Italská společnost Brembo, která dodává brzdové systémy do F1 i do MotoGP, poskytla data z amerického okruhu Circuit of the Americas nacházejícím se nedaleko Austinu pro vzájemné srovnání nejrychlejších monopostů a motorek. Jak dopadlo měření rychlosti nájezdů do zatáček, výkonnosti při brzdění a časů na kolo?
Texaská trať o délce 5 513 metrů je společně se Sepangem jedním ze dvou míst, které hostí mistrovství světa motorek i formulí. Protože má Brembo data z obou sérií, dokázalo poskytnout pro srovnání velmi zajímavé údaje.
Jak vidíte z tabulky, tak vozy F1 váží čtyřikrát tolik, co motorka MotoGP, a obsahuje přeplňované 1,6l motory s pokročilým systémem pro rekuperaci energie. Počet i šířka pneumatik je větší. Kromě toho se z důvodu odlišné výroby pneumatik hodně liší také kontaktní plocha pneumatiky s asfaltem. Zatímco u F1 doléhá na trať pneumatika po celé šířce, u MotoGP jde pouze o zlomek z celkové šířky běhounu.
Nyní se podívejme na nejrychlejší časy a maximální rychlosti, které dosáhli ti nejlepší piloti z obou sérií loni v Austinu - vyplývá z něj, že monoposty F1 jsou na rovinkách sice o něco pomalejší, dosahují však o více než 23 sekund rychlejších časů na kolo (min. víkend M. Marquez 2:04,682 min a A. Dovizioso 345,2 km/h, F1 tam ale letos zavítá až v říjnu).
Proč? Dvě hlavní omezení MotoGP:
1) čas potřebný pro snížení rychlosti před zatáčkou2) rychlost v zatáčkách
Obě jsou dány několika faktory, a to zejména:a) odlišnou dynamikou obou strojů, kdy u MotoGP musíme brát v úvahu náklon motorkyb) velký rozdíl v aerodynamickém přítlaku, který u motorky téměř neexistuje, ale u F1 významně ovlivňuje zpomalování vozuc) významný rozdíl ve stopách pneumatik obou strojů
Pro dokreslení 1. bodu se podívejme na data, která Brembo zaznamenalo v Austinu při brzdění do zatáček (potřebný čas a vzdálenost) a v rychlosti nájezdu do zatáček.
Piloti F1 stráví na brzdě během závodu 18 % času, zatímco jezdci MotoGP tráví brzděním 23 %. Jde o rozdíl, který významně ovlivňuje časy na kolo.
Vysvětlení je jednoduché: monopost F1 dokáže ihned přenést brzdový moment na dráhu, jelikož nemají potíže s rovnováhou, zatímco piloti MotoGP musí sílu s citem dávkovat, aby nepřepadli přes přední kolo, což u motorek představuje vysoké riziko.
Styčná plocha vozu F1 s vozovkou podstatně více než čtyřnásobně širší. A čím větší část běhounu se dotýká asfaltu, tím větší je možnost pro přenesení brzdového momentu na zem. Proto také piloti v obou kategoriích čelí diametrálně odlišným přetížením.
Jediným společným hlediskem tak jsou v Austinu dle inženýrů Bremba nároky na brzdový systém: u obou sérií jsou hodnoceny jako střední.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.