Ruská stáj Marussia dnes konečně odhalila nový vůz, který do Jerezu dorazil s dvoudenním zpožděním. Po krátkém představení se s ním bude snažit co nejdříve připojit k ostatním týmům a vyjet na trať.
Designem odpovídá na dramatické změny v technických pravidlech, jejichž velikost dokládá i loučení s atmosférickými motory, s nimiž jsme se v F1 setkávali od roku 1988. Jejich místo zaujímají nové 1,6litrové V6 turbomotory.
Malá skupinka designérů zahájila práce na MR03 již v roce 2012. Do nového vozu bylo přeneseno jen několik z 11 212 dílů, z nichž se skládal předchozí MR02. Výsledkem je podle hlavního designéra Johna McQuilliama "vůbec nejlepší optimalizace výkonnosti versus inovace versus designová integrita."
"Během roku 2012 jsme analyzovali každý prvek vozu - od špičky nosu po odtokovou hranu zadního křídla s vědomím, jak radikálně odlišný bude vůz MR03 po tak velké změně technických pravidel.
Ohromně jsme těžili ze stability našich designových týmů - stejné osoby byly na počátku a nyní uzavírají proces trvající 24 měsíců. Myslím si, že právem můžeme být hrdi na způsob, jakým jsme odpověděli na tak významnou výzvu a na kvalitu vozu, s nímž jsme přišli v podobě MR03.
Auto bylo vyrobeno a dokončeno dle velmi vysokých standardů, zatímco se nám podařilo zachovat naše cíle v oblasti úspory hmotnosti s klíčovým důrazem na náš výborný záznam v podobě spolehlivosti.
Největší designovou výzvou bylo bezpochyby chlazení. Patří to už k jedné z oblasti, s kterou jsme nejen potěšeni po designové stránce, ale také pokud jde o míru inovace u našeho řešení. Zcela nové rozložení předního a zadního zavěšení je výsledkem nových aerodynamických pravidel, která kladou větší důraz na mechanickou výkonnost s tím, že mechanické systémy jsou nyní mnohem relevantnější pro skutečné silniční vozy," vysvětluje McQuilliam.
Marussia MR03 vyráží ke svému prvnímu kolu v Jerezu (foto: Marussia F1 Team)
"U Marussie máme mladé, ale zkušené a extrémně talentované skupiny inženýrů a techniků, kteří obrovským dílem přispěli k našemu pokroku v minulých letech, jak jsme viděli z pokroků mezi roky 2012 a 2013.
Navrhnout vůz, s nímž jsme začali v roce 2012, s integrací celého nového pohonného ústrojí a zároveň tvrdě tlačit na splnění našeho cíle v šampionátu konstruktérů 2013, je dokladem rozsahu, do kterého jsme jako technická organizace vyspěli," uvádí šéf týmu John Booth.
A jaký je letošní cíl Marussie po obsazení 10. místa v loňském šampionátu? "Musíme zmírnit to, že je letošní sezóna obestřena mnoha neznámými povahou našeho týmu, který je vysoce ambiciózní a vždy po sobě žádá více.
Cílem je pohybovat se kupředu, což znamená být v pozici, kdy se už nebudeme muset zaměřovat na nebezpečí zezadu, ale místo toho bojovat s týmy před námi. Na spekulace o relativní výkonnosti je přesto velmi brzy. O tom budeme možná moci hovořit s důvěrou až v Austrálii za 45 dní," upozorňuje šéf týmu, který je vděčný za podporu svých partnerů - dodavateli motorů Ferrari a společnosti McLaren Applied Technologies.
Tým budou v letošní sezóně opět reprezentovat Jules Bianchi a Max Chilton, kteří za něj závodili i v minulé sezóně.
Marussia MR03 (foto: Marussia F1 Team)
Technické specifikace Marussie MR03
Šasi- označení: MR03- monokok: kompozit z uhlíkových vláken- přední zavěšení: ramena zavěšení z uhlíkových vláken a prvek push-rod řídící vnitřní torzní tyč- zadní zavěšení: ramena zavěšení z uhlíkových vláken a prvek pull-rod řídící vnitřní torzní tyč
- elektronika: MAT SECU TAG 320/Scuderia Ferrari- karosérie: uhlíková vlákna- pneumatiky: Pirelli P Zero- maziva a kapaliny: Shell- rádio: Riedel- kola: BBS
- brzdový systém: kotouče a destičky uhlík/uhlík se zadním elektronickým systémem (brake by wire)- brzdové třmeny: AP Racing- hlavní válce: AP Racing
- řízení: hydraulický systém s posilovačem (PAS) navržený týmem Marussia F1- vybavení: volant včetně MAT PCU8 displeje navržený týmem Marussia F1- palivový systém: gumový měchýř ATL s kevlarovou výztuhou- chladicí systém: Marussia F1 tým- hasicí systém: FEV systém schválený FIA- pásy: Sabelt
Rozměry:- celková šířka: 1800 mm- rozvor kol: 3 700 mm
Motor- objem 1,6 litru- max. otáčky: 15 000- přeplňování: jedno turbo- průtok paliva: max. 100 kg/hod- kapacita palivové nádrže: 100 kg- konfigurace: V6 90 °C- počet válců: 6- vrtání: 80 mm- zdvih: 53 mm- počet ventilů: 4 na válec- vstřikování: přímé, 500 barů- počet jednotek na jezdce: 5 na sezónu
ERS systém- energie baterií: 4MJ na kolo- výkon MGU-K: 120 kW- maximální otáčky MGU-K: 50 000 ot/min- maximální otáčky MGU-H: 125 000 ot/min
Převodové ústrojí- podélně uložená převodovka Ferrari- hydraulický diferenciál s omezenou svorností řízený servem- poloautomatická, sekvenční a elektronicky řízená převodovka s rychlým řazením, osm rychlostí + zpátečka
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.