Co se změnilo oproti minulé sezóně v oblasti brzd monopostů F1? Díky spolupráci se společností Brembo přinášíme několik přehled těch hlavních vylepšení.
K té největší revoluci došlo minulý rok, kdy byl v F1 kromě hybridních pohonných jednotek zaveden také systém elektronické brzdění Brake by Wire (BBW). V sezóně 2015 dochází kromě další optimalizaci v chlazení brzdového systému také k dalším úpravám v asistovaném brzdění.
Zákaznické týmy Bremba (mezi něž patří i Ferrari či Red Bullu) dostali nové, efektivnější třmeny, které těží z lepší integrace do oblasti kola. To vede rovněž k zlepšení celkové aerodynamické výkonnosti závodního vozu. Výroba každého z těchto nových třmenů (z hliníku/lithia) vyžaduje 14 hodin nepřetržitého obrábění, aby bylo dosaženo perfektního vyvážení mezi hmotností a pevností.
Celý systém i komponenty na míru, zvýšení brzdového momentu o 15 %Italský výrobce brzd je zodpovědný za konstrukci, simulaci a výrobu brzdového systému jako celku i jednotlivých komponent BBW systému. Kvůli odlišným potřebám svých zákazníků muselo přijít s celou škálou odlišných BBW dílů.
Inženýři musí navíc pracovat na optimalizaci celého příslušenství v rámci systému a na další miniaturizaci samotných dílů. Pro některé týmy Brembo vyvinulo pouze ovládací prvek, který funguje jako prostředník mezi hydraulickým systémem vozu a zadními třmeny.
Hlavní součásti brzdového systému (zdroj: Brembo)
Pro jiné vedlo rozsáhlé projekty, jež zahrnovaly značnou část okruhu BBW - jako například ventily přepínající BBW systém mezi normálním a nouzovým provozním stavem nebo simulátor napodobujícím pocit tuhosti zadního okruhu, aby byla pilotům poskytována ta správná zpětná vazba prostřednictvím brzdového pedálu.
V roce 2014 bylo vyvážení brzd posunuto více k předním kolům. V průběhu sezóny se ale maximální brzdový moment o 15 % zvýšil. Šlo o výsledek pokračujícího vývoje aerodynamiky, díky kterému se zvýšila přilnavost.
Efektivnější ventilace brzdového kotoučeVýrobci brzd neustále pracují na zlepšení chlazení brzdových kotoučů, jejichž teplota v F1 dosahuje až 1200 °C. Daří se jim to prostřednictvím navyšování počtu větracích otvorů (až na 1200 děr) a optimalizace upevňovacího systému za účelem zvýšení strukturální pevnosti.
Navyšování počtu otvorů v kotouči ale může zlepšit výkonnost chlazení pouze tehdy, pokud je průtok vzduchu otvory dostatečný na to, aby zajistil efektivní výměnu tepla. K tomu pomáhají pokročilé počítačové (CFD) analýzy a synergický optimalizační proces díky přímé spolupráci s každým týmem při navrhování jeho specifických brzdových kanálků pro každé auto zvlášť.
Kotouče nyní obsahují vyšší počet menších ventilačních otvorů, což exponenciálně zvyšuje plochu karbonového povrchu, jenž je v kontaktu s proudícím vzduchem, a následkem toho schopnost kotouče odvádět teplo.
Starší video o fungování brzdového systému v F1 (zdroj: Brembo)
U strukturálního vývoje stouply požadavky nejen na podstatně komplexnější a jemnější obráběcí proces, ale také na rozsáhlejší porozumění teorie dynamiky tekutin. Příspěvek inženýrů z každého individuálního týmu byl pro Brembo u nových vozů klíčový v optimalizaci přívodu vzduchu pro tyto kotouče.
Nižší opotřebení s CER brzdovým materiálemNeustále se mění také materiál, ze kterého se vyrábějí kotouče. Karbonový brzdový materiál CER významně snižuje opotřebení, přičemž zajišťuje efektivnější tepelnou vodivost, snižuje čas potřebný pro zahřátí na provozní teplotu. Nabízí také širší provozní rozpětí, pokud jde o tlak i teplotu, za velmi lineárních třecích vlastností. Všechny tyto rysy přispívají k tomu, že má pilot velmi přesnou kontrolu nad brzdovým systémem.
Velmi nízká míra opotřebení tohoto materiálu zajišťuje konzistentní, opakovatelnou výkonnost od startu až do cíle závodu. V sezóně 2015 všechny týmy vybavené Brembem používají stejný diskový materiál CER 300. Výrobce se přitom dále věnuje výzkumu v této oblasti, aby mohl vytvořit materiály, díky nimž by mohl nabídnout ještě větší výkonnost a ovladatelnost. Pokud jde o brzdové destičky, tak všem dodává nově větrané brzdové destičky CCR 700.
Klíčové údajeV průběhu sezóny dodá Brembo následující materiály každému z týmů jezdícímu s 2 vozy:- 10 sad třmenů- 140 až 240 kotoučů- 280 až 480 brzdových destiček
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.