Force India pro 20 letošních závodů připravuje 10 odlišných verzí křídel. Podle technického ředitele Andyho Greena jim ale stále schází to pro Monzu, nejrychlejší okruh kalendáře Formule 1.
Po rozsáhlých změnách pravidel, která díky širším vozům, širším křídlům i pneumatikám povedou ke zrychlení až o 5 sekund na kolo, bude zlepšování zpočátku velké.
Týmy se budou rychle učit a své vozy intenzívně vyvíjet. "Špičkové týmy dorazí na každý závod s novými díly. My potřebujeme připravit vylepšení pro každý druhý závod," uvádí pro Auto Motor und Sport Andy Green.
Po posledních větších úpravách aerodynamiky týmy nastupovaly téměř na všechny okruhy s křídly pro maximální přítlak. Odlišnou verzi připravili pro tratě jako Spa a Montreal (střední přítlak), křídla pro nižší přítlak vozily pouze do Monzy. Minulý rok ale některé týmy (např. Mercedes) nastoupily v Monze s křídlem z Belgie.
To se v roce 2017 změní. Force India například připravuje až 10 verzí různých křídel jako v časech před rokem 2009: "Opět dokážeme vytvářet dostatek přítlaku. Proto je budeme mít více odstupňované. Konfigurace okruhu určuje specifikaci křídla. Počítám s tím, že na sezónu budeme potřebovat 10 různých verzí křídel - vpředu stejně jako i vzadu."
Andy Green je rozděluje do čtyř hlavních skupin, z nichž pak některé upraví na míru daným okruhům. "S maximálním přítlakem pojedeme pouze v Monte Carlu, v Singapuru, v Budapešti a v Barceloně." Další kategorií jsou tratě pro střední až vysoký přítlak: Bahrajn, Melbourne, Silverstone, Soči a Šanghaj.
Třetí skupinu pro střední až nižší přítlak tvoří okruhy, jako je Baku, Montreal a Spa. Stranou zůstává pouze Monza. A to je tak trochu problém: "Ještě jsme nepřišli na křídlo, které je dostatečně malé na to, aby nám v Monze zajistilo maximální rychlosti, které potřebujeme. Auta vytvářejí tolik přítlaku, že se ho v Monze musíte trochu zbavit. V budoucnu na ní budou hrát rychlosti na rovinkách také svou roli," vysvětluje technický ředitel Force Indie.
Inženýři letos přepokládají, že kvůli vyššímu přítlaku a s tím souvisejícímu odporu - kvůli širším vozům a pneumatikám stoupne o 10 bodů - klesnou maximální rychlosti na rovinkách přibližně o 20 km/h. V Monze by to tedy znamenalo 340 km/h místo 360 km/h.
Časy na kolo ale pomalejší nebudou. "V zatáčkách a díky trakci budeme o tolik rychlejší, že to čas ztracený na rovinkách více než vynahradí," podotýká Green. Podle simulací budou nové vozy v rychlejších zatáčkách dosahovat až o 40 km/h více, lepší trakci zajistí o 25 % širší pneumatiky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.