Od roku 2017 nás čekají velké změny v technických pravidlech, které budou mít za následek zvýšení aerodynamického přítlaku i odlišný vzhled závodních monopostů. V čem se budou lišit?
Při posledních schůzce Komise F1 v Paříži (24. listopadu) byly prezentovány první počítačové snímky vozů pro rok 2017. Původní návrh Red Bullu doplnily poznatky expertů FIA a inženýrů z řad konkurenčních týmů.
Širší pneumatiky - jak a na čem testovat?
Pneumatiky budou vpředu o 55 mm širší, celkem tedy 300 mm, zatímco vzadu jejich šířka naroste ze současných 325 mm na 400 mm (+ 75 mm). Kola ale zůstanou 13".
Pirelli má ale obrovský problém. Nikdo jim nechce poskytnout ani současný vůz, co teprve s testováním pneumatik pro neznámé podmínky, pro něž monoposty teprve vznikají? Řešením by bylo koupení drahé testovací stolice, to ale Italové kvůli ceně odmítají. V příští sezóně místo toho požadují rozsáhlý testovací program s širokými pneumatikami.
"Použití starších modelů s vyšším přítlakem nemá smysl, protože vyvážení vozů bude odlišné," upozorňuje Andy Green z Force Indie. S nastavením vyššího přítlaku by musela být také odlišná geometrie zavěšení a výsledky by nebyly adekvátní.
Rozměry vozů 2017Celková šířka vozu vzroste z 1800 mm na 2000 mm (2 metry), nos se prodlouží o 200 mm.
Přední křídlo bude o 15 mm širší, celkově tedy 180 cm. Nově bude prohnuté směrem dozadu ve tvaru šípu, proto z pohledu zepředu jeho bočnice končí tam, kde dnes, ovšem blíže předním pneumatikám.
Zadní křídlo se rozšíří z 800 na 950 mm, jeho nejvyšší část se ale bude moci nacházet o 145 mm níže - pouze 800 mm nad referenční rovinou vozu.
Přítlak naroste zejména díky mnohem většímu difuzoru, který se svou výkonnosti vrátí před rok 2014. Začínat bude 330 mm před zadní poloosou (nyní zároveň s ní). Zvětší se i jeho hloubka - odtoková hrana se zvýší ze 125 mm na 220 mm.
Rozměry pro deflektory pod nosem se nemění, týmy ale dostanou více volnosti v oblasti bočnic. Rozvor omezen nebude, limitovat jej však bude určená plocha podlahy mezi přední hranou kokpitu a zadní poloosou.
Přítlak by se měl díky úpravám za dva roky zvýšit až o 30 %, tj. o 100 bodů, přičemž odpor vzroste jen o 10 bodů. Vozy se tak dostanou blízko nejvyšším úrovním v historii Formule 1.
To ale předjíždění neusnadní - právě naopak, jak jsme vás již dříve informovali. Auta budou moci brzdit později a budou citlivější na turbulence, jízda v závěsu v zatáčkách proto bude ještě náročnější.
I když se některé detaily ještě mohou změnit, na základních rozměrech se už týmy po měsíce trvajících diskusích dohodly.
Zrychlení a náročnější ovládáníCílem je vozy zrychlit až o šest sekund na kolo a ztížit jejich řízení. To je podle šéfa výkonnosti Williamsu Roba Smedleyho velmi důležité.
"Vozy se dnes ovládají mnohem snadněji, o tom není pochyb. Pokud se řídí příliš snadno, pak zřejmě nevidíme rozdíl mezi přirozeně talentovanými piloty a těmi průměrnými. Nejsou fyzický náročné, brzdí se mnohem dříve, rychlostí v zatáčkách jsou pomalejší a techniky snadnější," říká Smedley.
Vizualizace možného vzhledu budoucího Mercedesu pro rok 2017, jak ji pro F1news.cz poskytl automobilový designér Marco van Overbeeke, jehož stránky najdete zde: www.marcovanoverbeeke.nl nebo www.behance.net/marcovanoverbeeke.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.