Technický ředitel Williamsu Pat Symonds hovoří pro F1 Racing o převodovkách v současných monopostech F1 - o jejich účelu, výrobě i vysoké ceně. Letošní změnu v podobě fixace převodových poměrů vnímá pozitivně.
Co tvoří základy převodovky F1?Pat Symonds: I když vždy máme převodovým ústrojím na mysli převodovku, ve skutečnosti vykonává mnoho dalších funkcí, než ten název naznačuje. Kromě samozřejmého požadavku na zabudování převodových poměrů pro zvětšení a přenosu krouticího momentu z pohonné jednotky na kole také tváří strukturu zadní části vozu.
Při své funkci musí zvládat enormní síly zavěšení stejně jako aerodynamické zatížení ze zadního křídla. Tvoří také bezpečnostní strukturu vozu, protože musí přenést zátěž ze zadního tlumícího prvku a funguje i jako kotva pro lanka uchycující zadní kola.
K čemu auto potřebuje převodovku?PS: Mám-li být puntičkář, tak auto převodovku nepotřebuje. Zabudování prostředku pro změnu poměru rychlosti mezi motorem a koly vyžadují bídné vlastnosti normálního pístového motoru. Vůz poháněný plynovým turbínovým motorem nebo elektrický motor mohou vesele fungovat s pevným poměrem mezi rychlostí motorů a rychlostí kol.
Současné, těžce hybridizované pohonné jednotky v F1 poskytují mnohem flexibilnější krouticí moment než předchozí V8 motory, a proto jsou mnohem méně závislé na množství převodových poměrů, které je udržovaly v úzkém výkonnostním pásmu.
Pohled na ozubená kola v převodovce (foto: Red Bull Racing)
V roce 2014 jsme se přesto setkali se změnou, kdy se u převodovek nyní požaduje osm rychlostí s fixními poměry. Co to způsobilo?PS: Vypadá to nepřiměřeně, když s flexibilnějším motorem používáme více poměrů, skutečným rozdílem je ale nyní to, že jakmile si ty poměry vybereme, musí zůstat stejné po celý rok. To znamená, že stejné převodové poměry využíváme v ulicích Monaka stejně jako v Monze. Nebýt toho, klidně bychom si u hybridních vozů vystačili s pěti- či šestirychlostní převodovkou. Více převodových poměrů nám také pomáhá s palivovou ekonomií.
Účelem fixace poměrů na celou sezónu byla úspora nákladů. Není to tak dávno, co jsme si i u šestirychlostních převodovek vybírali z inventáře čítajícího kolem 70 rozdílných sad. V pozdějších letech byly pravidly omezeny, ale i tak to mělo smysl snížit dostupný počet a zajistit aby déle vydržely. Sada prvního rychlostního stupně (který je vysoustružen přímo na hřídel) stála kolem dvou tisíc liber (70 tisíc Kč) a každý jeden pár převodů stál kolem 700 liber (25 tisíc Kč).
Používají se v převodovce exotické materiály?PS: Ani ne. Skříně se obvykle vyrábějí z uhlíkových vláken, i když některé jsou odlévány z titanu či hliníku. V rámci převodovky máme významné množství oceli - materiálu, který se jinde v F1 moc nepoužívá.
Tato ocel je velmi vysoké kvality a obecně je dvakrát vakuově tavená, aby se odstranily nečistoty. Ložiska musí vydržet vysoké zátěže a rychlosti, proto jsou obvykle vyráběny z velmi drahé keramiky.
Výroba závodní převodovky u Xtracu (foto: Xtrac)
Jak se F1 převodovka podobá té, která se používá v silničních vozech?PS: Z F1 se do silničních vozů přeneslo řazení páčkami. Ty v počátcích řídily jednoduché hydraulické válce, které ovládaly běžný řadicí mechanismus. Brzy se to změnilo v systémy založené na válcích podobných těm, které se léta používaly u motorek. Tato konstrukce poskytuje sekvenční řazení, čímž eliminuje riziko zařazení špatného převodového poměru.
Týmy hovoří o "bezprodlevovém řazení." Co to znamená?PS: U jednoválcového sekvenčního řazení a dobrých řídicích systémů bylo možné provádět extrémně rychlá přeřazení v řádu desetin milisekund. Přeřazení ale stále představovalo přerušení při přenosu krouticího momentu, proto akceleraci vozu omezovalo. Nyní se používá bezprodlevové řazení, které dokáže měnit rychlostní stupně bez měřitelného přerušení přenosu krouticího momentu. Pouze to vedlo ke zrychlení času na kolo o 0,3 sekundy.
Všechno to zavání pořádnou drahotou, je tomu tak?PS: Jednoduchá odpověď zní ano. A dnes u jednotek s dlouhou životností očekáváme, že za převodovky utratíme minimálně 4 miliony liber (140 mil. Kč) ročně, pokud vezmeme v úvahu konstrukci, výrobu a údržbu. Výměna převodovky nás stojí 150 tisíc liber (5,25 mil. Kč), pokud počítáme jen součástky. A samozřejmě, že ty nejlepší nejsou nikdy nejlevnější.
Tip: Symonds o starších sedmirychlostních převodovkách, které se používaly do roku 2013
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.
Günther Steiner vyjádřil překvapení nad nečekaným odchodem Christiana Hornera z čela Red Bullu a označil ho za výrazný otřes pro tým. Podle něj bude těžké nahradit lídra, který byl symbolem stability.
Bývalý jezdec F1 Jolyon Palmer označil penalizaci Oscara Piastriho po Velké ceně Velké Británie za „extrémní, mírně řečeno“. Trest vyvolal mezi odborníky a fanoušky kontroverzi.
James Vowles poskytl nejnovější zprávy o své manželce Rachel Rolph a jejich novorozeném miminku. Ve veřejném prohlášení vyjádřil radost a vděčnost za zdraví celé rodiny a podělil se o první dojmy z otcovství.
Andrea Kimi Antonelli začal svou kariéru ve Formuli 1 slibně, ale nyní čelí obtížím. Mercedes věří, že mu pomůže tyto problémy překonat a vrátit se zpět na vítěznou cestu.