Usilovný vývoj probíhá nejen v oblasti pohonných jednotek a aerodynamiky nových vozů, ale také v oblasti paliva. Týmy v posledních závodech díky němu dosáhly významných pokroků.
Prvotní zkušenosti s novými 1,6litrovými turbomotory ukazují, že kvalita paliva, které pomáhá dosáhnout vyšší efektivity, je klíčová v pomoci dosahovat výkonnostní pokroky. Týmy se navzájem sledují prostřednictvím GPS analýzy vozů. A jaké jsou jejich závěry?
Významné výkonnostní zisky díky palivuTechnický ředitel Red Bull Adrian Newey například dříve letos uvedl: "Rozhodně dle svých vlastních GPS analýz vidíme, že mezi našimi soupeři jsou ve výkonu významné rozdíly, dokonce i tehdy, když používají stejný motor."
Podle Autosportu rozdíly v palivu mohou vést k odchylce až o 30 koní. Sebastian Vettel v Barceloně například uvedl, že Ferrari Fernanda Alonsa díky novému benzínu Shell na rovinkách v Číně získalo až 7 km/h. Takové pokroky byly v minulosti sotva kdy pozorovatelné, Scuderia letos přitom předvedla již tři takové kroky.
Zástupce Shellu Guy Lovett připouští, že oblast paliva prochází úspěšným vývojem: "Momentálně pozorujeme větší pokroky, než jsme viděli v minulosti u V8. Jsme na vzestupné křivce vývojového cyklu."
A šéf Red Bullu Christian Horner hodnotí: "Palivo je rozhodně klíčovou oblastí vývoje a něčím, na čem velmi tvrdě pracují všichni dodavatelé paliva. Jde pro ně o příležitost učinit rozdíl."
Fernando Alonso s barely paliva Shell (foto: Scuderia Ferrari)
Za vyšší efektivitou s upraveným palivem a MGU-HK vyšší výkonnosti i celkové efektivitě letos přispívá nové zařízení: MGU-H, což je motorgenerátor, který dokáže získávat energii z výfukových plynů.
Rob White z Renaultu vysvětluje: "Zlepšení spotřeby paliva může mít velký přímý vliv na konečnou rychlost na rovinkách. Nechci to zbytečně přehánět, ale když získáte dostatek paliva, které můžete trochu utratit na tvorbu elektřiny, otevírá to dveře využití energie.
"I díky malé změně ve spotřebě paliva tak může docházet možná k velkému rozdílu v rychlostech na konci rovinek a ke znatelnému rozdílu v časech na kolo," tvrdí White, jehož pohonné jednotky na ty z Brixworthu stále ztrácejí.
Mercedesu k dominanci pomáhá úzká spolupráce se společností PetronasPartner Renaultu - společnost Total - do Barcelony přivezla také nové palivo, které Red Bullu pomohlo k pokroku. Na dominantní Mercedes to ale stále nestačí. Do Monaka veze další vylepšení svého benzínu, který by měl poskytnout přibližně o 10 koní více, což je významný nárůst.
Benzín je jedním z faktorů, které přispívají k náskoku německého týmu, jenž své motory dodává třem dalším týmům (Force India, McLaren a Williams).
Ne nadarmo se na bočnicích reklamou na Petronas chlubí Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Úzce totiž na vývoji a jemném dolaďování paliva spolupracuje s malajskou společností Petronas. Toto palivo používají také Williams a Force India, zatímco McLaren zůstal u ExxonMobil.
Provozní ředitel Petronasu Eric Holthussen k tomu říká: "Palivo bylo vždy v prostředí F1 důležité, ale nyní můžete z minulosti sotva něco přenést, protože tyto motory mají tak odlišný druh paliva ve srovnání s tím, co dříve. Za 20 let svého působení v tomto odvětví si nevzpomínám, že by někdy bylo palivo designovým prvkem koncepce motoru."
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.