McLaren v Maďarsku dosáhl dalšího, letos možná vůbec prvního skutečného zlepšení ve své rychlosti. Které nové díly pomohly oběma vozům MP4-28 dostat se na body?
Tým z Wokingu sice na Hungaroring nepředvedl zásadní obrat v konkurenceschopnosti, nevystoupal na pódium ani nevyrovnal svůj nejlepší letošní výsledek, oba piloti si však pochvalovali nové díly - vnímali při jízdě vyšší přítlak, stěžovali si však na špatné vyvážení vozu.
Z novinek nebylo možné napoprvé dostat vše, navíc na pomalém okruhu, který McLarenu papírově nesedí. Tým očekává, že se jejich efekt naplno projeví až v dalším závodě ve Spa, kde by chtěli dosáhnout mnohem lepšího výsledku - Jenson Button si dává za cíl pódium.
Po letní přestávce již většina stájí přesune svou pozornost k příštím vozům, proto se již větší rozdíly v relativní konkurenceschopnosti ani mohutný vzestup McLarenu čekat zřejmě nedají. Tým je však spokojený s tím, že porozuměl některým svým problémům, což je pro ně při navrhování monopostu pro rok 2014 klíčové.
Které díly byly tedy na McLarenu MP4-28 ve Velké ceně Maďarska nové?1.) nosníky předního křídla2.) deflektory pod nosem3.) vertikální křidélka na horní straně bočnic
Nosníky předního křídla
Většina nových dílů byla zaměřena na kritickou přední část, která nastavuje proudění pro zbytek vozu. Týmy sice před několika závody sliboval revoluční přední křídlo, jehož prvky použije i na voze pro rok 2014, to se však od minulého závodu viditelněji nezměnilo. Stále je poměrně jednoduché, tříprvkové, zatímco soupeři (Red Bull, Ferrari) jezdí se sedmiprvkovým.
Přítlak sice může být vyšší, ale jeho chování nemusí být v zatáčkách či při brzdění tak konzistentní. Zvláště při prudkém brzdění se zdálo, že McLaren se trápí s porpoisingem - divokým poskakování, kdy se křídlo "přicucne" příliš blízko k zemi, dochází k odtržení proudění, opět se zvedá - a celý cyklus se během vteřiny několikrát opakuje (což se při simulaci v aerodynamickém tunelu samozřejmě neděje).
Jeho nosníky jsou nyní delší a zahnuté více dovnitř, ke středu vozu. Pomáhají odklonit zvířený vzduch ze obou stran a dostat jej doprostřed pod auto. Kolem předních kol tak nyní může protékat více vzduchu.
Deflektory
McLaren dosud jezdil pod nosem s obyčejnými deflektory, které připomínaly kus obyčejné rovné desky - na špičkový tým až nepochopitelně jednoduchý a zastaralý díl. Na Hungaroringu konečně použil složitější tříprvkové deflektory.
Navazují na nosníky křídla před sebou a pomáhají dále směřovat vzduch k přední části bočnic. Smyslem je, aby oblast nižšího tlaku za předními koly fungovala pomocí jeho správnému směrování.
Vertikální křidélka na bočnicích
Drobná křidélka na horní straně bočnic vytvářejí víry a zvyšují tak energii mezní vrstvy, což vede ke zrychlení proudění za vniku turbulentního proudění nad bočnicemi. V Maďarsku se na voze objevila celkem tři, přičemž v Německu to krajní bylo spojeno s bočnicovým panelem.
Zadní část
Zadní křídlo není nové (s drobnými obměnami zůstává koncept zachován v podstatě od Barcelony), ale stojí za ukázku, jak v této oblasti drží McLaren krok s předními týmy. Obsahuje lemy v bočnicích pro vedení vzduchu proudícího po jejich povrchu či výřez v jejich náběžné hraně.
Krásný pohled na záď McLarenu odhaluje, kudy se tým vydal při zvládání velkých teplot. Difuzor, otvory ve spodní části kolem převodovky i výše v krytu motoru jsou přibližně stejné, zvětšil se však centrální otvor na zádi. Podobné řešení zvolil také Red Bull, některé jiné týmy však v Maďarsku za 50° veder sáhly k dodatečným otvorům v karosérii.
Foto: McLaren Mercedes
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.
Podle neoficiálních zpráv Ferrari připravuje při nadcházející Velké ceně Itálie v Monze speciální poctu k 50. výročí prvního titulu mistra světa Nikiho Laudy.
Lewis Hamilton zažil u Ferrari svůj nejúspěšnější začátek kariéry u nové stáje. Sedminásobný mistr světa zůstává přesto optimistický a věří v dlouhodobou vizi týmu.
Jacques Villeneuve je přesvědčen, že za nedávnou nadvládu Red Bullu stojí především Max Verstappen. Podle něj by si tým měl více uvědomovat, že současné úspěchy nejsou jen zásluhou technické převahy, ale hlavně vynikajících jezdeckých schopností své hvězdy.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.