Mahle potvrzuje, že pomáhá Ferrari dosahovat vyšší efektivity motoru

Sebastian Vettel při posledních předsezónních testech v Barceloně na ultra-měkké směsi pneumatik
Sebastian Vettel při posledních předsezónních testech v Barceloně na ultra-měkké směsi pneumatik, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 25. dubna 2016 06:30
Sdílej:

Ferrari pomáhá zvýšit efektivitu pohonné jednotky společnost Mahle, která potvrzuje nasazení své technologie Jet Ignition. Nejde však o žádnou letošní novinku.

Stuttgartská společnost Mahle ve své poslední výroční zprávě potvrzuje, že Ferrari využívá ve svých pohonných jednotkách jejich technologii "Jet Ignition". Nejde ale o žádnou novinku, tuto technologii nasadila italská stáj již minulý rok v Kanadě.

"Inženýři Mahle našli to správné řešení pro Ferrari. Klíčovému telefonátu do Maranella s nabídkou předcházelo více pět let vývoje. Během několika týdnů jsme na jaře 2015 přizpůsobili naše řešení požadavkům Formule 1, což Ferrari umožnilo s tímto řešením poprvé závodit v Kanadě," uvádí společnost.

Týmy o technických detailech svých řešení nechtějí hovořit, což platí obzvlášť pro jejich pohonné jednotky. U aerodynamiky jsou změny viditelné, ovšem to, co je pod kapotou, zůstává tajemstvím, o které se odmítají podělit a na dotazy odpovídají s obvyklým "no comment."

Technologie Jet Ignition, kterou jsem zde již zmiňoval, umožňuje homogenní spalování ultra-chudé směsi v moderních benzínových motorech. Nahrazuje standardní zapalovací svíčku v zážehových motorech pomocí tryskové zapalovací komory. Protože se spaluje velmi chudá směs, dochází ke zlepšení efektivity a snížení obsahu znečišťujících látek, jako jsou oxidy dusíku či jemné pevné částice.

Na druhou stranu se koncept homogenního plnění spalovacího prostoru HCCI (známý z dieselových motorů) v pohonných jednotkách v F1 zatím nepoužívá. Jde o odlišnou technologii, cíl je však podobný. Mercedes ale potvrdil, že jde o velmi zajímavý nápad a ukázka toho, jakým směrem se pokrok ubírá.

Podobnou technologii turbulentního tryskového zapalování jako Ferrari používají zřejmě již od samotného počátku po zavedení hybridních 1,6litrových přeplňovaných motorů i Mercedes. Některá média zmiňovala i Hondu, tyto informace však nejsou pravdivé - Japonci se navíc stále trápí s rekuperací (což se projevuje v závodech) a zlepšení by se měli dočkat až ve Španělsku. Renault by naproti tomu s podobnou technologií jako Ferrari mohl přijít v Kanadě, kde očekává zvýšení výkonnosti o dalších 35 koní.

Stříbrné šípy již dříve potvrdily, že díky tomu překročili hranici 47% energetické účinnosti svých pohonných jednotek, zatímco v sezóně 2014 byli na 40 % - došlo tedy k obrovskému pokroku. Špičkový výkon Mercedesu může už nyní dosahovat až 950 koní, zatímco před 2 lety se pohyboval kolem 870 koní, zatímco konverzní efektivita u energie rekuperované přes motorgenerátory MGU-K (pro kinetickou energii) a MGU-H (pro tepelnou energii) stoupla z 85 na 95 %.

K velkému pokroku přispívá i chemie při vývoji paliva. Lepší řízení plamenu a oddalování nástupu detonace (klepání) vede také k velkým ziskům. Společnost Mahle Ferrari dodává také písty. Donedávna je poskytovala i Mercedesu, ten si je ale nyní vyrábí sám.

Německá stáj vnímá Ferrari jako hrozbu, protože se jim podařilo stáhnout jejich náskok. V Maranellu chystají pro Rusko novou výkonnější specifikaci, na vylepšení spalovací komory padly další tři žetony. Původně to sice chtěli uhrát na vylepšení spolehlivosti, aby nemuseli čerpat žetony, s tím ale u FIA nepochodili.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.