Přední křídla monopostů Formule 1 budou příští rok muset procházet přísnějšími testy poté, co týmy letos opět pokročily ve využívání jejich ohebnosti.
Přísnější zátěžové testy odhalí i kroucení křídla ve vysokých rychlostechI když před letošní sezónou došlo ke zpřísnění testů, nezastavilo to snahy týmů obcházet pravidla pro získání aerodynamické výhody. V současnosti se křídla dle technických pravidel kontrolují tlakem o síle 1000 N ve vzdálenosti 800 mm před osou předních kol a 795 mm od středu monopostu, přičemž se nesmí prohnout o více než 20 mm.
V Suzuce si FIA vyzkoušela jiná místa pro zátěžové testy a rozhodla se, že pro příští rok bude muset svou metodiku změnit. Podle Charlieho Whitinga se u křídel budou vykonávat čtyři nezávislé testy.
"Myslím, že tuhost některých předních křídel, nebo její nedostatek, se stala předmětem mnoha rozhovorů. Pokusili jsme se zavést několik nových testů, které nebudou prověřovat pouze vertikální prohnutí, ale také torzní pevnost předního křídla," popisuje Whiting záměr omezit také jejich rotaci podél horizontální osy.
"Bude se jednat o aplikování zátěže. Momentálně to děláme 790 mm před osou předních kol. Posuneme to o 15 cm dopředu a o 15 cm dozadu - takže v těchto místech budeme vykonávat dva testy," vysvětluje technický delegát FIA.
Přední křídlo Ferrari v Suzuce (foto: Christophe Malbranque)
Gumový nos Red BulluVyjádřil se i ke gumovému nosu, kterým jsme se zde po Velké ceně Abú Zabí zabývali: "To, co jste v posledním závodě viděli u Red Bullu, bylo extrémní, protože v té části mají kamery a mechanik je uchopil a kroutil nosem ve snaze jej sundat.
Myslím, že kdyby ostatní vozy měly kamery v těchto místech a udělali by podobný pohyb ve snaze sundat nos, choval by se velmi podobně.
Jsme spokojeni s tím, že vůz Red Bull není flexibilnější než kterékoliv jiné auto v této oblasti, takže se spíše jedná o zvláštní jev, který podle mě nikdo nečekal. Bylo pro to však perfektní logické vysvětlení," dodává Whiting.
Povolené rozměry (v mm), odkazy na články technických pravidel pro dané oblasti a místa aplikování zátěže letos a příští rok (zdroj: FIA)
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.