Monoposty F1 jsou díky obrovským pokrokům v oblasti pohonných jednotek energeticky efektivnější, než průměrné elektromobily. Jejich účinnost již překonala 45 %, o významu tohoto úspěch žel televize mlčí a moc se o něm nepíše.
Minulý víkend Tesla zaznamenala obrovský zájem o své nové rodinné elektrické vozidlo, když na něj lidé stáli fronty delší než na novinky Applu a americká společnost přijala 276 tisíc předobjednávek. V USA přitom 66 % elektřiny pochází elektráren, které ji získávají z uhlí či z palivového oleje, pouze 13 % jde na vrub obnovitelných zdrojů.
Tepelná účinnost motoru Mercedes v F1 již přitom přesáhla 47 % a blíží se 50 %, což je úžasné číslo. Elektrárny spalující uhlí či palivový olej přitom dosahují pouze 33% efektivity. To znamená, že síla pohánějící elektromobil pochází z méně účinného zdroje, než je motor F1.
"Elektromobily jsou vnímány jako zelené a jako řešení na veškeré uhlíkové emise, jenže tak to rozhodně není. Všechno záleží na tom, odkud elektřinu získáváte. A v běžné zemi s normálním profilem tvorby elektřiny je vůz Formule 1 mnohem efektivnější, než kterýkoliv elektromobil, jenž je nabíjený z elektrárny spalující uhlovodíky. Je to neuvěřitelné, že jsme to dokázali, ale nikdo o tom moc nemluví," vysvětluje pro ESPN Paddy Lowe, technický ředitel Mercedesu.
Krása F1 spočívá momentálně v tom, že zvyšování výkonu motoru je možné pouze prostřednictvím zlepšování jeho účinnosti, protože startovní množství benzínu (100 kg) i jeho průtok (100 kg/h) jsou pevně dány. Královská disciplína motorsportu tak přispívá k navyšování výkonu motorů díky lepšího využívání dostupného paliva.
"Je to skutečně vzrušující, protože nás to žene za vyšší účinností. Jediným způsobem pro získání vyššího výkonu je vyšší efektivita. I když jsme se už dostali přes 45 %, tak nepolevujeme, takže do dvou či tří let zřejmě překonáme hranici 50% účinnosti. Když vezmete v úvahu, že silniční auta v posledních 50 letech zakrněla u 30 %, tak to zkrátka bere dech," pokračuje Lowe.
Zatímco Bernie Ecclestone považuje přechod před sezónou 2014 z 2,4l atmosfér na hybridní 1,6l turbomotory za "katastrofu," podle Lowea je největší chybou to, že sport není schopný okolnímu světu předat informaci o svých úspěších.
"Veškeré změny se v roce 2014 točily kolem účinnosti, životního prostředí a významu pro silnice. Myslím, že byly velmi úspěšné. Jedním z nejméně úspěšných hledisek je to, jak o tom hovoříme, čeho se dosáhlo. Vyzdvihnout to jako příběh úspěchu, jak to může ovlivnit veřejnost a automobilový průmysl, což byl původní záměr.
Stanovili jsme si tento cíl, technicky jsme ho dosáhli, ale nešli jsme dále a nevyužili jsme ten záměr, což mi připadá trochu zvláštní. To, co se tady dosáhlo v technických oblastech, je absolutně úžasné. Máme hybridní motory, jejichž účinnost dnes převyšuje 45 %," dodává Lowe nadšeně.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.