Mercedes hovoří o přenosu technologií z F1 do oblasti silničních vozů, o synergických efektech vznikajících při vývoji závodních i běžných aut pod jednou střechou a o tom, jak funguje vzájemná spolupráce a vývoj v rámci celého koncernu Daimler.
"Často jsme dotazování, jestli vlastně dochází k nějakému přenosu technologií mezi stavbou závodních a silničních vozů. Hlasitá odpověď zní: 'Ano.' Jde ale o propracovanější proces než nasazování dílů z jednoho vozu na druhý," uvádí Paddy Lowe, výkonný technický ředitel závodního týmu Mercedes AMG Petronas.
"Máme příklady přímého přenosu: například Nanoslide technologie používaná k nanášení vrstvy na povrchy otvoru válce [tekutý materiál se nastřikuje na stěnu válce proudem plynu, tím na něj navrství ultra-jemný nano-krystalický povrch, pozn. PH]. A pak dochází také k nepřímému přenosu, kdy F1 slouží jako výzkumná laboratoř pro vývoj nových řešení a odhalování světu, co je možné," pokračuje Lowe.
"Technologie jako přímé vstřikování paliva si našly cestu do sériové výroby díky Stříbrným šípům v padesátých letech minulého století," přitakává Thomas Weber, člen správní rady Daimleru, jenž je zodpovědný za výzkum a vývoj vozů Mercedesu.
"Dnes čelí F1 výzvám a složitostem podobným těm, kterým čelíme my při navrhování a vývoji pokročilých silničních vozů, jako je S 500 Plug-in Hybrid. Jde o přenesení efektivity do vyšší výkonnosti," říká Weber.
Mercedes využívá synergické efekty plynoucí ze vzájemné spoluprácezávodní a silniční divize (foto: Daimler AG)
Dominance díky KERSu, který Mercedes nasazuje do silničních vozůMezi klíčové faktory letošní dominance Mercedesu v F1 patří ERS. Německá automobilka se dlouho a intenzívně věnovala vývoji KERSu, který byl zaveden v sezóně 2009. Nyní z něj těží nejen monopost W05 Hybrid, ale i její silniční vozidla - například AMG SLS Electric Drive.
První verze KERSu v roce 2007 vážila 107 kg a dosahovala efektivity 39 %, což se do roku 2009 zlepšilo na 25,3 kg a 70% účinnost. V roce 2012 již systém pro rekuperaci kinetické energie vážil méně než 24 kg a dosahoval účinnosti 80 %.
F1 letos přešla z 2,4l atmosférických V8 motorů na 1,6l V6 turba s přímým vstřikováním paliva a podstatně výkonnějším a pokročilejším systémem pro rekuperaci energie. Silniční i závodní divize jsou u Mercedesu v neustálém kontaktu ve snaze dále zvýšit výkonnost svých systémů.
Obě divize těží ze sdílených poznatků týkajících se elektrických motorů, baterií a řídicích systémů. Letošní monopost W05 Hybrid je o 35% efektivnější než loňský F1 W04. Zlepšení díky vývoji pro Formuli 1 dosahují i silniční vozy - například zmiňovaný S 500 Plug-in Hybrid nabízí 325 kW výkonu a 650 Nm krouticího momentu, na 100 zrychlí za 5,2 s a pouze na elektrickou energii ujede 33 km.
Sdílení dat v oblasti simulací, aerodynamického vývoje a konstrukce motorůMercedes se chlubí jeho "excelentní efektivitou v reálném světě," mezi klíčové prvky řadí bi-turbo V6 a "vysoce sofistikované hybridní pohonné ústrojí." Pro další verzi silničního vozidla chystá bezdrátové dobíjení baterií, které bude brzy testovat - bez kabeláže dokáže přenášet 3,6 kW při účinnosti 90 %. Tuto bezdrátovou technologii dobíjení vysokonapěťových baterií vyvíjí společně s BMW.
V F1 dominantní Mercedes těží z rozsáhlých zkušeností celé automobilky (foto: Daimler AG)
Silniční a závodní divize spolupracují také v oblasti simulací: modelování pneumatik, výkonnostních kompromisů, určování výkonnosti systémů ve voze a porozumění výkonnostním faktorům. Simulační nástroje jsou neocenitelným pomocníkem při výrobě: tým za 4 měsíce úspěšně vyrobil přes 5 000 dílů a zhotovil téměř 15 000 výkresů. Dochází také k výměně informací v oblasti CFD a aerodynamického testování.
Mezi Brixworthem a Stuttgartem se přenášejí technologie důležité pro stavbu motorů: přeplňování, tribologie (maziva i povrchy) a odlehčených konstrukcí.
"V každém kroku na cestě k úspěchu byly znalosti a zdroje našich kolegů v Daimleru klíčové pro technologické změnu požadovanou před rokem 2014. Mercedes-Benz ve Stuttgartu i ve Spojeném království jdou po cestě za úspěchem společně, otevírají a využívají nové technologické cesty.
Ty jsou dnes důležitější než kdykoliv dříve, protože kvůli pravidlům pro F1 v roce 2014 byla naše mise a mise kolegů pro silniční vozidla společná. Byli jsme vedení rovnicí, která se týká závodění i silnice: "efektivita = výkonnost," objasňuje Lowe.
"V F1 a oblasti designu silničních vozů je klíčové navrhovat kompletní pohonné systémy jako celek a pokročilý design a simulační nástroje jsou absolutně nezbytné pro sestavení integrovaného high-tech balíku," pokračuje Joachim Schommers, šéf motorového centra Mercedesu.
Fotografie najdete pod článkem.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.