Když skončí sezona F1, tak si zcela jistě někteří lidé myslí, že členové týmu mají pouze velmi dobře placenou dovolenou. Jenže nic nemůže být dále od pravdy, než tato mylná domněnka. Daný problém nám blíže přiblíží pro BBC Gary Anderson, bývalý konstruktér F1.
"Ještě dlouho před finálovou VC Brazílie roku 2012 začaly ve všech týmech přípravné práce na vozech, se kterými stáje vyrazí do sezony 2013. Tyto práce, které už jsou v pokročilém stádiu, 'naberou po skončení sezony výrazně na obrátkách'. V týdnech před prvními zimními testy se jedná o dlouhý, komplexní a složitý proces, který končí zhotovením první verze monopostu, která vyrazí do prvních testů.
Někoho by možná překvapí, že s designem nového vozu, který uvidíme za zhruba 3 týdny, se začalo již v době, kdy jeho předchůdce poprvé vyrazil na trať. Když tým začne s testováním, tak se snaží odhalit slabé stránky vozu - větší chyby, které při navrhování udělal. Ty tým řeší představením B verze vozu v průběhu roku.
Musíte vědět, co jde vylepšit během sezony, ale zároveň větší a zásadnější věci nejdou předělat. Můžete je změnit na dalším voze. Inženýr si například uvědomí, že pokud by byla převodovka trošku níž, tak by mohl navrhnout lepší difuzor, což by zlepšilo aerodynamiku na zádi. Dále mohou například zjistit, že by bylo vhodnější posunout šasi pod pilotem více dopředu, dozadu, zúžit nebo ho třeba zvýšit. Vše má konečný dopad na aerodynamiku."
Potom vidíte designery, jako třeba Adriana Neweyho z Red Bullu, jak chodí během testů se svými notýsky a neustále si něco zapisují. Do nich píší problémy, který který den měli. Právě tento proces je startem nového vozu.
Prezentace McLarenu 2008 (foto: McLaren Mercedes)
Hned, když vůz poprvé spustí ze zvedáků, tak se ve vašem notýsku objeví list 'k okamžitému udělání' - tam si píšete věci, které změníte na současném voze, a list "pro příští rok", kde se objevují poznámky o voze pro další sezonu. Všichni se snaží donutit svůj koncept pracovat co nejrychleji. Detailní práce na aerodynamice příjde v průběhu sezony.
Je důlěžité, aby fungoval koncept, protože potíže tohoto typu zaberou hodně času. Jedná se především o věci jako velikost palivové nádrže, design zavěšení, převodovka, KERS a jeho pozice, a tak dále. Věci jako aerodynamický balíček, geometrie zavěšení, tlumiče jsou také velmi důležité.
Pokud jste již zvládli všechny tyto věci, tak převedete určitou část svého týmu na práci na novém voze. Zhruba na začátku července už je zapotřebí zahajít základní práce na novém voze. Až mají hotový základní koncept, tak jej mohou předat aerodynamikům, kteří začnou práci na karosérii.
V roce 2013 to není až taková výzva. Předpisy zůstávají poměrně stabilní a celý tento proces je o vylepšování detailů. Ale i přesto mohly stát týmy před volbou důležitého rozhodnutí. Příkladem může být zavěšení. Vloni bylo Ferrari výjimečné v tom, že použilo zavěšení typu pull-rod na přední nápravě z aerodynamických důvodů.
Takto prezentoval svůj vůz Williams v roce 2000 (foto: Williams F1 Team)
Podle mého tak dva nebo tři další týmy letos zkusí jít touto cestou. Jenže tuto oblast nemůžete změnit v průběhu sezony. Je to věc celé koncepce, v případě změny této oblasti musíte posunout tlumiče a torozní tyče více k podlaze. Na tohle musíte vzít zřetel už při počátečním návrhu vozu.
Další stáje by se mohly rozhodnout kopírovat Williams a vyrobit ultra malou převodovku. Týmy tuto oblast zkoumají a snaží se zjistit, jakou výhodu by jim to přineslo.
Aerodynamika vyhrává závodyOd základního návrhu vozu se odvíjí celá aerodynamika. Jako příklad si vezměme difuzor a jeho napojení na převodovku. Tohle je z oblasti aerodynamiky kritická část vozu. To například dokazuje loňský Red Bull, který byl asi nejdále v oblasti proudění vzduchu skrz středovou část difuzoru. Aerodynamika se týká všech lidí, ať už pracujete na kterékoliv části vozu. Vždy zvažujete, pokud něco změníte, jestli Vám to přinese více přítlaku.
Aerodynamika Vám přináší zlepšení času na kolo. Mechanický grip auto pouze přisává k zemi, ale aerodynamika vyhrává závody. Jedná se ale o absolutně odlišné veličiny, ale všechny změny například na zavěšení, převodovce a podobně děláme proto, abychom měli větší prostor pro aerodynamická vylepšení.
Se vší přípravou se ale musí začít hodně s předstihem. I těm nejlepším týmům trvá 12 týdnů, než postaví šasi. Testovat se začíná na začátku února, takže se stavbou šasi se začíná v polovině prosince a pokračuje se celý leden. Od prvního testu začínáte pracovat na dvou projektech - na současném voze a na návrhu nového auta.
A takto prezentovalo svůj poslední vůz vloni HRT (foto: HRT F1 Team)
Až tým postaví šasi, tak musí projít všemi povinnými crash testy, než může vyrazit na trať. Tým začne také pracovat na druhém šasi, to první prochází testovacím programem, druhé se zatím vyrábí. Navíc na první test nemůžete dojet pouze s jedinou převodovkou, musíte mít dvě nebo tři pro případ problémů. Tyto věci se musí postavit jako první. Jsou páteří vozu. Pokud tyto věci nemáte připraveny včas, tak máte problém.
Zároveň však způsob, jakým je navrhnete, může mít velký dopad na design vozu v další části sezony. Viděli jsme to například v sezoně 2009, kterou dominovaly tzv. dvojité difuzory. Pouze tři týmy je měly na svých vozech od startu roku.
Další týmy je začaly nasazovat na své vozy po upřesnění pravidel a jejich schválení. Někde ale nefungovaly tak dobře, jako u těch třech týmů. Ferrari bylo jedním z těch týmů, jejichž difuzor neumožňoval optimalizaci dvojitého difuzoru.
Týmy se neustále snažily vymýšlet nová řešení převodové skříně, ale nakonec zjistily, že sezona už tolik pokročila, že už je moc pozdě. Ztratily by tolik bodů do šampionátu, kdyby se tím dále zabývaly, že by už je nedokázaly získat zpět. Takže jejich sezona byla prakticky odepsaná v dubnu nebo květnu. A právě proto je důležité, aby se takové věci dostaly hned do počáteního návrhu vozu."
Zajímavost: Věděli ste, že zadní a přední křídlo produkuje 60 % přítlaku vozu a zbytek, asi 40 %, je produkován podlahou?
Další díly seriálu:2. díl: Výroba a testování základní struktury3. díl: Aerodynamická výkonnost (+ video)4. díl: - Vylepšování prvotního návrhu
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.