Technický ředitel Williamsu pro F1 Racing popisuje, jak fungují konstrukční skupiny a jak jsou v rámci jednotlivých týmů Formule 1 organizovány. Jaké techniky konstruktéři využívají, jak dlouhý je konstrukční cyklus a kdy se začínají věnovat vozům pro další sezónu?
Kolik lidí je v současné době zapojeno do konstrukce vozu F1?Pat Symonds: Záleží na tom, jak definujete konstrukční tým. Počet lidí vytvářejících návrhy a nákresy k detailním výkresům spočítáte snadno, jedná se však o poslední krok dlouhého procesu. Příspěvky k vývoji konstrukce začínají mnohem dříve - hodně vstupních informací zajišťuje oddělení aerodynamiky.
Rané fáze konstrukce, kdy je určena základní architektura vozu, jsou zajímavé, protože zde se rozvíjí konstrukční filozofie. Vstupy v této fází přicházejí z mnoha oblastí, jako je oddělení dynamiky vozidla nebo i od hlavního mechanika, který má svůj list pření obsahující položky, jež by mohly usnadnit práci jeho mechanikům.
V oblasti detailní konstrukce se každý tým liší, ale u větších týmů je normální, že se různých odvětví hlavní konstruktérské skupiny účastní 60 či více lidí. I malé týmy zaměstnávají kolem 30 konstruktérů.
To se zdá být hodně - bylo tomu tak vždy?PS: Ne. Když jsem v F1 začínal, auto kreslili jen 3 lidé. Výfukový systém se například nikdy nekreslil, jen ho výrobce udělal jako prototyp na prvním voze a pak se jen kopíroval.
Všechny výkresy se dělaly ručně, což je mnohem rychlejší než modelování v CADu, ale zdaleka ne tak efektivní při výrobě kvalitních dílů s minimem chyb. Skutečných analýz se provádělo velmi málo a od konstruktéra se očekávalo, že zkontroluje rozumnost svého návrhu s ručním výpočtem zátěže.
Navrhování zavěšení (foto: Scuderia Toro Rosso)
Jak je konstrukční tým organizován?PS: To se tým od týmu liší, ale hlavní konstrukční skupiny se obecně skládají z určitého počtu konstruktérů, kteří se zodpovídají šéfovi oddělení, jenž patří pod hlavního konstruktéra. Největší konstrukční skupinu obvykle tvoří konstruktéři kompozitů, kteří zodpovídají za šasi, karosérii a křídla.
Konstrukční skupina pro návrh motoru a zavěšení a konstrukční skupina pro řízení je obvykle trochu menší, stejně jako konstrukční tým převodovky. Všichni jsou podporováni týmem strukturálních analytiků a často pokročilou konstrukční skupinou, která se jako první pouští do nových projektů.
Každá z těchto skupin se účastní pravidelných konstrukčních hodnocení, během nichž je úkolem hlavního konstruktéra a technického ředitele vést celkový návrh směrem, kterým si přejí.
Co pohání konstrukci: nápad nebo pocení?PS: Jde o směsici obou, kupředu ji ženou ale také další faktory. Nejzřejmější z nich je změna pravidel. Ta bylo hlavním iniciátorem před sezónou 2014. Konstrukce je ale poháněna také věcmi jako je analýza soupeřů, vlastní výzkum a vývoj a samozřejmě i potřebou řešit jakékoliv problémy se spolehlivostí.
Pro pokrok týmu je inspirace částí, která se opravdu vyplácí. A inspirace musí být hnána základním pochopením limitu výkonnosti současného vozu a oblastmi, které přinášejí největší užitek, pokud se jim věnujete.
Modelování motoru (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jak dlouhý je konstrukční cyklus - od počátku až do konce?PS: Za předpokladu, že nedochází k žádným větším změnám v pravidlech, tak aerodynamický tým zahájí své základní CFD studie brzy poté, co současné auto vyrazí k prvnímu závodu. Než se dostaneme do poloviny sezóny, základní architektura a konstrukční záměr vozu musí být stanoven. Všechny položky s dlouhým zaváděcím cyklem - jako je monokok a převodovka - budou definovány do letní přestávky.
Skutečná práce na konstrukčních detailech začíná v srpnu, a než auto dorazí k prvnímu testu, je vytvořeno 10 tisíc 3D modelů komponent a nástrojů, aby se mohlo vyrobit kolem 4500 dílů potřebných pro sestavení šasi.
Jak velkou roli při konstrukci hraje simulace?PS: Simulace je pro konstrukci neustále důležitější a je z velké části zodpovědná za působivou spolehlivost moderních vozů F1. CFD simulace jsou využívány pro aerodynamické studie a sofistikované modely vozidel pomáhají při návrhu zavěšení a vozu.
Dynamická strukturální analýza se používá pro minimalizování počtu empirických nárazových testů. A všechny kritické komponenty se simulují s využitím analýzy konečných prvků, aby se zajistila bezpečnost a integrita jejich návrhu.
Výkresy kdysi vznikaly ručně, dnes již výlučně na počítačíchv CAD programech (foto: Scuderia Toro Rosso)
Současná pravidla konstruktéry inspirují či demotivují?PS: Bez ohledu na to, jaká jsou pravidla v kterékoliv sezóně, konstrukce je vždy povzbuzujícím procesem. Můžete argumentovat tím, že veškerá konstrukce se točí kolem kompromisů, jako například jak dosáhnout vhodného vyvážení mezi hmotností a pevností daného díly.
I když se tento druh výzvy nemusí jevit tak inspirativní jako vývoj zcela nového konceptu, přesto jde stále o fascinující intelektuální cvičení. Navrhování je vždy kreativním procesem a kreativita je vždy odměňující.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce
Během bujarých oslav po Velké ceně Nizozemska se jezdci týmu Racing Bulls, Isacku Hadjarovi, rozlomila trofej za třetí místo. Hadjar se v tu chvíli fotil se svým týmem, když se trofej vlivem tlaku rozlomila.
Bývalý mistr světa Jacques Villeneuve vyjádřil podporu Lewisovi Hamiltonovi poté, co sedminásobný šampion havaroval na mokré trati v Zandvoortu.
Red Bull potvrdil, že Isack Hadjar měl při GP Holandska volnou ruku a mohl útočit na Maxe Verstappena. Šéfové týmů jasně odmítli, že by existovala jakákoli interní dohoda o držení pozice.
Po Grand Prix Holandska má Oscar Piastri poprvé výrazný náskok před Landem Norrisem, který činí 34 bodů. Přesto australský jezdec dostal varování, aby při obhajobě vedení šampionátu nezaváhal.
Lewis Hamilton po havárii v Zandvoortu slíbil, že „nenechá kámen na kameni“ při přípravě na další závod. Na Monze chce využít každou šanci k nápravě a návratu do boje o body.
Liam Lawson přiznal, že ztráta místa v Red Bullu na startu sezóny 2025 byla tvrdou ranou, ale bere ji jako součást neúprosné reality Formule 1. Dodává, že se nevzdává a zůstává připravený na další šanci v šampionátu.