Technický ředitel Williamsu pro F1 Racing popisuje, jak fungují konstrukční skupiny a jak jsou v rámci jednotlivých týmů Formule 1 organizovány. Jaké techniky konstruktéři využívají, jak dlouhý je konstrukční cyklus a kdy se začínají věnovat vozům pro další sezónu?
Kolik lidí je v současné době zapojeno do konstrukce vozu F1?Pat Symonds: Záleží na tom, jak definujete konstrukční tým. Počet lidí vytvářejících návrhy a nákresy k detailním výkresům spočítáte snadno, jedná se však o poslední krok dlouhého procesu. Příspěvky k vývoji konstrukce začínají mnohem dříve - hodně vstupních informací zajišťuje oddělení aerodynamiky.
Rané fáze konstrukce, kdy je určena základní architektura vozu, jsou zajímavé, protože zde se rozvíjí konstrukční filozofie. Vstupy v této fází přicházejí z mnoha oblastí, jako je oddělení dynamiky vozidla nebo i od hlavního mechanika, který má svůj list pření obsahující položky, jež by mohly usnadnit práci jeho mechanikům.
V oblasti detailní konstrukce se každý tým liší, ale u větších týmů je normální, že se různých odvětví hlavní konstruktérské skupiny účastní 60 či více lidí. I malé týmy zaměstnávají kolem 30 konstruktérů.
To se zdá být hodně - bylo tomu tak vždy?PS: Ne. Když jsem v F1 začínal, auto kreslili jen 3 lidé. Výfukový systém se například nikdy nekreslil, jen ho výrobce udělal jako prototyp na prvním voze a pak se jen kopíroval.
Všechny výkresy se dělaly ručně, což je mnohem rychlejší než modelování v CADu, ale zdaleka ne tak efektivní při výrobě kvalitních dílů s minimem chyb. Skutečných analýz se provádělo velmi málo a od konstruktéra se očekávalo, že zkontroluje rozumnost svého návrhu s ručním výpočtem zátěže.
Navrhování zavěšení (foto: Scuderia Toro Rosso)
Jak je konstrukční tým organizován?PS: To se tým od týmu liší, ale hlavní konstrukční skupiny se obecně skládají z určitého počtu konstruktérů, kteří se zodpovídají šéfovi oddělení, jenž patří pod hlavního konstruktéra. Největší konstrukční skupinu obvykle tvoří konstruktéři kompozitů, kteří zodpovídají za šasi, karosérii a křídla.
Konstrukční skupina pro návrh motoru a zavěšení a konstrukční skupina pro řízení je obvykle trochu menší, stejně jako konstrukční tým převodovky. Všichni jsou podporováni týmem strukturálních analytiků a často pokročilou konstrukční skupinou, která se jako první pouští do nových projektů.
Každá z těchto skupin se účastní pravidelných konstrukčních hodnocení, během nichž je úkolem hlavního konstruktéra a technického ředitele vést celkový návrh směrem, kterým si přejí.
Co pohání konstrukci: nápad nebo pocení?PS: Jde o směsici obou, kupředu ji ženou ale také další faktory. Nejzřejmější z nich je změna pravidel. Ta bylo hlavním iniciátorem před sezónou 2014. Konstrukce je ale poháněna také věcmi jako je analýza soupeřů, vlastní výzkum a vývoj a samozřejmě i potřebou řešit jakékoliv problémy se spolehlivostí.
Pro pokrok týmu je inspirace částí, která se opravdu vyplácí. A inspirace musí být hnána základním pochopením limitu výkonnosti současného vozu a oblastmi, které přinášejí největší užitek, pokud se jim věnujete.
Modelování motoru (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jak dlouhý je konstrukční cyklus - od počátku až do konce?PS: Za předpokladu, že nedochází k žádným větším změnám v pravidlech, tak aerodynamický tým zahájí své základní CFD studie brzy poté, co současné auto vyrazí k prvnímu závodu. Než se dostaneme do poloviny sezóny, základní architektura a konstrukční záměr vozu musí být stanoven. Všechny položky s dlouhým zaváděcím cyklem - jako je monokok a převodovka - budou definovány do letní přestávky.
Skutečná práce na konstrukčních detailech začíná v srpnu, a než auto dorazí k prvnímu testu, je vytvořeno 10 tisíc 3D modelů komponent a nástrojů, aby se mohlo vyrobit kolem 4500 dílů potřebných pro sestavení šasi.
Jak velkou roli při konstrukci hraje simulace?PS: Simulace je pro konstrukci neustále důležitější a je z velké části zodpovědná za působivou spolehlivost moderních vozů F1. CFD simulace jsou využívány pro aerodynamické studie a sofistikované modely vozidel pomáhají při návrhu zavěšení a vozu.
Dynamická strukturální analýza se používá pro minimalizování počtu empirických nárazových testů. A všechny kritické komponenty se simulují s využitím analýzy konečných prvků, aby se zajistila bezpečnost a integrita jejich návrhu.
Výkresy kdysi vznikaly ručně, dnes již výlučně na počítačíchv CAD programech (foto: Scuderia Toro Rosso)
Současná pravidla konstruktéry inspirují či demotivují?PS: Bez ohledu na to, jaká jsou pravidla v kterékoliv sezóně, konstrukce je vždy povzbuzujícím procesem. Můžete argumentovat tím, že veškerá konstrukce se točí kolem kompromisů, jako například jak dosáhnout vhodného vyvážení mezi hmotností a pevností daného díly.
I když se tento druh výzvy nemusí jevit tak inspirativní jako vývoj zcela nového konceptu, přesto jde stále o fascinující intelektuální cvičení. Navrhování je vždy kreativním procesem a kreativita je vždy odměňující.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.