Proč se v F1 stanovilo omezení pro množství paliva na závod i na jeho okamžitý průtok? Jak fungují a jak přesné průtokoměry, jejichž vylepšenou verzi týmy obdrželi před závodem v Silverstone? A jak týmy řídí spotřebu paliva v průběhu velkých cen? Odpovídá technický ředitel Williamsu Pat Symonds.
Jaký je rozdíl mezi omezením paliva pro závod a omezením průtoku paliva?Pat Symonds: Zjednodušeně řešeno, omezení celkového množství paliva - v současnosti na 100 kg na závod - určuje průměrný výkon, který může poskytnout motor s vnitřním spalováním jakožto součást pohonné jednotky. Omezení průtoku paliva určuje horní hranici výkonu, který poskytuje.
Mám-li to vysvětlit jinak, představte si, že byste žili v bytě s elektroměrem na peníze. Za každou minci, kterou byste do něj vložili, byste si mohli zakoupit určité množství energie. To může představovat vaše množství paliva - tedy celkové množství energie, kterou můžete použít.
Pak si můžete zvolit, zda chcete používat 60wattové či 100wattové žárovky. Wattový výkon odpovídá maximální rychlosti průtoku paliva. 100wattová žárovka bude výkonnější, ale s vaším množstvím energie si pak nevystačíte tak dlouho.
Proč tedy potřebujete obojí?PS: Omezení celkového množství paliva žene inženýry k vyšší efektivitě za všech provozních podmínek motoru, zatímco omezení průtoku posouvá efektivitu za podmínek, kdy je zapotřebí vysokého výkonu. Zároveň ale také omezuje celkový dostupný výkon, aby se zamezilo excesům s neomezeným navyšováním výkonu turba.
Jsou tedy nové pohonné jednotky mnohem efektivnější než staré V8 motory?PS: Ano, jejich efektivita je úžasná. V8 motory byly vlastně docela efektivní při plném plynu, protože efektivita je příslovečným rčením konstruktérů závodních motorů ještě déle než u konstruktérů silničních motorů.
Nové pohonné jednotky představují ohromný skok v efektivitě za všech podmínek, což je nejzřetelněji vidět na tom, že týmy nyní potřebují k dokončení závodu kolem 65 % paliva, které potřebovaly minulý rok - a to poskytují podobný výkon.
A co je ještě radostnější: mnoho nových zavedených hybridních technik se během několika příštích let rozhodně objeví v silničních vozech, což výrazně přispěje k snížení účtů za palivo a CO2 emisí.
Na délku měří pouze 15 cm, váží 240 g a velmi přesně pracujív drsném prostředí vozu F1 (foto: Gill Sensors)
Jak se měří průtok paliva?PS: Přesné měření průtoku paliva není snadné. Na dynamometru vybavení pro měření průtoku paliva váží 60 kg a zabírá výrazně větší objem než palivová nádrž ve voze F1. Snížení hmotnosti na 240 gramů a zmenšení délky na 150 mm bylo velkou výzvou. Přesnost musela být nespornou. Zařízení navíc nemohlo viset jen tak pověšené na zdi u dynamometru, ale musel přežít kruté podmínky po namontování do vozu.
V pozadí komplexního průtokoměru to je věda založená na vysílání ultrazvukových pulzů skrz protékající palivo v měřiči. Tyto pulzy jsou vysílány dvěma směry: jeden ve směru protékajícího paliva a druhý proti němu. Průtok paliva ultrazvukový pulz na jedné straně urychluje, na druhé zpomaluje. Měřením toho, co je označováno jako "doba letu" v obou směrech, lze určit rychlost průtoku paliva.
Je to přesné?PS: Je to ohromně přesné, protože každý průtokoměr je individuálně kalibrován pro typ paliva, který týmy používají, a také pro danou teplotu toho paliva. Dost výpočtů se odehrává v zařízení a vypočítané množství paliva se pak odesílá systému vozu pro sběr dat. Odtud putuje v reálném čase k FIA.
Jak poznáte, že tým pro závod natankoval více než 100 kg paliva?PS: Mohou si vézt více než 100 kg a skutečně přesně to i dělají kvůli kolům, kdy najíždějí na rošt a kdy se po závodě vracejí do boxů. Vše se ale do poslední kapky měří, a pokud množství spotřebované mezi zhasnutím světel a projetím cíle překročí 100 kg, pak bude vůz následně diskvalifikován.
Nové pohonné jednotky jsou podstatně efektivnější než loňské V8 motory(foto: Renault Sport F1)
A co překračování omezení průtoku?PS: Z různých technických důvodů se tohle zvládá mnohem náročněji, což skutečně tvořilo příčinu kontroverze v letošní Velké ceně Austrálie, která skončila diskvalifikací Daniela Ricciarda poté, co měl jeho Red Bull překročit omezení průtoku paliva. Znovu: probíhá spousta matematických výpočtů, aby k tomu nedošlo, a je povolena jen drobná odchylka ve výši 3 gramů paliva na kolo nad rámec maximálního limitu 100 kg/hod.
Jak tým zvládá řízení paliva v závodě - existuje nebezpečí, že by mu došlo?PS: Palivové výpočty kontroluje mnoho inženýrů, protože jakýkoliv nadbytek v množství paliva zpomaluje časy na kolo. To není nic nového, i před zavedením letošních omezení byl management paliva klíčový.
Jakmile jsou vozy natankovány, počítá se každá kapka s cílem zastavit vůz v parc fermé pouze s takovým množstvím, které je potřebné pro odebrání kontrolního vzorku. Protože je množství spotřebovávaného paliva neustále přenášené zpět do boxů, dokáží inženýři zvládat motor a radit jezdci, aby udrželi optimální využívání paliva.
Jak může tým ušetřit palivo, aniž by ztrácel čas na kolo?PS: Existuje několik technik včetně tzv. "lift and coast," kdy pilot trochu povolí plynový pedál před sešlápnutím brzd. To je efektivní způsob, jak šetřit palivo s minimální ztrátou času na kolo. Piloti mohou také nacvičovat procedury na simulátoru. Například často mohou natočit auto více do zatáčky za ubrání plynu, aby dosáhli podobných výsledků.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.