McLaren v Maďarsku dosáhl dalšího, letos možná vůbec prvního skutečného zlepšení ve své rychlosti. Které nové díly pomohly oběma vozům MP4-28 dostat se na body?
Tým z Wokingu sice na Hungaroring nepředvedl zásadní obrat v konkurenceschopnosti, nevystoupal na pódium ani nevyrovnal svůj nejlepší letošní výsledek, oba piloti si však pochvalovali nové díly - vnímali při jízdě vyšší přítlak, stěžovali si však na špatné vyvážení vozu.
Z novinek nebylo možné napoprvé dostat vše, navíc na pomalém okruhu, který McLarenu papírově nesedí. Tým očekává, že se jejich efekt naplno projeví až v dalším závodě ve Spa, kde by chtěli dosáhnout mnohem lepšího výsledku - Jenson Button si dává za cíl pódium.
Po letní přestávce již většina stájí přesune svou pozornost k příštím vozům, proto se již větší rozdíly v relativní konkurenceschopnosti ani mohutný vzestup McLarenu čekat zřejmě nedají. Tým je však spokojený s tím, že porozuměl některým svým problémům, což je pro ně při navrhování monopostu pro rok 2014 klíčové.
Které díly byly tedy na McLarenu MP4-28 ve Velké ceně Maďarska nové?1.) nosníky předního křídla2.) deflektory pod nosem3.) vertikální křidélka na horní straně bočnic
Nosníky předního křídla
Většina nových dílů byla zaměřena na kritickou přední část, která nastavuje proudění pro zbytek vozu. Týmy sice před několika závody sliboval revoluční přední křídlo, jehož prvky použije i na voze pro rok 2014, to se však od minulého závodu viditelněji nezměnilo. Stále je poměrně jednoduché, tříprvkové, zatímco soupeři (Red Bull, Ferrari) jezdí se sedmiprvkovým.
Přítlak sice může být vyšší, ale jeho chování nemusí být v zatáčkách či při brzdění tak konzistentní. Zvláště při prudkém brzdění se zdálo, že McLaren se trápí s porpoisingem - divokým poskakování, kdy se křídlo "přicucne" příliš blízko k zemi, dochází k odtržení proudění, opět se zvedá - a celý cyklus se během vteřiny několikrát opakuje (což se při simulaci v aerodynamickém tunelu samozřejmě neděje).
Jeho nosníky jsou nyní delší a zahnuté více dovnitř, ke středu vozu. Pomáhají odklonit zvířený vzduch ze obou stran a dostat jej doprostřed pod auto. Kolem předních kol tak nyní může protékat více vzduchu.
Deflektory
McLaren dosud jezdil pod nosem s obyčejnými deflektory, které připomínaly kus obyčejné rovné desky - na špičkový tým až nepochopitelně jednoduchý a zastaralý díl. Na Hungaroringu konečně použil složitější tříprvkové deflektory.
Navazují na nosníky křídla před sebou a pomáhají dále směřovat vzduch k přední části bočnic. Smyslem je, aby oblast nižšího tlaku za předními koly fungovala pomocí jeho správnému směrování.
Vertikální křidélka na bočnicích
Drobná křidélka na horní straně bočnic vytvářejí víry a zvyšují tak energii mezní vrstvy, což vede ke zrychlení proudění za vniku turbulentního proudění nad bočnicemi. V Maďarsku se na voze objevila celkem tři, přičemž v Německu to krajní bylo spojeno s bočnicovým panelem.
Zadní část
Zadní křídlo není nové (s drobnými obměnami zůstává koncept zachován v podstatě od Barcelony), ale stojí za ukázku, jak v této oblasti drží McLaren krok s předními týmy. Obsahuje lemy v bočnicích pro vedení vzduchu proudícího po jejich povrchu či výřez v jejich náběžné hraně.
Krásný pohled na záď McLarenu odhaluje, kudy se tým vydal při zvládání velkých teplot. Difuzor, otvory ve spodní části kolem převodovky i výše v krytu motoru jsou přibližně stejné, zvětšil se však centrální otvor na zádi. Podobné řešení zvolil také Red Bull, některé jiné týmy však v Maďarsku za 50° veder sáhly k dodatečným otvorům v karosérii.
Foto: McLaren Mercedes
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.