Přední křídla monopostů Formule 1 budou příští rok muset procházet přísnějšími testy poté, co týmy letos opět pokročily ve využívání jejich ohebnosti.
Přísnější zátěžové testy odhalí i kroucení křídla ve vysokých rychlostechI když před letošní sezónou došlo ke zpřísnění testů, nezastavilo to snahy týmů obcházet pravidla pro získání aerodynamické výhody. V současnosti se křídla dle technických pravidel kontrolují tlakem o síle 1000 N ve vzdálenosti 800 mm před osou předních kol a 795 mm od středu monopostu, přičemž se nesmí prohnout o více než 20 mm.
V Suzuce si FIA vyzkoušela jiná místa pro zátěžové testy a rozhodla se, že pro příští rok bude muset svou metodiku změnit. Podle Charlieho Whitinga se u křídel budou vykonávat čtyři nezávislé testy.
"Myslím, že tuhost některých předních křídel, nebo její nedostatek, se stala předmětem mnoha rozhovorů. Pokusili jsme se zavést několik nových testů, které nebudou prověřovat pouze vertikální prohnutí, ale také torzní pevnost předního křídla," popisuje Whiting záměr omezit také jejich rotaci podél horizontální osy.
"Bude se jednat o aplikování zátěže. Momentálně to děláme 790 mm před osou předních kol. Posuneme to o 15 cm dopředu a o 15 cm dozadu - takže v těchto místech budeme vykonávat dva testy," vysvětluje technický delegát FIA.
Přední křídlo Ferrari v Suzuce (foto: Christophe Malbranque)
Gumový nos Red BulluVyjádřil se i ke gumovému nosu, kterým jsme se zde po Velké ceně Abú Zabí zabývali: "To, co jste v posledním závodě viděli u Red Bullu, bylo extrémní, protože v té části mají kamery a mechanik je uchopil a kroutil nosem ve snaze jej sundat.
Myslím, že kdyby ostatní vozy měly kamery v těchto místech a udělali by podobný pohyb ve snaze sundat nos, choval by se velmi podobně.
Jsme spokojeni s tím, že vůz Red Bull není flexibilnější než kterékoliv jiné auto v této oblasti, takže se spíše jedná o zvláštní jev, který podle mě nikdo nečekal. Bylo pro to však perfektní logické vysvětlení," dodává Whiting.
Povolené rozměry (v mm), odkazy na články technických pravidel pro dané oblasti a místa aplikování zátěže letos a příští rok (zdroj: FIA)
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.