Ve Formuli 1 není nic neměnné a volant monopostů F1 je jednou z věcí, která se nejčastěji mění. Během let se změnil k nepoznání - teď je lehčí, komplikovanější a samozřejmě dražší. O zajímavá fakta se podělil tým McLaren.
1969 Bruce McLaren M7C
Čistý. Jednoduchý. Klasický. Tento volant je typickým volantem ze 60. let - byl využíván k pilotování monopostu M7C. Měl opravdu čisté linky a byl přímočarý, čistě funkční. Měl ale už dvě funkce - uměl zatáčet doleva a doprava!
1974 Emerson Fittipaldi M23
Během pěti let se toho zase až tak moc nezměnilo. Volant pro M23 je zkrášlený jediným přepínačem - pro vypnutí motoru v případě nebezpečí. Motory byly tou dobou vybaveny klapkami kontrolujícími proud vzduchu do karburátoru a ty byly náchylné na samočinné otevření v případě, že se do pohyblivého mechanismu dostala nějaká špína nebo drobný štěrk. Přepínač jezdci umožňoval zhasnout motor, pokud se motor během závodu zaseknul v otevřené poloze.
1988 Ayrton Senna MP4/4
V 80. letech začaly být volanty vybaveny mechanismi pro rychlé vyjmutí, což znamenlo, že mohly být rychle vyjmuty a zase vráceny zpět na své místo jezdcem. To umožnilo udělat kokpity přiléhavější a ergonomičtější. Neuvěřitelné je, že tento volant ještě stále není o moc dál, co se vybavení týče, než ten ze 60. let. Má vlastně dva knoflíky - samozřejmě radio knoflík pro radio (zelený) a boost knoflík (červený). Plnící tlak byl v roce 1988 limitován na 2,5 bar, tento knoflík vhodně obohatil směs, aby se lépe předjíždělo.
1999 Mika Häkkinen MP4-14
Poloautomatické převodky byly ve Formuli 1 vynalezeny v roce 1989 a rychle se staly samozřejmými. McLaren použil tuto technologií jako první na voze pro rok 1992, MP4/7. Je zcela jasné, že tento volant je o ohromný krok napřed před tím, co jsme tu měli dříve - odkaz na rychlý růst automatizace, která byla v F1 v 90. letech. Ke konci této dekady byla závodní auta asi nejkomplexnější vůbec, používáno bylo automatické řazení, nastavení auta pro pit stopy a také - zkraje nového tisíciletí - kontrola trakce. Obojí je už dnes zakázáno.
Tlačítko 'PLS' (pitlane speed limited) bylo vlevo, červené horní tlačítko tuto volbu vypínalo. Dole na volantu je řada otočných číselníků pro nastavení motoru a diferenciálů. Pomocí nich se měnila trakce a výkon během motoru. V kokpitu byl navíc ještě separátní display, který byl v případě upevněného volantu mezi dvěma "růžky".
2008 Lewis Hamilton MP4-23
Stejně jako na autě z roku 1999 je elektronický display umístěn v kokpitu auta. Pro rok 2009 se už přesnul přímo na volant za účelem snížení váhy. Tou dobou už bylo povinností jezdce dělat různá přizpůsobení přímo za jízdy, volant je tedy vybaven celou řadou tlačítek a číselníků. Účelem všech je nastavení vyvážení a výkonu auta během Grand Prix.
Stejně jako Mika ve svém autě, měl i Lewis dole spoustu otočných číselníků, tyto nastavovaly motor, měnily nastavení diferenciálu a trakce. Také zcela jasně viditelné je tlačítko neutrálu (zelené vlevo nahoře) a omezovače v boxec (žluté 'P' vpravo nahoře). Dva zelené spínače (+10 a +1) dovolují přístup k široké škále funkcí a jejich aktivaci - standardně za pomoci následování příkazů od inženýra z boxů.
2014 Jenson Button MP4-29
Moderní doba. Vzhledem ke komplexnosti momentální éry volant monopostu MP4-29 používá nový velký LCD display, který dává jezdcům možnost přístupu a rolování velkým menu s daty. Velikost obrazovky zabírá velký prostor, důsledkem toho ale je, že se více a více přepínačů převtělilo do otočných na okrajích volantu. Na obrázku navíc není vidět (je ze zadní strany) tlačítko aktivace DRS.
Žluté 'OT' tlačítko ulehčuje předjíždění (vlevo ve středu) a žluté 'PLS' tlačítko je omezovačem rychlosti (vpravo nahoře). Dole ve středu je tlačítko pro výběr gum - to automaticky přizpůsobí trakci vybraným gumám.
Tip: Volantům jsme se více věnovali zde, zde, zde, zde, zde a zde.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.