Výrobci motorů letos přijdou s podstatně vylepšenými návrhy svých pohonných jednotek. Mercedes dále zvětšuje své turbodmychadlo a Honda sáhla k podobnému kroku, přesto jeho řešení nehodlá kopírovat a zůstává u svého konceptu "nulové velikosti" (size zero).
Motory vstupují do 3. ročníku od velké změny pravidel a souboje mezi jejich výrobci budou stejně intenzivní jako v předchozích letech. Je překvapující, že mezi koncepty pohonných jednotek stále zůstávají velké rozdíly.
Zatímco Mercedes uložil kompresor před a turbínu za blok spalovacího motoru, Honda obě součástí umístila z důvodu úspory místa do prostoru mezi válci. Čím jsou totiž bočnice v zadní části užší, tím rychleji může vzduch proudit díky vyšší změně tlaku vyvolané jejich zakřiveným profilem. Aerodynamické povrchy pak vytvářejí vyšší přítlak.
Ve Formuli 1 však jde o časy na kolo - a zde záleží na co nejlepším kompromisu mezi aerodynamickým přínosem plynoucím z užšího vozu a efektivitou pohonné jednotky.
Pokroky v efektivitěKdyž byl zaveden v době atmosférických V8 motorů systém pro rekuperaci kinetické energie (KERS), dokázal (při své hmotnosti 107 kg při prvním testu) dostat zpět na klikovou hřídel 39 % rekuperované energie. Po zavedení V6 turbomotorů v sezóně 2014 tento poměr stoupl na 85 % (systém vážil už jen 24 kg), nyní u Mercedesu dosahuje 95 % a váží jen 20 kg.
Pokud jde o tepelnou efektivitu, tj. kolik z celkového množství energie paliva (1240 kW) je dodáno na klikovou hřídel, pak Mercedes dosahoval v roce 40 %, nyní už je na úžasných 47 %. Pro srovnání, u V8 motorů na konci jejich éry dosahovala tepelná efektivita pouhých 29 %.
Mercedes opět zvětšuje turboŘeditel motorového oddělení Mercedesu, Andy Cowell, nyní prozrazuje, že před letošní sezónou dále zvětšili turbínu: "Ano. Zlepší se dvě oblasti - efektivita ICE každý rok stoupá a efektivita turba také. To znamená, že velikost turbíny se také zvětšuje, aby neobírala motor o výkon."
Pokud by kompresor a turbínu museli umístit do prostoru, kam jej tlačí Honda, pak by pro další zvětšování neměli takový prostor. A s větší velikostí budou dosahovat i většího výkonu.
"Musíte myslet na mistrovské body. Ty získáváte v neděli odpoledne, ne v kvalifikaci. Proto potřebujete analyzovat poměr důležitosti mezi těmito věcmi. Jde o to postavit se do čela roštu, ale pak se trápit ve druhém kole s energií, nebo zajistit, abyste odjeli skutečně solidní závod? To musí všichni výrobci vyvážit. Může to ovlivnit způsob, jakým navrhujete velikost turba.
A pak jde o úroveň efektivity, kterou budete dosahovat ze všech prvků v cyklu přeplňování. Pokud si myslíte, že elektrická zařízení - výkonová elektronika a MGU-K - nemůžou být tak efektivní, pak nemá smysl mít velkou turbínu. Protože simulace času na kolo je založena na tom, co ke klikové hřídeli přidává MGU-K.
Pokud si myslíte, že z turbíny můžete do MGU-H dostat 100 kW, ale přitom z toho bude jen 50 kW, když se to dostane na klikovku, a když se podíváte na hmotnost a objem všech těch chladicích systémů, které se musí vyrovnat s promrhanými 50 kW, pak to začíná znevažovat výhodu větší turbíny," vysvětluje Cowell.
Zlepšování u Hondy - doplatí na snahu o zachování kompaktních rozměrů?Sportovní ředitel Hondy Jasuhisa Araj po minulé sezóně uvedl, že také hodlají zvětšit turbo na "přibližně stejnou velikost", jakou mělo turbo Mercedesu, ale že ho ponechají v prostoru mezi válci, aby zachovali kompaktní rozměry pohonné jednotky. Honda měla turbo (tj. turbínu + kompresor) loni menší, proto muselo točit vyšší otáčky.
A i když v nich dokázala překonat 95 - 100 tisíc, které točila turba Mercedesu, Ferrari či Renaultu (maximum stanovené pravidly je 125 000 ot/min), narazila na strop efektivity, který se nacházel níže.
"Problémem byla efektivita jak turbíny, tak i kompresoru. Při rychlosti, jakou se museli otáčet, byly neefektivní," přiznal Araj. Proto jej nemohla točit tak rychle, aby překonala jeho menší rozměry. Pozornost je třeba také věnovat tlaku výfukových plynů, které vytváří turbína - zpětný tlak totiž může obírat spalovací motor (ICE) o výkon.
ICE japonského výrobce přitom nebylo špatné - z GPS analýzy vyplývá, že na Mercedes ztrácel jen 40 koní, tedy méně než Renault. Jenže MGU-H Hondy kvůli neefektivitě turbíny nedokázalo rekuperovat tolik, co jeho soupeři, proto šlo přes MGU-K na kola navíc jen zhruba 40 z celkových 160 možných koní a jejich pohonná jednotka tolik ztrácela.
Když turbína nedosahuje potřebnou výkonnost, snižuje se tím také výkonnost kompresoru, což ovlivňuje spalovací směs (méně výbušná kvůli nižšímu obsahu vzduchu), a tím se k turbíně dostává mnohem méně tepelné energie k rekuperaci. Kvůli tomuto cyklu není možné zachytit a dodávat dostatek energie do baterie a přes MGU-K pak zpět na kola.
Pro stažení náskoku je zvětšení turba nezbytné - jenže podle Araje má dosahovat velikosti turba Mercedesu z roku 2015. Německý tým ho od té doby několikrát zvětšil. Proto je otázkou, zda to bude stačit. Návrh lopatek v turbíně a kompresoru je velmi náročným cvičením.
Optimalizace bude klíčová. Pokud se kompaktní rozměry týmu nevyplatí, možná jim nezbyde nic jiného, než se příští rok vydat cestou Mercedesu - což po letošní sezóně bude možné díky zrušení žetonů a volnému vývoji pohonných jednotek.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.