Před sezónou kolovaly informace, že McLaren přijde s inovativním zadním zavěšením. Při představení vozu MP4-29 nic zvláštního vidět nebylo, ovšem při debutu v Jerezu stříbrný monopost vzbudil oprávněný rozruch. Co na něj říkají techničtí ředitelé Mercedesu, Red Bullu či Williamsu, tj. Paddy Lowe, Adrian Newey a Pat Symonds?
Předně musíme uvést, že zadní zavěšení nového McLarenu je legální. FIA mu dala zelenou již loni v létě, řešení nicméně nyní designéry konkurenčních stájí zaskočilo a někteří přemýšleli o podání protestu.
Ve středu technický ředitel James Allison řekl: "Viděl jsem jen několik rozmazaných obrázků, ale rád bych se o tom dozvěděl více, protože mě to zajímá." A Newey v ten den prohlásil: "Fotky jsem neviděl, ale tak, jak je popisováno, se zdá, že mají osm prvků zavěšení, zatímco povolených je pouze šest. Navíc máme jasná pravidla, pokud jde o šířku zavěšení."
Této části se týkají tři pravidla popisovaná v článku 10:- strukturální části nejsou považovány za karosérii- poměr nesmí přesahovat 3,5:1- žádný rozměr nesmí přesahovat 100 mm- profil ramena zavěšení musí být při pohledu zboku symetrický
McLaren pomoci čtyř neobvykle širokých prvků zavěšení pod zadním křídlem emuluje spodní křídlo, které letos bylo zakázané. Spíše než nad otázkou, zda je v souladu s pravidly, podle mě stojí se zamyslet nad tím, jak může být tento prvek aerodynamicky efektivní vzhledem k vysokému odporu, který vytváří.
Zadní zavěšení McLarenu
"Představuji si, že se snaží přimět difuzor k lepšímu fungování. Jednou z hlavních funkcí spodního zadního křídla nebylo vytvářet samotný přítlak, ale pomáhalo to k větší agresivitě u difuzoru a zamezovalo to odtržení proudění při nižších světlých výškách, takže bych si dokázal představit, že se pokoušejí o tohle," uvádí zkušený výkonnostní inženýr Rod Nelson, jenž během zimy přestoupil z Lotusu k Williamsu.
"Byli ve výkladu pravidel docela chytří, podařilo se jim do zadní části závěšení dostat jakousi psí nohu. Znamená to, že tak mohou dostat tyto kolmé povrchy na odtokových hranách, ale od středu k vnějšku mají bod po bodu stejnou geometrii," vysvětluje Nelson.
Je pravda, že pomáhá navýšit přítlak, snižuje tlak za difuzorem a pomáhá propojit komplexní proudící struktury vzduchu s 20cm širokým křidélkem (odborně Y100 nebo anglicky nazývané také monkey seat) nad difuzorem a horním křídlem, k tomu však dochází za cenu vyššího odporu.
"Křídlo vytváří celkem vysoký odpor, obzvlášť vzadu, kde se je ohnuté směrem dolů," soudí Newey. Mohlo by to mít příliš velký dopad na spotřebu nového turbomotoru Mercedesu. Ta je v letošní sezóně obzvlášť kritická, protože týmy během závodu mohou spotřebovat maximálně 100 kg paliva a Mercedes u svého monopostu dosahuje odlišných úrovní přítlaku i odporu.
Lowe však prohlásil, že by vyšší spotřeba v důsledku vyššího odporu neměla být problémem: "McLaren to promyslel. Našli už cestu, aby to fungovalo bez velké nevýhody." Jejich řešení využívá neobvyklou geometrii zadní poloosy, soupeřům dá okopírování trochu zabrat.
Pohled na zadní část vozu MP4-29 (foto: McLaren Mercedes)
Symonds spatřuje nevýhodu v torzní pevnosti a v kinematice, je ale zanedbatelná: "McLaren to může vyrovnat díky vyšší hmotnosti. Předpokládám, že ramena zavěšení jsou o něco těžší než obvykle."
Nakolik bude těžké trik McLarenu okopírovat? Podle Symondse to bude poměrně snadné: "Akorát to nebude tak perfektně sedět, jako McLarenu, který na tom postavil celý koncept svého vozu," myslí si technický ředitel Williamsu.
A jeho týmový kolega Nelson dodává: "Pokud to FIA považuje za legální, byli bychom nedbalí, kdybychom to nezkusili v aerodynamickém tunelu."
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.