klíčový krok: elektrické turbodmychadlo, které umožňuje přeměnu výfukové energie (prostřednictvím MGU-H, motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie) do energie elektrické, což je pak využíváno pro eliminaci zpoždění turba nebo pro uchování energie do baterií, než se výkon pošle na zadní kola.
Efektivita elektrické přeměny je u těchto systémů velmi důležitá, stejně jako u kteréhokoliv jiného hybridního či elektrického silničního vozu současnosti či v budoucnosti, jelikož inteligentní management energie rozhoduje o tom, kde a kdy bude energie využita pro dosažení těch nejlepších časů na kolo.
Jak je na tom Mercedes nyní?Tři a půl roky po debutu současných pohonných jednotek se Mercedes pochlubil tím, že "nyní dosahujeme při testování na stolici v Brixworthu efektivitu přeměny převyšující 50 %." Jiným slovy nyní vytvářejí více energie, než ji zmaří, což je významný krok pro jakýkoliv hybrid, ne pouze pro závodní motor, s nímž se jezdí naplno.
Od počátku sezóny 2014 tedy pohonná jednotka Mercedesu dosahuje o 109 koní vyššího výkonu - při stejném množství spotřebovávaného paliva. A jak je vidět, při testech na brzdě dosahuje dalších a dalších pokroků. Přitom nejde o žádnou magii, ale o ukázku špičkového inženýrství s využitím materiálů z běžného světa.
Pravidla zakazují exotické materiály při výrobě motorů, výrobci si proto musí vystačit se starým dobrým hliníkem, ocelí a jejich slitinami. Jsou v nich zakotveny rovněž parametry, jako je vrtání, omezení maximálních otáček či vstřikování paliva. Když tedy někdo přijde s výkonnějším motorem, tak to udělá způsobem, který motor činí lepším.
Za jakou cenu?Dosahovat působivé výsledky pomocí detailních a pilných inženýrských procesů je vědou. Mercedes tvrdí, že "tato technologie je dodávaná zákaznickým týmům za náklady, které odpovídají 5 - 10 % jejich ročních rozpočtů. Ve světě motorsportu jde o hodně dobrý poměr za tak nezbytnou komponentu."
Zákazníci si však stěžují, že ceny jsou příliš vysoké a fakta se trochu liší. Například šéf Haasu Günther Steiner minulý týden prozradil, že na pohonné jednotky vydávají 20 % svého rozpočtu. A Ferrari ty své určitě neprodává dvakrát dráž než Mercedes.
Ten své technologie z F1 nyní uvede do silničního provozu prostřednictvím včera ohlášeného vozu Project One (více zde + foto). Zákazníci za něj zaplatí 2,27 mil. Euro (59,5 mil. Kč). Vyrobí se jich 275 kusů a všechny už jsou vyprodané - byť vůz čeká ještě rok a půl vývoje.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.