McLaren tvrdí, že už ví, proč jejich vůz MP4-28 tolik zaostal za předsezónním očekávaním. Částečně k tomu přispěly problémy s novými pneumatikami, jejichž deformace způsobují turbulence, které narušují fungování difuzoru.
Pirelli v Bahrajnu krom změny v tvrdší směsi, která se bude podobat loňské specifikaci, slíbilo také zlepšení pneumatik pro testování v aerodynamických tunelech. Na ty si některé týmy včetně McLarenu stěžovalo, protože jejich modely dostatečně neodpovídaly jejich plné velikosti pro závodní monoposty a v tunelech vedly ke zkreslování dat (psali jsme zde).
McLaren se již zdá být na správné cestě a v Bahrajnu ukrojil další desetinku z náskoků soupeřů. V Austrálii ztrácel 1,5 sekundy na nejrychlejší, v Malajsii na plynulejší dráze 0,9 s, v Číně 0,7 a v Bahrajnu 0,6 s.
"A navíc na typu okruhu, na kterém jsme v Melbourne zcela vyhořeli," připomíná šéf McLarenu Martin Whitmarsh na trať, která jejich vozu neměla sedět. Ke zrychlení pomohly další změny v oblasti výfuku a podlahy v oblasti zadních kol. McLaren v Austrálii pneumatiky nedokázal zahřát, auto bylo velmi tuhé.
Po dočasném řešení choulostivá aerodynamika fungovala a McLaren si v závodě udržoval dobrou rychlost, když Sergio Pérez skončil šestý. Slabinou MP4-28 je trakce, proto trpěl v Melbourne s pomalými zatáčkami a častým brzděním a akcelerací.
Zadní část McLarenu MP4-28 v Bahrajnu, kde tým učinil další drobný pokrok (foto: McLaren Mercedes)
Problémy s trakcí a velká ztráta aerodynamické výkonnosti při vyšší světlé výšceVůz vytváří na zádi dostatek přítlaku jen při nižší světlé výšce a menším propružení. "Při vyšší světlé výšce ztrácíme 25 až 35 bodů přítlaku," prozrazuje Whitmarsh pro Auto Motor und Sport. To je téměř desetina celkového aerodynamického přítlaku generovaného vozem.
Inženýři během posledních třech závodů zkoušeli upravit bočnice, výfuky, podlahu včetně vertikálních lišt pro usměrňování horkého vzduchu. Kvůli odlišné deformaci pneumatiky zvětšili výřezy kolem nich, proto musely být jinak nasměrovány i koncovky výfuků.
"Našemu vozu a pneumatikám rozumíme," řekl Whitmarsh v Bahrajnu. "Klíčem je odvodit správné řešení. Některé z pokusů nás posunuly kupředu, jiné ne. Některé nám poskytly odpovědi na to, co autu vyhovuje a co mu nesedí. Považuji za dobrou známku to, že náš vůz na všechny tyto změny reagoval."
Upravené bočnice a výfuky na voze Jensona Buttona (foto: McLaren Mercedes)
Citlivá aerodynamika: turbulence kolem pneumatik narušují fungování difuzoruAerodynamika současných vozů je tak důležitá, že i nejmenší odchylka v důležitém povrchu může dramaticky narušit výkonnost vozu. "Viděl jsem případy, kdy jen drobné uvolnění kluzné desky zcela zničilo výkonnost difuzoru," uvedl technický ředitel Marussie Pat Symonds.
Nyní je celkem zřejmé, že za problémy MP4-28 stojí větší deformace pneumatik ve srovnání s loňským rokem, což je dáno změnou jejich konstrukce a měkčími bočnicemi. "Vytváří to za zadními koly turbulence, které pronikají do difuzoru a ovlivňují jeho výkonnost. Proto musíme do škvír v difuzoru foukat jinak než v roce 2012," pokračuje Whitmarsh.
Taková optimalizace difuzoru je však mravenčí práci. Boční strany difuzoru jsou na letošních vozech kvůli deformaci pneumatik více vyříznuté, s čímž souvisí i odlišné nasměrování horkých plynů z výfuků. Je třeba ale dávat pozor na možné problémy s přehříváním pneumatik, protože teplota výfukových plynů v těchto místech dosahuje podle Remiho Taffina z Renaultu stále ještě 700 - 1000 °C.
Do Barcelony hodlá McLaren přivést celou škálu nových dílů a doufá, že se ještě letos vrátí k vítězstvím.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.