Mercedes hovoří o přenosu technologií z F1 do oblasti silničních vozů, o synergických efektech vznikajících při vývoji závodních i běžných aut pod jednou střechou a o tom, jak funguje vzájemná spolupráce a vývoj v rámci celého koncernu Daimler.
"Často jsme dotazování, jestli vlastně dochází k nějakému přenosu technologií mezi stavbou závodních a silničních vozů. Hlasitá odpověď zní: 'Ano.' Jde ale o propracovanější proces než nasazování dílů z jednoho vozu na druhý," uvádí Paddy Lowe, výkonný technický ředitel závodního týmu Mercedes AMG Petronas.
"Máme příklady přímého přenosu: například Nanoslide technologie používaná k nanášení vrstvy na povrchy otvoru válce [tekutý materiál se nastřikuje na stěnu válce proudem plynu, tím na něj navrství ultra-jemný nano-krystalický povrch, pozn. PH]. A pak dochází také k nepřímému přenosu, kdy F1 slouží jako výzkumná laboratoř pro vývoj nových řešení a odhalování světu, co je možné," pokračuje Lowe.
"Technologie jako přímé vstřikování paliva si našly cestu do sériové výroby díky Stříbrným šípům v padesátých letech minulého století," přitakává Thomas Weber, člen správní rady Daimleru, jenž je zodpovědný za výzkum a vývoj vozů Mercedesu.
"Dnes čelí F1 výzvám a složitostem podobným těm, kterým čelíme my při navrhování a vývoji pokročilých silničních vozů, jako je S 500 Plug-in Hybrid. Jde o přenesení efektivity do vyšší výkonnosti," říká Weber.
Mercedes využívá synergické efekty plynoucí ze vzájemné spoluprácezávodní a silniční divize (foto: Daimler AG)
Dominance díky KERSu, který Mercedes nasazuje do silničních vozůMezi klíčové faktory letošní dominance Mercedesu v F1 patří ERS. Německá automobilka se dlouho a intenzívně věnovala vývoji KERSu, který byl zaveden v sezóně 2009. Nyní z něj těží nejen monopost W05 Hybrid, ale i její silniční vozidla - například AMG SLS Electric Drive.
První verze KERSu v roce 2007 vážila 107 kg a dosahovala efektivity 39 %, což se do roku 2009 zlepšilo na 25,3 kg a 70% účinnost. V roce 2012 již systém pro rekuperaci kinetické energie vážil méně než 24 kg a dosahoval účinnosti 80 %.
F1 letos přešla z 2,4l atmosférických V8 motorů na 1,6l V6 turba s přímým vstřikováním paliva a podstatně výkonnějším a pokročilejším systémem pro rekuperaci energie. Silniční i závodní divize jsou u Mercedesu v neustálém kontaktu ve snaze dále zvýšit výkonnost svých systémů.
Obě divize těží ze sdílených poznatků týkajících se elektrických motorů, baterií a řídicích systémů. Letošní monopost W05 Hybrid je o 35% efektivnější než loňský F1 W04. Zlepšení díky vývoji pro Formuli 1 dosahují i silniční vozy - například zmiňovaný S 500 Plug-in Hybrid nabízí 325 kW výkonu a 650 Nm krouticího momentu, na 100 zrychlí za 5,2 s a pouze na elektrickou energii ujede 33 km.
Sdílení dat v oblasti simulací, aerodynamického vývoje a konstrukce motorůMercedes se chlubí jeho "excelentní efektivitou v reálném světě," mezi klíčové prvky řadí bi-turbo V6 a "vysoce sofistikované hybridní pohonné ústrojí." Pro další verzi silničního vozidla chystá bezdrátové dobíjení baterií, které bude brzy testovat - bez kabeláže dokáže přenášet 3,6 kW při účinnosti 90 %. Tuto bezdrátovou technologii dobíjení vysokonapěťových baterií vyvíjí společně s BMW.
V F1 dominantní Mercedes těží z rozsáhlých zkušeností celé automobilky (foto: Daimler AG)
Silniční a závodní divize spolupracují také v oblasti simulací: modelování pneumatik, výkonnostních kompromisů, určování výkonnosti systémů ve voze a porozumění výkonnostním faktorům. Simulační nástroje jsou neocenitelným pomocníkem při výrobě: tým za 4 měsíce úspěšně vyrobil přes 5 000 dílů a zhotovil téměř 15 000 výkresů. Dochází také k výměně informací v oblasti CFD a aerodynamického testování.
Mezi Brixworthem a Stuttgartem se přenášejí technologie důležité pro stavbu motorů: přeplňování, tribologie (maziva i povrchy) a odlehčených konstrukcí.
"V každém kroku na cestě k úspěchu byly znalosti a zdroje našich kolegů v Daimleru klíčové pro technologické změnu požadovanou před rokem 2014. Mercedes-Benz ve Stuttgartu i ve Spojeném království jdou po cestě za úspěchem společně, otevírají a využívají nové technologické cesty.
Ty jsou dnes důležitější než kdykoliv dříve, protože kvůli pravidlům pro F1 v roce 2014 byla naše mise a mise kolegů pro silniční vozidla společná. Byli jsme vedení rovnicí, která se týká závodění i silnice: "efektivita = výkonnost," objasňuje Lowe.
"V F1 a oblasti designu silničních vozů je klíčové navrhovat kompletní pohonné systémy jako celek a pokročilý design a simulační nástroje jsou absolutně nezbytné pro sestavení integrovaného high-tech balíku," pokračuje Joachim Schommers, šéf motorového centra Mercedesu.
Fotografie najdete pod článkem.
            Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
            Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
            Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
            Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
            Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
            Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
            Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
            Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
            Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
            Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
            Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
            Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.