Před sezónou kolovaly informace, že McLaren přijde s inovativním zadním zavěšením. Při představení vozu MP4-29 nic zvláštního vidět nebylo, ovšem při debutu v Jerezu stříbrný monopost vzbudil oprávněný rozruch. Co na něj říkají techničtí ředitelé Mercedesu, Red Bullu či Williamsu, tj. Paddy Lowe, Adrian Newey a Pat Symonds?
Předně musíme uvést, že zadní zavěšení nového McLarenu je legální. FIA mu dala zelenou již loni v létě, řešení nicméně nyní designéry konkurenčních stájí zaskočilo a někteří přemýšleli o podání protestu.
Ve středu technický ředitel James Allison řekl: "Viděl jsem jen několik rozmazaných obrázků, ale rád bych se o tom dozvěděl více, protože mě to zajímá." A Newey v ten den prohlásil: "Fotky jsem neviděl, ale tak, jak je popisováno, se zdá, že mají osm prvků zavěšení, zatímco povolených je pouze šest. Navíc máme jasná pravidla, pokud jde o šířku zavěšení."
Této části se týkají tři pravidla popisovaná v článku 10:- strukturální části nejsou považovány za karosérii- poměr nesmí přesahovat 3,5:1- žádný rozměr nesmí přesahovat 100 mm- profil ramena zavěšení musí být při pohledu zboku symetrický
McLaren pomoci čtyř neobvykle širokých prvků zavěšení pod zadním křídlem emuluje spodní křídlo, které letos bylo zakázané. Spíše než nad otázkou, zda je v souladu s pravidly, podle mě stojí se zamyslet nad tím, jak může být tento prvek aerodynamicky efektivní vzhledem k vysokému odporu, který vytváří.
Zadní zavěšení McLarenu
"Představuji si, že se snaží přimět difuzor k lepšímu fungování. Jednou z hlavních funkcí spodního zadního křídla nebylo vytvářet samotný přítlak, ale pomáhalo to k větší agresivitě u difuzoru a zamezovalo to odtržení proudění při nižších světlých výškách, takže bych si dokázal představit, že se pokoušejí o tohle," uvádí zkušený výkonnostní inženýr Rod Nelson, jenž během zimy přestoupil z Lotusu k Williamsu.
"Byli ve výkladu pravidel docela chytří, podařilo se jim do zadní části závěšení dostat jakousi psí nohu. Znamená to, že tak mohou dostat tyto kolmé povrchy na odtokových hranách, ale od středu k vnějšku mají bod po bodu stejnou geometrii," vysvětluje Nelson.
Je pravda, že pomáhá navýšit přítlak, snižuje tlak za difuzorem a pomáhá propojit komplexní proudící struktury vzduchu s 20cm širokým křidélkem (odborně Y100 nebo anglicky nazývané také monkey seat) nad difuzorem a horním křídlem, k tomu však dochází za cenu vyššího odporu.
"Křídlo vytváří celkem vysoký odpor, obzvlášť vzadu, kde se je ohnuté směrem dolů," soudí Newey. Mohlo by to mít příliš velký dopad na spotřebu nového turbomotoru Mercedesu. Ta je v letošní sezóně obzvlášť kritická, protože týmy během závodu mohou spotřebovat maximálně 100 kg paliva a Mercedes u svého monopostu dosahuje odlišných úrovní přítlaku i odporu.
Lowe však prohlásil, že by vyšší spotřeba v důsledku vyššího odporu neměla být problémem: "McLaren to promyslel. Našli už cestu, aby to fungovalo bez velké nevýhody." Jejich řešení využívá neobvyklou geometrii zadní poloosy, soupeřům dá okopírování trochu zabrat.
Pohled na zadní část vozu MP4-29 (foto: McLaren Mercedes)
Symonds spatřuje nevýhodu v torzní pevnosti a v kinematice, je ale zanedbatelná: "McLaren to může vyrovnat díky vyšší hmotnosti. Předpokládám, že ramena zavěšení jsou o něco těžší než obvykle."
Nakolik bude těžké trik McLarenu okopírovat? Podle Symondse to bude poměrně snadné: "Akorát to nebude tak perfektně sedět, jako McLarenu, který na tom postavil celý koncept svého vozu," myslí si technický ředitel Williamsu.
A jeho týmový kolega Nelson dodává: "Pokud to FIA považuje za legální, byli bychom nedbalí, kdybychom to nezkusili v aerodynamickém tunelu."
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.
Isack Hadjar se stal novou tváří týmu Racing Bulls. Talentovaný dvacetiletý Francouz si zajistil místo vedle Júkiho Cunody a v příští sezoně formule 1 dostane šanci ukázat svůj potenciál. Sesterský tým Red Bullu jeho angažmá potvrdil oficiálně na svém webu na počátku roku.
Christian Horner odmítá spekulace o tom, že by odchod Johnnyho Herberta z pozice stewarda souvisel s kritikou Maxe Verstappena. Podle šéfa Red Bullu jde o nezávislé rozhodnutí, které nemá žádnou spojitost s nizozemským pilotem.
Startovní listina pro nadcházející sezónu Formule 1 je na světě a přináší několik novinek, které fanoušky motorsportu určitě zaujmou.