Zavedení nových pohonných jednotek ve Formuli 1 si vyžádalo také změnu volantů, přes které ovládají nejen zatáčení vozů a řazení. Dnes se blíže podíváme na aktuální volant Mercedesu W05, se kterým jezdí Lewis Hamilton a Nico Rosberg.
Jezdci díky komplexnějším pohonným jednotkám s pokročilejším a silnějším systémem pro rekuperaci kinetické energie mají náročnější práci a musí přemýšlet a zvládat více parametrů.
Na volantu si můžete všimnout novou zobrazovací jednotku PCU-8D, který dodává McLaren. Kombinuje moderní barvy s OLED displejem. Doteď se pilotům zobrazovaly červenou barvou pouze jednoduché číslice jako u kalkulaček ze 70. let. Nyní může pilot pomocí nového barevného displeje konfigurovat zobrazované parametry - cokoliv od volby rychlostních stupňů po vyvážení brzd.
Displej také pilotům umožňuje mít přehled o mnoha věcech, o které se ve voze musí starat. Také to týmu umožňuje zvýraznit cokoliv, co jezdec potřebuje ihned vědět, pokud je něco kritického z pohledu bezpečnosti.
Přestože jsou vozy složitější, tak inženýři na poli volantů odvedli výbornou práci: ty letošní jsou menší a lehčí než minulý rok a mají hranatější tvar. Každý z jezdců má své vlastní preference a požadavky na prvky, jako je místo za volantem, tvarovaní úchytů či barvy tlačítek.
Pohled do kokpitu Mercedesu W05 (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Po stranách displeje se nacházejí tři diody komisařů, které jsou standardizované - pomocí nich FIA indikuje vlajky na trati: červené, žluté či modré. Světla nad ním jsou konfigurovatelná, týmy je obvykle využívají pro indikaci otáček pro optimální řazení. Tyto světla ovládá ředitelství závodu FIA a byly zavedeny pro to, aby usnadnili pilotům respektování vlajek, které v rychlostech mohou občas přehlédnout.
Otočné přepínačůNa volantu Mercedesu se nachází celkem 9 otočných přepínačů. Tři z nich s číselnou stupnicí se nacházejí uprostřed, dalších šest slouží jako kolečka ovládaná prsty - piloti je mohou měnit, aniž by museli zvedat ruku z volantu.
Otočné ovládače uprostřed: 1) výběr z menu (uprostřed): nabízí 15 voleb, které mění najednou více konfigurací včetně pneumatik (úprava pro odlišné směsi) 2) HPP ovladač (vpravo): k řízení mnoha nastavení pohonné jednotky, jako například k managementu energie během závodu či nastavení MGU-K 3) ovladač strategie (vlevo): umožňuje úpravu strategických nastavení, například způsob, jakým je energie rekuperována/využívána.
Kolečka ovládaná prstem:- kolečka na pravé straně se používají pro úpravu diferenciálu: změnu momentu svornosti v různé fázi zatáčky (na vjezdu, uprostřed a ve vysoké rychlosti)- kolečka na levé straně se používají pro nastavení brzdění, tj. jak pro brzdy samotné, tak pro brzdění motorem, upravují mapování pedálu a další nastavení
Volant Mercedesu s popisem ovládacích prvků (foto: Mercedes AMG F1 Team)(pro zvětšení klikněte)
Tlačítka 4) BB- / BB+: management brzdového systému brake-by-wire (úprava brzdného účinku dolů/nahoru) 5) OT: tlačítko pro předjíždění 6) N: neutrál 7) +10 / +1: multifunkční přepínače nacházející se v optimální pozici 8) Radio: aktivuje radiokomunikaci jezdce k inženýrovi 9) DRS: ovládání DRS klapky10) Limiter: zapíná omezovač otáček v boxech11) Marker: používá se jezdcem k identifikaci zajímavých bodů v datech12) PC/R: potvrzuje nájezd do boxové uličky vysláním automatického varování garáži. To umožňuje se posádce v boxech připravit na příjezd vozu bez ohledu na to, jestli došlo rádiem k oznámení příjezdu jezdce do boxů.
