Mercedes hovoří o přenosu technologií z F1 do oblasti silničních vozů, o synergických efektech vznikajících při vývoji závodních i běžných aut pod jednou střechou a o tom, jak funguje vzájemná spolupráce a vývoj v rámci celého koncernu Daimler.
"Často jsme dotazování, jestli vlastně dochází k nějakému přenosu technologií mezi stavbou závodních a silničních vozů. Hlasitá odpověď zní: 'Ano.' Jde ale o propracovanější proces než nasazování dílů z jednoho vozu na druhý," uvádí Paddy Lowe, výkonný technický ředitel závodního týmu Mercedes AMG Petronas.
"Máme příklady přímého přenosu: například Nanoslide technologie používaná k nanášení vrstvy na povrchy otvoru válce [tekutý materiál se nastřikuje na stěnu válce proudem plynu, tím na něj navrství ultra-jemný nano-krystalický povrch, pozn. PH]. A pak dochází také k nepřímému přenosu, kdy F1 slouží jako výzkumná laboratoř pro vývoj nových řešení a odhalování světu, co je možné," pokračuje Lowe.
"Technologie jako přímé vstřikování paliva si našly cestu do sériové výroby díky Stříbrným šípům v padesátých letech minulého století," přitakává Thomas Weber, člen správní rady Daimleru, jenž je zodpovědný za výzkum a vývoj vozů Mercedesu.
"Dnes čelí F1 výzvám a složitostem podobným těm, kterým čelíme my při navrhování a vývoji pokročilých silničních vozů, jako je S 500 Plug-in Hybrid. Jde o přenesení efektivity do vyšší výkonnosti," říká Weber.
Mercedes využívá synergické efekty plynoucí ze vzájemné spoluprácezávodní a silniční divize (foto: Daimler AG)
Dominance díky KERSu, který Mercedes nasazuje do silničních vozůMezi klíčové faktory letošní dominance Mercedesu v F1 patří ERS. Německá automobilka se dlouho a intenzívně věnovala vývoji KERSu, který byl zaveden v sezóně 2009. Nyní z něj těží nejen monopost W05 Hybrid, ale i její silniční vozidla - například AMG SLS Electric Drive.
První verze KERSu v roce 2007 vážila 107 kg a dosahovala efektivity 39 %, což se do roku 2009 zlepšilo na 25,3 kg a 70% účinnost. V roce 2012 již systém pro rekuperaci kinetické energie vážil méně než 24 kg a dosahoval účinnosti 80 %.
F1 letos přešla z 2,4l atmosférických V8 motorů na 1,6l V6 turba s přímým vstřikováním paliva a podstatně výkonnějším a pokročilejším systémem pro rekuperaci energie. Silniční i závodní divize jsou u Mercedesu v neustálém kontaktu ve snaze dále zvýšit výkonnost svých systémů.
Obě divize těží ze sdílených poznatků týkajících se elektrických motorů, baterií a řídicích systémů. Letošní monopost W05 Hybrid je o 35% efektivnější než loňský F1 W04. Zlepšení díky vývoji pro Formuli 1 dosahují i silniční vozy - například zmiňovaný S 500 Plug-in Hybrid nabízí 325 kW výkonu a 650 Nm krouticího momentu, na 100 zrychlí za 5,2 s a pouze na elektrickou energii ujede 33 km.
Sdílení dat v oblasti simulací, aerodynamického vývoje a konstrukce motorůMercedes se chlubí jeho "excelentní efektivitou v reálném světě," mezi klíčové prvky řadí bi-turbo V6 a "vysoce sofistikované hybridní pohonné ústrojí." Pro další verzi silničního vozidla chystá bezdrátové dobíjení baterií, které bude brzy testovat - bez kabeláže dokáže přenášet 3,6 kW při účinnosti 90 %. Tuto bezdrátovou technologii dobíjení vysokonapěťových baterií vyvíjí společně s BMW.
V F1 dominantní Mercedes těží z rozsáhlých zkušeností celé automobilky (foto: Daimler AG)
Silniční a závodní divize spolupracují také v oblasti simulací: modelování pneumatik, výkonnostních kompromisů, určování výkonnosti systémů ve voze a porozumění výkonnostním faktorům. Simulační nástroje jsou neocenitelným pomocníkem při výrobě: tým za 4 měsíce úspěšně vyrobil přes 5 000 dílů a zhotovil téměř 15 000 výkresů. Dochází také k výměně informací v oblasti CFD a aerodynamického testování.
Mezi Brixworthem a Stuttgartem se přenášejí technologie důležité pro stavbu motorů: přeplňování, tribologie (maziva i povrchy) a odlehčených konstrukcí.
"V každém kroku na cestě k úspěchu byly znalosti a zdroje našich kolegů v Daimleru klíčové pro technologické změnu požadovanou před rokem 2014. Mercedes-Benz ve Stuttgartu i ve Spojeném království jdou po cestě za úspěchem společně, otevírají a využívají nové technologické cesty.
Ty jsou dnes důležitější než kdykoliv dříve, protože kvůli pravidlům pro F1 v roce 2014 byla naše mise a mise kolegů pro silniční vozidla společná. Byli jsme vedení rovnicí, která se týká závodění i silnice: "efektivita = výkonnost," objasňuje Lowe.
"V F1 a oblasti designu silničních vozů je klíčové navrhovat kompletní pohonné systémy jako celek a pokročilý design a simulační nástroje jsou absolutně nezbytné pro sestavení integrovaného high-tech balíku," pokračuje Joachim Schommers, šéf motorového centra Mercedesu.
Fotografie najdete pod článkem.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.