Technický ředitel Williamsu pro F1 Racing popisuje, jak fungují konstrukční skupiny a jak jsou v rámci jednotlivých týmů Formule 1 organizovány. Jaké techniky konstruktéři využívají, jak dlouhý je konstrukční cyklus a kdy se začínají věnovat vozům pro další sezónu?
Kolik lidí je v současné době zapojeno do konstrukce vozu F1?Pat Symonds: Záleží na tom, jak definujete konstrukční tým. Počet lidí vytvářejících návrhy a nákresy k detailním výkresům spočítáte snadno, jedná se však o poslední krok dlouhého procesu. Příspěvky k vývoji konstrukce začínají mnohem dříve - hodně vstupních informací zajišťuje oddělení aerodynamiky.
Rané fáze konstrukce, kdy je určena základní architektura vozu, jsou zajímavé, protože zde se rozvíjí konstrukční filozofie. Vstupy v této fází přicházejí z mnoha oblastí, jako je oddělení dynamiky vozidla nebo i od hlavního mechanika, který má svůj list pření obsahující položky, jež by mohly usnadnit práci jeho mechanikům.
V oblasti detailní konstrukce se každý tým liší, ale u větších týmů je normální, že se různých odvětví hlavní konstruktérské skupiny účastní 60 či více lidí. I malé týmy zaměstnávají kolem 30 konstruktérů.
To se zdá být hodně - bylo tomu tak vždy?PS: Ne. Když jsem v F1 začínal, auto kreslili jen 3 lidé. Výfukový systém se například nikdy nekreslil, jen ho výrobce udělal jako prototyp na prvním voze a pak se jen kopíroval.
Všechny výkresy se dělaly ručně, což je mnohem rychlejší než modelování v CADu, ale zdaleka ne tak efektivní při výrobě kvalitních dílů s minimem chyb. Skutečných analýz se provádělo velmi málo a od konstruktéra se očekávalo, že zkontroluje rozumnost svého návrhu s ručním výpočtem zátěže.
Navrhování zavěšení (foto: Scuderia Toro Rosso)
Jak je konstrukční tým organizován?PS: To se tým od týmu liší, ale hlavní konstrukční skupiny se obecně skládají z určitého počtu konstruktérů, kteří se zodpovídají šéfovi oddělení, jenž patří pod hlavního konstruktéra. Největší konstrukční skupinu obvykle tvoří konstruktéři kompozitů, kteří zodpovídají za šasi, karosérii a křídla.
Konstrukční skupina pro návrh motoru a zavěšení a konstrukční skupina pro řízení je obvykle trochu menší, stejně jako konstrukční tým převodovky. Všichni jsou podporováni týmem strukturálních analytiků a často pokročilou konstrukční skupinou, která se jako první pouští do nových projektů.
Každá z těchto skupin se účastní pravidelných konstrukčních hodnocení, během nichž je úkolem hlavního konstruktéra a technického ředitele vést celkový návrh směrem, kterým si přejí.
Co pohání konstrukci: nápad nebo pocení?PS: Jde o směsici obou, kupředu ji ženou ale také další faktory. Nejzřejmější z nich je změna pravidel. Ta bylo hlavním iniciátorem před sezónou 2014. Konstrukce je ale poháněna také věcmi jako je analýza soupeřů, vlastní výzkum a vývoj a samozřejmě i potřebou řešit jakékoliv problémy se spolehlivostí.
Pro pokrok týmu je inspirace částí, která se opravdu vyplácí. A inspirace musí být hnána základním pochopením limitu výkonnosti současného vozu a oblastmi, které přinášejí největší užitek, pokud se jim věnujete.
Modelování motoru (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jak dlouhý je konstrukční cyklus - od počátku až do konce?PS: Za předpokladu, že nedochází k žádným větším změnám v pravidlech, tak aerodynamický tým zahájí své základní CFD studie brzy poté, co současné auto vyrazí k prvnímu závodu. Než se dostaneme do poloviny sezóny, základní architektura a konstrukční záměr vozu musí být stanoven. Všechny položky s dlouhým zaváděcím cyklem - jako je monokok a převodovka - budou definovány do letní přestávky.
Skutečná práce na konstrukčních detailech začíná v srpnu, a než auto dorazí k prvnímu testu, je vytvořeno 10 tisíc 3D modelů komponent a nástrojů, aby se mohlo vyrobit kolem 4500 dílů potřebných pro sestavení šasi.
Jak velkou roli při konstrukci hraje simulace?PS: Simulace je pro konstrukci neustále důležitější a je z velké části zodpovědná za působivou spolehlivost moderních vozů F1. CFD simulace jsou využívány pro aerodynamické studie a sofistikované modely vozidel pomáhají při návrhu zavěšení a vozu.
Dynamická strukturální analýza se používá pro minimalizování počtu empirických nárazových testů. A všechny kritické komponenty se simulují s využitím analýzy konečných prvků, aby se zajistila bezpečnost a integrita jejich návrhu.
Výkresy kdysi vznikaly ručně, dnes již výlučně na počítačíchv CAD programech (foto: Scuderia Toro Rosso)
Současná pravidla konstruktéry inspirují či demotivují?PS: Bez ohledu na to, jaká jsou pravidla v kterékoliv sezóně, konstrukce je vždy povzbuzujícím procesem. Můžete argumentovat tím, že veškerá konstrukce se točí kolem kompromisů, jako například jak dosáhnout vhodného vyvážení mezi hmotností a pevností daného díly.
I když se tento druh výzvy nemusí jevit tak inspirativní jako vývoj zcela nového konceptu, přesto jde stále o fascinující intelektuální cvičení. Navrhování je vždy kreativním procesem a kreativita je vždy odměňující.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.