Příští rok ve Formuli 1 přibude další výrobce motorů - japonská Honda, která bude ve své premiérové sezóně pohánět McLareny. Kolik se toho může již letos naučit a v čem spočívá její nevýhoda?
McLaren v sezóně 2014 používá pohonné jednotky Mercedesu, který si poradil s přechodem na 1,6litrová V6 turba s výkonným systémem ERS nejlépe ze všech výrobců. Kolik cenných informací může Honda díky stáji z Wokingu získat?
Její inženýři nemusí začínat s čistým listem papíru, jako v předchozích letech Ferrari, Mercedes a Renault. Mají přímý přístup k datům McLarenu a mohou se poučit s dětských problémů, které týmy zažívaly na počátku letošní sezóny. A ani po 4 závodech stále nemají vše vyřešeno - oblasti softwaru a ovladatelnosti stále nabízejí velký prostor pro zlepšení.
Výrobci pohonných jednotek přes homologaci a zmražení vývoje stále dosahují velkého pokroku. V rámci vylepšování spolehlivosti například zesílili hřídel MGU-K, protože inženýři zpočátku podcenili zátěž v této oblasti a museli omezit výkon.
Těží Honda z dat Mercedesu? Boullier: "Ne," Wolff: "Ano"Vývoj v této oblasti bedlivě nesledují pouze v Brixworthu, Viry-Chatillon či v Maranellu, ale také inženýři v Japonsku, kteří se brzy přestěhují do nové továrny v Milton Keynes. Nejen fanoušci, ale i experti jsou zvědaví, zda nově příchozí výrobce bude v roce 2015 čelit podobným problémům nebo zda bude těžit ze zkušeností konkurence.
Jak rychle probíhá výměna informací mezi Wokingem a Tokiem, o tom se zástupci týmů nebaví. Kolik dat již britský závodní tým Hondě zaslal, na to sportovní ředitel Eric Boullier jen suše odpověděl: "Vůbec nic!" Lehký úsměv však přitom nedokázal zadržet.
McLaren letos opustí Mercedes, jeho vozy bude od příští sezóny pohánět Honda(foto: McLaren Mercedes)
Sportovní výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff má ale jasno - Honda se letos může leccos naučit. V Brixworthu vnímají končící partnerství s McLarenem se smíšenými pocity. Za zavřenými dveřmi se všemožně snaží zabránit přenosu tajemství souvisejících s jejich pohonnou jednotkou PU106A Hybrid do Japonska.
"Co nejméně informací, kolik je to jen možné, a jen tolik, kolik to je nutné," tak by se dalo shrnout motto letošní spolupráce McLarenu s Mercedesem, který všem zákazníkům musí dodávat stejné specifikace svých pohonných jednotek.
Do Wokingu ale putovaly informace o nových motorech a zlepšeních jako poslednímu ze tří zákazníků. Při prvním testu v Jerezu Mercedes přišel s novinkou - unikátními výfuky, které jsou bez zakroucení hned svedeny do jednoho kmene. McLaren na to nebyl připravený a dlouho mu trvalo, než přišel s mnohem těsnějším krytem motoru - do té doby by se mezi něj a pohonnou jednotku pohodlně vešel kufřík - což je prostor ve stísněných bočnicích vozu F1 nevídaný.
Tvrzení Boulliera Wolff nevěří: "Jsem přesvědčený o tom, že se McLaren učí a že v rámci toho, co je možné, si s Hondou vyměňuje informace." Ví, že McLarenu sotva zabrání, aby Hondě nemohl pomáhat s přípravou nového hybridního motoru.
"Samozřejmě, že můžete vidět všechna data. Vidíte, jak se vyvíjí krouticí moment, jaké maximální dosahujete, jak se rozvíjí ovladatelnost motoru. Kdy a jak funguje který systém? Co potřebujete v oblasti chlazení, hydrauliky a elektroniky? Všechny tyto věci přirozeně předávají dále. A to je pořádná pomoc," tvrdí sportovní ředitel Mercedesu.
Mercedes se letos snaží McLarenu předávat co nejméně informací o svých pohonných jednotkách, aby zabránil přenosu svého know-how k Hondě (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Proč je Honda i přes získávaná data v nevýhoděKopírování v F1 má však své hranice, jak poznal McLaren při špionážním skandálu v roce 2007 poté, co získal data z Ferrari. FIA mu po prošetření udělila pokutu ve výši 100 milionů dolarů. Wolff proto doufá, že jejich dlouholetý zákazník bude dodržovat dohody.
"Máme naprosto jasnou dohodu, co mohou předávat dále a co ne. Jsem však přesvědčený o tom, že ctí partnerství a důvěrné záležitosti, které nyní jako zákazníci požívají," pokračuje Wolff.
Navíc se současní výrobci podle něj díky závodění budou těšit větších výhod než japonský výrobce, který letos může pouze testovat na stolici: "Honda je v přirozené nevýhodě, protože do sportu vstoupí poté, co všichni ostatní už budou rok jezdit. Kvůli tomu to je proto celkově vyrovnané."
Pokud jde o současnou sezónu a boj mezi 3 dodavateli pohonných jednotek, obává se Wolff o neustálé stahování jejich náskoku: "Koncepty jsou velmi odlišné. Ale ostatní nás budou určitě dohánět, protože toho u nás mohou hodně vidět. Mají data o tom, jak provozujeme my náš motor a jak jsou na tom oni se svým. Příští rok proto bude pole automaticky vyrovnanější."
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.
Flavio Briatore označil rezignaci Olivera Oakse za nečekanou a přiznal, že výměna Doohana za Colapinta byla nezbytná. Podle kritiků tím ale Alpine jen dál potvrzuje, že sportovní vize ustupují zákulisnímu vlivu a tlaku sponzorů, přičemž Briatore zůstává skrytým šéfem.
Soupeři McLarenu vyjádřili obavy ohledně toho, jak stáj pracuje s teplotami zadních pneumatik, což vyvolalo podezření z možného technického triku. FIA ale nyní učinila přítrž všem spekulacím a situaci definitivně uzavřela.
Carlos Sainz starší zvažuje kandidaturu na prezidenta FIA poté, co jej k tomu vyzvaly vlivné osobnosti motorsportu nespokojené se současným vedením. Mohammed Ben Sulayem čelí rostoucí kritice kvůli sérii kontroverzí a odchodů klíčových funkcionářů.
Lewis Hamilton prožil ve Ferrari napjatý víkend. Po sporné týmové režii, váhavém rozhodování a frustraci v rádiové komunikaci se rozhodl osobně uklidnit šéfa Frederica Vasseura. „Nebudu se omlouvat za to, že jsem bojovník,“ vzkázal po závodě. Vasseur jeho emoce chápe.
Argentinský jezdec Franco Colapinto nastoupí do závodního vozu Alpine už při nadcházející Velké ceně Emilia Romagna. Tým se sídlem v Enstone ho povýšil z pozice rezervního jezdce, aby nahradil Jacka Doohana, který odstartoval sezónu.
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.