Společnost Renault Sport F1 přinesla několik zajímavých faktů týkajících se letošních pohonných jednotek. Na čem zakládá své tvrzení, že jsou letošní vozy o 2 sekundy na kolo rychlejší v roce 2013?
Loni jsme se rozloučili s 2,4litrovými atmosférickými V8 a letos si zvykáme na 1,6l přeplňované hybridní pohonné V6 jednotky s dvěma systémy pro rekuperaci energie: s MGU-K fungujícím při brzdění a s MGU-H, který sbírá energii z výfuků.
Poslední závod na Monze poskytl dobrou příležitost pro srovnání pokroku - vozy do něj nastoupily s aerodynamickými balíky pro nízký přítlak. Nezpochybnitelným faktem je, že letošní pohonné jednotky jsou mnohem efektivnější a zároveň také výkonnější. Podívejme se na některá fakta.
1. Dvousekundové zrychlení během jednoho rokuLoňské vozy dosahovaly s V8 motory výkonu kolem 800 koní (tj. 590 kW bez dodatečných 60 kW, které poskytoval KERS). V Monze dosahovaly rychlosti přes 340 km/h a vítěz kvalifikace Sebastian Vettel zajel kolo za 1:23,755 min.
Letošní nejrychlejší čas v Q3 činil 1:24,109 min. Toho dosáhl Lewis Hamilton s vozem o 50 kg těžším, což představuje 1,8 sekundy navíc, a na tvrdších pneumatikách (další 0,35 s). Pokud o tyto faktory upravíme jeho čas, dojdeme k závěru, že za 12 měsíců došlo v F1 ke zrychlení o 2 sekundy.
2. Snížení spotřeby na 1,9kg/koloLetošní pravidla přišla s další revolucí: snížení množství paliva na závod o 35 % (tj. 100 kg místo loňských 150 kg). To umožnila vysoká úroveň "hybridnosti" V6 motorů: 20 % výkonu nyní dělá elektřina díky energii získané při brzdění a z výfuků. Průměrná spotřeba v Monze proto klesla z loňských 2,5 kg/kolo na 1,9kg/kolo letos. Upravený čas je se stejnou hmotností navíc rychlejší.
Letošní monoposty jsou podstatně efektivnější než loni, zároveň podle Renaultudošlo i k jejich zrychlení (foto: Renault Sport F1)
3. Distribuce zdrojů energie vozu F1V sezóně 2013 pocházela většina energie ze 160 kg paliva spotřebovaného vozem. Výkon tvořila fosilní energie a na kola se z ní dostalo 30 %, zatímco zbytek se rozptýlil do vzduchu. Jediná jednotka KERSu zajišťovala omezený podíl elektrické energie.
Po letošním omezení množství paliva na 100 kg podíl elektrické energie významně vzrostl. Na kola se dostává větší množství, což hodně zlepšuje celkovou energetickou efektivitu. Elektrická energie je nyní mnohem důležitější (4 MJ) než minulý rok. Pochází ze dvou zmíněných zdrojů: z brzd a z výfuků.
4. Vyšší energetická efektivitaV roce 2013 dosahovala efektivita vozu F1 30 %, letos vzrostla na 40 %. To je možné díky snížení objemu motoru s vnitřním spalováním (a množství tření), zavedením turbokompresoru a snížením otáček (z 18 tis. na 13 tis. za min).
Efektivita vozu vybaveného motorem s vnitřním spalováním nemůže překročit 50 %. Pouze plně elektrické motory mohou dosahovat mnohem vyšší efektivity. K tomu je ale zapotřebí 25 tun baterií.
Další statistická fakta- 30% snížení množství paliva mezi roky 2013 a 2014- 10 bodů: zvýšení efektivity vozů F1 mezi roky 2013 a 2014- v kvalifikaci poskytuje 25kg baterie 10 % energie navíc, což odpovídá 200 gramům paliva- při předjíždění v závodě dosáhl Daniel Ricciardo s Red Bullem poháněným Renaultem 362,1 km/h, čímž překročil loňskou maximální rychlost o působivých 20 km/h.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.