McLaren se na počátku sezóny trápí s výkonností. Loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem, na úvod té letošní však přišlo rozčarování. Mohou za problémy horší pneumatiky Pirelli pro aerodynamický tunel?
McLaren se před sezónou 2013 rozhodl radikálněji pozměnit své auto. V přední částí se objevilo pull-rod zavěšení, opustil filozofii nižšího nosu, který je podobně jako u konkurence vysoko, zvolil extrémní tvarování zadní zužující se části bočnic a zvedl zadní hnací poloosy, které společně se spodním ramenem zavěšení a zadní spojovací tyčí zapouzdřil do křídlového profilu.
Očekávané výsledky se však na trati nedostavili, výkonnost daleko zaostává za očekáváním z aerodynamického tunelu. Podobně je na tom Sauber, který letos přišel s velmi úzkými bočnicemi.
Piloti obou týmů hlásí stejný problém: při zatočení klesá přítlak, proto v nájezdu do zatáčky nedokážou udržet rychlost. Dá se s tím trochu bojovat volbou tužšího zavěšení, to ale na druhou stranu vede k vyššímu opotřebení pneumatik, týmy proto zatím musí volit nežádoucí kompromisy.
Deformace modelů pneumatik pro aerodynamický tunel neodpovídají skutečnosti tak,jako minulý rok (foto: McLaren Mercedes)
Pneumatiky pro aerodynamické tunely dostatečně nereprezentují realituZa problémy obou týmů stojí nové pneumatiky Pirelli, které jsou hranatější a odlišně se deformují, což má na aerodynamiku významný dopad (upozorňovali jsme na to už minulý rok v tomto článku).
Z pomalých záběrů vyplývá, že se měkčí vnitřní strana v zatáčkách deformuje podstatně více než minulý rok, což souvisí se změnou konstrukce (přechod z radiální na diagonální). Mechanici McLarenu kvůli tomu v Číně pilkou vyřezávali větší otvor mezi podlahou a pneumatikami.
Inženýři mnoha týmy si stěžují, že letošní zmenšené modely pneumatik pro aerodynamické tunely mnohem hůře reprezentují realitu než v roce 2012 - a jde zejména o jejich deformaci v zatáčkách. Týmy v moderních tunelech dokáží díky aktivnímu zavěšení šasi simulovat podobné síly působící na pneumatiku jako ve skutečnosti.
Zdá se, že ty, které se do vývoje monopostů pro rok 2013 pustili později, jsou tímto postižené méně: Red Bull RB9, Ferrari F138 a Lotus E21 - tyto vozy ihned fungovaly tak, jak designéři zamýšleli.
"Ubíráme se správným směrem," prohlásil Hülkenberg o Sauberu po vyzkoušení nového zadního křídla v Číně (foto: Sauber Motorsport AG)
Jaké novinky chystá McLaren pro Velkou cenu Španělska? Překope celý vůzMcLaren či Sauber musí jen lépe pochopit své letošní vozy a přizpůsobit je novým pneumatikám. Oba týmy dělají drobné pokroky. Sauber v Číně představil upravené zadní křídlo, McLaren novou konfiguraci výfuků a bočnic.
Jenson Button si zlepšování svého týmu pochvaloval, byť by chtěl dosáhnout zlomu co nejdříve: "Naše ztráta se zmenšila z 1,5 sekundy v Austrálii na 0,9 sekundy v Malajsii a na 0,7 sekundy v Číně."
Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe to je však málo, proto před Barcelonou avizuje velké úpravy. Nové díly pro Čínu nestihli vyzkoušet v aerodynamickém tunelu, novinky pro Velkou cenu Španělska však už takto prověřeny budou - navíc s vědomím, že modely pneumatik mohou vést k zavádějícím výsledkům.
Co nového tedy pro Barcelonu McLaren chystá? Nové přední křídlo, deflektory, bočnice, výfuky, podlahu, kryt motoru a zadní křídlo - tedy skoro polovinu auta. Podle Whitmarshe se ale nebude jednat o návrat zpět k osvědčenému loňskému vozu MP4-27: "Nos zůstává vysoko a u předního zavěšení pull-rod."
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.