Technik Renaultu Henry Saint-Michel popisuje některé procedury, jež souvisejí se startem osmiválcového motoru Renault RS27, který pohání vůz Kimiho Räikkönena.
1. Zahřátí bloku motoru"Začínáme zahříváním motoru na 80 °C koloběhem horké chladicí kapaliny skrz motor a chladiče. Pak přidáváme stlačený vzduch, který se nachází v láhvi uvnitř bočnice. Slouží jako protiváha proti veškerým únikům, kterými by mohl trpět pneumatický systém. Také kontrolujeme úroveň a teplotu oleje," uvádí technik Renaultu Henry Saint-Michel, který má na starosti vůz Kimiho Räikkönena u Lotusu.
Elektronická řídicí jednotka (ECU) je přitom napojena k jeho notebooku, který sbírá z různých čidel údaje o poloze, teplotě a tlaku.
2. Zvyšování tlaku olejeJakmile teplota motoru dosáhne 80 °C, jsou od něj odpojeny hadice zahřívacího systému. Dalším krokem je natočení motoru, ale bez jeho nastartování.
"Motor natáčíme s využitím elektrického startéru, aby olej mohl obíhat rozvody a zajistit, že písty, kroužky, ložiska, ojnice a další vnitřní komponenty budou pokryty tenkým filmem oleje," pokračuje technik.
Aby nedošlo k nastartování, drží stisknuté červené tlačítko na své pracovní desce, zatímco mechanik Lotusu natáčí motor elektrickým startérem.
3. NastartováníJakmile je osmiválec zahřátý, externí elektrický startér jej probouzí k životu. Skládá se z 24V baterie a samotného startéru, který se připojuje k zadní části převodovky. Obsahuje dlouhou tyč, která se zasouvá do převodovky, a také sadu převodů a spojku. Kliková hřídel motoru se při jeho aktivaci otáčí pětkrát rychleji. Startér je vyroben tak, aby byl spolehlivý, nikoliv lehký.
Motor startéru je celkem hlučný a po zapnutí ji cítit jeho silné "nakopnutí." Úžasný zvuk probudivšího osmiválce kousek od hlavy startujícího mechanika společně s vyšlehnutím 600 °C horkých výfukových plynů musí být krásným zážitkem.
Video: Současný osmiválec Renault RS27 (zdroj: Renault Sport F1)
"Na obrazovce vidím, jak stoupá tlak oleje a motor je připravován. Když jsou všechny systémy v pořádku, řeknu mechanikovi obsluhujícímu startér, aby V8 motor nastartoval. Uvolněním červeného tlačítka mu to umožním," vysvětluje Saint-Michel.
Motor se startuje a vypíná při 3 000 - 4 000 ot/min. Teplota vody ihned klesá na 60 °C (protože koluje chladicím systémem), ale může hned vyskočit zpět na 80 °C rychlostí jednoho stupně za dvě sekundy. Technik může zvyšovat otáčky motoru pomocí joysticku, kterému říká "pit pedal."
"Kluk od Lotusu, který má na starosti elektroniku, poté spouští plně automatizovaný softwarový program. Další mechanik sedí na místě pilota, mění převodové stupně, aktivuje spojku a otáčí volantem zleva doprava, aby odvzdušnil okruh posilovače-
Poté mi znovu předává řízení procedury. Vytáčím na 5 - 7 sekund motor na 7 000 ot/min před tím, než ho zastavím. Dělám to proto, abych úplně odklidil olej z motoru a aby se jeho co nejvyšší množství vrátilo do nádrže. Pak provádíme přesná měření úrovně oleje," dodává technik Renaultu.
4. Udržování teplotyMotor je obvykle udržován po celý den ve své provozní teplotě po celý den od té doby, co se vůz dostane na trať. Pokud je třeba, může být na chvíli nastartován, aby se udržel při těch správných teplotách.
Tip: Jak startují motor u Caterhamu, to popisoval jejich inženýr zde.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.