V pátek FIA akceptovala kvůli mezeře v pravidlech vývoj pohonných jednotek v průběhu sezóny. To se týká všech stávajících výrobců kromě Hondy. Vyvolalo to rozporuplné reakce i dotazy, v článku se proto blíže podíváme na to, jaký dopad bude mít tato změna v praxi na sezónu 2015.
Co se měníPravidla loni stanovovala, že motory pro sezónu 2014 musí být homologovány do 28. února a že nebude během sezóny jejich další vývoj možný. Překvapením je to, že text pravidel neuvádí stejné datum pro homologaci motorů pro sezónu 2015 - pouze to, že homologovány být musí. Ferrari na tuto díru upozornilo a v rámci Strategické skupiny se o ní hovořilo v závěru minulého roku.
V pátečním článku jsme upozornili na to, že FIA tuto díru v pravidlech akceptuje a že o tom informovala týmy. Nyní tedy tři současní výrobci - Ferrari, Mercedes a Renault - mohou své motory pro rok 2015 vyvíjet déle než do 28. února, pokud si to budou přát a zbydou jim na to body (tokeny).
Důležité je zmínit i to, že proces homologace podstupují výrobci pohonných jednotek, nikoliv individuální tým F1. Přechod z motorů 2014 na verze 2015 tedy určí výrobce, daný okamžik se bude týkat všech jeho zákazníků.
Nutnost homologace v průběhu sezóny 2015, výrobci motorů si volně vyberou datumKaždý výrobce bude muset k určitému datu v sezóně 2015 svůj motor homologovat. Protože letošní verze budou silnější a efektivnější, nebudou to příliš dlouho odkládat. Letos si budou muset vystačit se 4 kusy pohonných jednotek na auto, dá se tedy očekávat, že nejpozději během Velké ceny Španělska (5. podnik sezóny) představí své nové verze.
Přispěje změna k tomu, aby Ferrari a Renault stáhli náskok Mercedesu? (foto: Renault Sport F1)
V tomto případě by dostali k dobru dalších 10. týdnů k dobru, což podle některých odborníků může dělat až 2 desetiny sekundy na kolo. První čtyři závody by odjeli s loňskou pohonnou jednotkou, pak by homologovali tu letošní, s níž by pokračovali dále.
Poté už starý motor nesmí v žádném dalším závodě použít, i kdyby na to z pohledu funkčnosti a životnosti měl. Pokud by se některému z jezdců motor v úvodních závodech porouchal, musel by nasadit další jednotku z roku 2014. Znamenalo by to, že by si ve zbytku sezóny musel vystačit už pouze se 2 pohonnými jednotkami 2015. Ke konci sezóny by to téměř jistě vedlo k trestu, který se v tomto případu lehce mění (start z konce roštu místo z boxové uličky).
Využije mezeru v pravidlech i Mercedes?Dominantní Mercedes může tuto změnu pochopitelně také využít, proto se nedá očekávat, že by najednou přispěla k vyrovnání sil. Protože ale své pohonné jednotky dodávají největšímu počtu vozů, má to na ně největší vliv z pohledu logistiky.
Mohou se ale rozhodnout, že svůj motor pro sezónu 2015 homologují do 28. února a že začnou s novou pohonnou jednotkou. V prvních čtyřech závodech by oproti Renaultu a Ferrari měli jejich týmy (Force India, Lotus, Mercedes, Williams) ještě větší náskok - hovoří se o navýšení výkonu až o 60 koní oproti loňské verzi.
Mercedes možná změnu nevyužije a nový motor si nechá homologovat do konce února - tak,jak to bylo původně zamýšleno (foto: Mercedes AMG F1 Team)
To by jim poskytlo ještě další výhodu: nové monoposty a jejich chlazení by mohli od zimních testů optimalizovat pro nové pohonné jednotky. Navíc by mohl ihned zahájit vývoj motoru pro sezónu 2016 tak, aby znovu byli připraveni na homologaci do konce února - mohli by se tedy plně soustředit na jeden projekt, místo toho, aby rozdělovali zdroje a věnovali se ještě letos motoru pro sezónu 2015.
Honda musí homologovat do 28. února 2015Pro Hondu budou platit stejná pravidla, jako pro existující výrobce loni, v jejich první sezóně. Musí tedy svou pohonnou jednotku homologovat do konce února. Pokud by tomu tak nebylo, měli by k dispozici dvě období pro vývoj během jednoho roku, což by ze sportovního hlediska nebylo fér.
Změna, kterou si kvůli mezeře v pravidlech vynutili Ferrari a Renault, jim možná umožní trochu na Mercedes od května po nasazení nové verze získat. Z pohledu nákladů by nemělo dojít k významnějšímu navýšení, které by pak chtěli výrobci přenést na své zákazníky.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.