V pátek FIA akceptovala kvůli mezeře v pravidlech vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny. To se týká všech stávajících výrobců kromě Hondy. Vyvolalo to rozporuplné reakce i dotazy, v článku se proto blíže podíváme na to, jaký dopad bude mít tato změna v praxi na sezónu 2015.
Co se měníPravidla loni stanovovala, že motory pro sezónu 2014 musí být homologovány do 28. února a že nebude během sezóny jejich další vývoj možný. Překvapením je to, že text pravidel neuvádí stejné datum pro homologaci motorů pro sezónu 2015 - pouze to, že homologovány být musí. Ferrari na tuto díru upozornilo a v rámci Strategické skupiny se o ní hovořilo v závěru minulého roku.
V pátečním článku jsme upozornili na to, že FIA tuto díru v pravidlech akceptuje a že o tom informovala týmy. Nyní tedy tři současní výrobci - Ferrari, Mercedes a Renault - mohou své motory pro rok 2015 vyvíjet déle než do 28. února, pokud si to budou přát a zbydou jim na to body (tokeny).
Důležité je zmínit i to, že proces homologace podstupují výrobci pohonných jednotek, nikoliv individuální tým F1. Přechod z motorů 2014 na verze 2015 tedy určí výrobce, daný okamžik se bude týkat všech jeho zákazníků.
Nutnost homologace v průběhu sezóny 2015, výrobci motorů si volně vyberou datumKaždý výrobce bude muset k určitému datu v sezóně 2015 svůj motor homologovat. Protože letošní verze budou silnější a efektivnější, nebudou to příliš dlouho odkládat. Letos si budou muset vystačit se 4 kusy pohonných jednotek na auto, dá se tedy očekávat, že nejpozději během Velké ceny Španělska (5. podnik sezóny) představí své nové verze.
Přispěje změna k tomu, aby Ferrari a Renault stáhli náskok Mercedesu? (foto: Renault Sport F1)
V tomto případě by dostali k dobru dalších 10. týdnů k dobru, což podle některých odborníků může dělat až 2 desetiny sekundy na kolo. První čtyři závody by odjeli s loňskou pohonnou jednotkou, pak by homologovali tu letošní, s níž by pokračovali dále.
Poté už starý motor nesmí v žádném dalším závodě použít, i kdyby na to z pohledu funkčnosti a životnosti měl. Pokud by se některému z jezdců motor v úvodních závodech porouchal, musel by nasadit další jednotku z roku 2014. Znamenalo by to, že by si ve zbytku sezóny musel vystačit už pouze se 2 pohonnými jednotkami 2015. Ke konci sezóny by to téměř jistě vedlo k trestu, který se v tomto případu lehce mění (start z konce roštu místo z boxové uličky).
Využije mezeru v pravidlech i Mercedes?Dominantní Mercedes může tuto změnu pochopitelně také využít, proto se nedá očekávat, že by najednou přispěla k vyrovnání sil. Protože ale své pohonné jednotky dodávají největšímu počtu vozů, má to na ně největší vliv z pohledu logistiky.
Mohou se ale rozhodnout, že svůj motor pro sezónu 2015 homologují do 28. února a že začnou s novou pohonnou jednotkou. V prvních čtyřech závodech by oproti Renaultu a Ferrari měli jejich týmy (Force India, Lotus, Mercedes, Williams) ještě větší náskok - hovoří se o navýšení výkonu až o 60 koní oproti loňské verzi.
Mercedes možná změnu nevyužije a nový motor si nechá homologovat do konce února - tak,jak to bylo původně zamýšleno (foto: Mercedes AMG F1 Team)
To by jim poskytlo ještě další výhodu: nové monoposty a jejich chlazení by mohli od zimních testů optimalizovat pro nové pohonné jednotky. Navíc by mohl ihned zahájit vývoj motoru pro sezónu 2016 tak, aby znovu byli připraveni na homologaci do konce února - mohli by se tedy plně soustředit na jeden projekt, místo toho, aby rozdělovali zdroje a věnovali se ještě letos motoru pro sezónu 2015.
Honda musí homologovat do 28. února 2015Pro Hondu budou platit stejná pravidla, jako pro existující výrobce loni, v jejich první sezóně. Musí tedy svou pohonnou jednotku homologovat do konce února. Pokud by tomu tak nebylo, měli by k dispozici dvě období pro vývoj během jednoho roku, což by ze sportovního hlediska nebylo fér.
Změna, kterou si kvůli mezeře v pravidlech vynutili Ferrari a Renault, jim možná umožní trochu na Mercedes od května po nasazení nové verze získat. Z pohledu nákladů by nemělo dojít k významnějšímu navýšení, které by pak chtěli výrobci přenést na své zákazníky.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.