Nové přeplňované hybridní pohonné jednotky jsou podle Mercedesu lépe ovladatelné než předchozí atmosférické osmiválce. Renault s tím ale nesouhlasí.
Opožděný nástup turba (tzv. turbo lag) byl v minulosti známým fenoménem přeplňovaných motorů. Současní výrobci se s tím ale v F1 dokázali díky MGU-H vypořádat. A bývalí piloti se při vzpomínkách na monstra z 80. let jen usmívají.
Turbomotor v minulosti - "Bylo to strašné""Současní piloti vůbec nemluví o zpoždění po přidání plynu. My jsme ho definovali minutovou ručičkou, ne sekundovou. Bylo to vše nebo nic, žádný progresivní nástup. Byly tratě, kde jste museli sešlápnout naplno plyn, když jste najížděli do šikany. Jeli jste doprava, pak doleva a bum! Výkon vás nakopnul. Bylo to strašné," vzpomínal například pro F1 Racing Derek Warwick, jenž v současné době slouží jako komisař FIA.
Je zajímavé, jak srovnání ovladatelnosti moderních 1,6litrových přeplňovaných hybridů s atmosférickými motory z roku 2013 vnímají samotní jejich výrobci. Podle Mercedesu v této oblasti došlo překvapivě ke zlepšení.
Mercedes: Ovladatelnost turbomotorů je lepší než u těch atmosférických"Naší práci jako skupiny inženýrů je dodávat krouticí moment na zadní kola přesně a včas. Elektrický stroj [MGU-H], který rekuperuje energii, nám zároveň umožňuje řídit rychlost této součásti, a tedy i kontrolovat přeplňovací tlak," začíná Andy Cowell z Mercedesu.
"Před začátkem roku 2014 panovaly různé obavy z opožděného nástupu turba a objevovaly se otázky, 'jaké to bude s ním jezdit?' Ovladatelnost je ale lepší než u atmosférického motoru, protože jsme vložili spoustu úsilí do řízení přeplňování, do managementu palivového systému, tedy do tvorby krouticího momentu na požádání," vysvětluje zástupce Mercedesu, který loni postavil nejlepší pohonnou jednotku.
Atmosférický V8 motor Renaultu z roku 2013 (foto: Renault Sport F1)
Renault: Přechozí úrovně jsme ještě nedosáhliRémi Taffin z Renaultu Sport F1 o zlepšení ovladatelnosti ale přesvědčený není: "Zatím jsme nedosáhli úrovně ovladatelnosti, kterou jsme měli dříve. Jde o novější motor a je složitější. Dříve to nebylo jednoduché, ale na atmosférických motorech jsme pracovali 25 let, takže jsme to s nimi uměli lépe.
Nemyslím si, že zbývá ujít ještě dlouhý kus cesty, protože piloti si na zpoždění nestěžují. Jde spíše o konzistenci krouticího momentu a o různé způsoby, kterým ho vytváříte - na tom nadále pracujeme," dodává Taffin.
Přestože pohonná jednotka z Enstone na konci loňského roku na Mercedes ztrácela kolem 60 koní, neplánují okopírovat řešení svého soupeře: rozdělit turbínu a kompresor. Místo toho se zaměřili na spalování a přímé vstřikování motoru.
"Náš motor pro sezónu 2015 bude evolucí toho z minulého roku, nepůjde o revoluci. Rozmístění turba a kompresoru jsme nezměnili. Hodně jsme se sice zabývali tím, jak to má Mercedes, myslíme si ale, že to pro náš projekt není klíčové," prozradil šéf Cyril Abiteboul v rozhovoru pro Canal+.
Ovladatelnost nových turbomotorů podle Renaultu není lepší než u těch předchozíchV8 atmosférických, dominantní Mercedes má ale jiný názor (foto: Renault Sport F1)
Cíl: Zlepšit palivovou efektivitu a stáhnout náskok MercedesuCílem je zlepšit především palivovou efektivitu: "Nikdy nejezdíme s tlakem 5 barů, protože při 12000 ot/min by se do motoru dostávalo příliš mnoho vzduchu při maximálním průtoku paliva," uvádí Taffin. Ztrátu na Mercedes by rádi stáhli do Austrálie na 30 koní, což se vzhledem k pokrokům v Brixworthu během zimy zdá být utopií.
Mercedes plánuje nasadit nový motor hned na začátku nové sezóny a zmenšit tak prostor pro případná vylepšení Hondě. Úpravy pro rok 2015 od neděle v Jerezu budou testovat jeho tovární týmy, Lotus a Williams - Force India bude jezdit zatím s loňskou specifikací, protože do Španělska přiveze pouze starý vůz VJM07.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.