Technický ředitel Williamsu Pat Symonds hovoří pro F1 Racing o převodovkách v současných monopostech F1 - o jejich účelu, výrobě i vysoké ceně. Letošní změnu v podobě fixace převodových poměrů vnímá pozitivně.
Co tvoří základy převodovky F1?Pat Symonds: I když vždy máme převodovým ústrojím na mysli převodovku, ve skutečnosti vykonává mnoho dalších funkcí, než ten název naznačuje. Kromě samozřejmého požadavku na zabudování převodových poměrů pro zvětšení a přenosu krouticího momentu z pohonné jednotky na kole také tváří strukturu zadní části vozu.
Při své funkci musí zvládat enormní síly zavěšení stejně jako aerodynamické zatížení ze zadního křídla. Tvoří také bezpečnostní strukturu vozu, protože musí přenést zátěž ze zadního tlumícího prvku a funguje i jako kotva pro lanka uchycující zadní kola.
K čemu auto potřebuje převodovku?PS: Mám-li být puntičkář, tak auto převodovku nepotřebuje. Zabudování prostředku pro změnu poměru rychlosti mezi motorem a koly vyžadují bídné vlastnosti normálního pístového motoru. Vůz poháněný plynovým turbínovým motorem nebo elektrický motor mohou vesele fungovat s pevným poměrem mezi rychlostí motorů a rychlostí kol.
Současné, těžce hybridizované pohonné jednotky v F1 poskytují mnohem flexibilnější krouticí moment než předchozí V8 motory, a proto jsou mnohem méně závislé na množství převodových poměrů, které je udržovaly v úzkém výkonnostním pásmu.
Pohled na ozubená kola v převodovce (foto: Red Bull Racing)
V roce 2014 jsme se přesto setkali se změnou, kdy se u převodovek nyní požaduje osm rychlostí s fixními poměry. Co to způsobilo?PS: Vypadá to nepřiměřeně, když s flexibilnějším motorem používáme více poměrů, skutečným rozdílem je ale nyní to, že jakmile si ty poměry vybereme, musí zůstat stejné po celý rok. To znamená, že stejné převodové poměry využíváme v ulicích Monaka stejně jako v Monze. Nebýt toho, klidně bychom si u hybridních vozů vystačili s pěti- či šestirychlostní převodovkou. Více převodových poměrů nám také pomáhá s palivovou ekonomií.
Účelem fixace poměrů na celou sezónu byla úspora nákladů. Není to tak dávno, co jsme si i u šestirychlostních převodovek vybírali z inventáře čítajícího kolem 70 rozdílných sad. V pozdějších letech byly pravidly omezeny, ale i tak to mělo smysl snížit dostupný počet a zajistit aby déle vydržely. Sada prvního rychlostního stupně (který je vysoustružen přímo na hřídel) stála kolem dvou tisíc liber (70 tisíc Kč) a každý jeden pár převodů stál kolem 700 liber (25 tisíc Kč).
Používají se v převodovce exotické materiály?PS: Ani ne. Skříně se obvykle vyrábějí z uhlíkových vláken, i když některé jsou odlévány z titanu či hliníku. V rámci převodovky máme významné množství oceli - materiálu, který se jinde v F1 moc nepoužívá.
Tato ocel je velmi vysoké kvality a obecně je dvakrát vakuově tavená, aby se odstranily nečistoty. Ložiska musí vydržet vysoké zátěže a rychlosti, proto jsou obvykle vyráběny z velmi drahé keramiky.
Výroba závodní převodovky u Xtracu (foto: Xtrac)
Jak se F1 převodovka podobá té, která se používá v silničních vozech?PS: Z F1 se do silničních vozů přeneslo řazení páčkami. Ty v počátcích řídily jednoduché hydraulické válce, které ovládaly běžný řadicí mechanismus. Brzy se to změnilo v systémy založené na válcích podobných těm, které se léta používaly u motorek. Tato konstrukce poskytuje sekvenční řazení, čímž eliminuje riziko zařazení špatného převodového poměru.
Týmy hovoří o "bezprodlevovém řazení." Co to znamená?PS: U jednoválcového sekvenčního řazení a dobrých řídicích systémů bylo možné provádět extrémně rychlá přeřazení v řádu desetin milisekund. Přeřazení ale stále představovalo přerušení při přenosu krouticího momentu, proto akceleraci vozu omezovalo. Nyní se používá bezprodlevové řazení, které dokáže měnit rychlostní stupně bez měřitelného přerušení přenosu krouticího momentu. Pouze to vedlo ke zrychlení času na kolo o 0,3 sekundy.
Všechno to zavání pořádnou drahotou, je tomu tak?PS: Jednoduchá odpověď zní ano. A dnes u jednotek s dlouhou životností očekáváme, že za převodovky utratíme minimálně 4 miliony liber (140 mil. Kč) ročně, pokud vezmeme v úvahu konstrukci, výrobu a údržbu. Výměna převodovky nás stojí 150 tisíc liber (5,25 mil. Kč), pokud počítáme jen součástky. A samozřejmě, že ty nejlepší nejsou nikdy nejlevnější.
Tip: Symonds o starších sedmirychlostních převodovkách, které se používaly do roku 2013
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.