Nové přeplňované hybridní pohonné jednotky jsou podle Mercedesu lépe ovladatelné než předchozí atmosférické osmiválce. Renault s tím ale nesouhlasí.
Opožděný nástup turba (tzv. turbo lag) byl v minulosti známým fenoménem přeplňovaných motorů. Současní výrobci se s tím ale v F1 dokázali díky MGU-H vypořádat. A bývalí piloti se při vzpomínkách na monstra z 80. let jen usmívají.
Turbomotor v minulosti - "Bylo to strašné""Současní piloti vůbec nemluví o zpoždění po přidání plynu. My jsme ho definovali minutovou ručičkou, ne sekundovou. Bylo to vše nebo nic, žádný progresivní nástup. Byly tratě, kde jste museli sešlápnout naplno plyn, když jste najížděli do šikany. Jeli jste doprava, pak doleva a bum! Výkon vás nakopnul. Bylo to strašné," vzpomínal například pro F1 Racing Derek Warwick, jenž v současné době slouží jako komisař FIA.
Je zajímavé, jak srovnání ovladatelnosti moderních 1,6litrových přeplňovaných hybridů s atmosférickými motory z roku 2013 vnímají samotní jejich výrobci. Podle Mercedesu v této oblasti došlo překvapivě ke zlepšení.
Mercedes: Ovladatelnost turbomotorů je lepší než u těch atmosférických"Naší práci jako skupiny inženýrů je dodávat krouticí moment na zadní kola přesně a včas. Elektrický stroj [MGU-H], který rekuperuje energii, nám zároveň umožňuje řídit rychlost této součásti, a tedy i kontrolovat přeplňovací tlak," začíná Andy Cowell z Mercedesu.
"Před začátkem roku 2014 panovaly různé obavy z opožděného nástupu turba a objevovaly se otázky, 'jaké to bude s ním jezdit?' Ovladatelnost je ale lepší než u atmosférického motoru, protože jsme vložili spoustu úsilí do řízení přeplňování, do managementu palivového systému, tedy do tvorby krouticího momentu na požádání," vysvětluje zástupce Mercedesu, který loni postavil nejlepší pohonnou jednotku.
Atmosférický V8 motor Renaultu z roku 2013 (foto: Renault Sport F1)
Renault: Přechozí úrovně jsme ještě nedosáhliRémi Taffin z Renaultu Sport F1 o zlepšení ovladatelnosti ale přesvědčený není: "Zatím jsme nedosáhli úrovně ovladatelnosti, kterou jsme měli dříve. Jde o novější motor a je složitější. Dříve to nebylo jednoduché, ale na atmosférických motorech jsme pracovali 25 let, takže jsme to s nimi uměli lépe.
Nemyslím si, že zbývá ujít ještě dlouhý kus cesty, protože piloti si na zpoždění nestěžují. Jde spíše o konzistenci krouticího momentu a o různé způsoby, kterým ho vytváříte - na tom nadále pracujeme," dodává Taffin.
Přestože pohonná jednotka z Enstone na konci loňského roku na Mercedes ztrácela kolem 60 koní, neplánují okopírovat řešení svého soupeře: rozdělit turbínu a kompresor. Místo toho se zaměřili na spalování a přímé vstřikování motoru.
"Náš motor pro sezónu 2015 bude evolucí toho z minulého roku, nepůjde o revoluci. Rozmístění turba a kompresoru jsme nezměnili. Hodně jsme se sice zabývali tím, jak to má Mercedes, myslíme si ale, že to pro náš projekt není klíčové," prozradil šéf Cyril Abiteboul v rozhovoru pro Canal+.
Ovladatelnost nových turbomotorů podle Renaultu není lepší než u těch předchozíchV8 atmosférických, dominantní Mercedes má ale jiný názor (foto: Renault Sport F1)
Cíl: Zlepšit palivovou efektivitu a stáhnout náskok MercedesuCílem je zlepšit především palivovou efektivitu: "Nikdy nejezdíme s tlakem 5 barů, protože při 12000 ot/min by se do motoru dostávalo příliš mnoho vzduchu při maximálním průtoku paliva," uvádí Taffin. Ztrátu na Mercedes by rádi stáhli do Austrálie na 30 koní, což se vzhledem k pokrokům v Brixworthu během zimy zdá být utopií.
Mercedes plánuje nasadit nový motor hned na začátku nové sezóny a zmenšit tak prostor pro případná vylepšení Hondě. Úpravy pro rok 2015 od neděle v Jerezu budou testovat jeho tovární týmy, Lotus a Williams - Force India bude jezdit zatím s loňskou specifikací, protože do Španělska přiveze pouze starý vůz VJM07.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.