Usilovný vývoj probíhá nejen v oblasti pohonných jednotek a aerodynamiky nových vozů, ale také v oblasti paliva. Týmy v posledních závodech díky němu dosáhly významných pokroků.
Prvotní zkušenosti s novými 1,6litrovými turbomotory ukazují, že kvalita paliva, které pomáhá dosáhnout vyšší efektivity, je klíčová v pomoci dosahovat výkonnostní pokroky. Týmy se navzájem sledují prostřednictvím GPS analýzy vozů. A jaké jsou jejich závěry?
Významné výkonnostní zisky díky palivuTechnický ředitel Red Bull Adrian Newey například dříve letos uvedl: "Rozhodně dle svých vlastních GPS analýz vidíme, že mezi našimi soupeři jsou ve výkonu významné rozdíly, dokonce i tehdy, když používají stejný motor."
Podle Autosportu rozdíly v palivu mohou vést k odchylce až o 30 koní. Sebastian Vettel v Barceloně například uvedl, že Ferrari Fernanda Alonsa díky novému benzínu Shell na rovinkách v Číně získalo až 7 km/h. Takové pokroky byly v minulosti sotva kdy pozorovatelné, Scuderia letos přitom předvedla již tři takové kroky.
Zástupce Shellu Guy Lovett připouští, že oblast paliva prochází úspěšným vývojem: "Momentálně pozorujeme větší pokroky, než jsme viděli v minulosti u V8. Jsme na vzestupné křivce vývojového cyklu."
A šéf Red Bullu Christian Horner hodnotí: "Palivo je rozhodně klíčovou oblastí vývoje a něčím, na čem velmi tvrdě pracují všichni dodavatelé paliva. Jde pro ně o příležitost učinit rozdíl."
Fernando Alonso s barely paliva Shell (foto: Scuderia Ferrari)
Za vyšší efektivitou s upraveným palivem a MGU-HK vyšší výkonnosti i celkové efektivitě letos přispívá nové zařízení: MGU-H, což je motorgenerátor, který dokáže získávat energii z výfukových plynů.
Rob White z Renaultu vysvětluje: "Zlepšení spotřeby paliva může mít velký přímý vliv na konečnou rychlost na rovinkách. Nechci to zbytečně přehánět, ale když získáte dostatek paliva, které můžete trochu utratit na tvorbu elektřiny, otevírá to dveře využití energie.
"I díky malé změně ve spotřebě paliva tak může docházet možná k velkému rozdílu v rychlostech na konci rovinek a ke znatelnému rozdílu v časech na kolo," tvrdí White, jehož pohonné jednotky na ty z Brixworthu stále ztrácejí.
Mercedesu k dominanci pomáhá úzká spolupráce se společností PetronasPartner Renaultu - společnost Total - do Barcelony přivezla také nové palivo, které Red Bullu pomohlo k pokroku. Na dominantní Mercedes to ale stále nestačí. Do Monaka veze další vylepšení svého benzínu, který by měl poskytnout přibližně o 10 koní více, což je významný nárůst.
Benzín je jedním z faktorů, které přispívají k náskoku německého týmu, jenž své motory dodává třem dalším týmům (Force India, McLaren a Williams).
Ne nadarmo se na bočnicích reklamou na Petronas chlubí Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Úzce totiž na vývoji a jemném dolaďování paliva spolupracuje s malajskou společností Petronas. Toto palivo používají také Williams a Force India, zatímco McLaren zůstal u ExxonMobil.
Provozní ředitel Petronasu Eric Holthussen k tomu říká: "Palivo bylo vždy v prostředí F1 důležité, ale nyní můžete z minulosti sotva něco přenést, protože tyto motory mají tak odlišný druh paliva ve srovnání s tím, co dříve. Za 20 let svého působení v tomto odvětví si nevzpomínám, že by někdy bylo palivo designovým prvkem koncepce motoru."
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.