Klíčová čísla- výroba volantu od počátku do konce trvá kolem šesti týdnů- servisní interval pro volant mezi závody činí kolem 24 člověkohodin- tým na každý závod vozí tři volanty pro každého jezdce; ty se neustále upravují tak, aby vyhovovaly odlišným nastavením či preferencím v průběhu roku
Tip: Popis loňského volantu Mercedesu (a odkazy na články o volantech dalších týmů) najdete zde.
Lando Norris z McLarenu očekává, že v nadcházející sezóně bude čelit "zrozenému" Lewisi Hamiltonovi, který vstupuje do svého prvního roku u Ferrari jako sedminásobný mistr světa. Fanoušci uvidí nové zbarvení všech monopostů včetně všech jezdců i šéfů týmů již v úterý 18.2. v londýnské O2 aréně.
Lewis Hamilton a Michael Schumacher patří mezi legendy Formule 1, kteří společně drží rekord v počtu mistrovských titulů. Jejich úspěchy formovaly historii tohoto sportu a jejich jména zůstávají synonymem pro dominanci na trati.
Lewis Hamilton si splnil sen, který nosil v srdci celý život – poprvé usedl do kokpitu vozu Ferrari F1 a zažil okamžik, na který nikdy nezapomene.
Alex Albon odmítá, že by pociťoval jakýkoliv zvýšený tlak v souvislosti s příchodem Carla Sainze do Williamsu. I když španělský jezdec přechází z Ferrari, Albon se soustředí na svou práci a novou sezónu bez ohledu na novou týmovou konkurenci.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché vidí v dodatečném čase v aerodynamickém tunelu oproti McLarenu a Ferrari potenciální klíč k výrazné výhodě. Upozornil však, že rozhodující bude, jak efektivně tým tuto příležitost využije pro zlepšení výkonu na trati.
V roce 2025 přichází pro Lewise Hamiltona největší výzva jeho kariéry, když poprvé usedne v rámci Grand Prix za volant Ferrari ve formuli 1. Po letech strávených u Mercedesu, kde vybojoval sedm titulů, se vydává na novou cestu, která by mohla změnit jeho sportovní kariéru.
Carlos Sainz poprvé usedl do kokpitu Williamsu pro sezonu 2025 v pátečním ranním testu. Po odchodu z Ferrari se stává jedním z nejzajímavějších jezdců mimo elitní týmy.
Lando Norris zahajuje už sedmou sezónu v barvách McLarenu. Talentovaný Brit nastoupil do týmu v roce 2019, kdy společně s Carlosem Sainzem tvořili novou jezdeckou dvojici.
Lando Norris vstupuje do roku 2025 s mnohem větší sebedůvěrou než v minulém roce. Po náročném souboji s Maxem Verstappenem, který mu přinesl cenné zkušenosti, čelil také přehnané kritice. V letošní sezóně se od něj očekává další zlepšení, přičemž v rozhovorech opakovaně zdůraznil důležitost své psychické pohody, která byla v minulosti často diskutována.
Carlos Sainz absolvoval své první dvě kola za volantem Williamsu FW47 na trati v Silverstonu, přičemž jeho počáteční hodnocení bylo pozitivní. Po krátkém testu uvedl, že vše probíhalo podle očekávání a "šlo všechno dobře".
Oscar Piastri si pro sezónu 2025 stanovil jasný cíl – bojovat o titul mistra světa Formule 1. Mladý australský jezdec je přesvědčen, že má potřebnou rychlost, zkušenosti i správné zázemí k tomu, aby se stal vážným konkurentem v šampionátu.
Na svátek svatého Valentýna Williams představil svůj nový monopost FW47 v Silverstone, s nímž bude v sezoně 2025 závodit zkušené duo Carlos Sainz a Alex Albon. Tým odhalil monopost v jednobarevném lakování. Skutečné barvy budou odhaleny v úterý 18. února v Londýně během hromadného představení.