Monoposty F1 jsou díky obrovským pokrokům v oblasti pohonných jednotek energeticky efektivnější, než průměrné elektromobily. Jejich účinnost již překonala 45 %, o významu tohoto úspěch žel televize mlčí a moc se o něm nepíše.
Minulý víkend Tesla zaznamenala obrovský zájem o své nové rodinné elektrické vozidlo, když na něj lidé stáli fronty delší než na novinky Applu a americká společnost přijala 276 tisíc předobjednávek. V USA přitom 66 % elektřiny pochází elektráren, které ji získávají z uhlí či z palivového oleje, pouze 13 % jde na vrub obnovitelných zdrojů.
Tepelná účinnost motoru Mercedes v F1 již přitom přesáhla 47 % a blíží se 50 %, což je úžasné číslo. Elektrárny spalující uhlí či palivový olej přitom dosahují pouze 33% efektivity. To znamená, že síla pohánějící elektromobil pochází z méně účinného zdroje, než je motor F1.
"Elektromobily jsou vnímány jako zelené a jako řešení na veškeré uhlíkové emise, jenže tak to rozhodně není. Všechno záleží na tom, odkud elektřinu získáváte. A v běžné zemi s normálním profilem tvorby elektřiny je vůz Formule 1 mnohem efektivnější, než kterýkoliv elektromobil, jenž je nabíjený z elektrárny spalující uhlovodíky. Je to neuvěřitelné, že jsme to dokázali, ale nikdo o tom moc nemluví," vysvětluje pro ESPN Paddy Lowe, technický ředitel Mercedesu.
Krása F1 spočívá momentálně v tom, že zvyšování výkonu motoru je možné pouze prostřednictvím zlepšování jeho účinnosti, protože startovní množství benzínu (100 kg) i jeho průtok (100 kg/h) jsou pevně dány. Královská disciplína motorsportu tak přispívá k navyšování výkonu motorů díky lepšího využívání dostupného paliva.
"Je to skutečně vzrušující, protože nás to žene za vyšší účinností. Jediným způsobem pro získání vyššího výkonu je vyšší efektivita. I když jsme se už dostali přes 45 %, tak nepolevujeme, takže do dvou či tří let zřejmě překonáme hranici 50% účinnosti. Když vezmete v úvahu, že silniční auta v posledních 50 letech zakrněla u 30 %, tak to zkrátka bere dech," pokračuje Lowe.
Zatímco Bernie Ecclestone považuje přechod před sezónou 2014 z 2,4l atmosfér na hybridní 1,6l turbomotory za "katastrofu," podle Lowea je největší chybou to, že sport není schopný okolnímu světu předat informaci o svých úspěších.
"Veškeré změny se v roce 2014 točily kolem účinnosti, životního prostředí a významu pro silnice. Myslím, že byly velmi úspěšné. Jedním z nejméně úspěšných hledisek je to, jak o tom hovoříme, čeho se dosáhlo. Vyzdvihnout to jako příběh úspěchu, jak to může ovlivnit veřejnost a automobilový průmysl, což byl původní záměr.
Stanovili jsme si tento cíl, technicky jsme ho dosáhli, ale nešli jsme dále a nevyužili jsme ten záměr, což mi připadá trochu zvláštní. To, co se tady dosáhlo v technických oblastech, je absolutně úžasné. Máme hybridní motory, jejichž účinnost dnes převyšuje 45 %," dodává Lowe nadšeně.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.