Technický ředitel Williamsu Pat Symonds hovoří pro F1 Racing o převodovkách v současných monopostech F1 - o jejich účelu, výrobě i vysoké ceně. Letošní změnu v podobě fixace převodových poměrů vnímá pozitivně.
Co tvoří základy převodovky F1?Pat Symonds: I když vždy máme převodovým ústrojím na mysli převodovku, ve skutečnosti vykonává mnoho dalších funkcí, než ten název naznačuje. Kromě samozřejmého požadavku na zabudování převodových poměrů pro zvětšení a přenosu krouticího momentu z pohonné jednotky na kole také tváří strukturu zadní části vozu.
Při své funkci musí zvládat enormní síly zavěšení stejně jako aerodynamické zatížení ze zadního křídla. Tvoří také bezpečnostní strukturu vozu, protože musí přenést zátěž ze zadního tlumícího prvku a funguje i jako kotva pro lanka uchycující zadní kola.
K čemu auto potřebuje převodovku?PS: Mám-li být puntičkář, tak auto převodovku nepotřebuje. Zabudování prostředku pro změnu poměru rychlosti mezi motorem a koly vyžadují bídné vlastnosti normálního pístového motoru. Vůz poháněný plynovým turbínovým motorem nebo elektrický motor mohou vesele fungovat s pevným poměrem mezi rychlostí motorů a rychlostí kol.
Současné, těžce hybridizované pohonné jednotky v F1 poskytují mnohem flexibilnější krouticí moment než předchozí V8 motory, a proto jsou mnohem méně závislé na množství převodových poměrů, které je udržovaly v úzkém výkonnostním pásmu.
Pohled na ozubená kola v převodovce (foto: Red Bull Racing)
V roce 2014 jsme se přesto setkali se změnou, kdy se u převodovek nyní požaduje osm rychlostí s fixními poměry. Co to způsobilo?PS: Vypadá to nepřiměřeně, když s flexibilnějším motorem používáme více poměrů, skutečným rozdílem je ale nyní to, že jakmile si ty poměry vybereme, musí zůstat stejné po celý rok. To znamená, že stejné převodové poměry využíváme v ulicích Monaka stejně jako v Monze. Nebýt toho, klidně bychom si u hybridních vozů vystačili s pěti- či šestirychlostní převodovkou. Více převodových poměrů nám také pomáhá s palivovou ekonomií.
Účelem fixace poměrů na celou sezónu byla úspora nákladů. Není to tak dávno, co jsme si i u šestirychlostních převodovek vybírali z inventáře čítajícího kolem 70 rozdílných sad. V pozdějších letech byly pravidly omezeny, ale i tak to mělo smysl snížit dostupný počet a zajistit aby déle vydržely. Sada prvního rychlostního stupně (který je vysoustružen přímo na hřídel) stála kolem dvou tisíc liber (70 tisíc Kč) a každý jeden pár převodů stál kolem 700 liber (25 tisíc Kč).
Používají se v převodovce exotické materiály?PS: Ani ne. Skříně se obvykle vyrábějí z uhlíkových vláken, i když některé jsou odlévány z titanu či hliníku. V rámci převodovky máme významné množství oceli - materiálu, který se jinde v F1 moc nepoužívá.
Tato ocel je velmi vysoké kvality a obecně je dvakrát vakuově tavená, aby se odstranily nečistoty. Ložiska musí vydržet vysoké zátěže a rychlosti, proto jsou obvykle vyráběny z velmi drahé keramiky.
Výroba závodní převodovky u Xtracu (foto: Xtrac)
Jak se F1 převodovka podobá té, která se používá v silničních vozech?PS: Z F1 se do silničních vozů přeneslo řazení páčkami. Ty v počátcích řídily jednoduché hydraulické válce, které ovládaly běžný řadicí mechanismus. Brzy se to změnilo v systémy založené na válcích podobných těm, které se léta používaly u motorek. Tato konstrukce poskytuje sekvenční řazení, čímž eliminuje riziko zařazení špatného převodového poměru.
Týmy hovoří o "bezprodlevovém řazení." Co to znamená?PS: U jednoválcového sekvenčního řazení a dobrých řídicích systémů bylo možné provádět extrémně rychlá přeřazení v řádu desetin milisekund. Přeřazení ale stále představovalo přerušení při přenosu krouticího momentu, proto akceleraci vozu omezovalo. Nyní se používá bezprodlevové řazení, které dokáže měnit rychlostní stupně bez měřitelného přerušení přenosu krouticího momentu. Pouze to vedlo ke zrychlení času na kolo o 0,3 sekundy.
Všechno to zavání pořádnou drahotou, je tomu tak?PS: Jednoduchá odpověď zní ano. A dnes u jednotek s dlouhou životností očekáváme, že za převodovky utratíme minimálně 4 miliony liber (140 mil. Kč) ročně, pokud vezmeme v úvahu konstrukci, výrobu a údržbu. Výměna převodovky nás stojí 150 tisíc liber (5,25 mil. Kč), pokud počítáme jen součástky. A samozřejmě, že ty nejlepší nejsou nikdy nejlevnější.
Tip: Symonds o starších sedmirychlostních převodovkách, které se používaly do roku 2013
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.