Monoposty F1 jsou díky obrovským pokrokům v oblasti pohonných jednotek energeticky efektivnější, než průměrné elektromobily. Jejich účinnost již překonala 45 %, o významu tohoto úspěch žel televize mlčí a moc se o něm nepíše.
Minulý víkend Tesla zaznamenala obrovský zájem o své nové rodinné elektrické vozidlo, když na něj lidé stáli fronty delší než na novinky Applu a americká společnost přijala 276 tisíc předobjednávek. V USA přitom 66 % elektřiny pochází elektráren, které ji získávají z uhlí či z palivového oleje, pouze 13 % jde na vrub obnovitelných zdrojů.
Tepelná účinnost motoru Mercedes v F1 již přitom přesáhla 47 % a blíží se 50 %, což je úžasné číslo. Elektrárny spalující uhlí či palivový olej přitom dosahují pouze 33% efektivity. To znamená, že síla pohánějící elektromobil pochází z méně účinného zdroje, než je motor F1.
"Elektromobily jsou vnímány jako zelené a jako řešení na veškeré uhlíkové emise, jenže tak to rozhodně není. Všechno záleží na tom, odkud elektřinu získáváte. A v běžné zemi s normálním profilem tvorby elektřiny je vůz Formule 1 mnohem efektivnější, než kterýkoliv elektromobil, jenž je nabíjený z elektrárny spalující uhlovodíky. Je to neuvěřitelné, že jsme to dokázali, ale nikdo o tom moc nemluví," vysvětluje pro ESPN Paddy Lowe, technický ředitel Mercedesu.
Krása F1 spočívá momentálně v tom, že zvyšování výkonu motoru je možné pouze prostřednictvím zlepšování jeho účinnosti, protože startovní množství benzínu (100 kg) i jeho průtok (100 kg/h) jsou pevně dány. Královská disciplína motorsportu tak přispívá k navyšování výkonu motorů díky lepšího využívání dostupného paliva.
"Je to skutečně vzrušující, protože nás to žene za vyšší účinností. Jediným způsobem pro získání vyššího výkonu je vyšší efektivita. I když jsme se už dostali přes 45 %, tak nepolevujeme, takže do dvou či tří let zřejmě překonáme hranici 50% účinnosti. Když vezmete v úvahu, že silniční auta v posledních 50 letech zakrněla u 30 %, tak to zkrátka bere dech," pokračuje Lowe.
Zatímco Bernie Ecclestone považuje přechod před sezónou 2014 z 2,4l atmosfér na hybridní 1,6l turbomotory za "katastrofu," podle Lowea je největší chybou to, že sport není schopný okolnímu světu předat informaci o svých úspěších.
"Veškeré změny se v roce 2014 točily kolem účinnosti, životního prostředí a významu pro silnice. Myslím, že byly velmi úspěšné. Jedním z nejméně úspěšných hledisek je to, jak o tom hovoříme, čeho se dosáhlo. Vyzdvihnout to jako příběh úspěchu, jak to může ovlivnit veřejnost a automobilový průmysl, což byl původní záměr.
Stanovili jsme si tento cíl, technicky jsme ho dosáhli, ale nešli jsme dále a nevyužili jsme ten záměr, což mi připadá trochu zvláštní. To, co se tady dosáhlo v technických oblastech, je absolutně úžasné. Máme hybridní motory, jejichž účinnost dnes převyšuje 45 %," dodává Lowe nadšeně.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.