Technický ředitel Williamsu pro F1 Racing popisuje, jak fungují konstrukční skupiny a jak jsou v rámci jednotlivých týmů Formule 1 organizovány. Jaké techniky konstruktéři využívají, jak dlouhý je konstrukční cyklus a kdy se začínají věnovat vozům pro další sezónu?
Kolik lidí je v současné době zapojeno do konstrukce vozu F1?Pat Symonds: Záleží na tom, jak definujete konstrukční tým. Počet lidí vytvářejících návrhy a nákresy k detailním výkresům spočítáte snadno, jedná se však o poslední krok dlouhého procesu. Příspěvky k vývoji konstrukce začínají mnohem dříve - hodně vstupních informací zajišťuje oddělení aerodynamiky.
Rané fáze konstrukce, kdy je určena základní architektura vozu, jsou zajímavé, protože zde se rozvíjí konstrukční filozofie. Vstupy v této fází přicházejí z mnoha oblastí, jako je oddělení dynamiky vozidla nebo i od hlavního mechanika, který má svůj list pření obsahující položky, jež by mohly usnadnit práci jeho mechanikům.
V oblasti detailní konstrukce se každý tým liší, ale u větších týmů je normální, že se různých odvětví hlavní konstruktérské skupiny účastní 60 či více lidí. I malé týmy zaměstnávají kolem 30 konstruktérů.
To se zdá být hodně - bylo tomu tak vždy?PS: Ne. Když jsem v F1 začínal, auto kreslili jen 3 lidé. Výfukový systém se například nikdy nekreslil, jen ho výrobce udělal jako prototyp na prvním voze a pak se jen kopíroval.
Všechny výkresy se dělaly ručně, což je mnohem rychlejší než modelování v CADu, ale zdaleka ne tak efektivní při výrobě kvalitních dílů s minimem chyb. Skutečných analýz se provádělo velmi málo a od konstruktéra se očekávalo, že zkontroluje rozumnost svého návrhu s ručním výpočtem zátěže.
Navrhování zavěšení (foto: Scuderia Toro Rosso)
Jak je konstrukční tým organizován?PS: To se tým od týmu liší, ale hlavní konstrukční skupiny se obecně skládají z určitého počtu konstruktérů, kteří se zodpovídají šéfovi oddělení, jenž patří pod hlavního konstruktéra. Největší konstrukční skupinu obvykle tvoří konstruktéři kompozitů, kteří zodpovídají za šasi, karosérii a křídla.
Konstrukční skupina pro návrh motoru a zavěšení a konstrukční skupina pro řízení je obvykle trochu menší, stejně jako konstrukční tým převodovky. Všichni jsou podporováni týmem strukturálních analytiků a často pokročilou konstrukční skupinou, která se jako první pouští do nových projektů.
Každá z těchto skupin se účastní pravidelných konstrukčních hodnocení, během nichž je úkolem hlavního konstruktéra a technického ředitele vést celkový návrh směrem, kterým si přejí.
Co pohání konstrukci: nápad nebo pocení?PS: Jde o směsici obou, kupředu ji ženou ale také další faktory. Nejzřejmější z nich je změna pravidel. Ta bylo hlavním iniciátorem před sezónou 2014. Konstrukce je ale poháněna také věcmi jako je analýza soupeřů, vlastní výzkum a vývoj a samozřejmě i potřebou řešit jakékoliv problémy se spolehlivostí.
Pro pokrok týmu je inspirace částí, která se opravdu vyplácí. A inspirace musí být hnána základním pochopením limitu výkonnosti současného vozu a oblastmi, které přinášejí největší užitek, pokud se jim věnujete.
Modelování motoru (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jak dlouhý je konstrukční cyklus - od počátku až do konce?PS: Za předpokladu, že nedochází k žádným větším změnám v pravidlech, tak aerodynamický tým zahájí své základní CFD studie brzy poté, co současné auto vyrazí k prvnímu závodu. Než se dostaneme do poloviny sezóny, základní architektura a konstrukční záměr vozu musí být stanoven. Všechny položky s dlouhým zaváděcím cyklem - jako je monokok a převodovka - budou definovány do letní přestávky.
Skutečná práce na konstrukčních detailech začíná v srpnu, a než auto dorazí k prvnímu testu, je vytvořeno 10 tisíc 3D modelů komponent a nástrojů, aby se mohlo vyrobit kolem 4500 dílů potřebných pro sestavení šasi.
Jak velkou roli při konstrukci hraje simulace?PS: Simulace je pro konstrukci neustále důležitější a je z velké části zodpovědná za působivou spolehlivost moderních vozů F1. CFD simulace jsou využívány pro aerodynamické studie a sofistikované modely vozidel pomáhají při návrhu zavěšení a vozu.
Dynamická strukturální analýza se používá pro minimalizování počtu empirických nárazových testů. A všechny kritické komponenty se simulují s využitím analýzy konečných prvků, aby se zajistila bezpečnost a integrita jejich návrhu.
Výkresy kdysi vznikaly ručně, dnes již výlučně na počítačíchv CAD programech (foto: Scuderia Toro Rosso)
Současná pravidla konstruktéry inspirují či demotivují?PS: Bez ohledu na to, jaká jsou pravidla v kterékoliv sezóně, konstrukce je vždy povzbuzujícím procesem. Můžete argumentovat tím, že veškerá konstrukce se točí kolem kompromisů, jako například jak dosáhnout vhodného vyvážení mezi hmotností a pevností daného díly.
I když se tento druh výzvy nemusí jevit tak inspirativní jako vývoj zcela nového konceptu, přesto jde stále o fascinující intelektuální cvičení. Navrhování je vždy kreativním procesem a kreativita je vždy odměňující.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.