V pátek FIA akceptovala kvůli mezeře v pravidlech vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny. To se týká všech stávajících výrobců kromě Hondy. Vyvolalo to rozporuplné reakce i dotazy, v článku se proto blíže podíváme na to, jaký dopad bude mít tato změna v praxi na sezónu 2015.
Co se měníPravidla loni stanovovala, že motory pro sezónu 2014 musí být homologovány do 28. února a že nebude během sezóny jejich další vývoj možný. Překvapením je to, že text pravidel neuvádí stejné datum pro homologaci motorů pro sezónu 2015 - pouze to, že homologovány být musí. Ferrari na tuto díru upozornilo a v rámci Strategické skupiny se o ní hovořilo v závěru minulého roku.
V pátečním článku jsme upozornili na to, že FIA tuto díru v pravidlech akceptuje a že o tom informovala týmy. Nyní tedy tři současní výrobci - Ferrari, Mercedes a Renault - mohou své motory pro rok 2015 vyvíjet déle než do 28. února, pokud si to budou přát a zbydou jim na to body (tokeny).
Důležité je zmínit i to, že proces homologace podstupují výrobci pohonných jednotek, nikoliv individuální tým F1. Přechod z motorů 2014 na verze 2015 tedy určí výrobce, daný okamžik se bude týkat všech jeho zákazníků.
Nutnost homologace v průběhu sezóny 2015, výrobci motorů si volně vyberou datumKaždý výrobce bude muset k určitému datu v sezóně 2015 svůj motor homologovat. Protože letošní verze budou silnější a efektivnější, nebudou to příliš dlouho odkládat. Letos si budou muset vystačit se 4 kusy pohonných jednotek na auto, dá se tedy očekávat, že nejpozději během Velké ceny Španělska (5. podnik sezóny) představí své nové verze.
Přispěje změna k tomu, aby Ferrari a Renault stáhli náskok Mercedesu? (foto: Renault Sport F1)
V tomto případě by dostali k dobru dalších 10. týdnů k dobru, což podle některých odborníků může dělat až 2 desetiny sekundy na kolo. První čtyři závody by odjeli s loňskou pohonnou jednotkou, pak by homologovali tu letošní, s níž by pokračovali dále.
Poté už starý motor nesmí v žádném dalším závodě použít, i kdyby na to z pohledu funkčnosti a životnosti měl. Pokud by se některému z jezdců motor v úvodních závodech porouchal, musel by nasadit další jednotku z roku 2014. Znamenalo by to, že by si ve zbytku sezóny musel vystačit už pouze se 2 pohonnými jednotkami 2015. Ke konci sezóny by to téměř jistě vedlo k trestu, který se v tomto případu lehce mění (start z konce roštu místo z boxové uličky).
Využije mezeru v pravidlech i Mercedes?Dominantní Mercedes může tuto změnu pochopitelně také využít, proto se nedá očekávat, že by najednou přispěla k vyrovnání sil. Protože ale své pohonné jednotky dodávají největšímu počtu vozů, má to na ně největší vliv z pohledu logistiky.
Mohou se ale rozhodnout, že svůj motor pro sezónu 2015 homologují do 28. února a že začnou s novou pohonnou jednotkou. V prvních čtyřech závodech by oproti Renaultu a Ferrari měli jejich týmy (Force India, Lotus, Mercedes, Williams) ještě větší náskok - hovoří se o navýšení výkonu až o 60 koní oproti loňské verzi.
Mercedes možná změnu nevyužije a nový motor si nechá homologovat do konce února - tak,jak to bylo původně zamýšleno (foto: Mercedes AMG F1 Team)
To by jim poskytlo ještě další výhodu: nové monoposty a jejich chlazení by mohli od zimních testů optimalizovat pro nové pohonné jednotky. Navíc by mohl ihned zahájit vývoj motoru pro sezónu 2016 tak, aby znovu byli připraveni na homologaci do konce února - mohli by se tedy plně soustředit na jeden projekt, místo toho, aby rozdělovali zdroje a věnovali se ještě letos motoru pro sezónu 2015.
Honda musí homologovat do 28. února 2015Pro Hondu budou platit stejná pravidla, jako pro existující výrobce loni, v jejich první sezóně. Musí tedy svou pohonnou jednotku homologovat do konce února. Pokud by tomu tak nebylo, měli by k dispozici dvě období pro vývoj během jednoho roku, což by ze sportovního hlediska nebylo fér.
Změna, kterou si kvůli mezeře v pravidlech vynutili Ferrari a Renault, jim možná umožní trochu na Mercedes od května po nasazení nové verze získat. Z pohledu nákladů by nemělo dojít k významnějšímu navýšení, které by pak chtěli výrobci přenést na své zákazníky.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.
Ačkoli má Lewis Hamilton na kontě sedm titulů mistra světa, sám otevřeně přiznává, že ani on není bezchybný a stále vidí prostor pro další zdokonalení svých závodních schopností.
McLaren nejenže sesadil Red Bull z trůnu v Poháru konstruktérů, ale teď ještě vyvolal bouři hněvu mezi soupeři těsně před startem nové sezóny.
Napětí ve Ferrari roste. Jak si sedminásobný šampion Lewis Hamilton poradí s mladým rivalem Charlesem Leclercem? Souboj těchto dvou hvězd bude jedním z největších taháků sezóny 2025.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.