Bernie Ecclestone je známým kritikem současných motorů v F1. Podle něj se z nich nebude nikdy nic využívat v běžném provozu. Podle dominantního Mercedesu to ale není pravda.
Šéf Formule 1 tento týden uvedl, že současné hybridní turbomotory "nemají nic společného s [běžnými] auty a že nikdy v nich nebudou využívány." Kromě toho, že podle něj nemají žádný význam pro silniční vozy, kritizuje také jejich příliš vysokou cenu, nízkou hlučnost a následný odliv fanoušků.
Šéf vývoje závodních motorů Mercedes, Andy Cowell, však pro BBC poukazuje na to, že silniční vozy budou brzy využívat "přesně stejnou" technologii. V současných F1 motorech jsou nyní využívány dvě hybridní technologie - jedna rekuperuje energii při brzdění na zadní nápravě (MGU-K), což je princip, který se u hybridních silničních vozů už používá.
Druhou je technologie, která rekuperuje energii z hřídele turbodmychadla (MGU-H). Je využívána pro dva účely: buď energii využívá přímo na zadních kolech pro zlepšení akcelerace, nebo pomáhá roztáčet turbodmychadlo tak, aby bylo připraveno ihned poté, co pilot sešlápne plynový pedál, čímž se eliminuje prodleva turba (tzv. turbo lag).
Spojení těchto dvou technologií vedlo k tomu, že současné F1 motory mají nyní tepelnou efektivitu přesahující 40 %, což je více než běžně využívané dieselové motory.
Využívání hybridních technologií v F1 (foto: Renault Sport F1)
Cowell k tomu říká: "Lidé usilují o to, aby byly silniční motory efektivnější, proto se palivová ekonomie zlepšuje, aby byla v souladu s pravidly Evropské unie a všude ve světě. Způsob, jak zefektivnit motor s vnitřním spalováním, je zmenšit ho. To znamená nižší objem, méně válců, nižší otáčky.
Jenže to nevytváří moc velký výkon. Takže tam potom vložíte turbodmychadlo, abyste do něj dostávali více vzduchu a mohli spalovat více paliva - množství o něco nižší než dříve. Tím získáte výkon zpět. Jak vývoj pokračuje, končíte u velmi malých motorů s velkými turbodmychadly. A to končí velkým zpožděním.
Jak ho snížíte? Buď použijete hybridní systém, takže vám při rozjezdu od semaforu pomáhá velký elektrický motor, než se roztočí turbodmychadlo. Nebo vložíte elektrický motor do turbodmychadla, jenž roztáčí kompresor, takže máte vyšší výkon a při rozjezdu na semaforech i výkon. V tomto jsou F1 motory pro ty silniční důležité," vysvětluje zástupce Mercedesu.
Podle něj se technologie z F1 "rozhodně" brzy objeví u silničních vozů: "Ve světě silničních aut nepotřebujete takové množství výkonu, jaké máme v F1. Úroveň výkonu tedy bude nižší, ale schéma pohonné jednotky bude úplně stejné."
Pohonná jednotka Mercedesu (foto: Mercedes AMG F1 Team)
"Skončíme jízdou s auty, které bude brzdit elektrický motor - brzdové kotouče tam budou pouze pro případ nouze. Veškerá energie pak půjde do elektrických strojů na obou nápravách, uchovávána bude v baterii. Skončíme u motorů s velmi malým objemem, nízkými otáčkami a vysokým dodatečným výkonem, který budou mít díky elektromotoru roztáčejícího kompresor.
Jízda ustálenou rychlostí bude příležitostí pro rekuperaci energie z turbíny prostřednictvím elektromotoru. Když tedy pojedete po dálnici, můžete ji rekuperovat. To je přesně to stejné, co děláme zde, v F1."
Všechny čtyři automobilky, které nyní v F1 působí také jako dodavatelé motorů - Ferrari, Honda, Mercedes a Renault - chtějí se současnými 1,6litrovými V6 hybridními jednotkami pokračovat i po roce 2016.
Ecclestoneovi se na schůzce Strategické skupiny nepodařilo prosadit návrat k levnějším atmosférickým V8 motorům s KERSem: "Je to možné používat jiné motory, které jsou levnější, ale dosahují stejné výkonnosti - jenže automobilky to nechtějí."
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.