Ruská stáj Marussia dnes konečně odhalila nový vůz, který do Jerezu dorazil s dvoudenním zpožděním. Po krátkém představení se s ním bude snažit co nejdříve připojit k ostatním týmům a vyjet na trať.
Designem odpovídá na dramatické změny v technických pravidlech, jejichž velikost dokládá i loučení s atmosférickými motory, s nimiž jsme se v F1 setkávali od roku 1988. Jejich místo zaujímají nové 1,6litrové V6 turbomotory.
Malá skupinka designérů zahájila práce na MR03 již v roce 2012. Do nového vozu bylo přeneseno jen několik z 11 212 dílů, z nichž se skládal předchozí MR02. Výsledkem je podle hlavního designéra Johna McQuilliama "vůbec nejlepší optimalizace výkonnosti versus inovace versus designová integrita."
"Během roku 2012 jsme analyzovali každý prvek vozu - od špičky nosu po odtokovou hranu zadního křídla s vědomím, jak radikálně odlišný bude vůz MR03 po tak velké změně technických pravidel.
Ohromně jsme těžili ze stability našich designových týmů - stejné osoby byly na počátku a nyní uzavírají proces trvající 24 měsíců. Myslím si, že právem můžeme být hrdi na způsob, jakým jsme odpověděli na tak významnou výzvu a na kvalitu vozu, s nímž jsme přišli v podobě MR03.
Auto bylo vyrobeno a dokončeno dle velmi vysokých standardů, zatímco se nám podařilo zachovat naše cíle v oblasti úspory hmotnosti s klíčovým důrazem na náš výborný záznam v podobě spolehlivosti.
Největší designovou výzvou bylo bezpochyby chlazení. Patří to už k jedné z oblasti, s kterou jsme nejen potěšeni po designové stránce, ale také pokud jde o míru inovace u našeho řešení. Zcela nové rozložení předního a zadního zavěšení je výsledkem nových aerodynamických pravidel, která kladou větší důraz na mechanickou výkonnost s tím, že mechanické systémy jsou nyní mnohem relevantnější pro skutečné silniční vozy," vysvětluje McQuilliam.
Marussia MR03 vyráží ke svému prvnímu kolu v Jerezu (foto: Marussia F1 Team)
"U Marussie máme mladé, ale zkušené a extrémně talentované skupiny inženýrů a techniků, kteří obrovským dílem přispěli k našemu pokroku v minulých letech, jak jsme viděli z pokroků mezi roky 2012 a 2013.
Navrhnout vůz, s nímž jsme začali v roce 2012, s integrací celého nového pohonného ústrojí a zároveň tvrdě tlačit na splnění našeho cíle v šampionátu konstruktérů 2013, je dokladem rozsahu, do kterého jsme jako technická organizace vyspěli," uvádí šéf týmu John Booth.
A jaký je letošní cíl Marussie po obsazení 10. místa v loňském šampionátu? "Musíme zmírnit to, že je letošní sezóna obestřena mnoha neznámými povahou našeho týmu, který je vysoce ambiciózní a vždy po sobě žádá více.
Cílem je pohybovat se kupředu, což znamená být v pozici, kdy se už nebudeme muset zaměřovat na nebezpečí zezadu, ale místo toho bojovat s týmy před námi. Na spekulace o relativní výkonnosti je přesto velmi brzy. O tom budeme možná moci hovořit s důvěrou až v Austrálii za 45 dní," upozorňuje šéf týmu, který je vděčný za podporu svých partnerů - dodavateli motorů Ferrari a společnosti McLaren Applied Technologies.
Tým budou v letošní sezóně opět reprezentovat Jules Bianchi a Max Chilton, kteří za něj závodili i v minulé sezóně.
Marussia MR03 (foto: Marussia F1 Team)
Technické specifikace Marussie MR03
Šasi- označení: MR03- monokok: kompozit z uhlíkových vláken- přední zavěšení: ramena zavěšení z uhlíkových vláken a prvek push-rod řídící vnitřní torzní tyč- zadní zavěšení: ramena zavěšení z uhlíkových vláken a prvek pull-rod řídící vnitřní torzní tyč
- elektronika: MAT SECU TAG 320/Scuderia Ferrari- karosérie: uhlíková vlákna- pneumatiky: Pirelli P Zero- maziva a kapaliny: Shell- rádio: Riedel- kola: BBS
- brzdový systém: kotouče a destičky uhlík/uhlík se zadním elektronickým systémem (brake by wire)- brzdové třmeny: AP Racing- hlavní válce: AP Racing
- řízení: hydraulický systém s posilovačem (PAS) navržený týmem Marussia F1- vybavení: volant včetně MAT PCU8 displeje navržený týmem Marussia F1- palivový systém: gumový měchýř ATL s kevlarovou výztuhou- chladicí systém: Marussia F1 tým- hasicí systém: FEV systém schválený FIA- pásy: Sabelt
Rozměry:- celková šířka: 1800 mm- rozvor kol: 3 700 mm
Motor- objem 1,6 litru- max. otáčky: 15 000- přeplňování: jedno turbo- průtok paliva: max. 100 kg/hod- kapacita palivové nádrže: 100 kg- konfigurace: V6 90 °C- počet válců: 6- vrtání: 80 mm- zdvih: 53 mm- počet ventilů: 4 na válec- vstřikování: přímé, 500 barů- počet jednotek na jezdce: 5 na sezónu
ERS systém- energie baterií: 4MJ na kolo- výkon MGU-K: 120 kW- maximální otáčky MGU-K: 50 000 ot/min- maximální otáčky MGU-H: 125 000 ot/min
Převodové ústrojí- podélně uložená převodovka Ferrari- hydraulický diferenciál s omezenou svorností řízený servem- poloautomatická, sekvenční a elektronicky řízená převodovka s rychlým řazením, osm rychlostí + zpátečka
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.