Monoposty F1 jsou díky obrovským pokrokům v oblasti pohonných jednotek energeticky efektivnější, než průměrné elektromobily. Jejich účinnost již překonala 45 %, o významu tohoto úspěch žel televize mlčí a moc se o něm nepíše.
Minulý víkend Tesla zaznamenala obrovský zájem o své nové rodinné elektrické vozidlo, když na něj lidé stáli fronty delší než na novinky Applu a americká společnost přijala 276 tisíc předobjednávek. V USA přitom 66 % elektřiny pochází elektráren, které ji získávají z uhlí či z palivového oleje, pouze 13 % jde na vrub obnovitelných zdrojů.
Tepelná účinnost motoru Mercedes v F1 již přitom přesáhla 47 % a blíží se 50 %, což je úžasné číslo. Elektrárny spalující uhlí či palivový olej přitom dosahují pouze 33% efektivity. To znamená, že síla pohánějící elektromobil pochází z méně účinného zdroje, než je motor F1.
"Elektromobily jsou vnímány jako zelené a jako řešení na veškeré uhlíkové emise, jenže tak to rozhodně není. Všechno záleží na tom, odkud elektřinu získáváte. A v běžné zemi s normálním profilem tvorby elektřiny je vůz Formule 1 mnohem efektivnější, než kterýkoliv elektromobil, jenž je nabíjený z elektrárny spalující uhlovodíky. Je to neuvěřitelné, že jsme to dokázali, ale nikdo o tom moc nemluví," vysvětluje pro ESPN Paddy Lowe, technický ředitel Mercedesu.
Krása F1 spočívá momentálně v tom, že zvyšování výkonu motoru je možné pouze prostřednictvím zlepšování jeho účinnosti, protože startovní množství benzínu (100 kg) i jeho průtok (100 kg/h) jsou pevně dány. Královská disciplína motorsportu tak přispívá k navyšování výkonu motorů díky lepšího využívání dostupného paliva.
"Je to skutečně vzrušující, protože nás to žene za vyšší účinností. Jediným způsobem pro získání vyššího výkonu je vyšší efektivita. I když jsme se už dostali přes 45 %, tak nepolevujeme, takže do dvou či tří let zřejmě překonáme hranici 50% účinnosti. Když vezmete v úvahu, že silniční auta v posledních 50 letech zakrněla u 30 %, tak to zkrátka bere dech," pokračuje Lowe.
Zatímco Bernie Ecclestone považuje přechod před sezónou 2014 z 2,4l atmosfér na hybridní 1,6l turbomotory za "katastrofu," podle Lowea je největší chybou to, že sport není schopný okolnímu světu předat informaci o svých úspěších.
"Veškeré změny se v roce 2014 točily kolem účinnosti, životního prostředí a významu pro silnice. Myslím, že byly velmi úspěšné. Jedním z nejméně úspěšných hledisek je to, jak o tom hovoříme, čeho se dosáhlo. Vyzdvihnout to jako příběh úspěchu, jak to může ovlivnit veřejnost a automobilový průmysl, což byl původní záměr.
Stanovili jsme si tento cíl, technicky jsme ho dosáhli, ale nešli jsme dále a nevyužili jsme ten záměr, což mi připadá trochu zvláštní. To, co se tady dosáhlo v technických oblastech, je absolutně úžasné. Máme hybridní motory, jejichž účinnost dnes převyšuje 45 %," dodává Lowe nadšeně.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.