Sportovní ředitel Pirelli přiznává, že plánované úpravy pneumatik budou mít vliv i na aerodynamiku monopostů, podle něj z ní však bude těžit většina týmů.
Pirelli se od Velké ceny Kanady po velké vlně kritiky hodlá vrátit k loňským konstrukcím svých pneumatik, v nichž ocelový pás nahradí znovu kevlarový. Díky tomu dojde k prodloužení jejich životnosti, přestože směsi zůstanou stejné (více zde).
V rozhovoru Hembery odmítá, že by podlehli nátlaku Red Bullu: "Co se týče Christiana Hornera, myslím, že jsme o tom společně hovořili asi pět minut. Skutečně se jedná o rozhodnutí Pirelli. Musíme hledět na všechny týmy a na to, jak se podle nás bude situace vyvíjet - a to bylo základem rozhodnutí."
Uvědomuje si, že se Red Bully a Mercedesy s letošními pneumatikami trápily, zatímco například Ferrari, Force India či Lotus se s nimi vypořádali mnohem lépe: "Nepotěšíte všechny, to je jeden z faktorů. Lidé budou poukazovat na Lotus a Ferrari s tím, že z jejich pohledu to je OK. Ale Red Bull přesto letos dva závody vyhrál a vede šampionát, takže si nevedli moc špatně ani se současným produktem.
Musíme učinit rozhodnutí na základě dat získaných od všech 11 týmů. Samozřejmě, že nějaký tým může upřednostňovat jiný přístup než druhý. Ale my se snažíme zvolit co nejneutrálnější přístup v našem rozhodování, takže to je pro většinu nejlepší."
Práce na 60% modelu monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Sauberu(foto: Sauber Motorsport AG)
Změny se dotknou aerodynamiky i strategie využívání pneumatikPirelli si uvědomuje, že tyto změny ovlivní aerodynamiku současných monopostů. Loňské pneumatiky měly pevnější bočnice, takže se tolik nedeformovaly jako ty letošní.
Menší deformace vedou ke stabilnějšímu toku horkých plynů z výfuků, a tudíž k menšímu bočnímu proudění do difuzoru, který díky není vířením tak narušován a díky většímu pracovnímu objemu může vytvářet vyšší přítlak - a ten umožňuje volit vyšší úhel skluzu za nižšího opotřebení.
Paradoxně ještě větší vliv na proudění kolem vozu budou mít přední pneumatiky vzhledem k těsné blízkosti předního křídla. Jakékoliv drobné změny v této oblasti (včetně deformace pneumatik) mají následný efekt na zadní část. Proto bude třeba vyrobit také nové verze křídel, jejich bočnic, podlah a brzdových kanálků.
Na současné - nedostatečně reprezentativní - modely pneumatik pro aerodynamické tunely si stěžovalo několik týmů - například McLaren či Sauber, kteří letos hodně ztrácejí. Při svém testování se vrátí k loňským 60% či ve dvou případech 50% modelům.
"Zítra poskytneme týmům mnohem více dat. Dokončujeme přesné specifikace. Skutečně se jedná o směsici toho, co jsme používali v letošní sezóně, s některými strukturálními věcmi z té minulé, což by mělo pomoci minimalizovat dopad pro týmy.
Jak si dokážete představit, na aerodynamice bude třeba odvést spousta práce a pneumatiky ji mohou ovlivnit způsobem, jakým se deformují, takže týmy velmi rádi data obdrží co nejdříve, aby mohli začít pracovat na Kanadě.
Z aerodynamického pohledu to může mít vliv. Proto týmům chceme poskytnout něco, co už trochu v minulosti používali, takže už mají nějaká data. To se zřejmě bude také týkat způsobu fungování směsí na jejich vozech: budou z určitých hledisek méně agresivní, což může lehce ovlivnit strategii toho, jak pneumatiky používat v závodě," dodává Hembery.
Změny v pneumatikách budou mít vliv na aerodynamiku, zavěšení i finance týmů(foto: Sauber Motorsport AG)
Absence testování a vliv na zavěšení a financeZměny v konstrukcích pneumatik budou mít dopad i na zavěšení. Týmy dostávají od Pirelli tzv. "Pacejka modely" fyzických vlastností pneumatik, což umožňuje jejich přesnou reprezentaci v simulacích. Stejně jako u modelů pro aerodynamický tunel, i u modelů pro CFD se bude tedy částečně jednat o návrat k loňským datům.
Týmy pak mohou optimalizovat své pružiny, tlumiče a jejich propojení, aby se vyrovnaly s návratem ke starší konstrukci pneumatik. Současně se budou muset podívat i na geometrii zavěšení tak, aby změny v odklonu kol a středu klopení této změně odpovídaly.
To bude vyžadovat výrobu nových vzorků, forem a závěsů, což má uprostřed sezóny negativní dopad na finance, protože tyto výdaje nebyly plánovány. Týmy mají již tak napjaté rozpočty kvůli vývoji nových projektů pro přelomový rok 2014, kdy je čeká drahý přechod na nové motory i změny v aerodynamice.
Při tak rychlých změnách nedojde ani na potřebné testování kombinace nových směsí se starými konstrukcemi v reálných podmínkách na dráze.
Ovlivní strukturální změny pneumatik výkonnostní pořadí týmů? (foto: McLaren Mercedes)
A co na to pravidla?A bez zajímavosti není ani rozpor s technickými pravidly, jejichž článek 12.6.3 praví: "Specifikace pneumatik budou určeny FIA do 1. září předchozí sezóny. Jakmile o nich bude tímto způsobem rozhodnuto, specifikace pneumatik se v průběhu mistrovské sezóny bez souhlasu všech soutěžících týmů měnit nebudou."
Všechny týmy ale se změnou nesouhlasily, což Pirelli může obejít zřejmě jen díky absenci platné Concordské dohody v F1.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.