Přední křídla monopostů Formule 1 budou příští rok muset procházet přísnějšími testy poté, co týmy letos opět pokročily ve využívání jejich ohebnosti.
Přísnější zátěžové testy odhalí i kroucení křídla ve vysokých rychlostechI když před letošní sezónou došlo ke zpřísnění testů, nezastavilo to snahy týmů obcházet pravidla pro získání aerodynamické výhody. V současnosti se křídla dle technických pravidel kontrolují tlakem o síle 1000 N ve vzdálenosti 800 mm před osou předních kol a 795 mm od středu monopostu, přičemž se nesmí prohnout o více než 20 mm.
V Suzuce si FIA vyzkoušela jiná místa pro zátěžové testy a rozhodla se, že pro příští rok bude muset svou metodiku změnit. Podle Charlieho Whitinga se u křídel budou vykonávat čtyři nezávislé testy.
"Myslím, že tuhost některých předních křídel, nebo její nedostatek, se stala předmětem mnoha rozhovorů. Pokusili jsme se zavést několik nových testů, které nebudou prověřovat pouze vertikální prohnutí, ale také torzní pevnost předního křídla," popisuje Whiting záměr omezit také jejich rotaci podél horizontální osy.
"Bude se jednat o aplikování zátěže. Momentálně to děláme 790 mm před osou předních kol. Posuneme to o 15 cm dopředu a o 15 cm dozadu - takže v těchto místech budeme vykonávat dva testy," vysvětluje technický delegát FIA.
Přední křídlo Ferrari v Suzuce (foto: Christophe Malbranque)
Gumový nos Red BulluVyjádřil se i ke gumovému nosu, kterým jsme se zde po Velké ceně Abú Zabí zabývali: "To, co jste v posledním závodě viděli u Red Bullu, bylo extrémní, protože v té části mají kamery a mechanik je uchopil a kroutil nosem ve snaze jej sundat.
Myslím, že kdyby ostatní vozy měly kamery v těchto místech a udělali by podobný pohyb ve snaze sundat nos, choval by se velmi podobně.
Jsme spokojeni s tím, že vůz Red Bull není flexibilnější než kterékoliv jiné auto v této oblasti, takže se spíše jedná o zvláštní jev, který podle mě nikdo nečekal. Bylo pro to však perfektní logické vysvětlení," dodává Whiting.
Povolené rozměry (v mm), odkazy na články technických pravidel pro dané oblasti a místa aplikování zátěže letos a příští rok (zdroj: FIA)
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.