Technický ředitel Williamsu Pat Symonds přibližuje přípravy na rychlý rozjezd, startovní proceduru i technické zajímavosti spojky ve voze Formule 1.
Launch control (elektronicky řízený start) byla technologie vyvinutá ve Formuli 1. Je stále povolená?Pat Symonds: Ne. V těchto dnech musí mít start pod kontrolou výlučně jezdec spíše než mikroprocesor. To ale neznamená, že inženýři jezdcům nemůžou trochu pomoct. Lekce, které jsme se naučili při řízeném startu, mají vliv na způsob, jak dnes běžně startujeme.
Často slýcháváme, jak piloti v boxové uličce před závodem hlasitě vytáčejí motor. K čemu všemu je to dobré?PS: Procedura pro dobrý start je pečlivě řízena a vyvíjena, podobně jako většina věcí v F1. Spojky jsou velmi malé a vyrábějí se z karbonu. Stejně jako karbonové brzdy jsou velmi citlivé na teplotu. To, co slyšíte, je "drhnutí spojky" (clutch scrub), které piloti provádějí. Upravují tím povrch spojky a dostávají ji na provozní teplotu.
Také potřebujeme určit bod záběru spojky, což vykonáváme prostřednictvím automatického procesu. Zpočátku to dělají technicky, když zahřívají auto stojící v garáži, ale protože ho potřebujeme neustále sledovat, tak provádíme také "rozjezdové poznávání bodu záběru." Do startu - ať už jde o start závodu či jen nácvik - tedy přesně víme, kde se bod záběru nachází a také máme spojku zahřátou.
Při jaké teplotě funguje spojka?PS: Ideální kolem 200 °C. Přesné hodnoty se liší v závislosti na použitém spojkovém materiálu, protože byť jsou všechny talíře vyrobeny z karbonu, tak se používají různé typy. Samozřejmě, že když pak spojka nadměrně prokluzuje, pak se stejně jako u silničního vozu může přehřát a ztratit výkonnost. V extrémních situacích se může stát tak horkou, že poškodí talířovou pružinu nebo dokonce vstupní hřídel převodovky.
Na startu se dá hodně získat i ztratit, proto se týmy pečlivě věnují jejich nácviku(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Jak se liší spojka F1 od té v silničním voze?PS: Rozdíly jsou celkem velké. F1 spojka se musí vypořádat s hodně vysokými krouticími momenty na startu a dokonce s ještě vyššími krouticími momenty, které vznikají torzní vibrací. Hodnoty však nejsou vyšší, než které vídáváme u vysoce výkonných silničních vozidel.
V F1 musíme udržet hmotnost a moment setrvačnosti co nejnižší při zachování tak malého průměru, aby mohl být motor posazen v šasi nízko. F1 spojka měří v průměru méně než 100 mm, obsahuje několik talířů, každý je silný zhruba 4 mm. Kryt se vyrábí z titanu, který zůstává velmi pevný i za vyšších teplot, a talířováová pružina je z oceli.
Ovládá se přes pracovní válec a vysouvací ložisko stejně jako u silničního vozu, ale místo hydraulického či kabelového spojení se spojkovým pedálem v F1 používáme vysokotlaký hydraulický ovládací systém, který řídí standardní elektronická řídicí jednotka. Dokonce ani nemáme spojkový pedál. Spojka se ovládá páčkami na zadní straně volantu.
Stejně jako hmotnost spojky je důležitá setrvačnost. Setrvačnost je vlastnost dílu, která mu brání ve změně jeho úhlové rychlosti. A protože závodní motor neustále svou rychlost mění, je toto hledisko obzvlášť důležité. Typická spojka v F1 váží kolem 30 % té, co se nachází v silničním voze, ale její setrvačnost je dosahuje pouze 10 % jejího silničního protějšku.
To se může zdát jako nepodstatné vzhledem k celkové hmotnosti vozidla, ale moment setrvačnosti spojky se násobí druhou mocninou celkového převodového poměru, abyste dostali odpovídající hmotnost, která musí být zrychlena.
U prvního rychlostního stupně s celkovým poměrem kolem 14:1 by silniční spojka vážila kolem 130 kg, zatímco závodní spojka dosahuje hmotnosti těsně nad 12 kg. Tohle má velký vliv na akceleraci při prvním rychlostním stupni.
Zdá se, že závodní spojka je drahá.PS: Všechno je v F1 drahé! Tady to vychází na 6 tisíc liber (200 tisíc Kč) za vnitřní součásti a další 4 000 liber (134 tisíc Kč) stojí titanový kryt.
Pádla pro ovládání spojky se nacházejí na zadní straně volantu (foto: Christophe Malbranque)
Co je tedy třeba k dobrému startu?PS: Všechno musí spolupracovat. Potřebujete správnou teplotu pneumatik. Správně zahřátá musí být i spojka a zadní kola se musí otáčet o 8 - 10 % rychleji než ta přední. Otáčky před startem musí být přesně takové, abyste mohli využít setrvačnost motoru k roztočení zadních kol, ale ne příliš vysoké, aby nedošlo k nadměrnému protočení kol. To je efektivní u dragsterů díky charakteristice jejich pneumatik, v F1 to ale dobrotu nedělá.
Proč vozy v F1 používají ruční spojku místo ovládání spojky nohou? Jak může jezdec cítit bod záběru spojky při ovládání rukou, když jde o fly-by-wire [připojení]?PS: Zaprvé jsou jen dva pedály efektivní - díky němu eliminujete čas potřebný pro přesun pravé nohy na brzdový pedál. Zadruhé používáme na volantu dvě pádla způsobem, kterým by se spojka ovládaná nohou používat nedala.
Při startu pilot zcela zatáhne za první páčku. Pak posouvá druhou k naučenému bodu záběru pomocí vodítka na volantu - světel, která mu ukazují, kde se při pohybu nachází. Páčka, která je celá zatlačená, má převahu a spojka je proto vysunutá.
Když zhasnou startovní světla, rychle uvolní první páčku, čímž spojku dostane hned do bodu záběru, který je určen druhou páčkou. Jak rychlost roste, postupně druhou páčku uvolňuje, dokud není spojka plně v záběru. Takto je teoreticky možné odstartovat co nejlépe.
Jak se FIA dozví o ulitém startu?PS: Na každé pozici na roštu se v zemi nachází čidlo. To snímá vysílač, který je namontován ve voze. Pokud čidlo zjistí, že se auto pohnulo před zhasnutím světel, automaticky uvědomí ředitelství závodu. V tomto ohledu není možné získat výhodu.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.