Jak brzdové kanálky pomáhají ke zvyšování přítlaku a aerodynamické efektivity

mclaren mp4-28
mclaren mp4-28, foto: McLaren
Petr Hlawiczka 25. března 2013 6:30
Sdílej:

Krátký pohled na brzdové kanálky a na to, jak pomáhají vytvářet přítlak a zefektivňovat aerodynamiku vozu.

Přítlak vytvářený přímo na kolech je velmi přínosný, protože aerodynamická součást působí na neodpruženou součást monopostu, její přenos není negativně ovlivňován zavěšením.

Pneumatiky vytvářejí velkou část aerodynamického odporu a navíc víří vzduch. V místech, kde se stáčí k zemi a kde dochází ke kontaktu s vozovkou, je vzduch proudící kolem ní nasáván pod auto. Je však velmi turbulentní, což snižuje výkonnost podlahy.

Sada křidélek - části brzdových kanálků, které pomáhají vytvářet přítlak přímo na kole:vlevo McLaren MP4-28, vpravo Lotus E21 (foto: McLaren Mercedes/Lotus F1 Team)

Týmy brzdové kanálky proto navrhují nejen pro tvorbu přítlaku (viz obrázek zadních brzdových kanálků výše), ale v jejich spodní části také pro to, aby oblast nižšího tlaku za styčnou plochou pneumatiky s vozovkou nabírala vzduch z oblasti vysokého tlaku před ní.

Horní křidélka na brzdových kanálcích Ferrari pomáhají řídit úplav za předním křídlem(foto: Scuderia Ferrari)

Na brzdových kanálcích se pak v horní části objevují různá křidélka, která mají řídit úplav za předním křídlem. Je nežádoucí, aby se dostával nad pneumatiky a vytvářel vztlak. Místo toho se týmy snaží jej přimět k tomu, aby proudil kolem pneumatiky.

McLaren Sergia Péreze před včerejším závodem v Malajsii - spodní část brzdových kanálků (č. 1) má na starosti odvod zvířeného vzduchu kolem pneumatiky za kolo, horní část (č. 2) turbulentní vzduch vznikající za předním křídlem (foto: McLaren Mercedes)

Další věcí, která stojí na výše uvedených obrázcích za povšimnutí, je absence přívodního otvoru vzduchu na vnitřní straně kol - podobné řešení začal loni používat Williams. Pomáhá to k nižšímu odporu, chladící kapacita ale díky chytrému návrhu zbývající části není narušena.

Brzdové kanálky Williamsu (foto: Sutton Images)

Chytrá řešení WilliamsuWilliams letos přišel s dalším chytrým řešením, kdy vzduch odvádí skrz náboj kola směrem ven. Red Bull to minulý rok neprošlo, protože byl vzduch veden skrz jeho rotující část, která byla proto považována za pohyblivé aerodynamické zařízení, jež je pravidly zakázáno.

Důmyslný návrh brzdových kanálků Williamsu (foto: racepictures.com)

Williamsu o vozu FW35 přišel s podobným konceptem: vzduch je veden z vnitřní strany brzdového kanálku na vnějšek skrz otvor v náboji kola. Zlepšuje to aerodynamiku kolem kola a díky tomu, že je otvor statický, je řešení legální.

Skrz náboj kola proudí vzduch ven (foto: Williams F1 Team)

Zlepšení díky pokroku v aerodynamickém tuneluK rozvoji v této oblasti došlo díky pokroku v aerodynamických tunelech, kde mohou týmy nyní měřit síly působící na kolo pomocí čidel umístněných pod koly pod pohyblivou podlahou. To pomáhá také k vývoji výfuků a celkovému zvyšování aerodynamické efektivity monopostů.

Například v aerodynamických tunelech Toyoty, kde své vozy vyvíjí McLaren a Ferrari, čidla pod pohyblivým pásem měří na kolech 60% modelů síly o velikosti 30 - 300 N, u vozů plné velikosti 50 - 500 kg vpředu a 70 - 700 kg na zadní nápravě.

 

Pohled na přední části vozů dalších týmů:

Caterham CT03 (foto: Team Caterham F1)

Mercedes F1 W04 (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Force India VJM06 (foto: Sahara Force India)

Lotus E21 (foto: Lotus F1 Team)

Marussia MR02 (foto: Marussia F1 Team)

Red Bull RB9 (foto: Red Bull Racing)

Sauber C32 (foto: Sauber Motorsport AG)

Toro Rosso STR8 (foto: Scuderia Toro Rosso)

Williams FW35 (foto: Williams F1 Team)

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.