McLaren se na počátku sezóny trápí s výkonností. Loňskou sezónu zakončil s nejrychlejším vozem, na úvod té letošní však přišlo rozčarování. Mohou za problémy horší pneumatiky Pirelli pro aerodynamický tunel?
McLaren se před sezónou 2013 rozhodl radikálněji pozměnit své auto. V přední částí se objevilo pull-rod zavěšení, opustil filozofii nižšího nosu, který je podobně jako u konkurence vysoko, zvolil extrémní tvarování zadní zužující se části bočnic a zvedl zadní hnací poloosy, které společně se spodním ramenem zavěšení a zadní spojovací tyčí zapouzdřil do křídlového profilu.
Očekávané výsledky se však na trati nedostavili, výkonnost daleko zaostává za očekáváním z aerodynamického tunelu. Podobně je na tom Sauber, který letos přišel s velmi úzkými bočnicemi.
Piloti obou týmů hlásí stejný problém: při zatočení klesá přítlak, proto v nájezdu do zatáčky nedokážou udržet rychlost. Dá se s tím trochu bojovat volbou tužšího zavěšení, to ale na druhou stranu vede k vyššímu opotřebení pneumatik, týmy proto zatím musí volit nežádoucí kompromisy.
Deformace modelů pneumatik pro aerodynamický tunel neodpovídají skutečnosti tak,jako minulý rok (foto: McLaren Mercedes)
Pneumatiky pro aerodynamické tunely dostatečně nereprezentují realituZa problémy obou týmů stojí nové pneumatiky Pirelli, které jsou hranatější a odlišně se deformují, což má na aerodynamiku významný dopad (upozorňovali jsme na to už minulý rok v tomto článku).
Z pomalých záběrů vyplývá, že se měkčí vnitřní strana v zatáčkách deformuje podstatně více než minulý rok, což souvisí se změnou konstrukce (přechod z radiální na diagonální). Mechanici McLarenu kvůli tomu v Číně pilkou vyřezávali větší otvor mezi podlahou a pneumatikami.
Inženýři mnoha týmy si stěžují, že letošní zmenšené modely pneumatik pro aerodynamické tunely mnohem hůře reprezentují realitu než v roce 2012 - a jde zejména o jejich deformaci v zatáčkách. Týmy v moderních tunelech dokáží díky aktivnímu zavěšení šasi simulovat podobné síly působící na pneumatiku jako ve skutečnosti.
Zdá se, že ty, které se do vývoje monopostů pro rok 2013 pustili později, jsou tímto postižené méně: Red Bull RB9, Ferrari F138 a Lotus E21 - tyto vozy ihned fungovaly tak, jak designéři zamýšleli.
"Ubíráme se správným směrem," prohlásil Hülkenberg o Sauberu po vyzkoušení nového zadního křídla v Číně (foto: Sauber Motorsport AG)
Jaké novinky chystá McLaren pro Velkou cenu Španělska? Překope celý vůzMcLaren či Sauber musí jen lépe pochopit své letošní vozy a přizpůsobit je novým pneumatikám. Oba týmy dělají drobné pokroky. Sauber v Číně představil upravené zadní křídlo, McLaren novou konfiguraci výfuků a bočnic.
Jenson Button si zlepšování svého týmu pochvaloval, byť by chtěl dosáhnout zlomu co nejdříve: "Naše ztráta se zmenšila z 1,5 sekundy v Austrálii na 0,9 sekundy v Malajsii a na 0,7 sekundy v Číně."
Podle šéfa McLarenu Martina Whitmarshe to je však málo, proto před Barcelonou avizuje velké úpravy. Nové díly pro Čínu nestihli vyzkoušet v aerodynamickém tunelu, novinky pro Velkou cenu Španělska však už takto prověřeny budou - navíc s vědomím, že modely pneumatik mohou vést k zavádějícím výsledkům.
Co nového tedy pro Barcelonu McLaren chystá? Nové přední křídlo, deflektory, bočnice, výfuky, podlahu, kryt motoru a zadní křídlo - tedy skoro polovinu auta. Podle Whitmarshe se ale nebude jednat o návrat zpět k osvědčenému loňskému vozu MP4-27: "Nos zůstává vysoko a u předního zavěšení pull-rod."
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.