Jaká vylepšení vozu CT03 představil Caterham v Bahrajnu na voze Charlese Pica?
Caterham do letošní sezóny nevstoupil se zcela novým vozem, ale s hybridním autem z minulého roku, na které nasadil některé z dílů vyvinuté přes zimu s tím, že zbylé starší díly budou nahrazeny v průběhu sezóny. Od počátku plánoval velké vylepšení pro Barcelonu, některé novinky se mu však podařil přivézt již do Bahrajnu.
Na výkonnosti to bylo hned znát - zatímco v prvních třech podnicích byl nejhorším týmem, v Bahrajnu měl najednou výkonnostně nad Marussii navrch. Nové díly si však užil pouze Charles Pic, který hvězdu ruského týmu - Julese Bianchiho - v kvalifikaci porazil o 9 desetin sekundy.
Srovnání Picova vylepšeného vozu z Bahrajnu a Maova vozu z Číny (pro zvětšení klikněte)
Co se na tedy voze změnilo? Tři věci: 1. nos, 2. bočnicové panely a 3. zadní křídlo. Původně jsem se v trénincích zmínil i o předním křídle, u kterého se mi zdály odlišné některé detaily, tým mi však později v rozhovoru potvrdil, že nové nebylo. Nenechte se zmást ani včerejším vydáním časopisu Autosport, který mylně informuje o upraveném předním křídle.
Nový nos, který se objevil na Picově voze
Nový nos je silnější (vyšší) a zaoblenější. Připomíná koncept pelikáního zobáku, s nímž přišel Lotus (v Maďarsku 2012 oprášili koncepty z dřívějších let) ve snaze zefektivnit proudění vzduchu v jeho spodní části směrem k podlaze a částečně i zvýšit přítlak v přední části urychlením prouděni v prostřední neutrální oblasti předního křídla.
Pohled na přední části upraveného Caterhamu CT03 v Bahrajnu
Bočnicové panely jsou spojeny na horní straně s bočnicemi, což je řešení, které se na začátku loňského roku objevilo u Red Bullu. Pomáhá usměrnit proudění kolem zužující se zadní částí bočnic a k zadnímu křídlu.
To bylo na Picově voze v Bahrajnu rovněž nové a pomohlo zvýšit přítlak. Obsahovalo náběžnou hranu zvyšující se směrem ke středu, nové žebrování v horní části bočnic pro snížení indukovaného odporu. Otvory pomáhají vyrovnat rozdíl v tlaku vzduchu na vnitřní a vnější stranou bočnic - což jinak končí vírem, který vytváří odpor. I Red Bull sáhl v Bahrajnu k úpravě této oblasti svého zadního křídla, na rozdíl od Caterhamu však zvolil zakulacené otvory v diagonálním, nikoliv horizontálním směru.
a upraveny byly i třásně ve spodní částí - nyní jsou zakončeny výše, nesahají až dolů k difuzoru.
Nové zadní (dole) křídlo s odlišným tvarem spodního hlavního profilu
Pic s těmito novinkami v kvalifikaci svému týmovému kolegovi se starší specifikací nadělil více než jednu sekundu. Vylepšení však měly hodnotu maximálně 0,5 s na kolo. Diskutoval jsem s Caterhamem o tom, co způsobilo tak velký rozdíl - zda dokonalé kolo Charlese nebo nějaké drobné chybky Gieda.
Podle týmu šlo o kombinaci štěstí, správné načasování i nastavení. Charles si pochvaloval zlepšení vyvážení po druhém tréninku, protože v něm se trápil s velkou nedotáčivostí - což bylo přirozené vzhledem k tomu, že se novinky projevovaly zvýšením přítlaku zejména v zadní části.
Po změně nastavení ve třetím tréninku si vůz velmi pochvaloval, což se projevilo také v závodní výkonnosti. Cílem projel nejen před svým týmovým kolegou a oběma Marussiemi, ale také před Sauberem Estebana Gutiérreze.
Boční srovnání dvou verzí zadních křídel Caterhamu
V kvalifikaci na něj ztratil pouze 0,55 s, což Caterham před Velkou cenou Španělska naplňuje optimismem. Novinky fungují a další díly a výrazný pokrok plánují učinit za dva týdny v Barceloně. Tam se již dostanou na oba vozy, předvést své umění bude moci naplno i Van der Garde.
Do prvního tréninku opět nastoupí Heikki Kovalainen, který tým pomáhá s přímým srovnáním vozu CT03 s loňským CT01 a se směrováním vývoje. Podaří se tam Caterhamu postoupit do Q2?
© Foto: Team Caterham F1
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.