Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o příštím voze E23, který se již vyrábí. V čem byl jiný jeho vývoj a nakolik se bude lišit vzhledově? A jak moc se soustředí v Enstone na to, co nasazuje konkurence?
Nicku, vývoj E22 byl velkým úkolem vzhledem ke všem těm změnám v pravidlech. Jak velký je projekt E23?Nick Chester: Přípravy E22 byly opravdu masivní. Došlo k tolik změnám v pravidlech a v pohonných jednotkách, které jsme museli vzít v úvahu! Všechno bylo jiné, šlo o ohromný úkol. Projekt E23 je díky stabilnějším pravidlům trochu redukován. I když budeme mít novou pohonnou jednotku, změny v architektuře budou mnohem snadnější než při přechodu z V8 na V6 turba.
Přesto ale dojde k několika změnám před rokem 2015, jako jsou přední rozměry šasi, což bude mít dopad na instalaci zavěšení, a také nosu se dotkne významná změna. Celkově však nejsou změny v pravidlech tak rozsáhlé. Pro je velkou změnou pohonná jednotka, stále jde o celkem velký projekt, ale nemá tak dalekosáhlý dopad, jako u vývoje E22.
Můžeš nastínit časové plán vývoje?NCh: Práce na projektu pro rok 2015 jsme zahájili letos v lednu. Každý rok definuji vývojovou grafiku dle našich potřeb a dle změn v pravidlech pro příští rok. Nejprve jsme měli menší skupiny lidí, kteří pracovali na příštím voze. Tyto skupiny v průběhu sezóny rostly.
Vývoj vozu pro sezónu 2015 trvá u Lotusu přibližně rok (foto: Lotus F1 Team)
Během roku jsme měli různé termíny, kdy měly být určité díly uvolněné aerodynamickým oddělením pro konstrukci, a pak z konstrukce pro výrobu. Naše první šasi je nyní laminováno a postupně vyrábíme díly pro auto. Se stavbou E23 začneme počátkem ledna. Celkově to zabere přibližně rok. Je to obvyklejší, než v případě E22, které jsme začali vyvíjet více než 2 roky před odhalením, protože jsme museli dokončit u prototypu dokončit mnoho testů.
Jaký dopad bude mít na program přechod od Renaultu k Mercedesu?NCh: Existuje několik rozdílů, které musíme vzít v úvahu, jako je vnitřní uspořádání, odvody tepla a nároky na chlazení. Zároveň jsme pokračovali s Renaultem, tam mělo také dojít k úpravám balíku pro rok 2015. Mám pocit, že to nebude představovat významné množství práce navíc.
Jde spíše o přizpůsobení se novému druhu uspořádání a odlišným požadavkům. V určitých směrech to bude relativně bezbolestné, protože Mercedes jsou celkem ustálení v tom, co potřebují pro instalaci své pohonné jednotky. Znamená to, že nebude příliš mnoho iterací - bude jich alespoň méně, než při zavedení V6 minulý rok. Jde o přesněji definovaný program.
Jak moc se zřejmě bude E23 lišit od E22?NCh: Nosy budou vypadat jinak, jak jsme mohli už vidět během tréninků v Austinu. Předpokládám, že by se dal popsat jako konvenčnější. Karosérie E23 bude o něco užší: kryt motoru a zadní křídlo budou jiné. Přední křídlo by také mělo v prvním závodě vypadat odlišně. Opravdu celé auto by mělo vypadat jinak. Při pravidelném pozorování v aerodynamickém tunelu vypadá velmi hezky!
Starý (nahoře) a nový nos, který si Lotus pro příští auto E23 otestoval v Austinu(foto: Lotus F1 Team)
Které oblastí obzvlášť plánujete vylepšit?NCh: Při konstrukci nového auta se díváme na všechny oblasti. Tou velkou bude aerodynamická výkonnost, v níž jsme se letos očividně trápili. Existují některé oblasti, kde chceme zlepšit aerodynamickou charakteristiku. Zbytek je o zakomponování pohonné jednotky Mercedesu.
Kolik jste se toho naučili z toho, jak si letošní pravidla vyložily ostatní týmy?NCh: Vždy sledujeme ostatní týmy, stejně jako to dělají i oni. Existuje několik zajímavých interpretací a je zajímavé pozorovat detaily karosérie a to, čeho se snaží se svými auty dosáhnout. Všichni se vždy navzájem sledují, aby pochopili, kam konkurence míří. Zvolili několik odlišných aerodynamických přístupů, které jsou zajímavé. Také se díváme na to, jak jsou vozy konstruované a vyráběné.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.