Příští rok ve Formuli 1 přibude další výrobce motorů - japonská Honda, která bude ve své premiérové sezóně pohánět McLareny. Kolik se toho může již letos naučit a v čem spočívá její nevýhoda?
McLaren v sezóně 2014 používá pohonné jednotky Mercedesu, který si poradil s přechodem na 1,6litrová V6 turba s výkonným systémem ERS nejlépe ze všech výrobců. Kolik cenných informací může Honda díky stáji z Wokingu získat?
Její inženýři nemusí začínat s čistým listem papíru, jako v předchozích letech Ferrari, Mercedes a Renault. Mají přímý přístup k datům McLarenu a mohou se poučit s dětských problémů, které týmy zažívaly na počátku letošní sezóny. A ani po 4 závodech stále nemají vše vyřešeno - oblasti softwaru a ovladatelnosti stále nabízejí velký prostor pro zlepšení.
Výrobci pohonných jednotek přes homologaci a zmražení vývoje stále dosahují velkého pokroku. V rámci vylepšování spolehlivosti například zesílili hřídel MGU-K, protože inženýři zpočátku podcenili zátěž v této oblasti a museli omezit výkon.
Těží Honda z dat Mercedesu? Boullier: "Ne," Wolff: "Ano"Vývoj v této oblasti bedlivě nesledují pouze v Brixworthu, Viry-Chatillon či v Maranellu, ale také inženýři v Japonsku, kteří se brzy přestěhují do nové továrny v Milton Keynes. Nejen fanoušci, ale i experti jsou zvědaví, zda nově příchozí výrobce bude v roce 2015 čelit podobným problémům nebo zda bude těžit ze zkušeností konkurence.
Jak rychle probíhá výměna informací mezi Wokingem a Tokiem, o tom se zástupci týmů nebaví. Kolik dat již britský závodní tým Hondě zaslal, na to sportovní ředitel Eric Boullier jen suše odpověděl: "Vůbec nic!" Lehký úsměv však přitom nedokázal zadržet.
McLaren letos opustí Mercedes, jeho vozy bude od příští sezóny pohánět Honda(foto: McLaren Mercedes)
Sportovní výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff má ale jasno - Honda se letos může leccos naučit. V Brixworthu vnímají končící partnerství s McLarenem se smíšenými pocity. Za zavřenými dveřmi se všemožně snaží zabránit přenosu tajemství souvisejících s jejich pohonnou jednotkou PU106A Hybrid do Japonska.
"Co nejméně informací, kolik je to jen možné, a jen tolik, kolik to je nutné," tak by se dalo shrnout motto letošní spolupráce McLarenu s Mercedesem, který všem zákazníkům musí dodávat stejné specifikace svých pohonných jednotek.
Do Wokingu ale putovaly informace o nových motorech a zlepšeních jako poslednímu ze tří zákazníků. Při prvním testu v Jerezu Mercedes přišel s novinkou - unikátními výfuky, které jsou bez zakroucení hned svedeny do jednoho kmene. McLaren na to nebyl připravený a dlouho mu trvalo, než přišel s mnohem těsnějším krytem motoru - do té doby by se mezi něj a pohonnou jednotku pohodlně vešel kufřík - což je prostor ve stísněných bočnicích vozu F1 nevídaný.
Tvrzení Boulliera Wolff nevěří: "Jsem přesvědčený o tom, že se McLaren učí a že v rámci toho, co je možné, si s Hondou vyměňuje informace." Ví, že McLarenu sotva zabrání, aby Hondě nemohl pomáhat s přípravou nového hybridního motoru.
"Samozřejmě, že můžete vidět všechna data. Vidíte, jak se vyvíjí krouticí moment, jaké maximální dosahujete, jak se rozvíjí ovladatelnost motoru. Kdy a jak funguje který systém? Co potřebujete v oblasti chlazení, hydrauliky a elektroniky? Všechny tyto věci přirozeně předávají dále. A to je pořádná pomoc," tvrdí sportovní ředitel Mercedesu.
Mercedes se letos snaží McLarenu předávat co nejméně informací o svých pohonných jednotkách, aby zabránil přenosu svého know-how k Hondě (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Proč je Honda i přes získávaná data v nevýhoděKopírování v F1 má však své hranice, jak poznal McLaren při špionážním skandálu v roce 2007 poté, co získal data z Ferrari. FIA mu po prošetření udělila pokutu ve výši 100 milionů dolarů. Wolff proto doufá, že jejich dlouholetý zákazník bude dodržovat dohody.
"Máme naprosto jasnou dohodu, co mohou předávat dále a co ne. Jsem však přesvědčený o tom, že ctí partnerství a důvěrné záležitosti, které nyní jako zákazníci požívají," pokračuje Wolff.
Navíc se současní výrobci podle něj díky závodění budou těšit větších výhod než japonský výrobce, který letos může pouze testovat na stolici: "Honda je v přirozené nevýhodě, protože do sportu vstoupí poté, co všichni ostatní už budou rok jezdit. Kvůli tomu to je proto celkově vyrovnané."
Pokud jde o současnou sezónu a boj mezi 3 dodavateli pohonných jednotek, obává se Wolff o neustálé stahování jejich náskoku: "Koncepty jsou velmi odlišné. Ale ostatní nás budou určitě dohánět, protože toho u nás mohou hodně vidět. Mají data o tom, jak provozujeme my náš motor a jak jsou na tom oni se svým. Příští rok proto bude pole automaticky vyrovnanější."
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.