Proč se v F1 stanovilo omezení pro množství paliva na závod i na jeho okamžitý průtok? Jak fungují a jak přesné průtokoměry, jejichž vylepšenou verzi týmy obdrželi před závodem v Silverstone? A jak týmy řídí spotřebu paliva v průběhu velkých cen? Odpovídá technický ředitel Williamsu Pat Symonds.
Jaký je rozdíl mezi omezením paliva pro závod a omezením průtoku paliva?Pat Symonds: Zjednodušeně řešeno, omezení celkového množství paliva - v současnosti na 100 kg na závod - určuje průměrný výkon, který může poskytnout motor s vnitřním spalováním jakožto součást pohonné jednotky. Omezení průtoku paliva určuje horní hranici výkonu, který poskytuje.
Mám-li to vysvětlit jinak, představte si, že byste žili v bytě s elektroměrem na peníze. Za každou minci, kterou byste do něj vložili, byste si mohli zakoupit určité množství energie. To může představovat vaše množství paliva - tedy celkové množství energie, kterou můžete použít.
Pak si můžete zvolit, zda chcete používat 60wattové či 100wattové žárovky. Wattový výkon odpovídá maximální rychlosti průtoku paliva. 100wattová žárovka bude výkonnější, ale s vaším množstvím energie si pak nevystačíte tak dlouho.
Proč tedy potřebujete obojí?PS: Omezení celkového množství paliva žene inženýry k vyšší efektivitě za všech provozních podmínek motoru, zatímco omezení průtoku posouvá efektivitu za podmínek, kdy je zapotřebí vysokého výkonu. Zároveň ale také omezuje celkový dostupný výkon, aby se zamezilo excesům s neomezeným navyšováním výkonu turba.
Jsou tedy nové pohonné jednotky mnohem efektivnější než staré V8 motory?PS: Ano, jejich efektivita je úžasná. V8 motory byly vlastně docela efektivní při plném plynu, protože efektivita je příslovečným rčením konstruktérů závodních motorů ještě déle než u konstruktérů silničních motorů.
Nové pohonné jednotky představují ohromný skok v efektivitě za všech podmínek, což je nejzřetelněji vidět na tom, že týmy nyní potřebují k dokončení závodu kolem 65 % paliva, které potřebovaly minulý rok - a to poskytují podobný výkon.
A co je ještě radostnější: mnoho nových zavedených hybridních technik se během několika příštích let rozhodně objeví v silničních vozech, což výrazně přispěje k snížení účtů za palivo a CO2 emisí.
Na délku měří pouze 15 cm, váží 240 g a velmi přesně pracujív drsném prostředí vozu F1 (foto: Gill Sensors)
Jak se měří průtok paliva?PS: Přesné měření průtoku paliva není snadné. Na dynamometru vybavení pro měření průtoku paliva váží 60 kg a zabírá výrazně větší objem než palivová nádrž ve voze F1. Snížení hmotnosti na 240 gramů a zmenšení délky na 150 mm bylo velkou výzvou. Přesnost musela být nespornou. Zařízení navíc nemohlo viset jen tak pověšené na zdi u dynamometru, ale musel přežít kruté podmínky po namontování do vozu.
V pozadí komplexního průtokoměru to je věda založená na vysílání ultrazvukových pulzů skrz protékající palivo v měřiči. Tyto pulzy jsou vysílány dvěma směry: jeden ve směru protékajícího paliva a druhý proti němu. Průtok paliva ultrazvukový pulz na jedné straně urychluje, na druhé zpomaluje. Měřením toho, co je označováno jako "doba letu" v obou směrech, lze určit rychlost průtoku paliva.
Je to přesné?PS: Je to ohromně přesné, protože každý průtokoměr je individuálně kalibrován pro typ paliva, který týmy používají, a také pro danou teplotu toho paliva. Dost výpočtů se odehrává v zařízení a vypočítané množství paliva se pak odesílá systému vozu pro sběr dat. Odtud putuje v reálném čase k FIA.
Jak poznáte, že tým pro závod natankoval více než 100 kg paliva?PS: Mohou si vézt více než 100 kg a skutečně přesně to i dělají kvůli kolům, kdy najíždějí na rošt a kdy se po závodě vracejí do boxů. Vše se ale do poslední kapky měří, a pokud množství spotřebované mezi zhasnutím světel a projetím cíle překročí 100 kg, pak bude vůz následně diskvalifikován.
Nové pohonné jednotky jsou podstatně efektivnější než loňské V8 motory(foto: Renault Sport F1)
A co překračování omezení průtoku?PS: Z různých technických důvodů se tohle zvládá mnohem náročněji, což skutečně tvořilo příčinu kontroverze v letošní Velké ceně Austrálie, která skončila diskvalifikací Daniela Ricciarda poté, co měl jeho Red Bull překročit omezení průtoku paliva. Znovu: probíhá spousta matematických výpočtů, aby k tomu nedošlo, a je povolena jen drobná odchylka ve výši 3 gramů paliva na kolo nad rámec maximálního limitu 100 kg/hod.
Jak tým zvládá řízení paliva v závodě - existuje nebezpečí, že by mu došlo?PS: Palivové výpočty kontroluje mnoho inženýrů, protože jakýkoliv nadbytek v množství paliva zpomaluje časy na kolo. To není nic nového, i před zavedením letošních omezení byl management paliva klíčový.
Jakmile jsou vozy natankovány, počítá se každá kapka s cílem zastavit vůz v parc fermé pouze s takovým množstvím, které je potřebné pro odebrání kontrolního vzorku. Protože je množství spotřebovávaného paliva neustále přenášené zpět do boxů, dokáží inženýři zvládat motor a radit jezdci, aby udrželi optimální využívání paliva.
Jak může tým ušetřit palivo, aniž by ztrácel čas na kolo?PS: Existuje několik technik včetně tzv. "lift and coast," kdy pilot trochu povolí plynový pedál před sešlápnutím brzd. To je efektivní způsob, jak šetřit palivo s minimální ztrátou času na kolo. Piloti mohou také nacvičovat procedury na simulátoru. Například často mohou natočit auto více do zatáčky za ubrání plynu, aby dosáhli podobných výsledků.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.