Technik Renaultu Henry Saint-Michel popisuje některé procedury, jež souvisejí se startem osmiválcového motoru Renault RS27, který pohání vůz Kimiho Räikkönena.
1. Zahřátí bloku motoru"Začínáme zahříváním motoru na 80 °C koloběhem horké chladicí kapaliny skrz motor a chladiče. Pak přidáváme stlačený vzduch, který se nachází v láhvi uvnitř bočnice. Slouží jako protiváha proti veškerým únikům, kterými by mohl trpět pneumatický systém. Také kontrolujeme úroveň a teplotu oleje," uvádí technik Renaultu Henry Saint-Michel, který má na starosti vůz Kimiho Räikkönena u Lotusu.
Elektronická řídicí jednotka (ECU) je přitom napojena k jeho notebooku, který sbírá z různých čidel údaje o poloze, teplotě a tlaku.
2. Zvyšování tlaku olejeJakmile teplota motoru dosáhne 80 °C, jsou od něj odpojeny hadice zahřívacího systému. Dalším krokem je natočení motoru, ale bez jeho nastartování.
"Motor natáčíme s využitím elektrického startéru, aby olej mohl obíhat rozvody a zajistit, že písty, kroužky, ložiska, ojnice a další vnitřní komponenty budou pokryty tenkým filmem oleje," pokračuje technik.
Aby nedošlo k nastartování, drží stisknuté červené tlačítko na své pracovní desce, zatímco mechanik Lotusu natáčí motor elektrickým startérem.
3. NastartováníJakmile je osmiválec zahřátý, externí elektrický startér jej probouzí k životu. Skládá se z 24V baterie a samotného startéru, který se připojuje k zadní části převodovky. Obsahuje dlouhou tyč, která se zasouvá do převodovky, a také sadu převodů a spojku. Kliková hřídel motoru se při jeho aktivaci otáčí pětkrát rychleji. Startér je vyroben tak, aby byl spolehlivý, nikoliv lehký.
Motor startéru je celkem hlučný a po zapnutí ji cítit jeho silné "nakopnutí." Úžasný zvuk probudivšího osmiválce kousek od hlavy startujícího mechanika společně s vyšlehnutím 600 °C horkých výfukových plynů musí být krásným zážitkem.
Video: Současný osmiválec Renault RS27 (zdroj: Renault Sport F1)
"Na obrazovce vidím, jak stoupá tlak oleje a motor je připravován. Když jsou všechny systémy v pořádku, řeknu mechanikovi obsluhujícímu startér, aby V8 motor nastartoval. Uvolněním červeného tlačítka mu to umožním," vysvětluje Saint-Michel.
Motor se startuje a vypíná při 3 000 - 4 000 ot/min. Teplota vody ihned klesá na 60 °C (protože koluje chladicím systémem), ale může hned vyskočit zpět na 80 °C rychlostí jednoho stupně za dvě sekundy. Technik může zvyšovat otáčky motoru pomocí joysticku, kterému říká "pit pedal."
"Kluk od Lotusu, který má na starosti elektroniku, poté spouští plně automatizovaný softwarový program. Další mechanik sedí na místě pilota, mění převodové stupně, aktivuje spojku a otáčí volantem zleva doprava, aby odvzdušnil okruh posilovače-
Poté mi znovu předává řízení procedury. Vytáčím na 5 - 7 sekund motor na 7 000 ot/min před tím, než ho zastavím. Dělám to proto, abych úplně odklidil olej z motoru a aby se jeho co nejvyšší množství vrátilo do nádrže. Pak provádíme přesná měření úrovně oleje," dodává technik Renaultu.
4. Udržování teplotyMotor je obvykle udržován po celý den ve své provozní teplotě po celý den od té doby, co se vůz dostane na trať. Pokud je třeba, může být na chvíli nastartován, aby se udržel při těch správných teplotách.
Tip: Jak startují motor u Caterhamu, to popisoval jejich inženýr zde.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.