Sportovní ředitel Pirelli přiznává, že plánované úpravy pneumatik budou mít vliv i na aerodynamiku monopostů, podle něj z ní však bude těžit většina týmů.
Pirelli se od Velké ceny Kanady po velké vlně kritiky hodlá vrátit k loňským konstrukcím svých pneumatik, v nichž ocelový pás nahradí znovu kevlarový. Díky tomu dojde k prodloužení jejich životnosti, přestože směsi zůstanou stejné (více zde).
V rozhovoru Hembery odmítá, že by podlehli nátlaku Red Bullu: "Co se týče Christiana Hornera, myslím, že jsme o tom společně hovořili asi pět minut. Skutečně se jedná o rozhodnutí Pirelli. Musíme hledět na všechny týmy a na to, jak se podle nás bude situace vyvíjet - a to bylo základem rozhodnutí."
Uvědomuje si, že se Red Bully a Mercedesy s letošními pneumatikami trápily, zatímco například Ferrari, Force India či Lotus se s nimi vypořádali mnohem lépe: "Nepotěšíte všechny, to je jeden z faktorů. Lidé budou poukazovat na Lotus a Ferrari s tím, že z jejich pohledu to je OK. Ale Red Bull přesto letos dva závody vyhrál a vede šampionát, takže si nevedli moc špatně ani se současným produktem.
Musíme učinit rozhodnutí na základě dat získaných od všech 11 týmů. Samozřejmě, že nějaký tým může upřednostňovat jiný přístup než druhý. Ale my se snažíme zvolit co nejneutrálnější přístup v našem rozhodování, takže to je pro většinu nejlepší."
Práce na 60% modelu monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Sauberu(foto: Sauber Motorsport AG)
Změny se dotknou aerodynamiky i strategie využívání pneumatikPirelli si uvědomuje, že tyto změny ovlivní aerodynamiku současných monopostů. Loňské pneumatiky měly pevnější bočnice, takže se tolik nedeformovaly jako ty letošní.
Menší deformace vedou ke stabilnějšímu toku horkých plynů z výfuků, a tudíž k menšímu bočnímu proudění do difuzoru, který díky není vířením tak narušován a díky většímu pracovnímu objemu může vytvářet vyšší přítlak - a ten umožňuje volit vyšší úhel skluzu za nižšího opotřebení.
Paradoxně ještě větší vliv na proudění kolem vozu budou mít přední pneumatiky vzhledem k těsné blízkosti předního křídla. Jakékoliv drobné změny v této oblasti (včetně deformace pneumatik) mají následný efekt na zadní část. Proto bude třeba vyrobit také nové verze křídel, jejich bočnic, podlah a brzdových kanálků.
Na současné - nedostatečně reprezentativní - modely pneumatik pro aerodynamické tunely si stěžovalo několik týmů - například McLaren či Sauber, kteří letos hodně ztrácejí. Při svém testování se vrátí k loňským 60% či ve dvou případech 50% modelům.
"Zítra poskytneme týmům mnohem více dat. Dokončujeme přesné specifikace. Skutečně se jedná o směsici toho, co jsme používali v letošní sezóně, s některými strukturálními věcmi z té minulé, což by mělo pomoci minimalizovat dopad pro týmy.
Jak si dokážete představit, na aerodynamice bude třeba odvést spousta práce a pneumatiky ji mohou ovlivnit způsobem, jakým se deformují, takže týmy velmi rádi data obdrží co nejdříve, aby mohli začít pracovat na Kanadě.
Z aerodynamického pohledu to může mít vliv. Proto týmům chceme poskytnout něco, co už trochu v minulosti používali, takže už mají nějaká data. To se zřejmě bude také týkat způsobu fungování směsí na jejich vozech: budou z určitých hledisek méně agresivní, což může lehce ovlivnit strategii toho, jak pneumatiky používat v závodě," dodává Hembery.
Změny v pneumatikách budou mít vliv na aerodynamiku, zavěšení i finance týmů(foto: Sauber Motorsport AG)
Absence testování a vliv na zavěšení a financeZměny v konstrukcích pneumatik budou mít dopad i na zavěšení. Týmy dostávají od Pirelli tzv. "Pacejka modely" fyzických vlastností pneumatik, což umožňuje jejich přesnou reprezentaci v simulacích. Stejně jako u modelů pro aerodynamický tunel, i u modelů pro CFD se bude tedy částečně jednat o návrat k loňským datům.
Týmy pak mohou optimalizovat své pružiny, tlumiče a jejich propojení, aby se vyrovnaly s návratem ke starší konstrukci pneumatik. Současně se budou muset podívat i na geometrii zavěšení tak, aby změny v odklonu kol a středu klopení této změně odpovídaly.
To bude vyžadovat výrobu nových vzorků, forem a závěsů, což má uprostřed sezóny negativní dopad na finance, protože tyto výdaje nebyly plánovány. Týmy mají již tak napjaté rozpočty kvůli vývoji nových projektů pro přelomový rok 2014, kdy je čeká drahý přechod na nové motory i změny v aerodynamice.
Při tak rychlých změnách nedojde ani na potřebné testování kombinace nových směsí se starými konstrukcemi v reálných podmínkách na dráze.
Ovlivní strukturální změny pneumatik výkonnostní pořadí týmů? (foto: McLaren Mercedes)
A co na to pravidla?A bez zajímavosti není ani rozpor s technickými pravidly, jejichž článek 12.6.3 praví: "Specifikace pneumatik budou určeny FIA do 1. září předchozí sezóny. Jakmile o nich bude tímto způsobem rozhodnuto, specifikace pneumatik se v průběhu mistrovské sezóny bez souhlasu všech soutěžících týmů měnit nebudou."
Všechny týmy ale se změnou nesouhlasily, což Pirelli může obejít zřejmě jen díky absenci platné Concordské dohody v F1.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.