Nové přeplňované hybridní pohonné jednotky jsou podle Mercedesu lépe ovladatelné než předchozí atmosférické osmiválce. Renault s tím ale nesouhlasí.
Opožděný nástup turba (tzv. turbo lag) byl v minulosti známým fenoménem přeplňovaných motorů. Současní výrobci se s tím ale v F1 dokázali díky MGU-H vypořádat. A bývalí piloti se při vzpomínkách na monstra z 80. let jen usmívají.
Turbomotor v minulosti - "Bylo to strašné""Současní piloti vůbec nemluví o zpoždění po přidání plynu. My jsme ho definovali minutovou ručičkou, ne sekundovou. Bylo to vše nebo nic, žádný progresivní nástup. Byly tratě, kde jste museli sešlápnout naplno plyn, když jste najížděli do šikany. Jeli jste doprava, pak doleva a bum! Výkon vás nakopnul. Bylo to strašné," vzpomínal například pro F1 Racing Derek Warwick, jenž v současné době slouží jako komisař FIA.
Je zajímavé, jak srovnání ovladatelnosti moderních 1,6litrových přeplňovaných hybridů s atmosférickými motory z roku 2013 vnímají samotní jejich výrobci. Podle Mercedesu v této oblasti došlo překvapivě ke zlepšení.
Mercedes: Ovladatelnost turbomotorů je lepší než u těch atmosférických"Naší práci jako skupiny inženýrů je dodávat krouticí moment na zadní kola přesně a včas. Elektrický stroj [MGU-H], který rekuperuje energii, nám zároveň umožňuje řídit rychlost této součásti, a tedy i kontrolovat přeplňovací tlak," začíná Andy Cowell z Mercedesu.
"Před začátkem roku 2014 panovaly různé obavy z opožděného nástupu turba a objevovaly se otázky, 'jaké to bude s ním jezdit?' Ovladatelnost je ale lepší než u atmosférického motoru, protože jsme vložili spoustu úsilí do řízení přeplňování, do managementu palivového systému, tedy do tvorby krouticího momentu na požádání," vysvětluje zástupce Mercedesu, který loni postavil nejlepší pohonnou jednotku.
Atmosférický V8 motor Renaultu z roku 2013 (foto: Renault Sport F1)
Renault: Přechozí úrovně jsme ještě nedosáhliRémi Taffin z Renaultu Sport F1 o zlepšení ovladatelnosti ale přesvědčený není: "Zatím jsme nedosáhli úrovně ovladatelnosti, kterou jsme měli dříve. Jde o novější motor a je složitější. Dříve to nebylo jednoduché, ale na atmosférických motorech jsme pracovali 25 let, takže jsme to s nimi uměli lépe.
Nemyslím si, že zbývá ujít ještě dlouhý kus cesty, protože piloti si na zpoždění nestěžují. Jde spíše o konzistenci krouticího momentu a o různé způsoby, kterým ho vytváříte - na tom nadále pracujeme," dodává Taffin.
Přestože pohonná jednotka z Enstone na konci loňského roku na Mercedes ztrácela kolem 60 koní, neplánují okopírovat řešení svého soupeře: rozdělit turbínu a kompresor. Místo toho se zaměřili na spalování a přímé vstřikování motoru.
"Náš motor pro sezónu 2015 bude evolucí toho z minulého roku, nepůjde o revoluci. Rozmístění turba a kompresoru jsme nezměnili. Hodně jsme se sice zabývali tím, jak to má Mercedes, myslíme si ale, že to pro náš projekt není klíčové," prozradil šéf Cyril Abiteboul v rozhovoru pro Canal+.
Ovladatelnost nových turbomotorů podle Renaultu není lepší než u těch předchozíchV8 atmosférických, dominantní Mercedes má ale jiný názor (foto: Renault Sport F1)
Cíl: Zlepšit palivovou efektivitu a stáhnout náskok MercedesuCílem je zlepšit především palivovou efektivitu: "Nikdy nejezdíme s tlakem 5 barů, protože při 12000 ot/min by se do motoru dostávalo příliš mnoho vzduchu při maximálním průtoku paliva," uvádí Taffin. Ztrátu na Mercedes by rádi stáhli do Austrálie na 30 koní, což se vzhledem k pokrokům v Brixworthu během zimy zdá být utopií.
Mercedes plánuje nasadit nový motor hned na začátku nové sezóny a zmenšit tak prostor pro případná vylepšení Hondě. Úpravy pro rok 2015 od neděle v Jerezu budou testovat jeho tovární týmy, Lotus a Williams - Force India bude jezdit zatím s loňskou specifikací, protože do Španělska přiveze pouze starý vůz VJM07.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.
Ačkoli má Lewis Hamilton na kontě sedm titulů mistra světa, sám otevřeně přiznává, že ani on není bezchybný a stále vidí prostor pro další zdokonalení svých závodních schopností.
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.