McLaren v Maďarsku dosáhl dalšího, letos možná vůbec prvního skutečného zlepšení ve své rychlosti. Které nové díly pomohly oběma vozům MP4-28 dostat se na body?
Tým z Wokingu sice na Hungaroring nepředvedl zásadní obrat v konkurenceschopnosti, nevystoupal na pódium ani nevyrovnal svůj nejlepší letošní výsledek, oba piloti si však pochvalovali nové díly - vnímali při jízdě vyšší přítlak, stěžovali si však na špatné vyvážení vozu.
Z novinek nebylo možné napoprvé dostat vše, navíc na pomalém okruhu, který McLarenu papírově nesedí. Tým očekává, že se jejich efekt naplno projeví až v dalším závodě ve Spa, kde by chtěli dosáhnout mnohem lepšího výsledku - Jenson Button si dává za cíl pódium.
Po letní přestávce již většina stájí přesune svou pozornost k příštím vozům, proto se již větší rozdíly v relativní konkurenceschopnosti ani mohutný vzestup McLarenu čekat zřejmě nedají. Tým je však spokojený s tím, že porozuměl některým svým problémům, což je pro ně při navrhování monopostu pro rok 2014 klíčové.
Které díly byly tedy na McLarenu MP4-28 ve Velké ceně Maďarska nové?1.) nosníky předního křídla2.) deflektory pod nosem3.) vertikální křidélka na horní straně bočnic
Nosníky předního křídla
Většina nových dílů byla zaměřena na kritickou přední část, která nastavuje proudění pro zbytek vozu. Týmy sice před několika závody sliboval revoluční přední křídlo, jehož prvky použije i na voze pro rok 2014, to se však od minulého závodu viditelněji nezměnilo. Stále je poměrně jednoduché, tříprvkové, zatímco soupeři (Red Bull, Ferrari) jezdí se sedmiprvkovým.
Přítlak sice může být vyšší, ale jeho chování nemusí být v zatáčkách či při brzdění tak konzistentní. Zvláště při prudkém brzdění se zdálo, že McLaren se trápí s porpoisingem - divokým poskakování, kdy se křídlo "přicucne" příliš blízko k zemi, dochází k odtržení proudění, opět se zvedá - a celý cyklus se během vteřiny několikrát opakuje (což se při simulaci v aerodynamickém tunelu samozřejmě neděje).
Jeho nosníky jsou nyní delší a zahnuté více dovnitř, ke středu vozu. Pomáhají odklonit zvířený vzduch ze obou stran a dostat jej doprostřed pod auto. Kolem předních kol tak nyní může protékat více vzduchu.
Deflektory
McLaren dosud jezdil pod nosem s obyčejnými deflektory, které připomínaly kus obyčejné rovné desky - na špičkový tým až nepochopitelně jednoduchý a zastaralý díl. Na Hungaroringu konečně použil složitější tříprvkové deflektory.
Navazují na nosníky křídla před sebou a pomáhají dále směřovat vzduch k přední části bočnic. Smyslem je, aby oblast nižšího tlaku za předními koly fungovala pomocí jeho správnému směrování.
Vertikální křidélka na bočnicích
Drobná křidélka na horní straně bočnic vytvářejí víry a zvyšují tak energii mezní vrstvy, což vede ke zrychlení proudění za vniku turbulentního proudění nad bočnicemi. V Maďarsku se na voze objevila celkem tři, přičemž v Německu to krajní bylo spojeno s bočnicovým panelem.
Zadní část
Zadní křídlo není nové (s drobnými obměnami zůstává koncept zachován v podstatě od Barcelony), ale stojí za ukázku, jak v této oblasti drží McLaren krok s předními týmy. Obsahuje lemy v bočnicích pro vedení vzduchu proudícího po jejich povrchu či výřez v jejich náběžné hraně.
Krásný pohled na záď McLarenu odhaluje, kudy se tým vydal při zvládání velkých teplot. Difuzor, otvory ve spodní části kolem převodovky i výše v krytu motoru jsou přibližně stejné, zvětšil se však centrální otvor na zádi. Podobné řešení zvolil také Red Bull, některé jiné týmy však v Maďarsku za 50° veder sáhly k dodatečným otvorům v karosérii.
Foto: McLaren Mercedes
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.