Brzdy pro sezónu 2015: Vyšší brzdný moment, pokroky v chlazení i v materiálech

Brzdy
Brzdy, foto: Brembo
Petr Hlawiczka 1. dubna 2015 0:00
Sdílej:

Co se změnilo oproti minulé sezóně v oblasti brzd monopostů F1? Díky spolupráci se společností Brembo přinášíme několik přehled těch hlavních vylepšení.

K té největší revoluci došlo minulý rok, kdy byl v F1 kromě hybridních pohonných jednotek zaveden také systém elektronické brzdění Brake by Wire (BBW). V sezóně 2015 dochází kromě další optimalizaci v chlazení brzdového systému také k dalším úpravám v asistovaném brzdění.

Zákaznické týmy Bremba (mezi něž patří i Ferrari či Red Bullu) dostali nové, efektivnější třmeny, které těží z lepší integrace do oblasti kola. To vede rovněž k zlepšení celkové aerodynamické výkonnosti závodního vozu. Výroba každého z těchto nových třmenů (z hliníku/lithia) vyžaduje 14 hodin nepřetržitého obrábění, aby bylo dosaženo perfektního vyvážení mezi hmotností a pevností.

Celý systém i komponenty na míru, zvýšení brzdového momentu o 15 %Italský výrobce brzd je zodpovědný za konstrukci, simulaci a výrobu brzdového systému jako celku i jednotlivých komponent BBW systému. Kvůli odlišným potřebám svých zákazníků muselo přijít s celou škálou odlišných BBW dílů.

Inženýři musí navíc pracovat na optimalizaci celého příslušenství v rámci systému a na další miniaturizaci samotných dílů. Pro některé týmy Brembo vyvinulo pouze ovládací prvek, který funguje jako prostředník mezi hydraulickým systémem vozu a zadními třmeny.

Hlavní součásti brzdového systému (zdroj: Brembo)

Pro jiné vedlo rozsáhlé projekty, jež zahrnovaly značnou část okruhu BBW - jako například ventily přepínající BBW systém mezi normálním a nouzovým provozním stavem nebo simulátor napodobujícím pocit tuhosti zadního okruhu, aby byla pilotům poskytována ta správná zpětná vazba prostřednictvím brzdového pedálu.

V roce 2014 bylo vyvážení brzd posunuto více k předním kolům. V průběhu sezóny se ale maximální brzdový moment o 15 % zvýšil. Šlo o výsledek pokračujícího vývoje aerodynamiky, díky kterému se zvýšila přilnavost.

Efektivnější ventilace brzdového kotoučeVýrobci brzd neustále pracují na zlepšení chlazení brzdových kotoučů, jejichž teplota v F1 dosahuje až 1200 °C. Daří se jim to prostřednictvím navyšování počtu větracích otvorů (až na 1200 děr) a optimalizace upevňovacího systému za účelem zvýšení strukturální pevnosti.

Navyšování počtu otvorů v kotouči ale může zlepšit výkonnost chlazení pouze tehdy, pokud je průtok vzduchu otvory dostatečný na to, aby zajistil efektivní výměnu tepla. K tomu pomáhají pokročilé počítačové (CFD) analýzy a synergický optimalizační proces díky přímé spolupráci s každým týmem při navrhování jeho specifických brzdových kanálků pro každé auto zvlášť.

Kotouče nyní obsahují vyšší počet menších ventilačních otvorů, což exponenciálně zvyšuje plochu karbonového povrchu, jenž je v kontaktu s proudícím vzduchem, a následkem toho schopnost kotouče odvádět teplo.

Starší video o fungování brzdového systému v F1 (zdroj: Brembo)

U strukturálního vývoje stouply požadavky nejen na podstatně komplexnější a jemnější obráběcí proces, ale také na rozsáhlejší porozumění teorie dynamiky tekutin. Příspěvek inženýrů z každého individuálního týmu byl pro Brembo u nových vozů klíčový v optimalizaci přívodu vzduchu pro tyto kotouče.

Nižší opotřebení s CER brzdovým materiálemNeustále se mění také materiál, ze kterého se vyrábějí kotouče. Karbonový brzdový materiál CER významně snižuje opotřebení, přičemž zajišťuje efektivnější tepelnou vodivost, snižuje čas potřebný pro zahřátí na provozní teplotu. Nabízí také širší provozní rozpětí, pokud jde o tlak i teplotu, za velmi lineárních třecích vlastností. Všechny tyto rysy přispívají k tomu, že má pilot velmi přesnou kontrolu nad brzdovým systémem.

Velmi nízká míra opotřebení tohoto materiálu zajišťuje konzistentní, opakovatelnou výkonnost od startu až do cíle závodu. V sezóně 2015 všechny týmy vybavené Brembem používají stejný diskový materiál CER 300. Výrobce se přitom dále věnuje výzkumu v této oblasti, aby mohl vytvořit materiály, díky nimž by mohl nabídnout ještě větší výkonnost a ovladatelnost. Pokud jde o brzdové destičky, tak všem dodává nově větrané brzdové destičky CCR 700.

Klíčové údajeV průběhu sezóny dodá Brembo následující materiály každému z týmů jezdícímu s 2 vozy:- 10 sad třmenů- 140 až 240 kotoučů- 280 až 480 brzdových destiček

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.