Krátký pohled na brzdové kanálky a na to, jak pomáhají vytvářet přítlak a zefektivňovat aerodynamiku vozu.
Přítlak vytvářený přímo na kolech je velmi přínosný, protože aerodynamická součást působí na neodpruženou součást monopostu, její přenos není negativně ovlivňován zavěšením.
Pneumatiky vytvářejí velkou část aerodynamického odporu a navíc víří vzduch. V místech, kde se stáčí k zemi a kde dochází ke kontaktu s vozovkou, je vzduch proudící kolem ní nasáván pod auto. Je však velmi turbulentní, což snižuje výkonnost podlahy.
Sada křidélek - části brzdových kanálků, které pomáhají vytvářet přítlak přímo na kole:vlevo McLaren MP4-28, vpravo Lotus E21 (foto: McLaren Mercedes/Lotus F1 Team)
Týmy brzdové kanálky proto navrhují nejen pro tvorbu přítlaku (viz obrázek zadních brzdových kanálků výše), ale v jejich spodní části také pro to, aby oblast nižšího tlaku za styčnou plochou pneumatiky s vozovkou nabírala vzduch z oblasti vysokého tlaku před ní.
Horní křidélka na brzdových kanálcích Ferrari pomáhají řídit úplav za předním křídlem(foto: Scuderia Ferrari)
Na brzdových kanálcích se pak v horní části objevují různá křidélka, která mají řídit úplav za předním křídlem. Je nežádoucí, aby se dostával nad pneumatiky a vytvářel vztlak. Místo toho se týmy snaží jej přimět k tomu, aby proudil kolem pneumatiky.
McLaren Sergia Péreze před včerejším závodem v Malajsii - spodní část brzdových kanálků (č. 1) má na starosti odvod zvířeného vzduchu kolem pneumatiky za kolo, horní část (č. 2) turbulentní vzduch vznikající za předním křídlem (foto: McLaren Mercedes)
Další věcí, která stojí na výše uvedených obrázcích za povšimnutí, je absence přívodního otvoru vzduchu na vnitřní straně kol - podobné řešení začal loni používat Williams. Pomáhá to k nižšímu odporu, chladící kapacita ale díky chytrému návrhu zbývající části není narušena.
Brzdové kanálky Williamsu (foto: Sutton Images)
Chytrá řešení WilliamsuWilliams letos přišel s dalším chytrým řešením, kdy vzduch odvádí skrz náboj kola směrem ven. Red Bull to minulý rok neprošlo, protože byl vzduch veden skrz jeho rotující část, která byla proto považována za pohyblivé aerodynamické zařízení, jež je pravidly zakázáno.
Důmyslný návrh brzdových kanálků Williamsu (foto: racepictures.com)
Williamsu o vozu FW35 přišel s podobným konceptem: vzduch je veden z vnitřní strany brzdového kanálku na vnějšek skrz otvor v náboji kola. Zlepšuje to aerodynamiku kolem kola a díky tomu, že je otvor statický, je řešení legální.
Skrz náboj kola proudí vzduch ven (foto: Williams F1 Team)
Zlepšení díky pokroku v aerodynamickém tuneluK rozvoji v této oblasti došlo díky pokroku v aerodynamických tunelech, kde mohou týmy nyní měřit síly působící na kolo pomocí čidel umístněných pod koly pod pohyblivou podlahou. To pomáhá také k vývoji výfuků a celkovému zvyšování aerodynamické efektivity monopostů.
Například v aerodynamických tunelech Toyoty, kde své vozy vyvíjí McLaren a Ferrari, čidla pod pohyblivým pásem měří na kolech 60% modelů síly o velikosti 30 - 300 N, u vozů plné velikosti 50 - 500 kg vpředu a 70 - 700 kg na zadní nápravě.
Pohled na přední části vozů dalších týmů:
Caterham CT03 (foto: Team Caterham F1)
Mercedes F1 W04 (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Force India VJM06 (foto: Sahara Force India)
Lotus E21 (foto: Lotus F1 Team)
Marussia MR02 (foto: Marussia F1 Team)
Red Bull RB9 (foto: Red Bull Racing)
Sauber C32 (foto: Sauber Motorsport AG)
Toro Rosso STR8 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Williams FW35 (foto: Williams F1 Team)
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.